:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FILMNIGHT SPECIAL BOX
FILMNIGHT SPECIAL BOX
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2004-04-16
REEKS
Vlaams regisseur Jan Verheyen, vooral bekend van Team Spirit (1 & 2) en de Vlaamse genre-oefening Alias, steekt het niet onder stoelen of banken dat hij affiniteit koestert voor het cult- en horrorgenre. Dit resulteerde niet alleen in de erg succesvolle Nacht Van De Wansmaak-tournees langs de Vlaamse en Nederlandse bioscopen, maar was ook de basis voor Filmnight Special. In dit wekelijkse TV-programma op een Vlaamse commerciële zender, stelt Verheyen - gehuld in kamerjas en zetelend in een aangepast slaapkamerdecor - bekende en minder bekende cult-, pulp- en horrorklassiekers voor, vergezeld van rijke informatie en gekruid met de nodige humor. Een beetje zoals de morbide Vampira (The Vampira Show, Plan 9 From Outer Space) hem vele jaren geleden voordeed op de Amerikaanse televisie. Het programma wordt ondanks het soms late uitzenduur een succes en Filmnight Special groeit uit tot een begrip onder de Vlaamse cult- en horroraanhangers. Zoveel seizoenen en nog meer obscure films later komt Dutch Filmworks, in samenwerking met Kanaal 2, op de proppen met een heuse Filmnight Special dvd-box. Hierin telkens een toonaangevende prent van diverse subgenres die door de jaren heen de revue passeerden. Van lekker grimmige Amerikaanse backwoods horror en totaal foute "Category III" tot subtiele, sfeervolle Japanse horror en bizarre Italiaanse gore. Er is zelfs een totaal van de pot gerukte "Nederhorror" bijgevoegd! We bekijken deze genrefilms even van naderbij:



The Hills Have Eyes
Na het beruchte Last House On The Left kwam regisseur Wes Craven (Scream-trilogie) op de proppen met het grimmige The Hills Have Eyes. Hierin verzeilt een modaal gezin - dat op weg is naar Californië voor een beter leven - in de godvergeten woestijn voor de Hollywood Hills. Daar vallen ze ten prooi aan een barbaarse kannibalistische familie. The lucky ones died first luidt de tagline! The Hills Have Eyes is een beetje vergelijkbaar met Tobe Hooper's The Texas Chainsaw Massacre en het recente Wrong Turn. Het acteerwerk voldoet en let vooral eens op Michael Berryman, die er door toedoen van een zeldzame aandoening erg vreemd uitziet! Maar het is vooral de grauwe en ruwe sfeer die The Hills Have Eyes definieert. De prent kende niet het verhoopte succes tijdens zijn bioscoopcarrière, maar kende een tweede adem in het videocircuit. The Hills Have Eyes groeide uit tot een ware horrorklassieker en kreeg in '85 een vervolg met het onnozele The Hills Have Eyes Part II. Midden jaren negentig lag er een script klaar voor The Hills Have Eyes III, maar dit werd herschreven en gebruikt voor het door Wes Craven geproduceerde misbaksel The Outpost (ook wel bekend als Mind Ripper).



The Ebola Syndrome
Filmische duizendpoot Herman Yau staat bekend als een gore-meister en dit door amper twee horrorproducties. Allereerst The Untold Story ('92) met in de hoofdrol rasacteur Anthony Wong (Infernal Affairs, Full Contact) en het uit '96 stammende The Ebola Syndrome. Deze laatste, eveneens met Anthony Wong in de voornaamste rol, is het beste te omschrijven als een totaal politiek oncorrecte versie van de Amerikaanse rampenfilm Outbreak (regie: Wolfgang Petersen). De gluiperige en psychopathische Kai (Anthony Wong) verkracht een met het Ebola-virus besmet meisje. Uiteraard wordt hij besmet, maar even later blijkt dat Kai op de één of de andere manier immuun is voor het virus. Vanaf dan maakt hij er een morbide sport van om zoveel mogelijk mensen te besmetten. Met totaal zieke producties zoals deze The Ebola Syndrome hebben ze in Hong Kong (of Japan) helemaal geen probleem. Men heeft er zelfs een aanduiding voor uitgevonden, alle films - propvol met extreem geweld en seks - duid men aan als Category III. En van het extreme geweld en weerzinwekkende situaties moet Herman Yau’s Ebola Syndrome het een beetje hebben, want spanning is totaal afwezig. Het acteerwerk is dan weer wel goed, vooral Anthony Wong beleeft zichtbaar plezier aan zijn over-the-top slechterik.



Ringu
Hideo Nakata’s Ring (gebaseerd op een boek van Kôji Suzuki) wordt door vele filmfans beschouwd als één van de meest angstaanjagende horrorfilms van de laatste jaren. In contrast vinden evenveel anderen er dan weer niets aan. Maar de prent laat blijkbaar geen mens koud en dat, samen met het simpele, doch originele gegeven, maakte van de film dan ook één van de meest succesvolle Japanse films aller tijden. Het verhaal: Wanneer er enkele jongeren zonder reden de dood vinden, met telkens het gerucht dat het door toedoen van een mysterieuze video-opname is, gaat journaliste Reiko Asakawa (Nanako Matsushima) vastbesloten op onderzoek uit. Ze krijgt van getuigen steeds hetzelfde verhaal te horen - dat wanneer je deze video-opname bekijkt, je zeven dagen later zonder pardon het leven laat. Wanneer ze door omstandigheden zelf in aanraking komt met de bewuste video-opname, wordt het een angstwekkende race tegen de tijd… Ondertussen zijn er een handvol vervolgfilms (een prequel en drie sequels), een televisieserie, een hoop merchandising en hoe kan het ook anders... enkele remakes (waaronder Gore Verbinski’s The Ring uit 2002). Maar niets kan tippen aan het ijzingwekkende origineel.



The Beyond
De New Yorkse Liza Merril (Catriona MacColl) erft een vervallen hotel dat gebouwd is op één van de zeven poorten naar de hel. Lucio Fulci is een naam die bij de man met de pet niet direct een belletje zal doen rinkelen, maar voor de horror/goreliefhebbers des te meer. De sympathieke regisseur – die in '96 bezweek aan diabetes – is zowel beroemd als berucht voor zijn ultra gore zombieopussen zoals Zombi 2, City Of The Living Dead en House By The Cemetery. Maar het is The Beyond (ofte L'Aldilà) uit '81 die door kenners van het genre en door zijn vele fans wordt gezien als zijn ultiem meesterwerk. Het is een feit dat The Beyond enkele zéér sfeervolle en angstaanjagende momenten bevat en dat de cinematografie ongeëvenaard is, maar het ontbreken van een coherent plot zal occasionele horrorkijkers eerder afschrikken of afstoten, dan aantrekken. Qua blood & guts kan de film inderdaad tellen, want de film is een waar orgie aan sappige speciale make-up effecten. We hebben demonische honden, vleesetende vogelspinnen, spuitend bloed, open wonden en uiteraard horden zombies! Dit alles komt samen in een fenomenale climax die je werkelijk achterlaat met een open mond. De acteerprestaties in The Beyond zijn dan weer, zoals vaker in Italiaanse horrorprenten, extreem houterig. Gelukkig redden genrefavorieten David Warbeck (The Black Cat) en Catriona MacColl (City Of The Living Dead, House By The Cemetery) een beetje de meubelen.



Intensive Care
De gerenommeerde dokter Bruckner (George Kennedy) komt terecht in een diepe coma na een spectaculaire auto-ongeval. Na zeven jaar ontwaakt hij met moordzuchtige trekjes. Verpleger Peter (Koen Wauters) en zijn vriendin Amy (Nada Van Nie) proberen hem tegen te houden… Ook in Nederland beoefent men soms eens het genre van de fantastische film. Dit resulteerde reeds in geslaagde horrorproducties zoals de klassieker De Lift ('83) en het ondergewaardeerde De Johnsons ('92), maar ook in prut zoals Intensive Care ('92). Deze laatste, met in de hoofdrol onze eigenste Koen Wauters, is zo van de pot gerukt slecht dat je er bijna hoofdpijn van krijgt! Het acteerwerk is hilarisch, de speciale effecten zijn lachwekkend en het verhaal is samen te vatten in één zin. Giet daar nog wat overduidelijke continuïteitsfouten bij plus een Hollywoodacteur op retour (George Kennedy - de Airport-films, The Naked Gun-trilogie) en je hebt een gedrocht dat zo slecht is dat het weer volledig te genieten wordt. Intensive Care, geregisseerd door Dorna Van Rouveroy - destijds Dorna X. De Rouveroy - (An Amsterdam Tale), is niet voor niets opgenomen in de Nacht Van De Wansmaak "Hall Of Fame". Er gingen tijdens de Nederlandse bioscoopcarrière van Intensive Care 'amper' vijfduizend mensen kijken en in België werd de prent niet eens in roulatie gebracht. Dit moet u zien om te geloven!

BEELD EN GELUID
The Hills Have Eyes staat in het 1.78:1 formaat op dvd en is tevens anamorfisch uitgevoerd. Het beeld is over het algemeen voldoende scherp, maar er zijn af en toe softere momenten door de redelijke hoeveelheid filmgrain die aanwezig is. De gebruikte print is proper opgekuist, hoewel er nog eens een miniem vuiltje durft opduiken. De kleuren zijn helder en ogen levendig. We hebben een enkel compressiefoutje opgemerkt. De Engelse Dolby Digital 5.1-track heeft een op de voorkanalen gericht geluidsbeeld. De aanwezige filmmuziek en geluidseffecten zorgen voor ruimtelijkheid en aardig wat richting. De dialogen klinken helder en zijn goed te verstaan. De Engelse DTS 5.1-track klinkt duidelijk ruimer en bevat iets meer detail. Voor de puristen onder ons: de originele, weliswaar gerestaureerd, Engelse Mono-track is eveneens aanwezig.

The Ebola Syndrome is uitgevoerd in het originele 1.85:1 aspect ratio. Er gaat wat scherpte verloren doordat de film niet anamorfisch op het schijfje staat. Schaduwdetail en zwartniveau laten regelmatig wat te wensen over. Zo neigen de zwarte tinten op sommige momenten eerder naar het blauw! De overige kleuren zijn helder en ogen realistisch. De gebruikte print ziet er over het algemeen proper uit, maar occasioneel komt nog wel is een vuiltje voorbij. Digitale compressiefouten hebben we niet direct kunnen bemerken.
De Cantonese Dolby Digital 2.0-track klinkt weinig spectaculair, maar de dialogen klinken zuiver en zijn goed te onderscheiden van de andere geluiden. Geluidsstoringen zijn gelukkig niet aanwezig. Zijn gezien het bronmateriaal toch bevredigende transfers.

De Japanse horrorklassieker Ring is anamorfisch uitgevoerd en staat in het 1.78:1 formaat op de dvd. Het beeld ziet meestal scherp uit, met een redelijk contrast en een bevredigend zwartniveau. De heldere kleuren ogen natuurlijk. De gebruikte print ziet er proper uit, met enkele minieme vuiltjes en beschadigingen. We hebben een enkel digitaal compressiefoutje bemerkt en eens een trillend beeldlijntje bemerkt. Er is ook een beetje grain aanwezig. De Japanse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm, met een degelijke spreiding en dynamiek. Het gesproken woord klinkt zuiver en is goed te verstaan. Oneffenheden in het geluid hebben we niet bemerkt. Er is ook nog een Japanse Dolby Digital 2.0-track aanwezig.

Fulci's The Beyond is in zijn originele 2.35:1 beeldformaat te bewonderen en is gelukkig anamorfisch uitgevoerd. De scherpte is bevredigend, maar door toedoen van redelijk grove filmgrain zijn sommige scènes wat soft. Contrast is prima en het zwartniveau is goed. De heldere kleuren ogen natuurlijk. De gebruikte filmprint is erg mooi opgepoetst, mits enkele - overblijvende - kleine vuiltjes of beschadigingen. Het Engelse Dolby Digital 5.1-spoor klinkt goed, met een prima detail en ruimtelijkheid. Toch is er een slordig (en behoorlijk storend) foutje in het geluid geslopen. De rechter achterspeaker gooit heel de film door de muziek en de geluidseffecten een seconde te vroeg in de strijd, met een onnatuurlijk echo-effect als resultaat. Gelukkig valt het grootste deel van de film nog gewoon te genieten. Op 00:31:40 hebben we echter ook nog een storing in het geluid vastgesteld. De dialogen klinken zuiver en zijn prima te verstaan. Spijtig van de slordige fout in het geluid, anders hadden we hier een topper in onze handen!

Intensive Care staat ongeveer 1.85:1 geschaald op de dvd. Spijtig genoeg kon een anamorfisch transfer er niet af, want het beeld ziet er soft en gedateerd uit. Er is veel filmgrain te bemerken en de print is op sommige momenten behoorlijk vuil. De aanwezige kleuren zien er anderzijds wel vrij goed uit. We kunnen Intensive Care beluisteren in twee smaken: een Nederlandse Dolby Digital 5.1- en een Nederlandse Dolby Digital 2.0-track. De Nederlandse Dolby Digital 5.1-track klinkt scherp, zonder enig detail of noemenswaardige spreiding. Bij de explosie en de andere aanwezige geluidseffecten is er gelukkig toch wat punch te bespeuren. Er is steeds een lichte ruis aanwezig, met af en toe een kraakje in het geluid. De dialogen op hun beurt klinken hol en onnatuurlijk. De Nederlandse Dolby Digital 2.0-track klinkt heel wat stiller, maar klinkt even erbarmelijk en onnatuurlijk.

EXTRA'S
De Filmnight Special box bevat vijf schijfjes waarop de films huizen. Deze bevatten buiten de steeds amusante en informatieve introducties door Jan Verheyen geen extra features. De enige uitzondering op deze regel is bij The Hills Have Eyes, want tijdens het bekijken van de film kan je ook even luisteren naar een informatief stukje audiocommentaar ingesproken door regisseur Wes Craven en producent Peter Locke. Al de andere extra features zijn te vinden op de bijgevoegde zesde dvd. In het sfeervolle menu is alles mooi opgedeeld per film. Zo zijn er voor elke film beknopte fotogallerijen en originele bioscooptrailers te vinden (van The Beyond is echter géén trailer aanwezig!). Voor The Hills Have Eyes zijn er buiten de bioscooptrailer ook enkele internationale trailers en Tv-spots aanwezig. Leuk is de 4 minuten durende "Restoration demo" voor The Hills Have Eyes. Deze toont ons aan de hand van split-screen het verschil tussen de originele print en de gerestaureerde versie. Volgend zijn enkele pagina’s biografie voor regisseur Herman Yau (The Ebola Syndrome) en de vervloekte video van Ring. Intensive Care: Behind The Scenes is dan weer een 18 minuten durende documentaire die ons, zoals de titel van het programma al doet vermoeden, een uitgebreide blik achter de schermen van de productie gunt. Er is tevens een kort interview met acteur George Kennedy en producent Ruud Den Dryver. De Koen Wauters-fans onder ons blijven echter met hun honger zitten, want aan de Vlaamse zanger wordt bijzonder weinig aandacht besteed. Je kan nogmaals de intro's van Jan Verheyen voor elke film bekijken. Tenslotte treffen we nog een resem promotietrailers aan voor Black Angel, Dahmer, Flashback, The Gate, Giant Spider Invasion, Kakashi, Mark Of The Devil, Sleepless, Blackout, Alone, The Addiction, Female Vampire, Driller Killer en Fear City.

CONCLUSIE
Filmnight Special is een begrip onder de Vlaamse cult-, pulp- en horroraanhangers. Dutch Filmworks en Kanaal 2 komen op de proppen met een fijne selectie films uit het populaire TV-programma, samengevoegd in een mooi vormgegeven box. De films zijn steeds ongeknipt en de beeld- en geluidskwaliteit voldoen. Er is tevens een zesde dvd bijgevoegd met het nodige bonusmateriaal. Een mooi initiatief en een must-have voor de fans van het programma. De mensen die het programma niet kennen, kunnen bij deze hun schade inhalen…


cover




Studio: Dutch FilmWorks

Regie: diversen
Met: Dee Wallace-Stone, Michael Berryman, Anthony Wong, Nanako Matsushima, Hiroyuki Sanada, Rikiya Otaka, Yuko Takeuchi, Miki Nakatani, Catriona MacColl, David Warbeck, Koen Wauters, Nada Van Nie, George Kennedy, Nora Tilley

Film:
7,5-6,5-7-7-6/10

Extra's:
7/10

Geluid:
8-6-8-5,5-5,5/10

Beeld:
7,5-6-8-7,5-5,5/10


Regio:
2

Genre:
Horror

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
77-96-98–81-92

Leeftijd:
16

Speelduur:
441 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8715664017234


Beeldformaat:
zie review PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1
Japans Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1
Cantonees Dolby Surround 2.0
Japans Dolby Surround 2.0
Nederlands Dolby Surround 2.0
Engels Dolby Digital Mono 1.0


Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Intro’s Jan Verheyen
• Audiocommentaar
• Hills Restoration segment
• Biografie Herman Yau
• Featurette
• Sadako’s video
• Trailers & Tv-spots
• Fotogalerijen
• Cross-promotional trailers

Andere recente releases van deze maatschappij