:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> IN KLUIS
IN KLUIS
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-08-05
FILM
Onderaan de ruïne van een middeleeuws kasteel of een middeleeuwse burcht woont een doofstomme boswachter in een werkmanshuisje. Hij is alleen en brengt z'n vrije tijd door met het schilderen van de prachtige natuur. Daarvoor gebruikt hij een telescoop, waardoor hij boomsilhouetten en bossages van op afstand kan bekijken. Voor de rest verloopt zijn leven rustig. Tot op een keer onder de helling een vrachtwagen bouwmaterialen levert en er in de dagen die volgen een soort huis met glazen dak wordt gebouwd. Voor de dove boswachter is de rust daarmee definitief achter de rug, want de bewoner blijkt een schilder te zijn met een jonge, aantrekkelijke vrouw. Urenlang tuurt hij nu door zijn telescoop in de richting van het huis in opbouw en naar zijn zonderlinge bewoners: een kunstenaar die zich met zijn vrouw of vriendin teruggetrokken heeft uit het drukke stadsleven om van het land te genieten en er in alle rust te schilderen. Zijn onderwerp is altijd hetzelfde: de jonge vrouw. Onze boswachter raakt redelijk geobsedeerd door de jonge vrouw die hij met en zonder kleren te zien krijgt. Hij merkt ook dat het niet altijd peis en vree is tussen haar en haar echtgenoot: er is nog al eens onenigheid en zelfs echtelijke ruzie. Bovendien blijken beide partners het niet eens te zijn over de concentratiekampachtige omheining die de schilder langzaam om het huis optrekt om buitenstaanders te weren. Wanneer een gekleurde fotograaf in de buurt passeert, begint de jonge vrouw zo waar een flirt met de nieuwkomer. De boswachter registreert het allemaal, maakt er zich druk over,  hij leeft mee, hij is afwisselend blij en ongerust. Een toevallige ontmoeting mondt evenwel uit in een afwijzing.

Jan Gruyaert maakt van In Kluis een alternatieve en aparte film zonder dialogen. We bekijken de situatie op het weiland onderaan de helling door de ogen van de boswachter. De camera neemt alleen een andere positie in wanneer zijn eigen bewegingen in beeld worden gebracht. Voor de rest zijn we medegluurders, getuigen van zijn voyeurisme, maar ook van zijn eenzaamheid,  van zijn hunkering naar contact met de buitenwereld en van zijn verdriet wanneer dat uitblijft. De regisseur houdt de camera altijd op afstand van het gebeuren beneden, wat er gezegd wordt horen we niet. Daarmee blijft deze film vrij gesloten. Interactie tussen boven en beneden is er helemaal niet en de actie beneden is uiteindelijk niet van die aard dat we daar als kijker kapot van zijn. Dat is dan ook de achillespees van deze film: het gebrek aan zinvolle actie. Op alternatieve filmfestivals zou deze film  goed doen (mocht hij al vertoond zijn, wat niet het geval is), maar voor de bioscoop is deze film nauwelijks of helemaal niet geschikt. De vertelling is te afstandelijk, met een totaal gebrek aan engagement, een onbelangrijke handeling en zonder zinvolle boodschap. Het goeie camerawerk en de mooie beelden kunnen daar nauwelijks wat aan veranderen. In Kluis is een arthousefilm voor een beperkt publiek, een parel aan de kroon van de Vlaamse Filmindustrie qua stijl en techniek, maar commercieel gesproken een failliete investering. Het aantal betalende toeschouwers is uw dienaar onbekend, maar dat zullen er niet zo bijster veel geweest zijn. Wat niet betekent dat kunstzinnige filmprojecten geen kans behoren te krijgen. Maar hun rendement zal altijd onbeduidend zijn.

Koen De Bruyne schreef voor In Kluis prachtige muziek, waardoor deze (bijna) stille film van een prachtige, melodieuze en sfeervolle soundtrack is voorzien.

BEELD EN GELUID
Voor de dvd-release is deze film helemaal in zijn oude luister hersteld met felle kleuren van groen in een landschap onder een lichtblauwe lucht en bij momenten gouden slierten van het volle zonlicht. Het geluid is in orde, het beperkt zich tot omgevingsgeroezemoes, gegrom en gelach van de boswachter en daarover de bloedmooie muziek van Koen de Bruyne. Dialogen zijn er niet.

EXTRA'S
Regisseur Jan Gruyaert geeft verklarende uitleg bij zijn film Inkluis, vertelt over de bedoelingen van de film en de problemen om die te releasen. We vernemen ook waarom hij niet op buitenlandse festivals getoond is ondanks afspraken daarover, hoe de locatie is opgespoord en hoe het vreemde schildershuis tot stand kwam.
In een tweede extra vertelt Jan Gruyaert over zijn vroegere werken die in een zekere zin allemaal eigenschappen hebben van In Kluis. Als extra ook de korte film Kamer met Uitzicht van Jan Gruyaert en Andere Trailers uit de Bridge Entertainment-reeks.

CONCLUSIE
In Kluis is aantrekkelijk door zijn aparte vorm, zonder dialoog en door de ogen van één persoon die de handeling van op een afstand gadeslaat. Het is geen boeiende of meeslepende film, het is er eentje waarin observatie, voyeurisme, onbegrip en vereenzaming een belangrijke rol spelen tegen een woordenloze achtergrond. Geschikt voor grote liefhebbers van Vlaamse alternatieve films met een kunstzinnige inslag. De rest kijkt beter naar De Vlaschaard van dezelfde regisseur in dezelfde Vlaamse Film Collectie.


cover




Studio: Bridge Entertainment

Regie: Jan Gruyaert
Met: Bert André, Herman Jacobs, Mirjam Nuyten, Mary Hehuat, Mieke Verheyden, Marcel Gruyaert, Basje Gruyaert

Film:
6/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8/10

Beeld:
7,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1977

Leeftijd:
12

Speelduur:
100 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5413660936612


Beeldformaat:
1.66 anamorfisch PAL

Geluid:
Nederlands Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Regisseur J.Gruyaert over In Kluis
• Regisseur J.Gruyaert over zijn vroegere werk
• Korte film "Kamer met Uitzicht" (J. Gruyaert)
• Diverse trailers

Andere recente releases van deze maatschappij