:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TREME - SEIZOEN 3
TREME - SEIZOEN 3
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-09-24
TV-SERIE
Seizoen 3 van Treme begint 2 jaar na het vorige. Veel is er niet veranderd in New Orleans, Louisiana, alsof de tijd een beetje stil heeft gestaan en de door orkaan Katrina getroffen inwoners van de lager gelegen stadsdelen een pauze hebben ingelast vooraleer ze de draad weer oppikken. Over de vermisten is in de tussentijd meer informatie vrijgegeven door het plaatselijke politiekorps, maar mensenrechtenadvocaat Toni Bernette heeft nog altijd de handen vol met onopgeloste dossiers over jonge zwarten die kort na de ramp zijn opgepakt en spoorloos verdwenen of wier lijk dagen later op een heel andere plek is teruggevonden zonder sluitende uitleg vanwege de overheid. Als een jonge journalist van ProRepublica en The Nation in New Orleans neerstrijkt en in de Treme vragen begint te stellen aan familieleden en vrienden van verdwenen stadsgenoten, worden ze op het stadhuis en op het politiekantoor zenuwachtig.

 

De opruimingswerken in de getroffen wijken zijn nog altijd in volle gang en dat er sprake is van corruptie is inmiddels tot over de staatsgrenzen bekend, wat extra profiteurs uit Dallas en omstreken aantrekt. Het geld uit Washington komt in de zakken van malafide ondernemers terecht die nauwelijks moeite doen om de fraude te camoufleren, want die is bij wet geregeld: er is sprake van gesaneerde huizen die men feitelijk afgebroken heeft, van slecht gerestaureerde huizen die nauwelijks bewoonbaar zijn en van panden die door liefdadigheidsinstellingen opgeknapt zijn en waarop projectontwikkelaars achteraf stiekem hun verkoopbordjes aangebracht hebben. Tot in het stadhuis wordt de gang van zaken goedgekeurd terwijl honderden gezinnen in caravans wonen of onder bruggen en viaducten de nacht doorbrengen, want omdat ze zgn. ongezond en gevaarlijk zijn, heeft men hun huizen zondermeer tegen de grond gegooid om op de lege percelen flats voor de rijke blanken te kunnen bouwen. In de Treme wordt gemord en geprotesteerd, maar wie het zich kan permitteren is naar Dallas, Atlanta of zelfs New York uitgeweken, zoals kok Jeanette Desautel, die er al meer dan twee jaar in een toprestaurant aan de slag is en die aarzelt als haar een partnerschap in een restaurant in New Orleans aangeboden wordt. Haar hart zegt ja, maar wil ze terug naar de ellende waaraan voorlopig geen einde schijnt te komen?

 

Barhoudster LaDonna is met haar beide zoons ingetrokken in het chique huis van de zus van haar echtgenoot Larry Williams in een buitenwijk van New Orleans in afwachting dat er een huis met een praktijkruimte voor een tandarts beschikbaar komt in de omgeving. De markt is evenwel krap en ondertussen verslechtert de sfeer tussen de beide schoonzussen met de dag. Als op een keer Antoine Batiste niet op de gastenlijst blijkt te staan – hij is LaDonna’s ex en de vader van haar beide zoontjes – ontploft de bom en maakt LaDonna haar koffers. Ze deelt Larry mee dat ze tijdelijk haar intrek neemt in haar oude kamer boven de bar. Larry moet nu zeer dringend op zoek naar een nieuw huis. Antoine Batiste zit inmiddels al meer dan twee jaar op de plaatselijke middelbare school als muziekinstructeur. De job bevalt vooral zijn vriendin Desirée, want nu kunnen ze ten minste rekenen op een vast inkomen en hangen ze niet meer af van Antoine’s sporadische jobs in de plaatselijk muziekcafés. DJ Davis, voor de zoveelste keer ontslagen bij de plaatselijke nachtradio na de zoveelste discussie met de eigenaar van het station, heeft het plan opgevat om een R&B-opera te schrijven waarvoor hij een beroep wil doen op alle grote namen uit de zwarte muziekscène van New Orleans. Z’n tante Mimi die voor de financiële middelen moet zorgen, heeft evenwel haar eigen ideeën over de haalbaarheid van het project en dus staat Davis een ontgoocheling te wachten. Bovendien is z’n vriendin Annie al weken op tournee in en om New York om haar eerste cd te promoten en wordt het duidelijk dat hun relatie z’n beste tijd gehad heeft.

 

Met ruim 12 hoofdpersonages is Treme moeilijk te vergelijken met de concurrentie. Helden zijn er niet in deze serie, want de sporadische overwinningen zijn niet meer dan kleine stapjes in een proces om een tijdens één storm ontwrichte samenleving opnieuw op de sporen te krijgen, wat tegengewerkt wordt door een corrupt stadsbestuur en een aantal machtige lobby’s die erin slagen om de beschikbare financiële middelen op quasi legale manier in hun zakken te laten verdwijnen, daarbij gesteund door een politiechef die de witte raven in eigen kring probeert te muilkorven, want nogal wat politiemannen hebben zich in de dagen na de storm misdragen en zich schuldig gemaakt aan moord, waarbij niemand de moeite heeft genomen om een onderzoek in te stellen. Mensenrechtenadvocaat Toni Bernette heeft de strijd ondanks tegenkanting van officiële zijde niet opgegeven, maar omdat haar dochter bedreigd en gepest wordt door geviseerde politiemannen, ziet ze zich verplicht om de handschoen in de ring te gooien tot groot verdriet van getuigen die bereid zijn hun veiligheid op het spel te zetten. Bareigenares LaDonna, in seizoen 1 overvallen door een jonge zwarte bij het verlaten van haar café, verneemt van haar advocaat dat de zaak eindelijk – na drie jaar – voorkomt, maar ook zij wordt bedreigd in de hoop dat ze haar klacht intrekt. Daartoe is ze niet bereid en daarvoor zal ze zwaar betalen. Jeannette Desautel ten slotte keert dan toch terug naar New Orleans om chef te worden van een restaurant dat haar naam draagt. Doch dat zal ze zich gauw berouwen, want werken voor een restaurantketen is nog wat anders dan een eigen restaurant op poten zetten. Maar hoe komt ze onder haar contract uit?

 

Goed nieuws uit New Orleans, maar veel meer minder goede tijdingen wegens corruptie en geweld waarvoor geen afdoende remedies zijn gevonden ondanks brede titels in de kranten en uitgebreide reportages op de plaatselijke tv. Honderden zo niet duizenden bewoners van de Treme zitten nog bij familie in Dallas en Houston of zijn voorgoed uitgeweken, maar het sociale weefsel heeft zich inmiddels gedeeltelijk hersteld, waarbij muziek een belangrijk bindmiddel is, want daaraan is in New Orleans geen gebrek. Bovendien komt mardi gras er weer aan en zijn de zgn. Indians volop aan hun nieuwe kostuums bezig, want die traditie wordt niet opgegeven. Hoofdman André Lambreaux heeft evenwel slecht nieuws gekregen: kanker. Hij volgt een chemokuur, maar zijn zoon en succesvol trompettist Delmond heeft er geen goed oog in wegens een verdacht hoestje. Z’n vader is evenwel niet zinnens om de optocht te missen, al beseft hij dat het misschien z’n laatste publieke optreden als hoofdman wordt.

 

De acteerprestaties zijn net zoals in de vorige seizoenen zo goed als perfect. Melissa Leo (Toni Bernette), Khandi Alexander (LaDonna), Wendell Pierce (Antoine Batiste), en Steve Zahn (DJ Davis) rijden een feilloos parcours, terwijl ook Rob Brown (Delmond Lambreaux) en Clarke Peters (André Lambreaux) een overtuigende beurt maken. De van oorsprong Nederlandse acteur Michiel Huismans (Sonny)- hij heeft ondertussen zelfs de set van Game Of Thrones bereikt - maakt iets minder indruk dan in de beide vorige seizoenen, maar dat heeft te maken met de eerder sullige verhaallijn die de makers voor hem bedacht hebben. Hoeksteen van de serie blijft voor vele fans wellicht Wendell Pierce in de rol van trombonespeler Antoine Batiste, die het in serie 3 opneemt voor de zwarte muzikantjes op de basisschool die tot z’n grote verbazing nauwelijks kunnen lezen en/of schrijven, wat hem opvalt als blijkt dat ze geen partituur kunnen lezen.

 
BEELD EN GELUID
Ook in dit derde seizoen is de beeldkwaliteit niet minder dan uitstekend en ook nu weer moeten de unieke opnamen tijdens de optocht op mardi gras nauwelijks onderdoen voor de rest van het materiaal. De kleuren zijn opnieuw fel en geprononceerd met een goed zwartniveau. Tinten van beige en bruin over donkerbruin voeren opnieuw de boventoon, maar de Indians kiezen dit jaar voor fel groene veren om hun kostuums te versieren. Treme blijft evenwel een serie waarin de muziek een centrale plaats inneemt en dat is in seizoen 3 meer dan ooit het geval, waarbij de veelzijdige en krachtige 5.1-track voortdurend voor verrassingen zorgt, gesteund door een stevig surroundeffect en diepe bastonen.
 
EXTRA’S
Op het eerste gezicht heel veel Extra’s op de vier disks van deze release, maar of het materiaal is dat u ooit echt zal willen bekijken is een andere vraag, want dat zou betekenen dat u de hele serie nog minstens een keer of drie helemaal opnieuw moet bekijken en laat ons eerlijk zijn: wie heeft daar echt zin in en vooral wie heeft daar de tijd voor? In The Music of Treme krijgt u bij het bekijken van de 10 afleveringen tijdens een muziekfragment onderaan uitleg over de titel van het liedje, uitvoerder, componist, etc. In Music Commentaries krijgt u uitleg van specialisten over de muziek in de 10 afleveringen en in Episode Commentaries (afl. 1, 7, 8, 9 en 10) gebeurt hetzelfde, maar dan over de inhoud van de scènes. De hoofdrolspelers nemen in deze laatste extra elk een aflevering voor hun rekening. Alles samen goed voor 1500 minuten extra kijk- en luisterplezier, zij het dat u alle afleveringen ondertussen minstens drie keer en vijf andere vier keer gezien en gehoord heeft.
 
 

Wat blijft er over? Op disk 1 een drie minuten durende samenvatting van de beide eerste seizoen met als titel Season 1 & 2 Recap, en drie korte bijdragen op disk 4. In Behind Treme: Chef Dinner (4 min.) vertelt Kim Dickens (Jeanette Dusautel) over de scène waarin haar personage op een diner met wereldberoemde koks in New York uitgenodigd wordt, een opname waarvoor niet zo maar een zestal stand-ins opgetrommeld werd, maar waarvoor men zes echte topkoks naar New Orleans lokte die ondanks de korte voorbereidingstijd allemaal op de uitnodiging ingingen. Het eten dat met het oog op het camerawerk vooral mooi was gemaakt en waarvan men niet verwachtte dat de chefs ervan zouden eten, werd allemaal opgemaakt! Gelukkig had men geen risico’s genomen en eten op hun niveau laten bereiden. De kok kreeg zelfs complimentjes. In Behind Treme: Neville Brothers (9 min.) komt Charles Neville aan het woord over de muziek van New Orleans’ bekendste R&B-band. Hij wijst erop dat hun muziek steunt op de combinatie van Afrikaanse en indiaanse ritmes en rituelen die ook andere groten uit de zwarte muziek zoals Louis Armstrong (New Orleans, 1901-New York, 1971) inspireerden. In Behind Treme: David Simon (9 min.) komt de bedenker van de serie himself aan het woord. Hij verwijst naar de tv-miniserie Generation Kill (2008) en vooral naar The Wire (2002-2008) waarin hij destijds eveneens heel veel realisme aan bod liet komen om zijn landgenoten in te lichten over de stand van zaken in hun land. De bijdrage is geïllustreerd met fragmenten uit Treme én uit de beide andere series.

        
CONCLUSIE
In seizoen 3 gaat Treme op het bekende spoor door. De personages lijken ondertussen een beetje op familieleden en hun problemen zijn ook een beetje de onze. Als de serie belangrijk is, dan beslist omdat ze toont hoe de getroffen inwoners van New Orleans na de storm eerst moeizaam, maar later vastberaden aan de slag gaan om hun stad te reden van de ondergang. Muziek hielp ze om de moed niet te laten zakken en om van elke gelegenheid een feest te maken waardoor de menselijke en organisatorische ellende voor even aan de kant werd gezet. Maar Treme toont de kijker ook een kant van de Amerikaanse samenleving die veel minder de aandacht trekt: het niet uit te roeien racisme van politiefunctionarissen jegens minderheden, de administratieve rompslomp die corruptie genereert en de quasi onmogelijkheid om geweld tussen en tegen burgers een halt toe te roepen. Amerika als de hemel op aarde: in New Orleans weten ze wel beter.




cover




Studio: Warner

Regie: Anthony Hemingway, Ernest R. Dickerson, Agnieszka Holland, Jim McKay, Adam Davidson, Roxann Dawson, Tim Robbins
Met: Khandi Alexander, Lucia Micarelli, Clarke Peters, Wendell Pierce, Rob Brown, Michiel Huisman, Melissa Leo, India Ennenga, Chris Coy, Kim Dickens, David Morse, Jon Seda

Film:
8,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
16

Speelduur:
600 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5051888154625


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Zweeds, Noors, Fins, Pools, Engels voor Gehoorgestoorden
Extra's:
• The Music of Treme (op alle disks)
• Music Commentaries (op alle disks)

• Episode Commentaries (op disk 1, 3 en 4)

• Season 1 & 2 Recap
• Behind Treme: Chef Dinner
• Behind Treme: Neville Brothers
• Behind Treme: David Simon

Andere recente releases van deze maatschappij