:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FREEDOMLAND
FREEDOMLAND (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-04-13
FILM
Als de jonge Brenda Martin (Julianne Moore) 's avonds met bebloede handen arriveert in het politiekantoor, gaan in de overwegend zwarte woonwijk Armstrong, New Jersey, de poppen aan het dansen. Brenda beweert dat ze het slachtoffer is van een carjacking door een zwarte, waarbij haar vierjarig zoontje Cody op de achterbank van de wagen is blijven zitten. De draconische maatregelen waarmee de zwarte wijk hermetisch afgesloten wordt, wekt - niet geheel onterecht - de verontwaardiging van de gemeenschap die de afgelopen jaren een drietal onrustwekkende verdwijningen van kinderen heeft moeten verwerken en waarbij de politie telkens omdat het "maar" zwarte kinderen waren, de zaak op zijn beloop liet. De politie arresteert een zekere Rafik (Fly Williams III), een derdeklasdrugdealertje, die met de ontvoeringszaak niets te maken heeft, maar de bewoners zijn er niet bepaald blij mee. De zwarte politieman Lorenzo Council (Samuel L. Jackson), een wijkagent die toevallig de verklaring van Brenda heeft afgenomen, wordt door zijn buurt uitgescholden voor verrader. Een comité van ouders van verdwenen kinderen biedt hulp aan bij de zoektocht naar de kleine Cody, maar de ontvoerder geeft geen teken van leven meer. En als klap op de vuurpijl begint er aan Brenda's verhaal plots vanalles te rammelen...

D'r vallen bij ons op de redactie al eens reviewexemplaren binnen van films waar we geen viewings van hebben aangevraagd, meestal omdat we de film in kwestie niet kennen - wat u hopelijk niet ziet als een verwijt dat we achterop blijven. Er zijn zoveel films en er is maar zoveel tijd, als u begrijpt wat ik bedoel. Freedomland bleef op die manier een tijdje onder de radar; de film is wat onopvallend in zijn eenvoud en gebrek aan spektakel, maar dat hoeft niet dadelijk als gebrek te worden afgedaan. Samuel L. Jackson speelt voor de verandering eens niet de superflik die gangsters bij bosjes neermaait, maar een gewone wijkagent die waarschijnlijk van zijn leven nog geen pistool heeft getrokken, die feitelijk niet bij de politie thuishoort wegens astma en die zich met een zekere verbetenheid vastbijt in de zaak van het vermiste zoontje van Brenda Martin. Op affectief vlak zoekt Lorenzo zeker naar compensatie voor het feit dat hij er niet altijd was voor zijn zoon Jason (Dorian Missick), die nu twee tot vier jaar uitzit in een cel, maar die blijkbaar toch zijn gevangenschap met een dagelijkse portie cynisme overleeft.

Er borrelt wel eens een rechtsreligieus en compleet misplaatst keteltje over, met als grootste blunder de suggestie dat Brenda's zoontje verdwenen is omdat God dat waarschijnlijk zo heeft gewild.Toch is Lorenzo nog min of meer rechtschapen en wil hij ondanks het duidelijk gebrek aan back-up vanwege zijn departement een ernstige poging doen om de kleine terug te vinden. Daarbij wordt hij geconfronteerd met de onwil van zijn dorpsgenoten en loopt het mis; hij ervaart niets dan minachting voor zijn rechtlijnige houding, neemt een paar keer een foute beslissing en wedt uiteindelijk op het verkeerde paard. Pas op het laatste nippertje kan hij met zijn vasthoudende stijl de waarheid opspitten. Jackson doet dat niet in een superheldenstijl, maar in eentje die fysiek en geestelijk veel van hem vergt en hijs is er dan ook voortdurend slechter aan toe. Parallel daarmee gaat het ook in de grauwe, godvergeten wijk, zo'n sociaal woonproject waarvan twintig jaar geleden veel werd verwacht en intussen niet meer is naar omgekeken door de verantwoordelijke overheid, van kwaad naar erger. De spanning, waarbij de zwarte bevolking hoe langer hoe meer de beschuldiging voor de voeten geslingerd krijgt dat ze tenminste de kindermoordenaar beschermt, wordt ten top gedreven en je moet geen geoefende kijker zijn om te beseffen dat dit zal uitmonden in rassenrellen. Op het einde trekt regisseur Joe Roth zijn valscherm open: alhoewel het geen doetjes zijn, hebben de inwoners van Armstrong toch echt niets te maken met de ontvoering, en als apotheose wordt ook Brenda Martin gearresteerd omwille van een onduidelijk manoeuvre met een al dan niet te hoge dosis hoestsiroop die ze de kleine zou hebben toegediend. Maar, en dat is het voornaamste thema van de film, is ze schuldig omwille van wat ze gedaan heeft of is haar omgeving medeschuldig omdat ze het allemaal hebben zien aankomen en niets gedaan om het te vermijden? Eenzelfde vraag kan worden gesteld aan de inwoners van Armstrong. En waarschijnlijk heeft Lorenzo op dat moment, bij de confrontatie met zoveel miserie, toch wel een heel klein beetje spijt van zijn beroepskeuze.

Het mankeert de film beslist aan ruggengraat: als thriller is ie niet sterk genoeg, als psychologisch drama zijn de personages niet genoeg uitgewerkt. Het enige wat dan nog overblijft is de morele boodschap dat bad things happen to good people en racism sucks. Voorwaar geen premisse om een hele film aan op te hangen. Voor de locaties van de film is men op zoek gegaan naar een paar troosteloze wijken, maar ook naar het vervallen weeshuis uit de titel, waarop de zoekactie zich toespitst, en dat als katalysator dient om bij de diverse hoofdrolspelers emoties op te laten borrelen. Toch zitten er een paar rare keuzes in de cast. Wat te denken van Julianne Moore bijvoorbeeld die in een wijk als Armstrong terechtkomt, waar normale blanke middenklassevrouwen niet eens willen passeren met een auto met gesloten deuren? Met Freedomland probeert regisseur Joe Roth zich het imago van een provocatief regisseur aan te meten. De screenwriting had daarvoor evenwel beter moeten zijn, want de film provoceert niet genoeg. Ook het feit dat Julianne Moores personage geestelijk voortdurend instabieler wordt, werkt maar tot op een zekere hoogte. We hebben deze actrice al betere rollen zien vertolken.

BEELD EN GELUID
Freedomland kreeg op Blu-ray een goede behandeling. De kleuren zien er gedempt en aan de bleke kant uit, maar dat zorgt voor een koele atmosfeer die goed bij de sfeer van de film aansluit, o.m. als de groep ouders van vermiste kinderen het bos uitkamt. In een aantal iets scherpere scènes zien we o.m. hoe er herrie in de wijk geschopt worden en de betogers de confrontatie aangaan met de oproerpolitie. De zwarttonen zijn goed en accuraat en in de nachtelijkste scènes is er toch nog genoeg zin voor detaillering. Freedomland is een klein beetje korrelig, wat de film ten goede komt en zeker te prefereren valt boven het overmatig afschaven van de scherpe kantjes. De Dolby TrueHD 5.1-track is goed gebalanceerd, alhoewel de nadruk in de film toch eerder op dialogen en muziek ligt dan op hevige actiescènes. Ook met de subwoofer wordt eerder spaarzaam omgesprongen.

EXTRA'S
De sectie bonusmateriaal valt zwaar tegen. In de documentaire Adapting Himself - Writing Freedomland (9 min.) vernemen we dat de film op ware feiten is gebaseerd, alhoewel de feiten zelf al 15 jaar oud zijn. In Race On The Job (12 min.) vertellen enkele blanke en zwarte politieagenten hoe ze met raciale vooroordelen te maken krijgen tijdens de uitoefening van hun job. Ten slotte toont The Look Of Freedomland (12 min.) ons het design van de film. Daarmee is de sectie documentaires afgerond; we krijgen nog wel een verwijderde scène met als voornaamste thema vrouwenmishandeling, die misschien terecht uit de film is verdwenen omdat het nu al een redelijk kluwen van taboeonderwerpen is. Tot slot krijgen we nog wat cross-promotionele trailers en een BD Live-optie.
 
CONCLUSIE
Freedomland is een film die tussen twee stoelen zit en moeite moet doen om niet op zijn achterwerk terecht te komen.  Het centrale uitgangspunt is solide, maar aan de uitwerking zijn kosten. De disk heeft een waardige transfer, maar een geintje qua bonusmateriaal meegekregen.



cover



Studio: Sony Pictures HE

Regie: Joe Roth
Met: Samuel L. Jackson, Julianne Moore, Edie Falco, Ron Eldard, William Forsythe, Aunjanue Ellis, Anthony Mackie

Film:
6,5`/10

Extra's:
3/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2006

Leeftijd:
12

Speelduur:
113 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels Dolby TrueHD 5.1
Frans Dolby TrueHD 5.1
Italiaans Dolby TrueHD 5.1
Tsjechisch Dolby Digital 5.1
Pools Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Arabisch, Bulgaars, Kroatisch, Tsjechisch, Ests, Grieks, Hindoestaans, IJslands, Litouws, Pools, Roemeens, Sloveens, Turks, Engels CC
Extra's:

• Documentaire "Adapting himself: writing Freedomland"
• Documentaire "Race on the job"
• Documentaire "The look of Freedomland"
• Verwijderde scène "You can't hit her"
• Cross-promotionele trailers


Andere recente releases van deze maatschappij