:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Algemeen >> OBSCUUR EN VERGETEN #23: NEW YEAR'S EVIL
OBSCUUR EN VERGETEN #23: NEW YEAR'S EVIL
Type: Algemeen - Datum: 2022-01-28 - Geplaatst door: Didier
OBSCUUR EN VERGETEN: NEW YEAR’S EVIL

Voor onze Obscuur En Vergeten-film gingen we deze keer grasduinen in het horrorgenre en wel met een film waarin oudejaarsavond centraal staat.

In 1980 was er nog geen sprake van het Cannon-imperium, toch investeerden Menahem Golan en Yoram Globus al volop in goedkope Amerikaanse films, ook al was het in feite Christopher Pearce (de man achter Cyborg, Runaway Train en Over The Top) die het grootste deel van de productietaken op zich nam. New Year's Evil werd vijf dagen voor het nieuwjaar van 1981 uitgebracht en het was duidelijk dat men bij Cannon hiermee op het succes van Halloween wilde mikken. Een slasher dus en nog niet eens zo'n slechte, ook al zie je in de eerste scene al het gezicht van de moordenaar. Eerder dat jaar had Cannon al de vreemde sciencefiction-musical (jawel!) The Apple met Catherine Mary Stewart uitgebracht en hoewel de film een gigantische flop werd, ging men ook met New Year’s Evil voor een film waar zeer veel muziek inzat.

Het slashergeweld speelt zich af in de televisiewereld en wel in de muziekshow van Blaze (Roz Kelly). Een soort van Top Of The Pops, maar dan in het new wave-punkgenre waardoor je jammer genoeg om de tien minuten een rotslechte punkrocksong in de strot geduwd krijgt, en waardoor de film wat gedateerd aanvoelt. Maar gelukkig is New Year's Evil in de eerste plaats een slasher, en al na drie minuten valt het eerste slachtoffer. Vrijwel nadien krijgt Blaze een telefoontje met de desastreuze woorden "I'm going to commit murder at midnight, someone close to you". Iedere keer als de klok twaalf uur slaat en het nieuwjaarsgewoel ontketend wordt, valt er een slachtoffer, en door het tijdsverschil in Amerika staan er dus heel wat moorden op het menu. De seriemoordenaar heeft best wel zin voor fantasie, want de ene keer verkleedt hij zich als chirurg, dan weer als priester en zelfs als gigolo inclusief de meest dwaze nepsnor uit de filmgeschiedenis.

Meestal zijn het de Cannon-jongens die zonder verpinken uit andere films stelen, maar New Year's Evil is echt wel origineel. Of Lucio Fulci (zelf een meesterdief) naar deze film gekeken heeft of niet is de vraag, maar ook hier krijgen we een moordenaar aan de telefoon die zijn stem vervormt, net zoals in The New York Ripper dus. Leuk weetje is dat de moordenaar zichzelf de Phantom noemt, en dat is een verwijzing naar Phantom Of The Paradise van Brian De Palma die vaak beschouwd wordt als een soort van Rocky Horror Picture Show-tegenpool. De stijl van New Year's Evil lijkt dan ook op beide films. In de cast zat niemand die bekend was. Hoofdrolspeelster Roz Kelly had ooit een kleinere rol in Happy Days terwijl regisseur Emmett Alston hiermee pas aan zijn tweede film toe was, een jaar daarvoor maakte hij Three-Way Weekend, waarbij een verkrachter met een gorillamasker de vrouwen in het bos achterna liep. Na New Year's Evil liet hij het slashergenre voor wat het was en zocht hij zijn heil in de martial arts met een paar routineuze ninjafilms.