:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MIGHTY, THE
MIGHTY, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-04-30
FILM
Max Kane (Elden Hanson) is het kneusje van de school: hij is vrij groot en corpulent, niet al te snugger en hij is vooral het favoriete doelwit van een bende pestkoppen omdat zijn vader "Killer Kane" in de gevangenis zit voor de moord op zijn moeder; daarom woont hij bij zijn grootouders. Op een dag krijgen de Kanes nieuwe buren: de alleenstaande moeder Gwen Dillon (Sharon Stone) en haar gehandicapt zoontje Kevin (Kieran Culkin). Kevin is in alle opzichten de tegenpool van Max, lichamelijk zwak maar een meer dan modaal intelligente boekenwurm. Kevin lijdt aan een ziekte waardoor zijn botten niet meegroeien met de rest van zijn zwakke gestel, en hij heeft niet lang meer te leven. Hij is geobsedeerd door de legende van Koning Arthur en de idealen waarvoor de Ridders van de Ronde Tafel vochten, zoals bescherming van de zwakken. Tussen de twee buitenbeentjes ontstaat er een warme vriendschap, vooral als ze ontdekken dat ze elkaars gebreken perfect aanvullen. Als Kevin toevallig getuige is van de diefstal van een portefeuille door de boefjes op school, en als ze die noodgedwongen moeten achterlaten in een riool, weet Kevin Max ervan te overtuigen de portefeuille bij de rechtmatige eigenares, Loretta Lee (Gillian Anderson), terug te bezorgen. Haar vriend Iggy (Meat Loaf) herkent in Max zijn oude celgenoot Kenny, Max' vader. Max heeft al die jaren echter verwoede pogingen gedaan om die uit zijn geheugen te bannen en de confrontatie met zijn verleden roept pijnlijke herinneringen op. Als vader Kane vervolgens voorwaardelijk vrijkomt, gaan ten huize Kane de poppen voorgoed aan het dansen.

The Mighty is een lekker ouderwetse feelgoodmovie, ingekleed als modern ridderverhaal, maar voornamelijk een ode aan de vriendschap, aan eer en plicht, en aan de ongebreidelde fantasie van kinderen en de manier waarop ze tegen de wereld aankijken. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van Max, die zijn herinneringen aan Kevin opschrijft in een boek, getiteld "Freak The Mighty", tevens de bijnaam waarmee Kevin zichzelf tot ridder heeft geslagen. De film is - gelukkig - geen overdreven sentimenteel drama en wordt luchtig gehouden door spitse dialogen en humor die toch altijd een beetje donker gekleurd is. Zo denkt Kevin pertinent dat er een ultrageheime kliniek bestaat die onderzoek doet naar zijn ziekte en hem uiteindelijk zal voorzien van biogenetische vervangorganen - een plot die zo van The X-Files kon geleend zijn. Over 'the truth' die nog altijd 'out there is' gesproken, Gillian Anderson en Meatloaf vormen een onwaarschijnlijk hilarisch marginaal koppel (Meatloaf is natuurlijk eens wat anders dan een saaie piet als David 'mijn zuster is ontvoerd door een ufo' Duchovny); maar vooral de acteerprestatie van de jonge Kieran Culkin is doorleefd en realistisch, wat prijzenswaardig is, zeker als je weet dat hij de broer is van Macauley Culkin, het verwaande prutjong uit de Home Alone-films. Er zijn enkele goed gevonden metaforen in het scenario gestopt; Als bijv. na verloop van tijd de sterke Max de slimme Kevin op z'n rug draagt, wordt de vergelijking gemaakt met een ridder op een paard - er wordt overigens nog wel meer gealludeerd op de Arthur-legende. The Mighty maakt een zeer ingetogen en serene indruk, geaccentueerd door de soms troosteloze forenzenwijken van Cincinnati, en hij ligt helemaal in de lijn van de andere kwaliteitsfilms van de productiemaatschappij Miramax - tenminste, vóór die maatschappij na het winnen van enkele prijzen het roer recentelijk omgooide en tegenwoordig de meer commerciële toer opgaat.

BEELD EN GELUID
The Mighty is voorzien van een mooie soundtrack van Trevor Jones, die op Dolby Digital 5.1 goed tot zijn recht komt. Veel andere speciale geluidseffecten zijn er door de aard van de film niet te bespeuren, maar de geluidstrack klinkt zuiver en de dialogen zijn goed verstaanbaar, wat al meer dan bevredigend is. Het beeld bevat geen fouten en het is veelal redelijk scherp, maar in sommige scènes, vooral die met veel beweging, zoals de sleetocht van Kevin, is de scherpte soms even een fractie minder goed. Ik heb kort vóór deze film Hollow Man bekeken en tegen de technische perfectie van Columbia Tristar kan RCV vooralsnog niet optornen. Echter, in vergelijking met inferieur beeldmateriaal zoals in The Killing Fields bijv., is de beeldkwaliteit globaal bekeken best te doen. Het kleurenpalet is af en toe vrij somber getint, wat misschien ook wel de bedoeling was met het oog op sfeerschepping.

EXTRA'S
De RCV-schijfjes bevatten meestal meer extra's dan de hoes laat vermoeden. Hier is echter het omgekeerde het geval: als je de hoestekst op de achterkant leest, denk je dat er erg veel extra's op de disk staan, maar je komt bedrogen uit. Zo is 'Een kijkje achter de schermen van The Mighty' een eufemisme voor een commentaarloze B-roll, wordt het optioneel aan- en uitschakelen van de Nederlandse ondertiteling ook als extra aangeduid en weet ik nog steeds niet wat er met 'de beste scènes zijn los te kiezen' bedoeld wordt - misschien gewoon de hoofdstukkenselectie, wat bezwaarlijk een extra kan worden genoemd. Over naar de echte extra's dan. Er staat een theatrical trailer op, alsook interviews met regisseur en acteurs, die wonderwel Nederlands ondertiteld zijn - op dat vlak beent RCV zijn achterstand bij. Voorts kan je de videoclip "Freak The Mighty" van Sting bekijken en tussen het redden van twee regenwouden door heeft de brave man zelfs de tijd gevonden voor een making-of-filmpje van de videoclip, wat niet echt de interessantste extra aller tijden is. Tot slot is er nog de tegenwoordig bij RCV obligate collectie trailers voor een tiental andere films, zoals The Astronaut's Wife, La Vita E Bella en The Talented Mr. Ripley. Cross-promotional trailers zijn altijd interessant, maar bij RCV zijn het wel altijd dezelfde die terugkeren en dat is zo'n beetje zoals in de bioscoop  - als ik bijv. nog één keer de trailer van Pearl Harbour moet zien ga ik gillen!

CONCLUSIE
'Een prachtige en ontroerende film' staat er op de cover. En het is voor één keer niet gelogen, ik kan het nauwelijks beter samenvatten.


cover




Studio: RCV

Regie: Peter Chelsom
Met: Sharon Stone, Gena Rowlands, Harry Dean Stanton, Gillian Anderson, James Gandolfini, Kieran Culkin, Elden Henson, Meatloaf

Film:
8/10

Extra's:
4/10

Geluid:
7/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1997

Leeftijd:
AL

Speelduur:
96 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8713045201005


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf, 1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Interviews met cast & crew
• B-roll
• Trailer
• Videoclip Sting "Freak The Mighty"

Andere recente releases van deze maatschappij