:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Total Film >> PERSBERICHT: ADRIAAN DITVOORST
PERSBERICHT: ADRIAAN DITVOORST
Bron: Total Film - Datum: 2005-02-09 - Geplaatst door: Werner
ADRIAAN DITVOORST – Het complete oeuvre van deze bijzondere filmmaker

Op 22 maart 2005 brengt Total Film Home Entertainment het complete oeuvre van de bijzondere filmmaker Adriaan Ditvoorst uit in een DVD-box. Hieronder vindt u een uitgebreide beschrijving van de box en inhoud. De films zijn afzonderlijk beschreven en een aantal feiten was te noemenswaardig om weg te laten. Het verhaal is lang, maar u krijgt hierdoor wel een duidelijk beeld over de precieze inhoud van de box. Op maandag 21 maart staat de presentatie van de Ditvoorst Box gepland in het Filmmuseum te Amsterdam in aanwezigheid van Thom Hoffman en Joes Koppers.

Adriaan Ditvoorst (1940-1987) was een bijzonder filmtalent. In 1965 oogstte hij, amper 25 jaar oud, internationale erkenning voor zijn debuutfilm Ik Kom Wat Later Naar Madra. Hij won er diverse prijzen mee in het buitenland, onder meer op het destijds prestigieuze festival van Pesaro, waar Ditvoorst in contact kwam met Bernardo Bertolucci, Jean-Luc Godard en andere vertegenwoordigers van Nouvelle Vague. Het gezaghebbende Cahiers du Cinéma presenteerde in 1967 Ditvoorsts eerste lange speelfilm Paranoia. Jan de Bont deed het magnifieke camerawerk. "Schittering van het Meesterschap" was één van de vele lovende krantenkoppen. Met Ditvoorst had Nederland eindelijk een "auteur de cinéma", een eigenzinnige cineast, die aan het begin stond van een bewogen carrière.

Deze DVD-box bevat alle films – 4 speelfilms en 5 korte films - van Adriaan Ditvoorst in de allernieuwste digitaal gerestaureerde versies; Paranoia ('67), Flanagan ('75), De Mantel Der Liefde ('78), De Witte Waan ('83) en de korte films Ik Kom Wat Later Naar Madra ('65), Carna ('69), Antenna ('69), De Val ('70) en De Blinde Fotograaf ('72). Een uitgebreide geïllustreerde biografie in boekvorm – Morgenster - plaatst de filmer Ditvoorst in een historische context.

Twee unieke DVD’s completeren de box: De Domeinen Ditvoorst, de bekroonde documentaire uit 1992 en Ditvoorst Solitary Genius (A Life In Pieces), een interactieve DVD gemaakt door Joes Koppers en Thom Hoffman. Op deze DVD maakt u op verrassende wijze kennis met leven en werk van Adriaan Ditvoorst in meer dan honderd fragmenten uit diens intrigerende oeuvre.

PARANOIA
Voor zijn eerste lange speelfilm gebruikte Ditvoorst geen eigen materiaal, maar een novelle van de door hem bewonderde W.F. Hermans. De pers was unaniem enthousiast: "Schittering van het meesterschap", "Internationaal filmpeil", "Team Ditvoorst-De Bont virtuoos met camera", etc. Het kartonnen knipselmapje dat Ditvoorst heeft nagelaten bestaat voor bijna de helft uit artikelen over Paranoia. De film gaat over Anton Cleever, een soldaat die niet hoefde te vechten in W.O.II en zich uit gesublimeerd schuldgevoel identificeert met een gezochte oorlogsmisdadiger. Cleever trekt zich terug op zijn hoge zolder en desintegreert op dramatische wijze, tot onbegrip van zijn geliefde Anna.

FLANAGAN
Flanagan naar het boek van Tim Krabbé, gaat over Paul Flanagan, die na acht jaar in de gevangenis stapje voor stapje wraak neemt op allen die hem dwarszaten. Ditvoorst koos voor een klassieke filmstijl, met alle elementen uit het Franse misdaadgenre: dure auto’s, elegante vrouwen, kasteeltjes en herenhuizen, en een hoofdrolspeler die niet voor Alain Delon onderdeed, Guide de Moor.

DE MANTEL DER LIEFDE
Met De Mantel Der Liefde nam Ditvoorst in 1978 wraak op de subsidiënten, op de per, op onwillige producenten, en op de in zijn ogen platte smaak van het grote publiek. De film is een bijtende parodie op de Tien Geboden, binnen een raamwerk van Jezus (Joost Prinsen) die bij Mozes verhaal komt halen, wat er van zijn geboden terecht is gekomen: "Geen moer!". Jezus komt aan het einde verrassend terug in de gedaante van de getergde filmregisseur. De Mantel Der Liefde werd zonder subsidie gefinancierd door duistere contacten uit het uitgaansleven.

DE WITTE WAAN
Ditvoorst koos twee regels van Lowry als motto voor De Witte Waan: "If death can fly, just for the love of flying, what might not life do, for the love of dying?" Meer dan ooit plaatste Ditvoorst zich buiten de gangbare Hollandse school van het realisme. Voor sommigen is de film een van de verrassendste die zij ooit hebben gezien, voor anderen zit de film te vol met onnodige scènes en is het verhaal lang niet zo uitgebeend en droog als bijvoorbeeld Paranoia. Niemand kan echter heen om de durf van de regisseur een zo ongewone benadering te kiezen, noch om het einde, een theatrale, lyrisch gesneden sterfscène met duizend kaarsen en het 21ste pianoconcert van Mozart.

IK KOM WAT LATER NAAR MADRA
Ditvoorsts persoonlijke debuutfilm, waarmee hij internationaal doorbrak.

CARNA
Een sfeerrijke impressie van het carnaval in de geboorteplaats van Ditvoorst.

ANTENNA
Een korte film over onschuld en anarchie in een samenleving die gedomineerd wordt door staat, leger en geloof.

DE VAL
Een zeer vrije bewerking van de beroemde novelle van Albert Camus.

DE BLINDE FOTOGRAAF
Intrigerende visuele bewerking van dit korte verhaal van W.F. Hermans.

DE DOMEINEN DITVOORST – regie Thom Hoffman
Documentaire uit 1992 over leven en dood van Adriaan Ditvoorst, onderscheiden met een Gouden Kalf op de Nederlandse Filmdagen in Utrecht en een Silver Medal Award ophet internationale filmfestival van Chicago. Vrienden, collega’s en tijdgenoten onder wie Bernardo Bertolucci, Jan de Bont en Pim de la Parra & Wim Verstappen vertellen in interviews over hun ervaring met Adriaan Ditvoort.

DITVOORST SOLITARY GENIUS (A LIFE IN PIECES) – regie Thom Hoffman en Joes Koppers
Ditvoorst Solitary Genius (A Life In Pieces) is een interactief portret van deze bijzondere filmmaker. Op verrassende wijze maakt u kennis met leven en werk van Adriaan Ditvoorst in meer dan 100 filmfragmenten. U kunt zelf uw traject bepalen door een labyrint van beelden, simpelweg met de vier richtingknoppen op de afstandsbediening van uw DVD-speler. Deze interactiviteit leidt elke keer dat u de DVD bekijkt tot een andere beleving. In een biografische laag zijn interviews verwerkt met o.a. Bernardo Bertolucci, Jan de Botn, Pim de la Parra, Wim Verstappen en andere spraakmakende tijdgenoten van Ditvoorst.