:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> FILMFEST GENT 2020: DAG 4 - 16 OKTOBER 2020
FILMFEST GENT 2020: DAG 4 - 16 OKTOBER 2020
Type: Achtergrond - Datum: 2020-10-17 - Geplaatst door: Ann
FILMFEST GENT 2020

 
Alles went, waarschijnlijk ook wel die avondklok, maar van filmpjes kijken krijgen we nooit genoeg. Het was eventjes bibberen of Filmfest met de strengere coronavoorwaarden nog zijn gang kon gaan, maar op een paar verschuivingen na (de laatavondvertoningen) ziet alles er naar uit dat de eindmeet van vrijdag gehaald kan worden. Gelukkig maar!

Filmfest 2020 staat ook een heel klein beetje in het teken van Jérémie Renier, want de Brusselaar die zijn filmdebuut maakte in La Promesse van de Dardenne-broers en sindsdien één van de grootste filmsterren in Frankrijk is, staat er in Gent met twee films.




De eerste is er één van Belgische makelij: L'Ennemi waarin cineast Stephan Streker op een ludieke manier de draak steekt met België, of beter gezegd met het absurde dat België soms is. Renier speelt de rol van de flamboyante Louis Durieux, een Belgische politicus die in het Franstalige gedeelte een BV is, maar eens hij in Vlaanderen komt is er geen kat die hem kent. De politieker wordt ervan beschuldigd zijn vrouw Maëva (Alma Jodorowsky, kleindochter van) te hebben vermoord. Durieux pleit onschuldig, maar hij vergeet dat de moord aan de Belgische kust is gebeurd en dat alles in het Vlaams dient te gebeuren, met alle gevolgen vandien. L'Ennemi is een uiterst intelligente thriller die zowel profiteert van een briljant scenario en schitterende acteerprestaties want naast Renier komen we ook Peter Van Den Begin (brilliant as always) en een compleet zotte Sam Louwyck tegen.

Weinig humor in Slalom, eerder een krop in de keel. In dit debuut van Charlène Favier kruipt rasacteur Jérémie Renier deze keer in de huid van een skicoach die zich bekommert om de skitalenten van de vijftienjarige Lyz (een verpletterende rol van Noée Abita). Het meisje dat door haar moeder aan haar lot overgelaten wordt, heeft maar één doel en dat is Olympische kampioene worden. Dat lijkt door de keiharde training te lukken, maar de trainer vergrijpt zich aan de minderjarige Lyz. Het meisje weet niet goed hoe te reageren, want de trainer is de enige persoon in haar leven die iets om haar blijkt te geven. Slalom is een boeiend, maar verschrikkelijk ongemakkelijk drama dat aan je huid kleeft. Een film die de controverse niet schuwt, en naar ons inszien één van de hoogtepunten van het festival tot dusver is.






Een film over een koe. Banaler kan het niet, en toch is dit één van de meest beklijvende arthouse-titels die je dit jaar zal zien. Geen wonder als je weet dat Kelly Reichardt achter de camera stond, de Amerikaanse cineaste uit Florida die zich met titels als Old Joy en Wendy & Lucy een weg heeft gebaand in de Amerikaanse cinema. Trage films die steeds hun oorsprong vinden in de natuur, net zoals First Cow waarin Reichardt ons terugtovert naar het Amerika van 1820 en waar Cookie (John Magaro) en King-Lu (Orion Lee) zoals velen hun geluk zoeken. Niet door het zoeken naar goud, maar door het maken van de lekkerste oliebollen. We kid you not. Wel zijn de lekkernijen gemaakt met gestolen melk van de enige koe in de buurt en dat loopt niet al te goed af. We snappen het. In geschreven vorm lijkt dit nergens op, maar op het witte doek is het één van de mooiste verhalen die je dit jaar zal horen.






Te zien op Filmfest, de nieuwe van Kate Winslet. En jawel de Britse actrice bewijst in dit kostuumdrama (nou ja) dat ze nog steeds aan de top staat. Ze vertolkt de rol van de paleontologe Mary Anning (Kate Winslet) die samen met haar moeder aan de kust van Dorset woont en dagelijks op zoek gaat naar fossielen van uitgestorven zeedieren. Haar vondsten staan wel te pronken in het British Museum, maar niet onder haar naam. Ze was immers maar een vrouw, weet je wel. Mary heeft er zich daar al lang bij neergelegd tot één van haar professionele bewonderaars neerstrijkt in het kusststaje met het verzoek om zich te bekommeren om diens vrouw Charlotte die het psychisch zeer moeilijk heeft. En jawel, de twee vrouwen worden verliefd. Ammonite, zo heet de film, is de nieuwste van Francis Lee die eerder al opviel met God's Own Country. Een film die zich in het vaarwater van James Ivory bevindt, maar dan wel met een rebels karakter. Soon in a theatre near you, hopen we toch, want dit is een innemende prachtfilm die het moet hebben van zijn klasse.