:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> FILMFEST GENT 2021: DAG 7
FILMFEST GENT 2021: DAG 7
Type: Achtergrond - Datum: 2021-10-19 - Geplaatst door: Didier
FILMFEST GENT: DAG 7

Naast de honderden screenings van reguliere films is er ook nog van alles en nog wat te beleven op FilmFest Gent. Uiteraard is er via de World Soundtrack Awards uitgebreid aandacht voor de filmmuziek, maar ook de kortfilms worden niet vergeten. Voor de 48ste editie van Film Fest Gent heeft de internationale kortfilmjury de prijzen verdeeld onder het Chinese Double Helix van Qiu Sheng dat bekroond werd met de Award for Best International Short. In de Competition for Belgian Student Shorts mocht Z Bratem van Mattias Bavré de Award for Best Belgian Student Short in ontvangst nemen. Het publiek koos dan weer L'Enfant van Théo Degen als winnaar van de THE PACK Audience Award for Best Belgian Student Short. FilmFest Gent loopt van 12 tot 23 oktober 2021 en zoals dat de afgelopen jaren zo was, is nu ook DVDInfo op het festival present en dagelijks brengen we je een mix van grote titels die weldra in de bioscoopzalen zullen vertoond worden of kleine titels die vaak de aandacht niet vinden die ze verdienen. Op de website van FilmFest Gent vind je de volledige programmatie terug.


 
BAD LUCK BANGING OR LOONY PORN (8,5/10 - 9/10)


Didier (8,5): In de reeks "van what the fuck zien we hier nou weer?" mag de Roemeense Bad Luck Banging Or Loony Porn zich als de grote winnaar van FilmFest Gent kronen. Dat was ook het geval op het FilmFestival van Berlijn waar Radu Jude er de Gouden Beer voor kreeg. De film begint met bikkelharde pornobeelden die er niet om liegen. Het gaat om een seksopname dat de lerares gemaakt heeft met haar man maar wanneer de computer ergens gerepareerd moet wordt komt het filmpje op PornHub terecht en gaan de poppen aan het dansen. Verwacht geen traditionele film, want dat is het niet. De cineast zorgde er zelfs voor dat de film drie verschillende eindscenario's bevat en het is aan de kijker om het slot te kiezen dat hij er zelf wil aan geven. Het doet er toch niet toe. Waar het hem wel om gaat is dat Jude de maatschappij een veeg uit de pan heeft waar je weliswaar hardop moet om lachen, maar bij nader inzien eerder voor schaamrood zorgt. De film is in volle coronacrisis opgenomen en iedereen in Boekarest loopt dan ook rond met het gevreesde mondmaskertje. Zowat de hele Roemeense geschiedenis passeert de revue, dictator Nicolae Ceaușescu in het bijzonder en keer op keer wordt de kijker met de neus op zijn eigen dwaasheid geduwd. Een film die zowel voor- als tegenstanders zal hebben. Sommigen zullen zelfs ronduit weigeren om Bad Luck Banging Or Loony Porn als een film te zien, wat ons betreft nu al gereserveerd voor de top tien van dit jaar.

Stijn (9/10): Vermoedelijk zal ik dit jaar niet harder lachen in de cinema dit jaar dan met deze geweldige Roemeense satire over de giftige menselijke natuur. En de coronacrisis (inclusief de bijhorende complottheorieën) passeert ook de revue waardoor de film heel hedendaags aanvoelt. Een unieke structuur en openingssequentie, hoewel alleen het laatste stuk bondiger had gemogen (een gevoel van uitgepraat te zijn en herhaling laat zich naar het einde voelen). Dit neemt niet weg dat dit waanzinnige cinema is .




CAPTAIN VOLKONOGOV ESCAPED (8/10 - 7/10)
Didier (8/10): Het Russische regisseursduo Aleksey Chupov en Natasha Merkulova heeft maar weinig reden tot klagen. Met Leo Tolstoys klassieker Anna Karenina hebben ze de eerste Russische Netflix-serie op hun naam staan en ook hun laatste film Captain Volkonogov Escaped heeft op de festivals de nodige bijval, en dan in het bijzonder dat van Venetië. In Captain Volkonogov Escaped wordt op bijna Hollywoodiaanse-wijze (de Bourne-trilogie is nooit veraf) een paar gitzwarte bladzijden uit de Russische geschiedenis blootgelegd. Toen de rechterhand van Stalin, op 1 december 1934 vermoord werd, voerde de Russische dictator als tegenreactie de Grote Zuivering uit waarbij 700.000 (!) mannen en vrouwen werden geëxecuteerd. Bewijzen waren niet nodig, gewoon een vermoeden, al was het maar om op papier te kunnen aantonen dat de Russische Veiligheidsdienst zijn werk deed. Een van die beulen is Fedor Volkonogov. De man voelt dat de tijd aangebroken is dat het Russische volk wraak wil en gaat daarom op de vlucht, en klopt bij de familieleden aan van zijn slachtoffers en vraagt hun om vergiffenis. Het duurt een tijdje vooraleer Captain Volkonogov Escaped je mee heeft, maar de film is niet alleen hondsbrutaal , ook qua stijldesign mag je aan het allerbeste verwachten. Captain Volkonogov Escaped is dan ook een regelrechte aanrader, zelfs voor wie het niet zo heeft voor de Russische cinema want dit is vaak spannender dan wat men doorgaans in tinseltown bedenkt.

Stijn (7/10): Een film die mij zeker in het eerste uur wist te boeien door de locaties en de harde inkijk op de werkwijze van de Russische veiligheidsdienst. Maar nadat de focus van de film zich verlegt van de veiligheidsdienst naar de zoektocht van het hoofdpersonage verliest de film toch zijn spanning en intensiteit.




THE ELECTRICAL LIFE OF LOUIS WAIN (5/10)
Ieder jaar staat er op het Filmfestival van Gent ook wel een traditioneel Victoriaans kostuumdrama op het programma en dat wordt tijdens deze editie geleverd door The Electrical Life Of Louis Wain. Benedict Cumberbatch kruipt in de huid van de excentrieke kunstenaar Louis Wain die een grote obsessie heeft voor katten en elektriciteit, en zelfs een verband tussen de twee ziet. De man stierf in barre omstandigheden maar in zijn jonge leven was hij een ontzettend populaire kunstenaar die allerlei tekeningen en schilderijen bedacht met poezen. Nu nog wordt zijn werk volop verzameld en één van de grootste fans is Nick Cave die je hier trouwens een paar minuten in beeld ziet als radio-omroeper. The Electrical Life Of Louis Wain van Will Sharpe is ook de film geworden waarin Claire Foy maar eens moet bewijzen dat ze meer kan dan het spelen van de Britse koningin in The Crown. Een sympathieke rol van haar, maar we twijfelen eraan of ze ooit het Elizabeth-juk van zich zal kunnen afwerpen. The Electrical Life Of Louis Wain is een oerconservatief klassiek kostuumdrama dat zo binnen de lijntjes van het genre loopt (die vervelende voice-over!) dat je er na tien minuten al genoeg van hebt. Qua design misschien wel de mooiste film uit de FilmFest-selectie, maar wel één van de saaiste films uit het programma en met een ontzettend slechte, bijna potsierlijke Benedict Cumberbatch. Alleen maar aan te raden voor zij die al blij zijn als ze prachtige decors (en katten) zien.





 


Andere artikels van hetzelfde type