:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> FILMFEST GENT 2022: DAG 8
FILMFEST GENT 2022: DAG 8
Type: Achtergrond - Datum: 2022-10-19 - Geplaatst door: Didier
FILMFEST GENT EDITIE 49: IERSE FOLKLORE, EEN VERLOREN ZOON EN CHINESE NEO-NOIR

118 langspeelfilms, 40 kortfilms en 3 televisieseries. Dat is wat de festivalbezoeker op tien dagen tijd aangeboden krijgt tijdens de 49ste editie van FilmFest Gent die loopt van 11 tot en met 22 oktober 2022. De rode draad is volgens festivaldirecteur Wim De Witte om deze keer alles terug te brengen naar de essentie waarbij de film de drijvende kracht is voor tien dagen ontmoeten en die samen te beleven. Zoals ieder jaar tekent DVDInfo weer present en pikken we er voor jou de beste titels uit.




THE BANSHEES OF INISHERIN
Een Ierse film op geslaagd Hollywood-formaat, zo zou je het best The Banshees Of Inisherin kunnen omschrijven. In zijn nieuwste film slaagde Martin McDonagh erin om Brendan Gleeson met Colin Farrell na zijn langspeeldebuut In Bruges opnieuw te herenigen. Daar houdt de gelijkenis echter mee op, behalve misschien dat ook deze titel er één is om de vingers en duimen bij af te likken.

Volgens de legende is een banshee een fee uit de Keltische folklore die de dood van een mens aankondigt. Er is niemand die gelooft dat er zo'n vrouw rondloopt op het fictieve eiland Inisherin, dat nabij de westkust van Ierland ligt. Zeker niet de naïeve Pádraic (Colin Farrell), die het leven door een roze bril ziet. Ook al is het 1923 en zit het land met de Ierse Burgeroorlog opgezadeld, trekt de boer zich niet te veel aan van wat er in de wereld gebeurt. Het enige waar hij om geeft, is zijn vriendschap met zijn dieren en de eeuwige brompot Colm (Brendan Gleeson), met wie hij talrijke uren in de lokale pub doorbrengt. Pádraic leeft samen met zijn zus Siobhan (Kerry Condon), het soort van oude vrijster die niemand wil, behalve de dorpsgek. Op een dag laat Colm zijn vriend weten dat hij een einde maakt aan hun vriendschap. Voortaan wil hij zijn leven wijden aan meer zinvolle gesprekken en muziek componeren.

Na het alom geprezen Three Billboards Outside Ebbing, Missouri opteerde Martin McDonagh voor een heel ander soort film. The Banshees Of Inisherin is dan ook een mystieke, bijna sprookjesachtige (weliswaar wat lugubere) parabel over vriendschap die vooral de broosheid ervan toont. Farrell en Gleeson acteren op zeer hoogstaand niveau en de score van componist Carter Burwell levert ongewild een heerlijk Coen-tintje op, dat we de laatste jaren bij de broers niet meer zagen. The Banshees Of Inisherin is een blockbuster die op alle fronten indruk maakt. Soms luchtig, dan weer diepgaand maar vooral vertederend mooi.




THE SON
In 2021 won sir Anthony Hopkins de Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol voor The Father. Kwatongen durven wel eens beweren dat hij dit beeldje voornamelijk kreeg omdat de iconische acteur nog steeds in leven is, en hoewel je beslist betere titels in dit genre aantreft, is The Father best wel een genietbare Hollywood-film over een dementerende man.

Het was bij aanvang de bedoeling van de Franse theaterregisseur Florian Zeller om er een trilogie van te maken. Op de toneelplanken liep al The Mother met Isabelle Huppert, maar op filmvlak zitten we met The Son nog maar bij het tweede deel. Wie The Father nog niet zag, hoeft zich geen zorgen te maken, want hoewel Hopkins ook in The Son een tiental minuten schittert als een onuitstaanbare vader (het beste deel van de film), is hij niet meer dan een familielid, en wordt er scenarieel geen seconde naar de vorige film verwezen.

Alles draait in dit drama, zoals de titel het aangeeft, om een zoon. De 17-jarige Nicholas (Zen McGrath) heeft de scheiding van zijn ouders (Hugh Jackman en Laura Dern) nooit kunnen verwerken, zeker niet omdat zijn vader zijn moeder in de steek liet voor de veel jongere Beth (Vanessa Kirby). De jongen loopt met zelfmoordplannen rond, spijbelt dat het geen naam heeft, en zonder vrienden sluit hij zich eenzaam in zijn kamer op tot de bom barst. Ook qua filmstijl heeft The Son maar weinig te maken met The Father. Het verhaal is best wel ontroerend, maar je merkt zeer goed dat Zeller een Hollywoodfilm heeft willen maken met een Michael Haneke-sfeertje, maar het veel te geforceerde einde verneukt de film tot een zielloze veredelde televisiefilm.

Wie maar weinig ervaring heeft met dit soort cinema, zal The Son misschien wel aanstippen als aangrijpend en zelfs schokkend, maar op de prima vertolkingen na blijft er op wat clichés na maar bitter weinig over van deze titel. Hugh Jackman is best genietbaar als de vader die nooit zijn maatpak van zich afschudt, en het is ook altijd leuk om Laura Dern aan het werk te zien, toch is het vooral Vanessa Kirby die in The Son met de grote pluimen mag gaan lopen. The Son is best wel ok-cinema, maar wel van het soort waar je bek door de overdadige stroop begint van te plakken.




ARE YOU LONESOME TONIGHT?
In China hebben ze nog altijd iets met jukeboxen. We zagen ze in de Wong Kar-wai-klassiekers As Tears Go By en Fallen Angels, maar ook in het langspeelfilmdebuut Are You Lonesome Tonight? van Shipei Wen is er één present. Zoals de titel doet vermoeden schalt uit het apparaat de Elvis-hit, maar dan wel gezongen door een troubadour die blind is maar toch alles ziet.

De internationale pers vergeleek dit debuut met het werk van Diao Yinan (Black Coal, Thin Ice en The Wild Goose Lake), waardoor al gauw de term Chinese neo-noir viel, wat ook het geval is. Shipei Wen inspireerde zich op zijn eigen jeugd, want ook zijn vader was een kleine vis in het misdaadmilieu, terwijl zijn dappere moeder er alles aan deed om de gangsters buiten te houden.

Het verhaal an sich biedt niks nieuws, maar het is vooral de regiestijl van Shipei Wen die opvalt en qua toon doet denken aan Nicolas Winding Refn. Alleen moet je bij Wen de neonlampen vervangen door troosteloze tl-buizen die uit- en aanflikkeren, terwijl de straten van de Zuid-Chinese havenstad Guangzhou overspoeld worden door een onhoudbare regen. Alles lijkt er vies, net zoals in de films van Wong Kar-wai.

Centraal in de film staat het personage van Xue Ming (Eddie Peng), die airco's herstelt. Wanneer hij op weg naar huis net iets te veel met zijn telefoon bezig is, rijdt hij pardoes een voetganger dood. Xue Ming denkt dat vluchten de beste optie is, maar na een tijdje begint zijn geweten te knagen, en zoekt hij contact op met de weduwe van de man die hij omver heeft gereden. Gaandeweg komt Xue Ming erachter dat de dode een crimineel is waar ook de politie al een tijdje achter aan zat.

Are You Lonesome Tonight? is zeker geen hapklare cinema en vergt zeker op het einde de volle aandacht, maar qua stijl is het zeker en vast één van de meest originele misdaadfilms van de laatste jaren met vrij expliciete scènes.




De 49ste editie van Film Fest Gent vindt plaats van 11 tot en met 22 oktober 2022. Het 22ste World Soundtrack Awards Gala & Concert vindt plaats op 22 oktober 2022.

 


Andere artikels van hetzelfde type