:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SINKO V SIETI (THE SUN IN A NET)
SINKO V SIETI (THE SUN IN A NET)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2013-12-05
FILM
Cinefielen weten wellicht al lang dat je op onze pagina's geregeld recensies vindt over Oost-Europese pareltjes uit de oude doos. De waarheid is  dat het bijna altijd om klassiekers gaat die regelmatig in lijstjes staan van recensenten. Je weet wel, films die je moet zien. Er zijn evenwel nog ontelbaar veel andere obscure titels waarvan de doorsnee cinefiel nog nooit heeft gehoord. De Slowaakse film Sun In The Net (oorspronkelijke titel: Sinko V Sieti) is daar een voorbeeld van. Het feit dat deze film uit Slowakije komt is al merkwaardig. Tot in 1993 behoorde Slowakije tot Tsjecho-Slowakije en de filmmakers uit het Slowaakse landgebied waren in de minderheid. Een van de belangrijkste cineasten uit Slowakije is ongetwijfeld Štefan Uher. De man was één van de oprichters van de new wave-beweging uit Tsjecho-Slowakije. Nadat hij aan de FAMU  (Film and TV School of the Academy of Performing Arts) in Praag afstudeerde, maakte hij met We from Study Group 9-A zijn debuut. Het was een soort vingeroefening voor zijn tweede The Sun In A Net die nu nog altijd als één van de eerste new wave-films uit Oost-Europa wordt beschouwd.

 

Het verhaal zelf heeft maar bitter weinig om het lijf omdat deze film in de eerste plaats een visuele belevenis is. Het camerawerk van Stanislav Szomolányi is verbluffend goed en kan gerust met dat van de allergrootsten worden vergeleken. De stijl is moeilijk te definiëren, toch kan je zeggen dat het om een bonte mengeling gaat van het experimentele werk van Jean-Luc Godard en de tragiek van Sergej Eisenstein. In het Bratislava van de jaren 60 verveelt de jonge Favolo (Marián Bielik) zich. Het liefst zit hij hoog op de daken te luisteren naar rock 'n roll-muziek op zijn transistorradiootje. Het leven stelt niks voor. De enige die hem begrijpt is zijn liefje Bela (Jana Beláková). Op een dag besluit Favolo om naar Melenany te trekken om daar op een collectieve boerderij te gaan werken. Zijn vriendinnetje blijft thuis en ligt een paar dagen later al in de armen van een ander.

De scènes in Bratislava zijn verwant aan die uit de Franse new wave (van Godard tot Truffaut). Doordat deze stukken zich meestal op de daken afspelen, zorgen de talloze televisieantennes voor een Oost-Europees tintje. Het lijkt wel of Štefan Uher daarmee refereert aan het juk van de Sovjets. Het deel dat zich op de boerderij afspeelt is dan weer zo'n typische socialistische propagandafilm. The Sun In A Net is een zeer lyrische film die je blijft bekijken wegens zijn vele prachtige shots. De film is een onbekende parel die iedere cinefiel een keer zou moeten zien.

 

BEELD EN GELUID
Voor mij was het ook de allereerste keer dat ik The Sun In A Net zag, dus is het moeilijk om te zeggen of de gerestaureerde versie die je op deze uitgave vindt veel mooier oogt dan het origineel. Er zijn weinig storingen (af en toe een streepje of een vlekje). Daardoor kan je dus wel stellen dat er behoorlijk werk van de restauratie is gemaakt. Het geluid staat in mono en naast de Slowaakse dialogen, die de meeste lezers niet zullen begrijpen, is er een opmerkelijke score van Ilja Zeljenka die het midden houdt tussen moderne jazz en experimentele cocktailmuziek. Met andere woorden: een zeer verdienstelijke soundtrack!

EXTRA'S
De enige extra die je hier aantreft is een interview met Peter Strickland die onlangs de knappe psychothriller Berberian Sound Studio maakte. Strickland werkte zelf een paar jaar in Slowakije en in dit korte gesprek vertelt hij waarom Sun In The Net zo'n belangrijke film is. Toegegeven, een echte bonus kan je zoiets moeilijk noemen, toch slaagt Strickland erin om in een elftal minuten de essentie van deze film te schetsen.

 
 
CONCLUSIE
The Sun In A Net wordt wel eens omschreven als het Oost-Europese antwoord op Les 400 Coups van François Truffaut. Deels terecht, want er is niet alleen de gelijksoortige cinematografie, ook zien we in deze nouvelle vague-film van Štefan Uher hoe een jonge knaap op zoek gaat naar zijn eigen ik. Wederom een knappe release van het Second Run DVD-label.


cover



Studio: Second Run DVD

Regie: Štefan Uher
Met: Marián Bielik, Jana Beláková, Oľga Šalagová, Eliška Nosálová, Andrej Vandlík, Adam Jančo

Film:
8/10

Extra's:
4/10

Geluid:
6,5/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
U.K.

Jaar:
1962

Leeftijd:
12

Speelduur:
90 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
5060114150768


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Slowaaks Dolby Digital Mono 1.0 (gerestaureerd)

Ondertitels:
Engels
Extra's:
• An appreciation – New and exclusive interview with filmmaker Peter Strickland (11 min.)