:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GESLACHT DE PAUW, HET
GESLACHT DE PAUW, HET
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-06-12

SERIE
Bart De Pauw is een jonge Vlaamse en flink overroepen televisiemaker die al lang over zijn hoogtepunt - overigens niet alleen op artistiek gebied - heen is. In het verleden scoorde hij enkele bescheiden successen met Buiten De Zone, Schalkse Ruiters en als bedenker van De Mol - wat goed was voor de Gouden Roos op het tv-festival in Montreux - maar de laatste jaren gaat het steil bergaf met zijn carrière. Zijn laatste nieuwe zet waarmee hij hoopt zichzelf zo interessant mogelijk te maken is een docusoap over hemzelf en zijn bekakte familie. Het vehikel moet dienen om zijn tanende populariteit nog zo goed mogelijk op te krikken, en vooral om zo plat mogelijk te kunnen incasseren op zijn succes, zoals het pathetische typetje van de Man van Melle uit de Koekoekstraat nummer Tsjeventig in Melle (of was het nu Merelbeke?). De Pauw gebruikt daarbij compleet immorele technieken die door elke deontologische commissie inzake inhoud van televisieprogramma's stante pede en genadeloos zouden worden afgeschoten, en hij is er niet vies van om zijn familie, vrienden, collega's tot zelfs toevallige passanten voor zijn kar te spannen, als hij denkt dat hij daar maar beter van kan worden. Dat hij door zijn stupiede strapatsen zichzelf keer op keer straal belachelijk maakt, zal hem worst wezen; het is immers niet belangrijk wat men over hem zegt, dan wel dat er over hem wordt gesproken. Op elk society-feestje wurmt de irritante kwal zich voorbij de security, en hij plaatst zichzelf keer op keer ongevraagd in de schijnwerpers, tot de goulash die uiteindelijk van zijn carrière overblijft, zelfs de hond niet meer lust.



Voor alle duidelijkheid, de bovenstaande paragraaf is niet onze persoonlijke mening over Het Geslacht De Pauw, maar het is veeleer de indruk die De Pauw tracht op te wekken met zijn van a tot z gefingeerde docusoap. Hiermee veegt hij op een bijzonder on-subtiele manier de vloer aan met het genre, en richt vooral zijn pijlen op zijn collega-BV's zoals de Pfaffs en de Planckaerts, die bloedserieus menen dat de televisievervuiling die hun marginale families veroorzaken, voldoet aan de één of andere maatschappelijke behoefte, waarvan we nog altijd niet hebben uitgevonden welke dat dan wel zou mogen zijn. "On-subtiel" is daarbij misschien een slechte woordkeuze, want na het uitzenden van de eerste reeks van 11 afleveringen stroomden er daadwerkelijk reacties bij de VRT binnen van kijkers die niet konden geloven dat de immer sympathieke Bart De Pauw op een paar jaar tijd zo'n etterende zweer was geworden. Het zegt meer over de kijkers dan over Bart De Pauw dat deze het verschil blijkbaar niet kunnen maken tussen fictie en realiteit. Voor wie het dus nu nog altijd niet zou snappen, of de reeks nooit bekeken heeft: de familie die De Pauw opvoert, is helemaal zijn familie niet, en de reeks is één langgerekte uithaal naar het fenomeen van de docusoaps, die De Pauw op briljante wijze op de korrel neemt.



De verwarring werd initieel natuurlijk nog in de hand gewerkt door het feit dat de zogenaamde familieleden van Bart De Pauw vòòr de reeks, zeker voor de niet-theaterbezoekende medemens, nobele onbekenden waren. Allereerst is er Maaike (Cafmeyer), die de echtgenote van Bart speelt. Maaike is een koopziek Westvlaams wicht met een redelijk vurig temperament, die nogal gewoon is om haar mening eruit te flappen. Bart heeft twee broers: de jongere Benny (Claessens), een ziekelijk politiek correct kneusje, die het hotelleventje van thuis gewoon is en geen enkele moeite doet om in die situatie verandering te brengen. Diametraal daar tegenover staat oudere broer Tom (Waes), een crapuleuze crimineel die zich altijd aan het inlaten is met zaken die flink over de wettelijke schreef gaan. Bovendien is Tom het prototype van een arrogante klootzak tegenover zijn vriendin Tine (Tine Van den Wyngaert), een ongelofelijk naïef schaapje dat onder alle omstandigheden de uitspattingen van Tom, waar ze onvoorwaardelijk verliefd op is, nog probeert goed te praten. En ook altijd present op het appel is de zeurende Limburgse buurman Willy, die zich met álles, maar dan ook álles, ongevraagd komt bemoeien.



De overige drie familieleden zijn dan weer in het werkelijke leven wél echt familie van Bart De Pauw: zijn zogenaamde moeder (Josée Van Causbroeck) is in werkelijkheid zijn schoonmoeder, en de twee kleutertjes, Quinten en Amélie, die rondlopen, zijn naar verluidt ook van hem; kwatongen beweren echter dat De Pauw nog ergens een bastaardzoontje heeft rondlopen. Daarnaast passeren verschillende Bekende Vlamingen (BV's) mét of tegen hun zin de revue tijdens Barts onophoudelijke opmars door de wereld van glitter en glamour. Bart zelf is daarbij niet te beroerd om - ongetwijfeld tot grote verbazing van de toevallige passanten - zichzelf bewust belachelijk te maken, of het nu in een winkel is, voor een gevuld sportpaleis of op de operatietafel tijdens een aambeienonderzoek. Vele van zijn dergelijke gênante stunts zijn overigens al hiervòòr uitgehaald door zijn collega's op concurrerende zenders, met dat verschil dat ze het elke keer wél doodernstig meenden, terwijl Bart die kleine kantjes graag nog eens uitvergroot projecteert en zijn collega-BV's een spiegel voorhoudt, zo één van het type dat de rimpeltjes nog eens uitvergroot. Dus ja, Jean-Marie P. loopt inderdaad welgemeend met sponsorreclame op zijn kleren rond, en ja, Sergio Q. krijgt blijkbaar een orgasme als hij in de boekskes uitgebreid mag uitweiden over zijn aambeien. Als Bart echter zijn collega's uitlacht, is het niet snoeihard, maar eerder bedoeld als een schelmenstreek; de pijn wordt zeker verzacht door het feit dat hij ook zichzelf niet spaart - integendeel.



Alhoewel Bart De Pauw schijnt te beschikken over een onuitputtelijke creativiteit, siert het de man dat hij na twee seizoenen definitief een punt heeft gezet achter de reeks. Omdat veel mensen zich bij het eerste seizoen zoals eerder vermeld danig mispakt hadden aan het realiteitsgehalte, worden in seizoen twee alle registers der absurditeit opengetrokken. Dit geeft aanleiding tot alweer een reeks televisiemomenten die de geschiedenis zullen ingaan als klassiekers. Bart is er echter niet vies van om eens af te tasten hoe ver hij kan gaan, getuige daarvan de running gag over de nazi-cliniclown. Je moet het maar durven, ziekenhuispatiënten gaan lastig vallen met de vraag of ze toevallig in hun kamer Juden versteckt hebben. Sommige mensen vonden die grap gewoon smakeloos, maar uw nederige dienaar-recensent heeft er zich alvast te pletter mee gelachen. Als docusoap lijkt dit allemaal inderdaad een rommeltje, waarbij ook de geluids- en beeldtechnici regelmatig in de klappen moeten delen, en ei zo na er het leven bij laten wanneer Bart voor het eerst mee gaat jagen. Maar geloof ons maar gerust als we zeggen dat Bart De Pauw elke gag in deze reeks meticuleus heeft getimed. De man is overigens obsessief bezig met de details: van Bart is bekend dat hij een grote verzamelaar is van filmmuziek. Elke aflevering opnieuw slaagt Bart erin om door de gepaste fragmenten te gebruiken, onder meer uit Star Wars, Harry Potter en een flink aantal fragmenten uit Chocolat, de emoties nog een beetje scherper af te lijnen. Het overdadige gebruik van muziek is overigens de reden waarom De Pauws eerdere hit, Buiten De Zone, vooralsnog niet op dvd verschijnt: de rechtenkwestie geraakt kennelijk niet uitgeklaard.



In een tijdperk waarin de éne na de andere zogenaamd "komische" reeks onze schermen teistert, waarbij het hoekje van onze mondspieren nog geen millimeter verroert, is het een verademing om nog eens een dergelijke TV-reeks terug te vinden in de programmatie waar we elke week terug naar uitkeken, en waarbij de naschokken van ons middenrif tot minstens een half uur later zijn blijven natrillen. En al dit moois is nu vereeuwigd op dvd, in hetgeen wat wij geloven de eerste zelfstandige release van het bekende productiehuis Woestijnvis is. Ook voor de dvd's wordt de absurde humor doorgetrokken: zo vinden we - net als op de meeste Engelse dvd's - op de achterkant een schare schreeuwende en lovende kritieken op de reeks. Wanneer we deze echter nauwkeurig lezen, blijken deze onder meer afkomstig te zijn uit De Artsenkrant, het kleuterblad Zonnekind en The Delhi Observer (monkeyballs anyone?) De enige lovende recensie over de reeks komt uit De Standaard, maar als we de kleine lettertjes lezen, blijkt die over de laatste film van Clint Eastwood te gaan. Laten we dan nu maar eens de reeks de échte positieve recensie geven die ze verdient.



AFLEVERINGEN

Reeks 1:
Aflevering 1
We maken kennis met de familie van Bart, en alhoewel vooral zijn artistieke jongere broer Benny niet echt happig is op de manier waarop hij meent dat hij gemanipuleerd gaat worden, geraakt na een paar valse starten de reeks toch op dreef. Bart moet op het Gala van de Gouden Schoen op de concurrerende zender uit Vilvoorde een prijs gaan uitreiken, wat betekent dat de familie een dagje gaat shoppen voor nieuwe kleren. Terwijl Bart in alle winkels zijn BV-schap probeert uit te spelen om korting te krijgen, plundert Maaike de rekening met een kleedje "zo duur als het BNP van Chili".

Aflevering 2
Bart krijgt van zijn sponsor een sportwagen, maar hij schrikt zich een hoedje als hij de kleur ervan ziet. Tine heeft een job in een schoonheidssalon, en de familie komt een avondje afzakken voor een saunaatje en een "massageke". Helaas trekt De Pauw meer aandacht dan hem lief is. Maar niet getreurd! Barts zoontje Quinten is jarig, en dat vraagt om een feestje! Feitelijk zijn er geen vriendjes van Quinten uitgenodigd, maar wel kinderen van andere BV's, die zich voornamelijk moeten komen vergapen aan Barts zwembad. Maar het noodlot slaat toe wanneer Gerty, de slang van Benny, uit haar terrarium ontsnapt...



Aflevering 3
Deze aflevering staat volledig in het teken van nieuwe jobs. Oma Josée staat erop dat Benny eindelijk eens van zijn luie kont komt en werk gaat zoeken. Ze schuimt met hem alle interimbureau's af, waar echter telkens Benny's gebrek aan kwalificaties - om maar te zwijgen van zijn diverse allergieën - hem parten spelen. Bart bevindt zich intussen op de set voor de pilootaflevering van een nieuwe politiereeks van Erik Van Looy, Brix en Bongers - "de Vlaamse Dempsey & Makepeace" - waarin hij de mannelijke hoofdrol speelt naast ex-miss België Dina Tersago. Ook Maaike heeft een klein bijrolletje bij de concurrentie versierd in de VTM-reeks Aspe. Maar terwijl Maaikes bijdrage unaniem op applaus wordt onthaald, schieten de opnames van Brix en Bongers maar niet op.

Aflevering 4
Bart krijgt het zwaar te verduren deze aflevering. Eerst wordt zijn nieuw programmavoorstel, waarbij hij zijn typetje van de Man van Melle wil recycleren voor Studio 100, afgeschoten. Dan is het kot te klein wanneer Maaike tussen zijn spullen een porno-video vindt. En tot overmaat van ramp zingt iedereen bij het benefietoptreden waar Bart zich voor heeft geëngageerd, vals, behalve hijzelf. Tom probeert zijn praktische maar niet altijd wettelijk even accurate rijervaring over te brengen op Benny, die aan het blokken is voor zijn rijbewijs. Vooraleer er serieuze ongelukken gebeuren, lopen de twee tegen een politiepatrouille aan.



Aflevering 5
Bart en Maaike hebben besloten om een kindermeisje in dienst te nemen, en houden audities. De meeste deelnemers zijn echter suck-ups die de job als nanny zien als een start voor een mediacarrière. De proeven die ze bovendien moeten afleggen hebben meer weg van een kruising tussen een talentenjacht en een fotoshoot voor Playboy - voor dat laatste zorgt Tom uiteraard. Tom heeft bovendien een eigen kandidate voor de job op het oog: ze heet Svetlana en waar hij haar van kent, daar zullen we maar beter niet over uitweiden. Ze kent geen Nederlands, kan niet koken, niet strijken en niet kuisen. Maar wel paaldansen. Bart heeft intussen een afspraak met de "lokale pers": twee schooljongens moeten voor Nederlands een interview afnemen van een bekende Vlaming.

Aflevering 6
Oma heeft een nieuwe vriend, Pascal, die de familie uitnodigt voor een chique dineetje. Tom speelt echter liever op zeker en zegt Pascal waar het op staat, en ook Bart is wantrouwig, vooral als Pascal de sportwagen wil lenen. Benny is er inmiddels achter gekomen dat Tom Tine bedriegt met Svetlana. Hij wil er zijn commentaar op geven tijdens zijn optreden bij Man Bijt Hond, maar zijn tekst wordt niet geschikt geacht om uit te worden gezonden om half acht. Soit. Terwijl Bart zijn tanden laat bleken en daarna een benefiet-voetbalmatch met collega-BV's gaat spelen, barst thuis de bom: Tine merkt dat ze bedrogen wordt, en ze breekt met Tom.



Aflevering 7
Bart organiseert een cursus voor aspirant-BV's. De cursisten komen een ganse week mee in de villa van de De Pauws wonen, om de kneepjes van het vak te leren. Bart valt echter iets te vaak terug op zijn eigen beproefde recepten, en de cursus heeft niet het gewenste effect. De deelnemers haken één voor één af, als ze al niet gearresteerd worden of verongelukken. Tom probeert intussen Tine terug te winnen met alsmaar duurdere cadeaus. Op gegeven moment komt hij voor een dilemma te staan: zal hij zijn auto moeten verpanden?

Aflevering 8
Wanneer de waarderingscijfers voor Het Geslacht De Pauw in de bus vallen, is Bart een beetje van zijn melk door de negatieve kritiek op het programma: de familiewaarden zouden met voeten worden getreden, en er zou te veel worden gevloekt, maar dat is godverdomme niet waar. Ook de nieuwe geluidstechnicus is niet dadelijk Bart zijn beste vriend. Bart probeert vanalles te ondernemen om zijn tanende populariteit terug op te krikken. Wat hem mogelijk nog meer verontrust is dat Benny in de peilingen populairder blijkt dan hijzelf. Benny heeft een oogje laten vallen op een meisje van de kunstacademie, maar hij wordt daar door zijn medestudenten danig zwaar gepest. Tom onderneemt intussen de ultieme poging om Tine terug voor zich te winnen.



Aflevering 9
Bart doet mee aan een nieuw verborgen camera-programma van Katja Retsin op TV1, "De Verrassing". Ergens in de loop van de week zal iemand hem proberen beet te nemen, maar hij weet niet uit welke hoek de verrassing komt. Bart is vastbesloten om zijn reputatie hoog te houden, maar wordt zodanig paranoïde dat hij iedereen aanzien voor potentiële grappenmaker: de meteropnemers, de politie... zelfs wanneer Maaike opbiecht dat ze amoureuze gevoelens heeft voor Herbert Flack, denkt Bart dat het om een mediastunt gaat. Tom en Bart zijn intussen het succes van Het Geslacht De Pauw aan het commercialiseren: naast souvenirs en geleide rondleidingen met buurman Willy als gids, proberen ze ook munt te slaan in het verhuren van Bart aan winkels als professionele begroeter. Er gebeurt echter een vreselijk ongeluk terwijl iemand gipsafdrukken komt nemen om action figures mee te maken. En dan was er ook nog iets met een alcoholcontrole...

Aflevering 10
De dag van het huwelijk van Tine en Tom is eindelijk aangebroken, na een hectische week. Maaike heeft Bart aan de deur gezet, en die is van pure armoede blijven overnachten bij schrijver Herman Brusselmans, wiens vermeende filantropie eerder een goedkope manier is om zijn nieuwe boek te promoten. Bart noch Tom komen echter opdagen op het huwelijk: wél van de partij zijn twee agenten in burger, die Tom dringend een paar vraagjes willen stellen over zijn bron van inkomsten. Benny heeft de week intussen benut om zijn rijexamen trachten af te leggen. Met de nadruk op "trachten".



Aflevering 11
De bloopers en verwijderde scènes van dit eerste seizoen zijn in een extra bonusaflevering gegoten, waarin aan elk van de familieleden wordt gevraagd hoe zij het eerste opnameseizoen van Het Geslacht De Pauw hebben ervaren. Daarnaast zien we ook hoe het met de poging zit om de reeks aan de Franse televisie te slijten, en krijgen we een exclusieve sneak preview van de spin-off Het Geslacht Willy.



Reeks 2:
Aflevering 1
Bart en Maaike hebben uiteindelijk ingestemd met een tweede reeks van de televisieserie, maar omdat ze in de montage van de eerste reeks vonden dat ze af en toe nogal onsympathiek overkwamen, hebben ze besloten om nu zelf de touwtjes in handen te nemen. Er is wel wat veranderd in het gezin: Tom woont nu ondergedoken terug bij Tine, en staat erop met de schuilnaam Roland aangesproken te worden. Tine is zwanger, en Tom heeft het er moeilijk mee dat een gynaecoloog "aan haar zit te frullen". De familie zelf is wegens een faillissement - waar Bart het liever niet meer over heeft - verhuisd naar een andere villa - ééntje die ze huren. Bart neemt echter volop de stier terug bij zijn horens om terug greep te krijgen op zijn financiële situatie. Hij werkt volop aan zijn relaties met de lokale notabelen, maar een lidmaatschap van de lokale Sint-Hubertusvereniging is niet echt te combineren met het peterschap van Gaia. Benny heeft in het dierenasiel twee struisvogels geadopteerd, die ze daar liever kwijt dan rijk waren.

Aflevering 2
Tom heeft geen goed oog in de amicale relatie die Tine op haar nieuw werk, in de lobby van een bioscoop, ontwikkelt met haar collega Maarten. Hij heeft er zelfs een bezoek aan Plop En Kwispel voor over om zijn vrouw te bespionneren. Bart heeft mot met Maaike over een vraag in een interview over zijn favoriete one-night stand, en Maaike verzeilt intussen per ongeluk op de set van een pornofilm. Intussen vindt Bart nog de tijd om zijn imago aan de hedendaagse jeugd aan te passen, maar zijn nieuwe kleurspoeling en zijn tongpiercing gaan hem niet goed af...



Aflevering 3
Bart heeft weer iets nieuws gevonden om geld te kloppen uit zijn bekendheid: een fandag. Spijtig genoeg blijft de opkomst, op zijn obsessieve stalker na, ondermaats, zodat Tom, pardon, Roland, het publiek met zachte maar dwingende hand in de richting van de feesttent moet leiden. Tom heeft zelfs geen tijd - of zin - om met Tine naar de prenatale oefeningen - het pufklaske - te gaan. Bovendien heeft Bart zich een klein beetje overgeforceerd in het fitnesscentrum. Benny zit bij een zelfhulpgroep voor familieleden van BV's, die de fandag willen aangrijpen om hun organisatie in de schijnwerpers te plaatsen.

Aflevering 4
Ongetwijfeld de beste aflevering uit de reeks. Bart wordt, op weg naar een liefdadig doel, tegengehouden door de politie - die aan het filmen is voor De Zware Voet wegens zijn ongeoorloofde rijstijl; hij kan de twee agenten echter wijsmaken dat de opnames voor VTM hen in grote problemen kan brengen wegens zijn exclusiviteitscontract voor de VRT. De agenten trappen er niet alleen in, ze gaan zelfs een potje aambeienzalf voor Bart kopen, omdat die zelf te beschaamd is om dat te doen. Het goede doel blijkt een bejaardentehuis te zijn, waar Bart een nummertje opvoert als nazi-clown - "omdat oude mensen al eens ne keer graag lachen en ne keer graag klappen over den oorlog". Zijn optreden moet echter wegens klachten voortijdig worden afgebroken. Maaike en Benny maken van Barts afwezigheid gebruik om een photoshoot voor een zwembroekenkalender ten voordele van Kom Op Tegen Kanker te organiseren. Wanneer Bart vroeger thuiskomt, is hij misnoegd dat hij niet uitgenodigd is om tussen de twaalf Vlaamse adonissen plaats te nemen, en hij stuurt de photoshoot in de war. 's Avonds kan de familie gaan afkoelen in een restaurant, waar To... Roland zijn verjaardag viert. Daar staat Bart echter nog een onaangename verrassing te wachten: de acteurs van Buiten De Zone houden er een reünie. Zonder hem.




Aflevering 5
Bart, Maaike, Benny en Oma zijn afgezakt naar Oostenrijk om een proefopname te doen voor een nieuw programma, Oostenrijkse Overpeinzingen, waarin drie bekende Vlamingen worden geïnterviewd. De drie onnozelaars die zich hebben laten strikken zijn Marc Reynebeau, Filip Peeters en Hanne Troonbeeckx. Al snel blijkt echter dat de research voor het programma, die Benny heeft gedaan, op geen fluit trekt, en dat al wat niet door de sponsor betaald wordt, zo goedkoop mogelijk moet zijn. Bart loopt dan ook nog eens een blauwtje wanneer hij herhaaldelijk poogt om Hanne Troonbeeckx te versieren, en het programma eindigt in de grootst mogelijke chaos wanneer Oma voor het gezelschap een typisch Oostenrijks gerecht - kreeft - gaat klaarmaken. Tom, die op de kinderen moet passen, neemt hen mee naar een vertoning van The Exorcist, en laat vervolgens zijn criminele kameraad Mario op de kleintjes passen. Maarten heeft het namelijk uitgemaakt met zijn lief, omdat hij stiekem verliefd is op Tine, wat iedereen schijnt door te hebben, behalve zijzelf. Tom probeert daarom Maarten te koppelen aan een ander vrouw, en neemt hem mee uit voor een potje paintball en karten.

Aflevering 6
De vader van Tine is overleden, en zij en haar broer erven een respectievelijk schietkraam en een botsautootjes-kraam op de kermis. De familie gaat naar de ietwat ongewone begrafenis. Bij Bart thuis voltrekt zich een kleine ramp: net wanneer er een cameraploeg van Story een reportage komt maken over Barts "familiewaarden", belt er een vrouw aan die eertijds nog voor Schalkse Ruiters heeft gewerkt. Ze heeft een jongetje bij, waarvan ze beweert dat Bart de vader is. Dikke ambras tussen hemzelf en Maaike, die hem verwijt een scheefpoeper te zijn, alhoewel Bart tegenwerpt dat die kleine nog dateert van vòòr hij Maaike leerde kennen. Bart ontdekt echter dat de vrouw ook nog andere Woestijnvissers probeert te laten op te draaien voor alimentatie voor haar zoontje.



Aflevering 7
Tom heeft enkele creatieve ideetjes om uit het schietkraam alweer geld uit te kunnen slaan. Tine ziet het leven op de kermis eigenlijk niet zitten. Bart probeert de cameraploeg af te schepen terwijl hij zijn aambeien gaat laten opereren. Maaike is intussen alles aan het voorbereiden voor een reünie met haar schoolvriendinnen van bij de nonnekes, en ook de strenge Zuster Jeanine is van de partij. Terwijl ze iedereen onder tafel probeert te pochen, is het net het moment dat Damien blijft logeren, en gebeuren er allerlei satanistische zaken, zoals dramatisch overlopende toiletten. Benny heeft via zijn kunstgroep twee politieke vluchtelingen in huis gehaald die helpen voorbereiden bij het feest: een Aziatisch hoertje en een Indiër gespecialiseerd in het bereiden van monkeyballs.

Aflevering 8
Benny legt de laatste hand aan een paar schilderijen voor zijn eerste grote vernissage. Hij heeft ook vader De Pauw uitgenodigd, en dat zorgt voor de nodige zenuwachtigheid bij oma. Bart en Maaike gaan yogalessen volgen; Bart kan wel wat zelfbeheersing gebruiken, want hij moet bij Woestijnvis-baas Wouter Vanden Haute op zijn blote knieën gaan smeken voor een derde seizoen. Vanden Haute is echter niet zo enthousiast over het verval van de familiewaarden in de vorige afleveringen, en met de totaal uit de hand lopende vernissage zal het er niet beter op worden. Ook Barts autobiografie, Ik, Schalkse Ruiter, schijnt in de Fnac geen gewild artikel te zijn, ondanks de geïmproviseerde signeersessie. Maarten bekent zijn liefdesgevoelens aan Tine, maar die is ervan overtuigd dat hij een homo is en op Tom valt.




Aflevering 9
Maaike, Benny en Tom zijn van plan om Bart met een verborgen camera voor de gek te houden, in het kader van het nieuwste programma van Sergio, One Fine Day. Bart wordt met een smoesje weggelokt om in een reclamefilmpje voor hondenvoer te gaan spelen. Zijn gedrag is dan ook bij de beesten af; daarna volgen er nog een ontmoeting met een redelijk opdringerige vrouwelijke fan en Tom die een lijk probeert buiten te smokkelen. de aflevering toont erg mooi hoe je met een parallelle montage de kijkers precies het tegengestelde kan doen geloven van wat er werkelijk gebeurd is.

Aflevering 10
Tine staat op het punt te bevallen, en dit is dan ook hét uitgelezen moment om wat geld in het laatje te brengen door een groots opgezette benefietshow. Werkelijk alle truucs zijn toegelaten om de mensen af te persen: een SMS-televoting voor de naam van de baby, een telefoonpanel vol bekende (?) Vlamingen (en Indiërs), live-interventies van experts en last but not least een benefietsingle.



BEELD EN GELUID
Deze eerste release die Woestijnvis onder eigen beheer uitgeeft, is echter technisch niet echt een uitschieter. De beeldkwaliteit varieert natuurlijk bewust, want het geheel moet zo goed mogelijk op een docusoap lijken. Dus: veel los camerawerk, onjuiste belichtingstechnieken en het geheel ziet er soms door een amateurstudent gefilmd uit. De kleurdiepte en scherpte vallen nogal mee, en het is duidelijk te zien dat de tweede reeks op dit vlak iets beter scoort dan de eerste reeks. De onvolkomenheden horen ongetwijfeld bij de sfeer, maar we kunnen bezwaarlijk hetzelfde zeggen van de zeer talrijke compressieproblemen die overal te pas en te onpas opduiken. Vooral wanneer de camera panbewegingen maakt, zie je flinke vorming van macroblokken. Ook ghosting is zeer nadrukkelijk en frequent aanwezig. Bijgevolg kunnen we met de beste wil van de wereld geen voldoende score voor het beeld toekennen. Ook zijn de layer changes op disc 1 en 4 wat ongelukkig geplaatst, namelijk telkens het midden van de laatste aflevering. Gezien het feit dat elke disc uit vijf of zes afleveringen bestaat, was het toch een kleine moeite geweest om die een beetje beter te plaatsen. De standaard-stereo audiokwaliteit is best te doen, ook al omdat gebruik van geluidseffecten hier volledig afwezig is. Er is in sommige scènes een vaste ondertiteling in het beeld aanwezig, maar dit stoort niet echt aangezien het de feel van een docusoap nog wat bevordert.



EXTRA'S
Van de bloopers en outtakes van het eerste seizoen werd nog een extra aflevering gemaakt, die tijdens de tv-uitzendingenreeks getoond werd. Voor het tweede seizoen zou zoiets, zeker na de laatste aflevering, een anticlimax betekend hebben. Maar niet getreurd; een 40 minuten durende bonussectie, terug te vinden op disc 4, maakt het gemis goed. We zien, naast een extra turnsessie met Bart, extra takes van pizzagirl Maaike, een levendige discussie tussen Tom en Tine omtrent hoeveel 7 x 8 is en nog wat restmateriaal uit Oostenrijk, ook nog een special die werd uitgezonden voor de benefietactie Tsunami 1212 waarin de familie De Pauw op bezoek gaat bij die ándere docusoapfamilie. Het geheel wordt waardig en sereen afgesloten met een reportage over het orgie op de laatste draaidag. Dat er verder geen commentaartracks of achter de schermen-materiaal wordt geleverd, is begrijpelijk als de makers de mythe in stand willen houden. Jammer, maar die keuze respecteren we.



CONCLUSIE
We hebben een beetje gemengde gevoelens bij deze dvd-release. Begrijp me niet verkeerd: ik heb altijd verkondigd dat ik een arm en een been veil zou hebben voor deze reeks op dvd, dus dan is de prijs, mét of zonder kortingsbonnetje uit een welbepaald tijdschrift, een redelijke prijs. Het is dus moeilijk om op inhoud voor dit vernieuwende stukje televisie minder te geven dan de maximale score, ook en vooral wat betreft de volledigheid van de reeks; we vinden alle voor- en nastukjes terug, en in de sectie bonusmateriaal vinden we nog eens het equivalent van een aflevering aan geassorteerd restmateriaal. De beeldkwaliteit is echter bij momenten ondermaats, vooral door de afschuwelijk slechte compressie.




cover




Studio: Woestijnvis

Regie: diverse
Met: Bart De Pauw, Maaike Cafmeyer, Josée Van Causbroeck, Tom Waes, Tine Van den Wyngaert, Benny Claessens, Quinten De Pauw, Amélie De Pauw

Film:
10/10

Extra's:
2/10

Geluid:
7/10

Beeld:
4/10


Regio:
0

Genre:
Satire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004-2005

Leeftijd:
E

Speelduur:
742 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
5425015240022


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Vlaams Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands (sporadisch, vast)
Extra's:
• 40 minuten verwijderd materiaal (seizoen 2)

Andere recente releases van deze maatschappij