:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GUS VAN SANT BOX
GUS VAN SANT BOX
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-12-04

BOX
In deze Gus Van Sant Box heeft A-Film vijf films uit het werk van deze controversiële regisseur verzameld uit de periode 1986-2008. Een buitenkansje voor wie met z’n aanpak en stijl kennis wil maken tegen en gunstige prijs.


 

Mala Noche (1986)
Walt (Tim Street) runt halfweg de jaren zeventig een winkeltje in Portland, Oregon, waar een publiek van bedenkelijk allooi zich bevoorraadt met drank en schimmelzalf. De zaken gaan goed, maar Walt heeft vooral oog voor de jonge Mexicaan Johnny (Doug Cooeyate) die samen met een paar vrienden, onder wie ene Roberto ‘Pepper’ (Ray Monge), illegaal het land is binnengekomen en in een goedkoop hotelletje logeert verderop in de straat. Walt is meteen verliefd op de jongen die beweert 18 jaar oud te zijn, maar die hem afweert als hij hem probeert te kussen, hoewel de gringo’s in z’n gezelschap beweren dat hij het met mannen doet. Walt nodigt Johnny uit om bij hem te logeren, maar het is uiteindelijk Roberto die op z’n uitnodiging ingaat en die zich gemakkelijker tot lichamelijke activiteiten blijkt te lenen. Ondertussen probeert Walt contact te houden met Johnny, maar op een ochtend blijkt die verdwenen te zijn zonder z’n vriend Roberto op de hoogte te hebben gebracht. Die heeft helemaal geen middelen van bestaan en als hij als gevolg van het slechte weer ziek wordt, is het Walt die hem verzorgt en nadien in huis neemt. Maar Roberto is uiteindelijk geen homo en van een relatie kan dan ook geen sprake zijn. Tijdens een politiezoektocht in het appartementsblok wordt hij opgemerkt en doodgeschoten omdat hij een pistool op de politiemannen had gericht. Als Johnny na een paar weken opnieuw verschijnt, blijkt hij door de immigratiediensten te zijn opgepakt en over de grens gezet. Het heeft hem 2 weken gekost om opnieuw de grens over te geraken. Walt koestert weer hoop.

De volledige bespreking van Mala Noche kan u hier lezen.

 
 
Elephant (2003)
In z’n film Elephant portretteert regisseur Gus Van Sant een aantal studenten op een Amerikaanse school op het moment dat in een verlaten studiezaaltje twee medeleerlingen zich gereedmaken om een bloedbad aan te richten. Ze hebben bruine camouflagepakken aangetrokken en zware tassen meegenomen en uit één van hun rugzakken steekt de ingepakte loop van een jachtgeweer. Ze komen niet ongezien, dan wel ongemoeid via de zuidingang de school binnen en alleen de 15-jarige John McFarland, blond en in een eigeel t-shirt, vindt hun gedrag verdacht en zal proberen om te voorkomen dat leerlingen en professoren het gebouw nog betreden, want het is druk in en om de school, met leerlingen die zich opmaken voor de eerste les van de dag en leraren die zich naar hun instructielokalen spoeden. 


De volledige bespreking van Elephant kan u hier lezen.



 
 
Last Days (2005)
Blake (Michael Pitt), jong, mager en met blonde haren tot op de schouders, woont in een groot huis samen met z’n vrienden Scott, Nicole en Donovan. Hij heeft net een ontwenningskuur achter de rug, maar fysiek én psychisch is hij een wrak. We zien hem niet gebruiken, maar hij gebruikt. Hij vermijdt het contact met z’n medebewoners en trekt er vaak alleen op uit naar het nabijgelegen bos en we zien hem turend naar het zeewater van op een hoger gelegen berghelling en badend in een meertje aan de voet van een waterval. Later strompelt hij schijnbaar doelloos door het lege huis in een rode jurk met diepe uitsnijding, luistert ongeïnteresseerd en zonder te reageren naar iemand aan de telefoon, maakt zich wat te eten (macaroni met kaas) en valt uiteindelijk voor dood naast de deur neer. Hij is muzikant, leider van een bekende band, maar gitaarspelen of componeren doet hij nog zelden. Heb je je dochter nog gebeld?, vraagt een jonge vrouw (Kim Gorden van Sonic Youth) als ze hem redelijk nuchter aantreft in z’n slaapkamer, heb je haar verteld dat het je spijt dat je een rock-cliché bent? Het dringt nauwelijks tot Blake door. ’s Avonds loopt hij een bar binnen in het dorp waar hij herkend wordt door een oude makker, maar van enige communicatie is geen sprake: Blake heeft een hoge muur opgetrokken tussen zichzelf en de rest van de wereld.

De volledige bespreking van Last Days kan u hier lezen.

 
 
Paranoid Park (2007)
Gus Van Sant zet zijn recente obsessie met jonge, mannelijke protagonisten – en met korte langspelers – voort in Paranoid Park, een intrigerende prent die geregeld tekort wordt gedaan door de artistieke ambities van de cineast. De plot, gebaseerd op de gelijknamige roman, heeft weinig om het lijf. We maken kennis met de 16-jarige skater Alex op het moment dat hij enkele gebeurtenissen uit zijn leven van de voorbije maand neerpent. Al snel is duidelijk dat hem iets traumatisch is overkomen tijdens een nachtelijke rit op een goederenwagon, maar het duurt tot halverwege de prent eer Van Sant toont wat er werkelijk gebeurd is. Vanaf dan focust Paranoid Park op de innerlijke wroeging van zijn protagonist, die het midden houdt tussen pure lafheid en jeugdige onschuld. Het is hier dat de prent op haar best is en Van Sant zijn talent om in het hoofd van zijn karakters te kruipen het best benut (Met dank aan collega Dieter).
 
De volledige bespreking van Paranoid Park kan u hier lezen.

 
 
Milk (2008)
Harvey Milk was een bescheiden man, een twijfelaar, maar ook iemand met een overtuiging die bereid was om zijn leven te riskeren voor de goede zaak. Op een aantal audiocassettes sprak hij z’n testament in, een uitgebreid verslag over zijn inzichten, z’n plannen en z’n ervaringen als supervisor in San Francisco, want na de vele dreigtelefoons en anonieme dreigbrieven ging hij ervan uit dat een aanslag op zijn leven tot de mogelijkheden behoorde. Dat precies een medesupervisor daarvoor zou zorgen, dat had hij wellicht niet verwacht. Gus Van Sant begint z’n film met Harvey Milk en zijn cassetterecorder aan de keukentafel. Zijn levensverhaal passeert in flashbacks en zijn vriend Scott dient als opstapje voor de fragmenten over Milks privéleven. Over Scott zelf is weinig bekend. Hij verdween uit Milks leven toen die voor de vierde keer een gooi deed naar het supervisorschap, omdat hij druk en het gebrek aan een privéleven niet meer aankon. James Franco vult die leegte evenwel op een geloofwaardige manier, ook al wordt de rol van zijn personage door de regisseur een veel kleiner belang toegedicht dan in werkelijkheid het geval was.

De volledige bespreking van Milk kan u hier lezen.
 
 
BEELD EN GELUID
Zie individuele films
 
EXTRA’S
Zie individuele films
 
CONCLUSIE
De Gus Van Sant Box bevat met Milk en Elepant twee van Van Sants beste films uit een lange carrière. Niet iedereen zal z’n stijl en aanpak op prijs stellen (Milk is wellicht z’n meest normale film), maar het minste wat je van deze Amerikaanse regisseur kan zeggen is dat hij zich niet geroepen voelt om binnen de voorzichtige Hollywood-lijntjes te kleuren Dat maakt z’n werk interessant en uitdagend voor filmliefhebbers die af en toe wat andere kost op prijs stellen.



cover




Studio: A-Film

Regie: Gus Van Sant
Met: Zie individuele films

Film:
7/10

Extra's:
4/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1986-2008

Leeftijd:
16

Speelduur:
457 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777929391


Beeldformaat:
1.33:1 1.77:1 1.85:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Digital 2.0
Frans Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 2.0


Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Interview Gus Van Sant (Elephant)
Elephant van Alan Clark

• Interview Gus Van Sant (Mala Noche)

• Interview Gus Van Sant (Paranoid Park)

• In het Doolhof (Paranoid Park)

• Deleted Scenes (Milk)

• Remembering Harvey (Milk)

• Hollywood comes to San Francisco (Milk)
• Marching for Equality (Milk)

• Making-of (Last Days)

• Directors Filmography

Andere recente releases van deze maatschappij