:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> Homescreen >> PERSBERICHT: RELEASES MEI 2014
PERSBERICHT: RELEASES MEI 2014
Bron: Homescreen - Datum: 2014-05-26 - Geplaatst door: Werner
L'INCONNU DU LAC (STRANGER BY THE LAKE)

L’Inconnu Du Lac was de sensatie van het Un Certain Regard‐programma van Cannes 2013. En terecht. Regisseur Alain Guiraudie koppelt Hitchcock‐achtige suspense aan de broeierigheid van de thriller Cruising en de
zinnelijkheid van Swimming Pool. Het is zomer aan een schilderachtig Frans meer. Een cruiseplek voor mannen op zoek naar seks. Franck is een aantrekkelijke jonge man en wordt verliefd op Michel, een enorme mooie maar extreem gevaarlijke man. Franck was hier zelf getuige van, maar zijn verlangen naar Michel kent geen grenzen. Hij wil hem kost wat kost hebben.  L’Inconnu Du Lac is een spannende thriller over liefde, lust en de gevaren van een zorgeloze levensstijl. Bekroond met de Beste Regie van de Un Certain Regard en de Queer Palm van het Cannes Filmfestival. Door het invloedrijke Franse Cahiers du Cinéma uitgeroepen tot beste Franse film van 2013.

**** ‘Een geslaagde, sensuele en originele thriller die nog lang na dendert.' ‐ De Telegraaf
**** 'L’Inconnu Du Lac combineert op behendige wijze kritiek op de hedonistische jacht naar seks met de spanning van een thriller' ‐ Het Parool
**** 'Hitchcock meets Haneke met snufje porno!' ‐ NRC
**** ' Herhaling versterkt mysterieus en onheilspellend karakter van bezwerende film' ‐ De Volkskrant
**** ‐ FILM 1
**** ‐ Filmtotaal

Regie: Alain Guiraudie
Releasedatum: 15 mei 2014


JONGENS

Jongens vertelt over Sieger, een sportieve wat gesloten jongen die tijdens de zomervakantie de liefde ontdekt. Die blijkt heel anders te zijn dan hij altijd dacht. Sieger traint samen met zijn beste vriend Stef in een nieuw atletiekteam voor het NK estafette. Tijdens die trainingen ontmoet Sieger de intrigerende, onvoorspelbare Marc. De vriendschap die zich tussen hun ontwikkelt, lijkt ‘normaal’, maar stiekem voelt Sieger meer voor Marc en hij raakt in een eenzaam gevecht met zichzelf als blijkt dat Marc ook verliefd op hem is. Sieger kan steeds minder zijn gevoelens voor Marc ontkennen. Pas als hij Marc verliest omdat hij geen keuze maakt, ontdekt Sieger dat hij zijn hart moet volgen. Jongens van Mischa Kamp (Het Paard Van Sinterklaas) is een zomerse film over verliefdheid.

**** 'Wat is verliefdheid toch hemels. Dikke aanrader!' ‐ Cinemagazine
‘Bloedmooi vind ik Jongens’ - Groene Amsterdammer

Regie: Mischa Kamp
Releasedatum: 29 mei 2014


DIE WAND

Naar het veelbekroonde boek van Marlen Haushofer. Een vrouw staat op het punt een weekend door te brengen in de jachthut gelegen in een bergdal. Als haar gezelschap na een avondje uit de volgende ochtend niet blijken te zijn thuisgekomen, gaat de vrouw op onderzoek uit. Er blijkt zich iets onverklaarbaars te hebben voorgedaan: het dal is door een glazen wand afgescheiden van de rest van de wereld. In gezelschap van een hond, een koe en een kat gaat de vrouw hard aan het werk om te overleven. Ze inventariseert de bestaande voorraden, zoekt naar een plek voor een aardappelakker, struint het bos af op zoek naar eetbare planten, ze jaagt. En ze vervreemdt van zichzelf; om niet gek te worden en grip te houden op de tijd schrijft ze. Zal haar isolement ooit worden doorbroken? Martina Gedeck (Das Leben Der Anderen) schittert in Die Wand, een hedendaags Robinson Crusoe‐verhaal. Die Wand speelt zich af in het prachtige Oostenrijkse berglandschap en is een uiterst origineel verhaal over eenzaamheid en overleven.

***** 'Een ware tour de force! Meesterlijk!'‐ de Volkskrant
‐ 'Prachtig.' ‐ Trouw
**** ‐ ' Fotografie en geluid zijn van uitzonderlijk niveau. Julian Pölsler maakt van Die Wand een overtuigend betoog over de kracht van het filmbeeld.' ‐ Het Parool
‐ 'Vol prachtige natuuropnamen.' ‐ NRC Handelsblad
‐ 'Een intense, bijna spirituele kijkervaring.' ‐ De Telegraaf
‐ 'Een bijna hypnotiserende ervaring...' ‐ Filmpjekijken
**** ‐ ' Alsof het bos wortel in mij schoot, zo groeit de filosofische boekverfilming Die Wand ook langzaam naar binnen.' ‐ nu.nl
‐ 'Die Wand bijft tot het einde boeiend, vooral door de krachtige vertolking van hoofdrolspeelster Martina Gedeck (Das Leben Der Anderen).' ‐ AD

Regie: Julian Pölsler
Releasedatum: 15 mei 2014


I, ANNA

Spannende film noir gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Elsa Lewin. Debuutfilm van regisseur Southcombe, zoon van hoofdrolspeelster steractrice Charlotte Rampling (Sous Le Sable, Swimming Pool). In een appartement in Londen wordt een man dood aangetroffen, bruut vermoord. Hoofdinspecteur Bernie Reid (Gabriel Byrne) is als eerste ter plaatse maar wordt afgeleid door een korte ontmoeting met een mooie, raadselachtige vrouw (Charlotte Rampling). Tijdens het onderzoek gaan Bernie's gedachten terug naar haar, die hij opspoort en volgt. Wanneer ze elkaar eindelijk ontmoeten op een feestje is er wederzijdse aantrekkingskracht, maar ontrafelt zich ook langzaam een duister mysterie. I Anna is het Britse antwoord op bloedstollende producties als The Bridge en Wallander.

**** 'Uitmuntend!' ‐ de Volkskrant
‐ 'Vol ingetogen spel.' ‐ Het Parool
‐ 'Hedendaagse film noir.' ‐ Trouw
‐ 'Charlotte Rampling speelt een geweldige rol in de klassieke detective I Anna. Een aanrader!' ‐ De Telegraaf
‐ 'Intense thriller!' ‐ Algemeen Dagblad

Regie: Barnaby Southcombe
Releasedatum: 15 mei 2014


OH BOY

Oh Boy is een originele en geestige film over een dag uit het leven van de jonge Niko Fischer. Vooralsnog heeft hij bitter weinig bereikt in zijn leven. Hij leeft met de dag, rondzwervend door Berlijn. Tot alles op een ochtend écht misloopt. Met zijn vriendin krijgt hij ruzie, zijn vader zet de financiële steun stop en ook het dagelijkse ritueel van een lekkere kop koffie wordt hem ontnomen. Hoe moeilijk kan het zijn om juist in Berlijn een kopje te vinden? De Duitse it‐boy Tom Schilling speelt de 27‐jarige dromer die op zijn wanhopige zoektocht naar koffie in een reeks absurde Woody Allen‐achtige situaties terecht komt. Totdat het ook bij hem begint te dagen dat hij niet voor altijd kan blijven lanterfanten. Misschien is het tijd om eindelijk volwassen te worden? De komedie OH BOY, gefilmd in zonnig zwart‐wit, is een portret van een jongeman op de rand van volwassenheid. Op soepele wijze, geholpen door de jazzy soundtrack, loodst debuterend regisseur Jan Ole Gerster de kijker van een vrolijke slackercomedy naar een ontroerende ode aan Berlijn, haar bewoners en haar verleden.

'**** - Perfect portret van twintigers in Berlijn. Zo’n frisse, directe film over het Berlijnse stadsleven is sinds Lola Rennt niet meer in de bioscoop te zien geweest.' ‐ NRC Handelsblad
'**** - De droogkomische situaties doen denken aan de vroege films van Jim Jarmusch. (…) Daarnaasy is Woody Allen nooit ver weg in de dialogen, die altijd tot misversanden en verwarring leiden.”' ‐ het Parool
'****' ‐ NU.nl
'**** Niet sinds Bruno Ganz er een kwarteeuw geleden als engel neerdaalde, speelde de stad zo’n mooi, melancholieke rol. Oh Boy laat zien dat de Deutsches Kino ook tot wat anders in staat is, een kleine ballade over een dromer in Berlijn.' ‐ Trouw
**** ‐ de Volkskrant
**** ‐ Algemeen Dagblad

Regie: Jan Ole Gerster
Releasedatum: 15 mei 2014


THE LUNCHBOX

Meer dan 60.000 bezoekers!
Heerlijke feelgood met Irrfan Kahn uit Slumdog Millionaire & Life Of Pi!

‘A feelgood movie that touches the heart’

Huisvrouw Ila is aan een nieuwe poging begonnen om wat meer pit in haar huwelijk te brengen. Ze volgt een tip van haar buurvrouw en bereidt de lekkerste maaltijden voor de lunchbox van haar echtgenoot. Per ongeluk belandt deze op het bureau van de ongelukkige en eenzame kantoormedewerker Saajan (Irrfan Kahn, Slumdog Millionaire, Life Of Pi). Als Ila dit ontdekt, stopt ze een briefje in de trommel. Het is het begin van een lange lunchtrommel‐correspondentie, die de twee gebruiken om hun hart te luchten. Er groeit iets moois. The Lunchbox was dé vrolijke verrassing van het programma Semaine de la Critique van Filmfestival van Cannes dit jaar. De film werd door het publiek van World Cinema Amsterdam verkozen tot beste film

**** Cinema.nl
**** Het Parool
**** De Telegraaf
**** Algemeen Dagblad

Regie: Ritesh Batra


FLOATING SKYSCRAPERS

Kuba, twintiger, is zwemkampioen en woont met zijn moeder en vriendin Sylvia en is alleen maar bezig met trainen voor de komende kampioenschappen. Maar in de badkamerhokjes van het zwembad heeft hij stiekem seks met andere mannen. Als hij op een avond met Sylvia een gallerie opening bezoekt , ontmoet hij Michael, een knappe jongen van dezelfde leeftijd. Hun connectie is overduidelijk en overweldigend. Kuba begint te worstelen met zijn tegenstrijdige gevoelens en na 15 jaar keihard trainen is hij zijn motivatie om topatleet te worden volledig verdwenen...

‘A fresh and visually striking account of the personal relationships and changing sexual identity of a young swimming champion.’ ‐BFI

Regie: Tomasz Wasilewski


HANNAH ARENDT

De Duits‐Joodse filosofe Hannah Arendt (Barbara Sukowa) vlucht voor de nazi's naar Amerika, waar ze onder andere werkt als journalist en docent. In 1951 krijgt zij het Amerikaanse staatsburgerschap. Tien jaar later neemt ze een baan aan bij The New Yorker en reist als waarnemer naar het proces van de SS'er Adolf Eichmann in Israël. De resultaten van haar bevindingen vat zij samen in het boek De banaliteit van het kwaad en maakt daarmee een enorme controverse los.

‐ 'Hannah Arendt is weer en vogue' ‐ de Volkskrant
**** ‐ 'een prachtige film over een vrouw die niet vergeten mag worden.' ‐ Cinemagazine
**** ‐ 'Arendt wordt pittig, eigenzinnig en menselijk neergezet door Barbara Sukowa, de flitsen uit het verleden zijn veelzeggend, en haar huwelijk en vriendschappen maken een authentieke indruk. Het hart is al ruimschoots bediend in vele aangrijpende en sentimentele drama's over de Tweede Wereldoorlog. Hannah Arendt bedient het hoofd.' ‐ Cinema.nl
**** ‐ de Telegraaf

Regie: Margarethe von Trotta


LORE

Wie kan je vertrouwen wanneer je leven een leugen is?

Voorjaar 1945, Hitler is dood, de geallieerden bezetten Duitsland. De ouders van de 14‐jarige Lore worden gearresteerd vanwege hun oorlogsmisdaden (haar vader was bij de SS). Haar moeder geeft Lore nog snel instructies om naar hun oma in het noorden te gaan. Samen met haar 4 jongere broertjes en zusjes moet zij door het verwoeste Duitsland te voet op zoek naar veiligheid. Tijdens deze barre tocht ontmoet zij Thomas. Zij ziet aan zijn papieren dat hij joods is. Om te overleven zal Lore haar vertrouwen moeten geven aan iemand die ze heeft geleerd te haten. Het antisemitisme is haar met de paplepel ingegoten. Ondanks de verwoestingen en het leed dat ze onderweg gezien heeft, is ze nog niet zover dat ze afstand kan nemen van de overtuiging van haar ouders. Ze wil niet door Thomas geholpen worden maar voelt zich tegelijk tot hem aangetrokken. Tegen de achtergrond van een wereld die in vlammen opgaat, ontdekt de jonge kwetsbare Lore de kracht van haar eigen gevoelens. Lore is de verfilming van een short story uit het boek The Dark Room van Rachel Seiffert dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en werd door Australië ingezonden voor de Oscar Beste Buitenlandse Film.

**** ‐ 'Impressionistische, gruwelijke, sprookjesachtige road movie. ' ‐ De Volkskrant
**** ‐ 'Lore is vooral een sensuele film over een meisje dat haar seksualiteit ontdekt. ' ‐ NRC Handelsblad
**** ‐ 'Prachtig! ' ‐ De Telegraaf
**** ‐ 'De sublieme camera van Adam Arkapaw maakt van de wereld van Lore een aanvankelijk angstig en fragmentarisch universum tot een bijna bevrijdend shot van een verre horizon. ' ‐ Het Parool
**** ‐ 'Schrijnend en origineel. ' ‐ Algemeen Dagblad
**** ‐ 'Fantastische cast. '‐ CineMagazine

Regie: Cate Shortland


FILL THE VOID

Shira ‐ de jongste dochter uit een orthodox joods gezin ‐ kijkt enorm uit naar haar bruiloft. Op het moment dat haar droom bijna wordt verwezenlijkt, slaat het noodlot toe. Haar oudere zus Esther sterft tijdens de geboorte van haar zoon en Shira’s huwelijk wordt uitgesteld. Esthers weduwnaar Yochay wordt voor gesteld te hertrouwen in het buitenland. Shira’s moeder wil – na de dood van haar dochter – niet ook haar schoonzoon én kleinkind verliezen en doet een schokkend voorstel: Shira wordt gedwongen te kiezen tussen gehoorzaamheid aan haar familie en haar eigen gevoelens. Met haar debuut Fill The Void biedt de orthodox joodse Rama Burshtein een unieke inkijk in een wereld waar geloof, tradities en bijbehorende dilemma‘s centraal staan. Als een moderne Jane Austen laat zij Shira worstelen tussen de heersende conventies en haar eigen gevoelens.

**** ‐ ' Unieke en intense film' ‐ De Volkskrant
**** ‐ 'Beklemmende en betoverende tweestrijd' ‐ Trouw
**** ‐ 'Prachtig' ‐ De Telegraaf
**** ‐ Cinema.nl

Regie: Rama Burshtein


YVES SAINT LAURENT: L'AMOUR FOU

Wanneer de 21‐jarige Yves Saint Laurent eind jaren 50 Pierre Bergé ontmoet, vindt hij de man van zijn leven. De timide jongen heeft zojuist de leiding gekregen over het slechtlopende modehuis Dior en weet met zijn baanbrekende ontwerpen de aandacht van de wereld op zich te vestigen. Dior wordt weer een topmerk en al snel beginnen de twee geliefden voor zichzelf. Dit is het begin van een wervelende carriere, Yves St. Laurent en Pierre Bergé zetten de wereld op z'n kop. Omgeven door hectiek en glamour begeven de geliefden zich van de Parijse catwalk naar Studio 54 in New York, van bohémien Greenwich Village tot Marokko. Een leven gevuld met vrienden als Mick Jagger, Catherine Deneuve en Andy Warhol, doordrenkt van schoonheid en kunst, maar ook van drugs en bittere melancholie. In 2008, na het overlijden van Yves, besluit Pierre afstand te doen van hun gezamenlijke kunstcollectie die ze met zo veel passie hadden opgebouwd. Hierdoor onthult hij de vruchten van hun permanente zoektocht naar schoonheid en verleiding. Yves Saint Laurent; L'Amour Fou, vol authentieke beelden, interviews en wervelende modeshows, nodigt ons uit de intimiteit van Yves Saint Laurent en Pierre Bergé te ontdekken, twee geliefden die onze wereld hebben veranderd...

★★★★' ‐ 'Prachtig portret van een mode‐
icoon.’ ‐ Metro
★★★★’'Een fraaie film’ ‐ NRC

Regie: Pierre Thoretton


UIT HET ARCHIEF