:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ENCOUNTERS AT THE END OF THE WORLD
ENCOUNTERS AT THE END OF THE WORLD
Bespreking door: Pieter - Geplaatst op: 2010-02-16
FILM
Na het opmerkelijke Grizzly Man richt Werner Herzog zijn camera op één van de meest onherbergzame gebieden op deze planeet: de Zuidpool. Daar focust hij zich op de wetenschappers die in McMurdo vertoeven, de grootste uitvalbasis in deze verre uithoek van de wereld en stelt hij zich de vraag: wat bezielt iemand om de moderne westerse wereld achter zich te laten en deze witte leegte op te zoeken? Zo leren we onder andere een geoloog kennen die de beweging van grote ijsmassa’s registreert of luisteren we naar de spaarzame woorden van een wat zonderlinge figuur die pinguïns bestudeert.

Herzog zou Herzog niet zijn mocht hij geen weirdo’s ten tonele voeren, dus ook een Indiaanse loodgieter die meent af te stammen van een koninklijke inca-familie komt aan het woord. Klinkt interessant? Allemaal goed en wel, maar na het derde quasi arbitraire interview besluipt het gevoel je dat er iets aan deze documentaire schort. Zoals met alle Herzog-films is hij allesbehalve perfect uitgebalanceerd. Zo weet de regisseur niet altijd welk verhaal hij eigenlijk wil vertellen en meandert het einderesultaat tussen natuurdocumentaire, intimistische biografie en bizarre beeldenstroom. Herzog slaagt er niet in zijn beelden, interviews en persoonlijke bedenkingen tot een coherent geheel te smeden. Men kan zich daardoor niet van de indruk ontdoen dat hij zich onvoorbereid in dit avontuur heeft gestort. Wat ontbreekt is één overkoepelend thema - iets wat in Grizzly Man bijv. wel aanwezig was - en dit heeft nefaste gevolgen voor de noodzakelijke spanningsboog. Komt daar nog bij dat in het barre landschap van Antarctica weinig verhalen te rapen zijn. Sommige interviews zijn interessant, toegegeven, maar de rest graaft niet diep genoeg. Misschien omdat er niet dieper te graven viel? Bij deze is dan ook het grootste euvel van de documentaire genoemd – en van de rest van 's mans oeuvre. De bovengenoemde onevenwichtigheid is zodanig prominent in het werk van de Duitse regisseur aanwezig dat men bijna van een stijlkenmerk kan spreken. Dit hoeft echter niet storend te werken. De poëzie STAAT ER ondanks – of is het dankzij? – deze warrige verteltrant. 
 
Wat men ook als een minpunt kan beschouwen is de toonaard van het voice-overcommentaar, ingesproken door - jawel, hoe kan het ook anders? - Herzog zelf. Die is naar goede gewoonte niet gespeend van pathetiek en soms iets te vergezochte filosofische omzwervingen. Voeg daar nog een modderdik Duits accent aan toe en u begrijpt waarom sommigen deze kelk liever aan zich voorbij laten gaan.
 
Zeker geen perfecte documentaire dus, maar desalniettemin eentje die het bekijken waard is. Meestal krijgen we nogal platte interviews te zien van niet zo interessante mensen die antwoord geven op niet zo interessante vragen en zakt de film af naar het niveau van de gemiddelde televisiedocumentaire. Maar net op het moment dat de banaliteit je de das lijkt om te doen, word je overvallen door kortstondige momenten van pure schoonheid: de veelvuldig aanwezige onderwatersequenties zijn een streling voor het oog, de vreemde sonargeluiden van de zeeleeuwen zorgen voor een buitenaards sfeertje en de scène met de eenzame pinguïn die zich van de kolonie losmaakt om als een bezetene richting horizon te waggelen, het bezorgde ondergetekende zelfs een krop in de keel  (Het klinkt belachelijk, ik weet het, maar ondersteund door liturgische muziek en in de context van het melancholisch stemmende landschap, levert het ontroerende beelden op).
 
In het kort: ik verkies een gammele documentaire met enkele schaarse magische momenten, boven een klinische, evenwichtige zonder. En u? Misschien beter eerst even huren?

BEELD EN GELUID
Encounters At The End Of The World is gefilmd met High Definition-camera’s en rechtstreeks van de digitale bron op dvd overgepompt. Het spreekt vanzelf dat het anamorfische16:9-beeld van uitstekende kwaliteit is. Filmgrain, krasjes en andere beschadigingen zijn uiteraard niet aanwezig/De scherpte kan moeilijk op dvd worden geëvenaard en de contrastniveaus zijn mooi uitgebalanceerd. Enig piepklein minpuntje: bij uit de hand gefilmde shots en snelle camerabewegingen wordt het beeld nogal nadrukkelijk uitgesmeerd. Dat zegt echter meer over de kwaliteit van de gebruikte camera's dan over een al dan niet geslaagde overzetting naar dvd. Ook over het geluid kunnen we kort zijn. Over het algemeen zijn het enkel de voorste luidsprekers die worden benut - dat hoeft, gezien meer dan de helft van de film bestaat uit interviews, niemand te verbazen - maar af en toe wordt het klankbeeld verruimd door de prachtige muziek en worden we zowaar in een magisch klankrijk ondergedompeld. Prima beeld en – geluidskwaliteit dus, maar dat zou in dit digitale tijdperk sowieso geen luxe meer mogen zijn.

EXTRA'S
Alle extra's staan op het meegeleverde tweede schijfje en zijn wisselend van niveau. Eerst en vooral krijgen we een publieksinterview met regisseur Herzog, afgenomen door collega-regisseur en Herzog-fanaat Jonathan Demme (Silence Of The Lambs). In het vraaggesprek gaat Herzog vooral dieper in op het ontstaansproces van Encounters At The End Of The World en pepert hij zijn betoog met enkele opmerkelijke anekdotes. Een bijzonder aangenaam en bij wijlen grappig interview. Het slijmerige toontje van Demme en Herzogs zwellende ego nemen we er met weinig tegenzin bij. Op het schijfje staat ook nog een kort interview met Rob Robbins (één van de wetenschappers in McMurdo) en Henry Kaiser (de componist van de filmmuziek), een magistrale montage van boven- en onderwatersequenties, een featerette over de muziek en een trailer.

CONCLUSIE
Encounters At The End Of The World, het zoveelste kindje van Werner Herzog, is een bijzonder onevenwichtige documentaire die desondanks enkele momenten van pure schoonheid bevat. Beeld en geluid zijn van uitstekend niveau en het tweede schijfje bevat enkele interessante extra’s.



cover




Studio: Dutch FilmWorks

Regie: Werner Herzog
Met:

Film:
7,5/10

Extra's:
8/10

Geluid:
9/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Documentaire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2009

Leeftijd:
6

Speelduur:
100 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Jonathan Demme interviews Werner Herzog (67 min.)
• Dive Locker: interview met Rob Robbins en Henry Kaiser
• Guitars in Antarctica. Interview met componist Henry Kaiser
• Boven- en onderwaterbeeld-montage Antarctica

Andere recente releases van deze maatschappij