:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Interview >> INTERVIEW BO SELS
INTERVIEW BO SELS
Type: Interview - Datum: 2020-11-11 - Geplaatst door: Didier
Ingeblikt. Een (bijna wekelijkse) podcast met een logo dat schatplichtig is aan Andy Warhol. Iedere week nodigt gastheer Bo Sels iemand uit om over film te kletsen. Dat kan van alles zijn. Een acteur of actrice, een hot item als censuur in de cinema of gewoon iets wat op de radar van Bo terecht komt. We hadden een toffe babbel met Bo over films en vooral zijn podcast…




DVDInfo: Volgens mijn Spotify zit je nu aan aflevering 126, een jubileum is bijna in zicht, maar toch moet dat betekenen dat je er toch een hele tijd mee bezig bent. Hoe begon het allemaal?

Bo Sels: Ik ben altijd iemand geweest die het tot vervelens toe over film wou hebben met mensen. Toen ik zag dat mensen als Xander De Rycke en Alex Agnew podcasts hadden waar ze meestal interessante, diepe gesprekken voerden met hun gasten, maar ook plaats lieten om af te wijken en te "zeveren". Door dat te zien, en vooral te horen, kreeg ik het idee om gasten uit te nodigen en zo meer bij te leren over hun filmsmaak. Later is Antje er ook bijgekomen als onmisbare steun op vlak van de blog, sociale media en om ons merk "out there" te zetten. Hij stelt ook kritische vragen aan de gast wanneer ik wat dreig stil te vallen. Dat is echt een top-samenwerking geworden! 

Waarom moest Ingeblikt per se een podcast zijn en geen website of zo?

We hebben nu een blog waar zelf schrijven en mensen uitnodigen om over hun favoriete filmgerelateerde dingen te schrijven. Voor mij moest het formaat een podcast zijn, omdat ik graag de nuance van een 2 uur durende babbel heb. Het is ook een opkomend format dat meer en meer mensen gebruiken voor marketing en dergelijke. Dus ik voelde toen dat het long-form podcast medium perfect was voor wat ik wou doen.

Bij Ingeblikt heb je allerhande onderwerpen en dito gasten, maar de rode draad lijkt wel de passie voor film te zijn. Klopt dat plaatje?

Absoluut! Soms wijken we daar wel ver van af, maar ik geloof in het feit dat een gesprek zijn gang moet gaan. Dat maakt het voor mij spontaner, uiteindelijk probeer ik het altijd wel terug te brengen naar film.

Om het over de passie van de moderator te hebben, die zit bij jou heel diep zo te horen. Wat betekent film voor je en wat zoek je erin?

Film betekent enorm veel voor mij. Ik wist op mijn 8e jaar, toen ik Hot Fuzz voor het eerst zag dat ik al iets met film wou doen: erover praten, film maken, over film schrijven etc. Het is doorheen mijn (korte) leven ook een vorm van escapisme geweest als het wat moeilijker ging, een goed scenario laat mij meteen alles vergeten wat ik in mijn hoofd had en daar kan ik enorm hard van genieten.




Ook heb je in iedere aflevering een centrale gast. Hoe ga jij bij die selectie te werk, heb je één of andere bucket list of zo?

Ik heb zeker een bucket list, en die is zeker nog niet afgewerkt! Ik kies gasten op basis van huidige relevantie, of ik ze interessant vind en (uiteraard) hoe bereikbaar ze zijn. Ik nodig ook vaak vrienden uit die met film bezig zijn, soms kan dat leiden tot de succesvolste afleveringen en daar ben ik enorm blij om. Het geeft toch een zekere vorm van vertrouwen als de luisteraars niet alleen meer voor de gast komen.

Er zijn wel voorbeelden in het buitenland, ik denk dan bijv. aan The Movies That Made Me van Joe Dante, maar toch heb ik de indruk dat Ingeblikt uniek is in het Nederlandstalige podcast-gebied. Ervaar je dat ook zo?

Naar mijn weten zijn wij de enige gast-gebaseerde filmpodcast, naast Fokke die ook vaker gasten uitnodigt om het over film te hebben en Alex die af en toe met Andries over film babbelt. Ik vind het belangrijk om een “unique selling point” te hebben en daar verder op te bouwen. Ik zou het wat lullig vinden om exact hetzelfde te beginnen doen als een andere podcast. That being said, overlappen wij wel vaak met andere podcasts op vlak van gasten, maar ik hoop dat deze nog uniek genoeg zijn.

Bij moment lijkt heel de Vlaamse filmpodcastbeweging een community te zijn, en dan heb ik het niet over je favoriete sitcom-reeks. Klopt dat?

Dat is zeker zo! Fokke heeft ons een aantal keer samengebracht om een overleden acteur te bespreken of om een jubileum van een film te vieren. Voor zover ik weet heeft er nog niemand ruzie gehad met elkaar, dus da’s altijd positief.

Bij Ingeblikt laten jullie ook ruimte voor talent uit eigen land. Gelukkig maar, heb je niet het gevoel dat wij een veel te lage dunk hebben van wat er hier gebeurt?

Wij hebben een veel te lage dunk van wat er hier gebeurt, inderdaad. Wij hebben een troma-achtige zombiefilm (Yummy) en een duikbootfilm (Torpedo) uitgebracht in hetzelfde jaar, een jaar later gaan Adil en Billal één van de best verdienende films van 2020 uitbrengen in de States. Wij zijn een verdomd straf land op vlak van film en meer mensen zouden dat moeten beseffen.



Hoe ga je daar als jonge kerel mee om die film studeert, want laten we eerlijk wezen: het fel overroepen Streamz is toch niet de oplossing.

Goh, Streamz is volgens mij zeker een stap in de goede richting hoor! Ik ben 21, dus neem mijn mening hierover voor wat het waard is, maar ik denk dat onze passie als filmmakers altijd boven water gaat blijven drijven. Met het materiaal dat tegenwoordig aan consumentenprijzen aangekocht kan worden wordt film maken veel toegankelijker voor iedereen. Er zijn meer kansen dan ooit om gewoon te maken wat je wil en daaruit te leren. Uiteindelijk zal het publiek wel zien wat voor een culturele goudmijn we aan het uitgraven zijn.

Wat is volgens jou de aanrader par excellence van eigen bodem?

Ik heb niet meteen een favoriet, maar ik vond Patser een enorm energetisch verhaal dat laat zien wat een paar creatieve mensen kunnen doen met een zeer gelimiteerd budget. Daarnaast worden de films van Harry Kümel te vaak vergeten, die mens heeft samengewerkt met Orson Welles, dat mag gewoonweg niet vergeten worden. Daughters Of Darkness is een klassieker in letterlijk elk land behalve dat van ons. Waarom? Geen idee.




Zelf ben ik verslaafd aan filmpodcasts en de tien uur radio die ik anders beluister tijdens mijn werkuren zijn nu vervangen door filmpodcasts omdat je er als filmnerd zo veel uit kan halen. Ervaar jij dat ook?

Door mijn generatie ben ik nooit een radiomens geweest, dus voor mij was dat gat meteen opgevuld door podcasts. Dat is een medium dat begonnen is als onafhankelijk, dus iedereen kan daarmee doen wat hij of zij wil. Dat zorgt vaak voor enorm spontane gesprekken of leuke concepten die op een vrije manier uitgewerkt kunnen worden.

Bon, ik noem je filmnerd, maar zie jij je ook zo?

Zeker, dat woord hoeft zelfs niet verbloemd te worden want echte filmers dragen die naam met trots!

Je bent ook iemand die zich in de programma’s eraan ergert dat jouw generatie te weinig geeft om oudere films, klassiekers die ze niet kennen?

Ja, ik vind dat soms lastig. Maar ik weet ook dat niet iedereen leuk vindt wat ik leuk vind. Ik ben zelf redelijk zoekend van persoonlijkheid, dus ik ben steeds op zoek naar dingen die ik nog niet weet of genres die nog ontdekt moeten worden. Anderen zijn meer gefocust op techniek en andere zaken, dat zijn dan weer dingen waar ik minder mee bezig ben. Dus ik denk dat dat er wel voor zorgt dat een filmschool als Narafi enorm divers blijft.

Soms vraag ik me dat af hoe een jonge filmfan zijn baan zoekt in honderd jaar cinema? Ik neem aan dat het al lang geen watchlist meer is voor je, maar een watchbook. Juist?

Absoluut, soms zet ik een stop op mijn toevoegingen aan dat boek, want de films die echt de moeite zijn zullen mijn pad nog wel kruisen. Ik ben dan ook zo’n dommerik die de volledige Puppet Master- franchise gezien moet hebben, dus dan duurt de reis om alles gezien te hebben wel heel lang.

Ik hou van deze vraag... wat maakt een film goed voor je, en wat is voor jou de perfecte film?

Een goed scenario ligt aan de basis voor mij, dat is dan liefst ook iets vernieuwend of “Genre Bending” zoals ze tegenwoordig zeggen. Hoe langer ik filmschool doe, hoe meer ik ook begin te geven om de klankmix. Klank brengt zo veel emotie en impact over naar de kijker dat je gewoon niet merkt als je er niet op let. Tot je een rough cut van een kortfilm ziet die nog niet afgemixt is, dan besef je hoe belangrijk dat is.




Ook al baal ik van het woord, wat is jouw guilty pleasure?

Treasure Planet zouden de meesten een guilty pleasure noemen, maar dat is voor mij gewoon mijn favoriete Disney-film. Voor de rest geniet ik recent heel hard van 80’s slashers en de giallo, maar als ik daarvan geniet dan blijf ik er ook bij dat die films niet slecht zijn. Dat is gewoon een heel andere manier van film maken die niet meer aanwezig is in deze generatie.

Favoriete film en minst favoriet?

Favoriet: Hot Fuzz.
Minst favoriet: Fantastic Beasts And The Crimes Of Grindelwald.   

Favoriete acteur en minst favoriete?

Favoriet: Dat verandert elke maand bij mij. Nu is dat bijvoorbeeld Karl Urban, door The Boys. Maar voor hetzelfde geld is dat volgende maand Carl Weathers door The Mandalorian.
Minst favoriet: Jake Lloyd in The Phantom Menace, maar dat kan liggen aan de recente prequel- marathon die ik deed voor de podcast en veel alcohol.

Favoriete actrice en minst favoriete?

Favoriet: Lucy Boynton uit Sing Street.
Minst favoriet: Kirsten Dunst, ik weet niet waarom, maar ik geloofde haar enkel in Melancholia, waar haar mimiek wèl past bij het verhaal.




Hoe kunnen mensen naar Ingeblikt luisteren?

Op letterlijk alle podcast-services en YouTube kan je zoeken naar Ingeblikt Podcast, dan kom je bij ons terecht!