:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MAZE RUNNER 3, THE - THE DEATH CURE
MAZE RUNNER 3, THE - THE DEATH CURE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2021-06-23
FILM
In The Maze Runner volgden we de onfortuinlijke avonturen van een groep jongeren die als menselijk kweekvee worden gebruikt om een serum te distilleren dat mensen immuun kan maken en eventueel genezen van het dodelijke Flare-virus, dat een groot deel van de bevolking heeft veranderd in superagiele zombies die wel trek hebben in een potje mensenvlees. De organisatie WCKD probeert jongeren op te kweken tot resistentie tegen het virus door ze in een labyrint aan allerlei proeven te onderwerpen (vraag me niet hoe het mogelijk is, het is een fantasyfilm), en Thomas (Dylan O'Brien) is samen met een handjevol vrienden aan het labyrint ontsnapt. Op het einde van The Scorch Trials heeft WCKD een zware aanval gepleegd op het hoofdkwartier van de rebellen van Vince (Barry Pepper), die de jongeren probeert te verschepen naar een veiliger oord. WCKD heeft ook Thomas' vriend Minho (Ki Hong Lee) te pakken, en Thomas weigert te vertrekken zonder op zijn minst een poging te hebben ondernomen om hem te bevrijden.




The Death Cure opent dan ook met een spectaculaire poging van het verzet om een trein te kapen waarin WCKD de jonge gevangenen transporteert, en alhoewel het Thomas en de zijnen lukt om tientallen van hen te bevrijden, zit Minho er kennelijk niet bij. Vince vermoedt dat Minho vervoerd is naar de Last City, een laatste stad die van de apocalyps is gespaard gebleven. De legendarische stad is omgeven door een muur, waarbuiten het plebs mag creperen terwijl intra muros WKCD een virusvrije maatschappij probeert te organiseren voor de uitverkorenen. Helaas wordt het virus nu ook overgedragen door de lucht, en het zal nog maximaal een maand duren vooraleer ook de laatste stad zal vallen. Terwijl huurling Janson (Aidan Gillen) met plezier op de betogers voor de muur vuurt, probeert Thomas naar binnen te geraken, en hij doet dit met de hulp van de charismatische leider Lawrence (Walton Goggins), die door het virus helemaal verminkt is, en met de hulp van Gally (Will Poulter), waarvan iedereen dacht dat die in de eerste film het labyrint niet had overleefd. Thomas meent dat de enige manier om toegang te krijgen tot het laboratorium van WCKD is om Teresa (Kaya Scodelario) trachten om te praten, ondanks het feit dat zij Thomas en zijn vrienden verraden heeft.




De tocht naar binnen is echter niet zonder gevaren. Bijkomende complicatie is dat Thomas' vriend Newt (Thomas Brodie-Sangster) kennelijk ook besmet is, en de zoektocht naar een geneesmiddel plots van levensbelang wordt. Bij hun inbraakpoging heeft Gally bovendien het wapensysteem van de stad onklaar gemaakt, zodat de stoottroepen van Lawrence plots voor de poort staan en bereid zijn alles kort en klein te slaan, ook de laboratoria waar eventueel een geneesmiddel zou beschikbaar zijn.

In deze bizarre coronatijden is het vrij ongemakkelijk om deze uit 2017 daterende film te zien, waarin in de stad de mensen allemaal met een mondmasker rondlopen, er een avondklok geldt en de besmetten buiten bij bosjes liggen te creperen. De film heeft na drie jaar voorwaar iets profetisch meegekregen, alhoewel we mogen hopen dat de mensen in werkelijkheid iets meer van goede wil zijn dan het crapuul van WCKD. The Death Cure bevat net zoals zijn twee voorgangers behoorlijke gaten in het scenario; zo is bijvoorbeeld de éne keer één of ander serum van levensbelang om de epidemie te stoppen, terwijl in een andere scène dan weer blijkt dat de onderzoekers het vooral op het bloed van Thomas gemunt hebben. Hoe dan ook is het derde deel van deze trilogie vooral een adembenemend actiespektakel, waarbij er vooral op decors en ontploffend materiaal niet op een centje is gekeken. De spectaculaire openingsscène heeft de film overigens een jaar vertraging opgeleverd, omdat hoofdacteur Dylan O'Brien tijdens het filmen ervan nogal zwaar gewond werd, en het niet zo eenvoudig was om de film af te maken zonder de voornaamste protagonist.




De productie lag dus een jaar op apegapen, maar kennelijk heeft men die tijd nuttig gebruikt om de rest van de prent voldoende te stroomlijnen. In vergelijking met andere young adult-films is de Maze Runner-trilogie nogal rauw, met angstaanjagende zombies die wat doen denken aan de Reavers uit Firefly, eerder dan aan de slome exemplaren uit The Walking Dead. Bovendien heeft de franchise met Game Of Thrones-anciens Aidan Gillen een behoorlijk uitgewerkte bad guy aan boord. Er zijn met Nathalie Emmanuel en Thomas Brodie-Sangster nog wel meer Westeros-oudgedienden aan boord. Ook de typische romance die gewoonlijk tussen de twee hoofdrolspelers ontstaat, wordt in dit derde deel voor eens en altijd hardhandig de kop ingedrukt. Weliswaar ontsnapt de reeks films niet aan de gebruikelijke gemeenplaatsen uit het genre - de openingsachtervolging is zo uit de Mad Max-franchise gelicht - en zo blijft de benaming van de evil corporation van dienst als WCKD ("wicked") belachelijk.




Het idee dat een handjevol tieners dat nog niet droog is achter de oren, vervolgens met het hoofd eerst in het conflict duikt en de Grote Boze Machthebbers in het stof doet bijten, is ook al niet bijster origineel te noemen, wat maakt dat personages zoals dat van Patricia Clarkson hopeloos stijf staan van de acteerclichés. De fout dat de eerste film evenwel wat langdradig was, wordt evenwel alleszins niet herhaald, en alhoewel deze film op bijna tweeënhalf uur afklokt, is het een aaneenschakeling van geïnspireerde actiescènes die toch behoorlijk wat vaart achter de doortocht zetten. Scènes zoals de achtervolging per bus zijn meticuleus geregisseerd en geven het verhaal vaart. Zo eindigt de Maze Runner-trilogie toch nog op een bevredigende manier, waar bijvoorbeeld de Divergent-franchise nooit afgeraakte.




BEELD EN GELUID
De beeldvoering van The Death Cure is zeer hoogwaardig; de futuristische Last City is uiteraard volledig opgetrokken uit de CGI-trukendoos, maar toch heeft het landschap iets tastbaars. Ook weidse shots met autostrades vol met defecte wagens bieden visueel vertier, en in de close-ups gaan de beelden over naar mooi gedetailleerde plaatjes waarop onder meer de diverse stadia van de besmetting met het Flare-virus gruwelijk goed tot hun recht komen. De woestijnbeelden zijn stoffig en vuil, de textuur van de kapotte kleding van de minder begoeden is zeer netjes afgewerkt, en zeker qua rekwisieten is The Death Cure rijk voorzien met voorwerpen die je inderdaad in een postapocalyptische wereld zou verwachten aan te treffen, zoals n-tig keer verbouwde wagens. De DTS-HD MA 7.1-track is zeer solide en evenwichtig. Het vliegende tuig, zoals de Berg die de rebellen op WCKD weten te veroveren, giert met veel gevoel voor ruimtelijke precisie door je huiskamer, en de geluiden in het labyrint van gangen waar Thomas en de zijnen de labo's trachten binnen te dringen, weerklinken als een first person shooter-spelletje, met langs alle kanten aanstormende baddies.




EXTRA'S
Er is een audiocommentaar aanwezig, ingesproken door regisseur Wes Ball, scenarist T.S. Nowlin en producent Joe Hartwick, Jr., die ook een inleiding geven bij de verwijderde en uitgebreide scènes (27:51), die evenwel meestal nog niet technisch af zijn. Unlocking the Cure (21:34) is een meerdelige documentaire die de productie van de film verslaat, meestal aan de hand van interviewfragmenten die eens voor de verandering toch meer zijn dan nietszeggende promopraat. Going Out on Top (4:33) is een kort maar krachtig werkstukje over de spectaculaire openingsscène, en daarna volgt een gag reel (11:38). Er is ook nog een tweedelig stukje Visual Effects, al dan niet voorzien van commentaar van regisseur Wes Ball, waarin we in een Visual Effects Breakdown (16:40) twee stukjes film in split screen te zien krijgen, met en zonder toevoeging van speciale effecten, en een Visual Effects Reel (11:21) waarin je onder meer ziet hoe ze de neus van Walton Goggins hebben weggewerkt. Dan zijn er nog galerijen: concepttekeningen in Wes' Selects (8:59) en drie sets storyboards in Train Rescue Sequence (16:36), Revised Train Rescue Sequence (3:40) en Minho Jungle (0:35). Afsluiten wordt er gedaan met theatrical trailers (3:27). Voor wie zich stoort aan leeftijdsiconen op de hoes: in navolging van tal van Duitse releases heeft deze set ook een "Wendecover".

CONCLUSIE

The Death Cure is een waardige afsluiter van de trilogie, en wordt aangeboden op een goedgevulde schijf die vooral technisch heel solide is.


cover



Studio: Fox

Regie: Wes Ball
Met: Dylan O'Brien, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito, Aidan Gillen, Walton Goggins, Ki Hong Lee, Barry Pepper, Will Poulter, Patricia Clarkson

Film:
8/10

Extra's:
5/10

Geluid:
10/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Young Adult

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2017

Leeftijd:
16

Speelduur:
144 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712626052364


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Engels audio-descriptief Dolby Digital 5.1
Frans DTS 5.1
Duits DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Audiocommentaar door Wes Ball, T.S. Nowlin en Joe Hartwick, Jr.
• Verwijderde en uitgebreide scènes
• Documentaires "Unlocking the Cure"
• Documentaire "Going Out on Top"
• Gag reel
• "Visual Effects":
- Visual Effects Breakdown
- Visual Effects Reel
• Galerijen:
- Wes' Selects
- Storyboards
-- Train Rescue Sequence
-- Revised Train Rescue Sequence
-- Minho Jungle
• Theatrical Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij