:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FIREFLY - THE COMPLETE SERIES
FIREFLY - THE COMPLETE SERIES
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-01-03


20th Century Fox heeft een bijzonder kwalijke reputatie in het voortijdig afvoeren van kwalitatief goede televisieseries. Futurama en The Lone Gunmen waren maar het topje van de ijsberg; de grootste vergissing die de maatschappij ongetwijfeld heeft gemaakt sinds haar eigen ontstaan, is voortijdig de stekker uit Firefly te trekken. Firefly was het droomproject van regisseur/schrijver Joss Whedon (bekend van cultreeksen zoals Buffy The Vampire Slayer en de spin-off Angel), die met deze mengeling van science fiction en western een zeer ongewoon, maar compleet geloofwaardig universum heeft neergezet. De reeks verschilt op nogal wat essentiële punten van een doorsnee science-fictionreeks: zo zijn er in de verste verten geen aliens te bespeuren (behalve in aflevering 12, The Message, maar dat blijkt een geintje), wat bewust gedaan was om de reeks minder steriel en afstandelijk te maken voor de kijker. Vooral het idee dat de kolonisten op verre werelden zich zouden organiseren zoals het oude Westen, is zeer geloofwaardig: op pas "geterraformeede" planeten zouden immers de industriële grondstoffen niet voor het rapen liggen, en lijkt een wereld waar zichzelf voortplantende "werkmachines" zoals paarden en koeien een belangrijk deel van de primaire economie uitmaken, perfect logisch. Dat de Amerikaans-Chinese cultuur uiteindelijk de dominante is geworden, heeft Whedon op verschillende manieren uitgespeeld. Zo is de invloed van beide culturen merkbaar in de manier van kleding en inrichting, alhoewel het eindresultaat, net als de crew van Serenity, één grote smeltkroes is van allerlei culturen die vijfhonderd jaar lang ongehinderd hebben kunnen doorevolueren. Een andere, handige truc waar Whedon van gebruik maakt, is dat in het soort slang dat gesproken wordt, alle vloeken en krachttermen in het Chinees zijn, zodat de anders altijd knipgrage censors een neus worden gezet: wanneer de personages elkaar uitmaken voor "schurftige zelfbepissende orang-oetan-reetspleet", hebben de eikels van de censuur niks door, want het gebeurt allemaal in het Chinees. Dat soort misleiding van de zedenpolitie moet ongeveer de grootste deugd zijn die je als filmmaker kan beleven: geniaal!



En dan hebben we het nog niet gehad over de grootste kwaliteit van de reeks, en dat is de bijzonder getalenteerde cast. De negen hoofdrolspelers zijn - buiten gastrollen in andere reeksen van Whedon - relatief onbekend; alleen Adam Baldwin hebben we al eerder aan het werk gezien als Knowle Rohrer alias de Alien Bounty Hunter in The X-Files. Voor de rest heeft Whedon bewust een jonge, dynamische cast geselecteerd, en al van bij de eerste afleveringen merk je al dadelijk dat Firefly méér is dan de zoveelste jonge-mooie-mensen-soap. De personages zijn zeer complex en meerdimensionaal, en vooral de manier hoe ze met elkaar omgaan, getuigt van een groots uitgedachte diepgang. Zo is Kaylee heimelijk verliefd op de jonge, knappe dokter Simon, maar omdat die laatste zodanig slecht uit zijn woorden komt, zegt hij altijd de verkeerde opmerking op het verkeerde moment, en net als er eindelijk eens seksuele spanning tussen de twee komt, wordt die abrupt afgebroken door de omstandigheden. De relatie tussen Simon en zijn geesteszieke zus River is ook zeer opmerkelijk, en beide zijn dan weer een pain in the ass voor de onbehouwen Jayne, die hen nog liefst van boord zou kieperen, maar ook toch tot het besef komt dat alle bemanningsleden elkaar nodig hebben. Die eenheid wordt altijd naar buiten gebracht door kapitein Reynolds, die als leitmotiv heeft dat, hoe slecht de omstandigheden ook zijn, niemand achter wordt gelaten, al kan het mogelijk iedereens leven kosten.



Ook het bizarre huwelijk tussen Wash en Zoe is alleen al het geld van de voorstelling waard: Zoe is duidelijk de dominerende factor in hun relatie, alhoewel Wash zeker geen doetje is. Toch zitten ze nog in een pril stadium van hun huwelijk, waarin ze elkaar al beter kennen dan de rest van de bemanning elkaar kent, maar toch nog af en toe met elkaars diepste, verborgen, zwarte kantjes geconfronteerd worden. De kapitein en Inara vormen nog zo'n raar koppel: Inara onderhoudt in principe geen relaties met mede-crewleden, maar samen met de kapitein komt ze toch tot een vorm van higher understanding, waaruit ze dan weer de kracht kunnen putten om samen hun gemeenschappelijke belangen te dienen. Shepherd Book is nog zo'n raadsel: de man leidt een teruggetrokken bestaan, en draagt zijn moraliteit hoog in het vaandel, wat hem met de atheïstische non-believer die kapitein Reynolds is geworden na de miljoenenslachting in de Valley of Serenity, aardig doet botsen. Toch is hij vaak de deus ex machina die - weliswaar met tegenzin - een stukje van zijn privéleven prijsgeeft als dat de bemanning ten goede kan komen. Alhoewel de verhaallijn enkele soapy elementen bevat, gaat Whedon voor hetzelfde geld even graag uit de bocht: de helden in Firefly zijn niet van het edelmoedige kaliber dat hun verslagen vijand de hand reikt; als het hen beter uitkomt, laten ze de koude logica werken en schieten ze zonder scrupules de tegenstander zijn gezicht aan gort.



Er blijven nog zoveel vragen onbeantwoord na het zien van deze eerste reeks Firefly: wordt het nu nog wat tussen Kaylee en Simon? Welk afschuwelijk geheim draagt River met zich mee? Is Shepherd Book meer dan wie hij wil doen geloven te zijn? Zal Jayne de crew loyaal blijven of ze allemaal aan de Alliance overdragen? Ook de Reavers maken maar in één aflevering acte de présence, maar de manier waarop iedereen ervoor bibbert, doet vermoeden dat we het beste nog niet gezien hadden. En dan hebben we het nog niet gehad over mogelijke uitbreidingen van de diverse verhaallijnen: hoe verloopt het huwelijk van Wash en Zoe verder? Hoe zit het met Kaylee's familie? Vragen die niet meer beantwoord zouden worden, want net zoals bij vele reeksen heeft Fox een potje gemaakt van de uitzendingen. De dubbele pilootaflevering werd als "te moeilijk" gecatalogeerd voor de gemiddelde Fox-kijker, die, statistisch bekeken, maar beschikt over hooguit drie hersencellen, dus in plaats eerst de redelijk veel verklarende pilootaflevering op de kijker los te laten, werd die tot ergens op het einde van het seizoen gehouden, en werd qua uitzending begonnen met de aflevering The Train Job, met als gevolg dat de helft van de kijkers al meteen afhaakten omdat ze niet konden volgen. Enkele afleveringen hebben zelfs het kleine scherm nooit gehaald, waardoor er onlogische sprongen in het scenario zaten; voor één doorlopende verhaallijn in de aflevering Objects In Space moest zelfs een stukje worden bijgefilmd, omdat werd doorgegaan op een verhaallijn uit de nooit uitgezonden aflevering Heart Of Gold. Dat soort gepruts, dus.



Met de release van de afleveringen op dvd in de volgorde waarin Joss Whedon ze oorspronkelijk bedoeld had, is aan dat tekort verholpen, maar het mocht niet meer baten. Tegen het einde van de reeks aan was de reeks zowat ál zijn kijkers kwijt, en nog voor de reeks goed en wel half was, werd het gevreesde "cancelled"-label op de productie gedrukt. Einde. En dat was jammer, want Firefly, naast een geslaagde cross-over tussen verschillende genres, ook op artistiek gebied een voltreffer: er werden heel aparte cameravoeringen gehanteerd, zoals het nooit eerder vertoonde inzoomen in special effects-shots, waarmee Whedon de stijl van de oude westerns wilde oproepen, en de kijker nauwer wilde betrekken in het verhaal dan bij de gemiddelde steriele Star Trek The Original Series-achtige science fiction, waarin de 'actie' zich voornamelijk in bordkartonnen decors afspeelt, en het voornaamste wapen van de protagonisten is om de aliens omver te lullen. De CGI-shots zijn overigens mee van de voortreffelijkste die we in recente science-fictionreeksen hebben gezien, zoals de indrukwekkende dogfight-sequentie in The Message. Dat komt natuurlijk omdat er absoluut geen aandacht moest besteed worden aan de ingewikkelde prothesen om aliens realistisch mee voor te stellen. Whedons manier van fotografie is boeiend; in Out Of Gas laat hij zich verleiden tot een driedubbele flashback-structuur, maar hij kan het de kijker toch desondanks gemakkelijk maken door elk van de drie tijdslagen in een compleet andere filmstijl, met compleet andere kleurpatronen uit te voeren. Qua art direction is er zoveel gedaan om de hybride wild-west-chinese-science-fiction-plus stijl volledig consistent te maken, totdat zelfs de soundtrack ervan doordrongen is. Naast de titelsong, "Ballad Of Serenity", gecomponeerd door Whedon zelf, is de muziek uitbesteed aan Greg Edmonson, die een voortreffelijke muzikale mengeling heeft uitgedokterd waarin al die culturele invloeden in terugkomen. Pakkend is het begrafenisthema uit The Message, die Edmonson eigenlijk heeft geschreven met de cancellation van Firefly in het achterhoofd. Het heeft niet mogen zijn: wat mogelijk had kunnen uitgroeien tot dé cultreeks van het nieuwe millenium, is door de kortzichtigheid van enkele Fox-bobo's van tafel geveegd met één pennentrek.



Of toch niet?

De reeks is verdwenen, maar Whedon heeft toch nog zijn project kunnen vervolledigen. En dat is dankzij de fans, die zich de Browncoats laten noemen, en die kosten noch moeite gespaard hebben om het voortijdig stopzetten van Firefly tegen te werken: tot en met paginagrote krantenadvertenties ("You'll keep flying. We'll keep watching") konden de Fox-directie niet vermurwen om de reeks een doorstart te laten maken. Maar de beste reclame is nog steeds de mondelinge: na het verschijnen van deze reeks op dvd, zorgde (en zorgt nog steeds) een "fluistercampagne" ervoor dat de rangen van de Firefly-fans gestaag groeien. Uw nederige dienaar heeftwat dat betreft het licht gezien, en hoopt bij deze via onze website de reeks ook bij het niet op de hoogte zijnde publiek te promoten, want - en geloof ons dat niemand ons onder druk zet om dit te zeggen - Firefly is écht goed, zelfs innovatiever dan reeksen als Lost en 24, omdat Whedon zo creatief met zijn nieuwe universum omspringt. En de eerste resultaten zijn er: eerder in 2005 verscheen op het grote witte doek Serenity, het bioscoopvervolg met de verdere avonturen van kapitein Reynolds en de zijnen. De film is zowel toegankelijk voor niet-Firefly ingewijden, maar fans van de reeks zullen er uiteraard méér uit halen. Whedon heeft de volledige originele cast terug bij elkaar weten te brengen, alleen is Fox niet langer de uitvoerende maatschappij, maar Universal. Een producent van Universal, zelf een fan van het eerste uur, kon zijn bazen overtuigen geld in het project te pompen. Resultaat? Serenity haalde inderdaad het grote doek, maar spijtig genoeg haalde de film niét de verhoopte recette, waarschijnlijk vanwege de relatieve onbekendheid van de reeks. Een recensie van de film ben ik U overigens nog ter zijner tijd verschuldigd, maar vele critici waren het erover eens dat ook op filmgebied Serenity een topfilm binnen zijn genre is. En Whedon reageerde laconiek met de uitspraak dat wat hij bracht geen commerciële pulp was, maar kunst met een grote K, en dat zoiets best een centje mocht kosten, zelfs al is het project in eerste instantie verlieslatend, en kijkt er initieel geen kat naar. En weet je wat? Hij heeft nog gelijk ook. Onwillekeurig moeten we hierbij denken aan de manier waarop Star Trek door de netwerken als van de hond behandeld werd, maar toch uitgegroeid is tot één van de klassiekers aller tijden. Laten we hopen dat Firefly/Serenity uiteindelijk toch op een dag zal erkend worden als het meesterwerk dat het is.




Pagina: 1 - 2 - 3 - 4
cover




Studio: Fox

Regie: Joss Whedon & Tim Minnear
Met: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk, Jewel Staite, Adam Baldwin, Morena Baccarin, Ron Glass, Sean Maher, Summer Glau

Film:
10/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
4

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Australië

Jaar:
2002

Leeftijd:
M15+

Speelduur:
626 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's,
• 7 audiocommentaartracks,
• Documentaire "Here's How It Was - The Making Of Firefly",
• Documentaire "Serenity: The 10th Character",
• 4 verwijderde scènes,
• Alan Tudyk's Audition,
• Gag Reel,
• Joss Sings the Firefly Theme,
• Joss Tours the Set,
• Easter egg

Andere recente releases van deze maatschappij