:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Interview >> INTERVIEW KAREN DUFILHO (PIXAR)
INTERVIEW KAREN DUFILHO (PIXAR)
Type: Interview - Datum: 2001-05-01 - Geplaatst door: Patrick
Een meeslepend verhaal vertellen aan de hand van 24 digitale beelden per seconde, het is niet iedereen gegeven. Wij waren dan ook erg happig om in het kader van het Brusselse Animatiefilmfestival een gesprek te voeren met Karen Dufilho, hoofd van de afdeling kortfilms van de digitale animatiestudio Pixar.


PV: Welke software gebruiken jullie voor het maken van films?
Karen Dufilho: De meeste software die we gebruiken hebben we zelf ontwikkeld. We gebruiken wel eens Maya of Adobe Illustrator om snel een kleurenpalet te maken of om snel een idee vorm te geven.

PV: Als er iemand zou willen werken in het animatiedepartement van Pixar. Over welke eigenschappen moet hij/zij dan beschikken? Zoeken jullie mensen met technische of artistieke kwaliteiten?
KD: We hebben mensen van beide kwaliteiten. Het belangrijkste is dat je de principes van animaties al onder de knie hebt. En je moet ook weten hoe je een personage tot leven kan brengen, want we blijven tenslotte animatoren die personages tot leven brengen. We zoeken mensen die een goed idee hebben van beweging en timing. De software zal je toch bij ons moeten leren omdat we zoveel software zelf ontwikkeld hebben. De meeste van onze animatoren hebben hun opleiding gehad met pen en papier. We hebben ook enkele poppenspelers in dienst, dit leek ons eerst een risico. We vroegen ons af of ze wel geschikt waren voor dit werk maar toch bleek dit wonderwel te werken. Het komt er eigenlijk om aan om mensen te kunnen amuseren en over een goed gevoel voor timing te beschikken. We rekruteren ook veel mensen van school.

PV: Er bestaat een cartoon-serie van Buzz Lightyear, waarom is dit een traditioneel geanimeerde reeks en geen computer gegenereerde reeks geworden?
KD: Disney Television heeft er een 2D-televisereeks van gemaakt die uitgezonden wordt door ABC onder de titel "Buzz Lightyear: Adventures in Space". Met in de hoofdrollen natuurlijk Buzz en die kleine groene mannetjes. Disney Television heeft de serie ontwikkeld, ik was enkel de tussenpersoon tussen hen en Pixar. Een klein team van Pixar onder leiding van John Lasseter (regisseur van de Toy Story films PV) bekeek het werk van de animatoren van Disney en gaf hen feedback. Wij maakten voor hen een titelsequentie die zij gebruikten op de DVD en de videoversie.

PV: Die titelsequentie is dus wel CGI?
KD: Ja. Mijn afdeling heeft daarnaast ook nog een sequentie gemaakt waarin je alle personages van Toy Story naar de tv ziet lopen om samen naar de Buzz Lightyear animatiereeks te kijken.

PV: Waarom werd er besloten om er een traditioneel geanimeerde reeks van te maken en geen computer geanimeerde reeks?
KD: Het was een Disney Television productie en het was misschien ooit besproken dat Pixar deze reeks zou maken maar het zou gewoon te duur worden. Maar toch werkt het, Disney heeft prima werk afgeleverd. Ik zou ook heel graag een tv-reeks maken. Maar de films die we maken zijn zo complex en daardoor zo duur dat ik denk dat het niet mogelijk is om dit te doen. En er zijn tegenwoordig zoveel tv-reeksen voor kinderen dat het zelf met een goed gemaakte reeks moeilijk is om opgemerkt te worden. Het is deprimerend, toen ik jong was waren er misschien een handvol tv-reeksen en de meeste waren echt goed. Nu zijn er meer kanalen, je moet dus echt heel, heel goed zijn om dan misschien nog niet opgemerkt te worden.

PV: De DVD transfers die Pixar maakt zijn excellent. Is dat omdat jullie de film al volledig digitaal in je bezit hebben en dat jullie enkel wat moeten comprimeren om het op DVD uit te brengen?
KD: Wat kwaliteit betreft zijn we heel kieskeurig. John Lasseter is heel moeilijk als het om kwaliteit gaat, je krijgt dus ook echt zijn visie te zien in een film. Hij voegt er dan ook graag een Making of filmpje, artwork, allerlei verborgen zaken, interviews met zijn mensen aan toe. We zijn trots om een DVD uit te brengen, het is echt een prima uitvinding, zeker voor de fans van onze films. We kijken ook uit naar meer digitale projectie, waardoor je iets kan laten zien exact zoals de filmmaker het bedoeld heeft. Filmrollen zie ik nog niet direct verdwijnen maar het is alvast een geheel andere kijkervaring als je een film digitaal ziet.

PV: Klopt het dat voor 'A Bug's Life' jullie aanpassingen aan de film hebben gedaan om van het originele breedbeeld een standaard 4:3 versie te maken?
KD: Ja, dat klopt, daar ging trouwens enorm veel werk mee gepaard. Het perfectionistische waar ik eerder al over sprak komt hier weer naar boven. Echt de dingen laten zien zoals ze bedoeld werden. We zijn er in totaal toch enkele maanden aan bezig geweest met het verplaatsen van personages en het aanpassen van de belichting.

PV: Wat merk je van de aanwezigheid van Steve Jobs bij Pixar?
KD: Je voelt duidelijk de aanwezigheid van Steve Jobs bij Pixar. Hij is ongeveer één maal per week bij Pixar en hij is echt geweldig. Hij zegt altijd: "Jullie zijn de experts, jullie maken de films." Hij komt graag naar zijn werk bij Pixar, voor hem is het puur fun. Op het nieuwe gebouw bijvoorbeeld heeft hij overduidelijk zijn stempel gedrukt. Hij is nu officieel de CEO en Edd Catmull is nu de President van Pixar. Ik heb Steve Jobs nog niet zo lang geleden gesproken over wat er binnen mijn afdeling aan het gebeuren was. Hij levert natuurlijk commentaar want hij blijft natuurlijk de baas maar de creatieve beslissingen worden genomen door John Lasseter.

PV: Hoe kijken jullie naar de andere studio's die ook animatiefilms maken? Worden de films van de andere studio's door jullie geëvalueerd?
KD: Ik vind dat het heel gezond is dat er competitie is. Er is ook zware concurrentie om talent binnen te halen zoals animatoren en technical directors. Een goede animator aanwerven is één zaak, je moet hen ook nog gelukkig houden. Dat kan je doen door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat ze voldoende uitdagingen krijgen. En da's soms nogal moeilijk, je moet een film als een marathon zien, we werken er zo lang aan dat het soms moeilijk werken is. Er is zeker ook concurrentie over de releasedatum, kijk bijvoorbeeld maar naar de releasedata van "A Bug's Life" en "Antz" (Antz kwam uit op 2 oktober 1998 en Bug's op 25 november 1998 PVB).

PV: Wat zijn de plannen voor de toekomst? Gaan er interactieve films gemaakt worden? Films in 3D misschien?
KD: In het verleden heeft John Lasseter de kortfilm Knickknack in 3D. Verder hebben we nog een 3D-film gemaakt voor een Disney Themapark. Alles is mogelijk bij Pixar, in november verschijnt onze volgende langspeelfilm "Monsters Inc.", daarna verschijnt "Finding Nemo" die geregisseerd zal worden door Andrew Stanton, de co-regisseur voor "A Bug's Life". Onlangs is ook Brad Burt beginnen werken voor Pixar, hij werd bekend als regisseur van "The Iron Giant" (De Ijzeren Reus). We blijven dus nog wel bezig gedurende de volgende jaren.

Tegen het einde van het jaar verschijnt dus Pixar's nieuwste langspeelfilm "Monsters Inc". Deze film zal trouwens vooraf gegaan worden door de excellente kortfilm "For the Birds" die door Karen Dufilho werd geproduceerd. Maar niet alleen Pixar stuurt dit jaar digitaal animatiefilmgeweld op ons af. Deze zomer verschijnt reeds Shrek van Pacific Data Images/DreamWorks. Hiervan kregen we reeds een trailer te zien en we begonnen al direct te kwijlen, de toekomst is duidelijk aan de gekleurde bits & bytes.

Tot slot:
Steve Jobs kocht in 1986 Pixar van Mr. Star Wars George Lucas. In 1997 tekende Pixar een overeenkomst met Walt Disney Co. om voor hen vijf films te maken. Het resultaat zijn momenteel al drie excellente langspeelfilms: Toy Story, A Bug's Life en Toy Story 2. Voor de kortfilm Geri's Game ontvingen ze een Academy Award (Oscar). De overeenkomst met Disney zal waarschijnlijk verlengd worden.

Meer info over Pixar en hun films op:
Pixar
Toy Story 2
A Bug's Life
(Met toestemming van de auteur gepubliceerd op DVD Info. Niets uit deze publicatie mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur.)

UIT HET ARCHIEF

Andere artikels van hetzelfde type