:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PRIMEVAL - SEIZOEN 1
PRIMEVAL - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2007-11-02
SERIE
Tim Haines en Adrian Hodges, de creatieve zielen achter computer wizardry achter Walking With Dinosaurs en Walking With Beasts, hebben besloten dat ze genoeg leergeld hebben betaald met hun eerder gemaakte documentairereeksen om het nu over een heel andere boeg te gooien, namelijk dat van de fictie. In de nieuwe ITV-sciencefictionserie Primeval gebruiken ze hun arsenaal aan digitale tovenarij om een nieuw fictieverhaal aan op te hangen waarin het voorkomen van prehistorische dieren in ons eigen tijdvak op een eenvoudige (nu ja...) wetenschappelijke manier wordt verklaard. We volgen in Primeval de lotgevallen van een Britse cel van Binnenlandse Zaken die geconfronteerd wordt met een soort van singulariteiten in het tijd-ruimtecontinuum: dieren uit allerlei tijdperken komen plots uit het niets aanwaaien over het hele Britse grondgebied, en zaaien er dood en vernieling. De Britse regering doet wat ze kan om de ware toedracht achter de incidenten zo goed mogelijk verborgen te houden voor het publiek, maar essentieel kan de task force niet veel meer doen dan de brandjes blussen. Als een Schotse versie van Indiana Jones wordt professor biologie Nick Cutter (Douglas Henshall) onder de arm genomen om één en ander wetenschappelijk te duiden, en Binnenlandse Zaken met raad en daad bij te staan. Cutters vrouw Helen (Juliet Aubrey) is acht jaar voordien in de buurt van zo'n anomalie verdwenen, maar blijkt plots weer onder de levenden te zijn. Ze heeft haar bestaan hier ingeruild voor een iets minder comfortabeler bestaan als een soort van moderne Diane Fossey tussen de sauriërs. De ambitie om wereldberoemd te worden met haar ontdekkingen heeft haar echter alleen totnogtoe een serieuze slag van de molen opgeleverd, en áls ze al meer weet over de gaten in de tijd, zullen ze haar de bek moeten openbreken.



Er zijn heel wat goede dingen te vertellen over Primeval, maar het dient toch ook vermeld te worden dat de makers in dit eerste seizoen nog op zoek zijn naar een goeie toonaard, zeg maar of nu de kaart van de humor, de romantiek of de horror moet worden getrokken. Enerzijds wordt een groot deel van het verhaal gedragen door nevenfiguren als Andres Lee Potts' karakter, een volbloed-nerd met alle clichés die daar bij horen - zo is zijn meest creatieve pickup-line "Who do you think'd win in a fight, Wolverine or Spiderman?", en gaat een niet onbelangrijk deel van de plot van de pilootaflevering over het proberen te vangen van een klein lief en knuffelbaar klein dinootje die voor de rest van de reeks in zijn terrarium wat rare toeren mag uithalen, en die vooral als excuus dient om de thermostaat hoger te kunnen draaien, waardoor één van de vrouwelijke hoofdpersonages in de opeenvolgende afleveringen met kleiner en kleiner ondergoed rondloopt in huis. Anderzijds past in dat plaatje dan weer niet dat één van de slachtoffers van de creaturen uit het verleden wordt met huid en haar opgevreten en vervolgens teruggevonden als braakbal, of wanneer in aflevering 2 een SWAT-team plots tot de constatatie komt dat ze zich in het jachtterrein bevinden van een soort van prehistorische giftige reuzespinnen waarvan er méér zijn dan zij kogels bij zich hebben. Het einde van de laatste aflevering doet bovendien vermoeden dat de scenaristen zelf er nog niet helemaal uit zijn waar ze met het verhaal naartoe willen, maar met reeksen als Lost in gedachten is zoiets niet echt uitzonderlijk. De verhaallijn rond de anomalieën in de tijd waardoor allerlei wezens - zeker niet allemaal dinosauriërs - opduiken is nog niet voldoende tot wasdom gekomen, er wordt zelfs geen hint gemaakt naar mogelijke verklaringen, en we zien iets te vaak de leden van het BiZa-team uitrukken om het monster van de week te gaan bestrijden: de ene keer een vleesetende raptor, de andere keer een reusachtige duizendpoot, een overmaatse krokodil of zelfs een heuse Predator-kloon. De dino's zien er wel realistisch genoeg echt uit, maar niet echt getrouw aan de wetten van de natuur, daarvoor verwijzen we liever naar Walking With Dinosaurs. Wél zeer onrealistisch en opnieuw wijzend op een gebrek aan back story is dat de dieren uit het verleden blijkbaar worden aangetrokken door de geur van steak and kidney pie, want ze doen zich enkel op Brits grondgebied voor, en het minste internationale implicatie dat een dergelijk fysisch enigma zou hebben wordt netjes aan de kant geschoven.

Op de grootsere momenten, wanneer er een SWAT-team moet uitrukken om alweer het één of ander monster te vangen, bewijst de reeks dat er in Groot-Brittanië zeker series zijn die zich qua productiewaarden met de grote Amerikaanse stroom actiereeksen kan meten, alhoewel het geheel duidelijk ergens is blijven steken op het drielandenpunt tussen Stargate, Jurassic Park en Doctor Who. Enkele van de personages worden te veel naar voor geschoven, zoals de geek en het domme blondje, terwijl enkele interessantere personages, zoals all-round smeerlap Lester (Ben Miller) net niet genoeg schermtijd krijgen. Bovendien is het gros van de personages beduidend minder intelligent dan de monsters die achter hun veren zitten, want hun gedrag is ongeveer het equivalent van ingesmeerd met honing in de berenkooi in de zoo kruipen. Zonder de minste voorbereiding (overlevingsuitrusting? medische uitrusting?) storten de helden van de reeks zich van de ene naar de andere wereld, wetend dat de poort alle momenten kan dichtslaan. Vooral Douglas Henshall en Lucy Brown zijn wel mensen die hun stiel kennen. Een paar andere scènes tillen het niveau dan weer de hoogte in, zoals de achtervolging en bijhorende tragische afloop in de aflevering waarin een semi-regulier personage al halverwege seizoen 1 de reeks permanent verlaat; hieruit blijkt toch dat de scriptschrijvers haar op hun tanden hebben, maar ze moeten nog hun eigen grenzen leren aftasten. De reeks wordt ook deels overeind gehouden door de digitale creaties van absoluut prachtig maar een beetje onrealistisch uitziende monsters - het korte maar hevige gevecht van de twee creaturen in de laatste aflevering is vakwerk - en door de goeie muziekscore die een beetje aan het werk van Sean Callery voor 24 doet denken.



AFLEVERINGEN
1. Bioloog Nick Cutter (Douglas Henshall) wordt door een agente van Binnenlandse Zaken, Claudia Brown (Lucy Brown) als expert gevraagd wanneer een groot roofdier een spoor van vernieling heeft achtergelaten. Samen met zijn oudstudent, spoorzoeker Stephen Hart (James Murray) en zijn assistent Connor Temple (Andrew Lee Potts) vinden ze in het nabijgelegen Forest Of Dean een tijd-ruimteanomalie waardoor een variatie aan dieren uit het Krijttijdperk in onze wereld zijn getuimeld. De Britse regering stuurt een afgevaardigde, James Lester (Ben Miller) om een eventuele golf van paniek voor te zijn en de geruchten over oncontroleerbare roofdieren de kop in te drukken. Het geheim voor het publiek verborgen houden is echter niet zo eenvoudig, want ook dierenopzichtster Abby Maitland (Hannah Spearritt) krijgt een totnogtoe onbekend soort hagedis in handen, en komt zo ook in het Forest of Dean terecht. Terwijl professor Cutter tracht uit te zoeken of de anomalie verband zou kunnen houden met zijn acht jaar daarvoor verdwenen vrouw Helen (Juliet Aubrey), houdt intussen een vleesetend monster huis in een school.

2. Nadat een treinreizigster wordt aangevallen door een reuzespin wordt de metro van Londen gedeeltelijk afgesloten. Een insektenverdelger moet echter afgevoerd nadat hij een giftige beet heeft gekregen. De Special Forces dalen af in de metro, maar worden overweldigd door een hele horde insekten. Stephen wordt gebeten door een gigantische duizendpoot, en vecht voor zijn leven. Om een tegengif te vinden duiken Cutter, Connor en Abby de metro in.

3. Een man wordt door een zeemonster in zijn eigen zwembad opgevreten, en zijn lichaam - of tenminste een braakbal met zijn stoffelijke resten in - wordt dertig kilometer verder teruggevonden. Lester wil het deksel op de ketel houden, zelfs al betekent dat dat de vriendin van het slachtoffer onterecht beschuldigd wordt. Cutter wil dat de rechte lijn tussen het zwembad en de vindplaats van het lijk meticuleus wordt afgesloten, want hij voorspelt narigheid. Lester wil dat Cutter een singulariteit ingaat om Helen terug te halen, goedschiks of kwaadschiks.

4. Helen wordt in een bunker van Binnenlandse Zaken in hechtenis genomen todat ze alles vertelt wat ze over de anomalieën weet. Ze beweert dat sabeltandtijgers op het punt staan huis te houden in het centrum van Londen, en kan in de verwarring ontsnappen naar een knooppunt van anomalieën. In plaats van een roedel sabeltandtijgers arriveren op het door haar aangeduide punt, de kleedkamer van een voetbalstadion, een handjevol dodo's. Eén van de dieren is echter drager van een dodelijke parasiet. Connors nerd-vriendjes, Tom (Jake Curran) en Duncan (James Bradshaw) weten één van de dieren te vangen, in de veronderstelling dat ze op het punt staan één of andere samenzwering te ontrafelen. Het dier besmet Tom echter, en Tom neemt de benen.

5. Van een golfspeler blijft alleen nog maar het ontvleesde geraamte over. Een pteranodon-achtig vliegend reptiel komt door een anomalie in de lucht gevolgen, en de gevolgen zijn niet te overzien als dat publiek bekend wordt. Stephen beweert echter dat het een planteneter is. Cutter, Stephen en Claudia proberen het beest te vangen, maar Claudia krijgt een tik op haar hoofd waar ze een hersenschudding aan overhoudt. Tijdens haar verblijft in het ziekenhuis heeft ze een noodlottige ontmoeting met het ding dat écht de golfspeler heeft afgekloven.

6. Al de narigheid die totnogtoe door de anomalieën is gekomen verbleekt bij de nieuwe dreiging: een intelligent wezen dat staaldraden die rond het Forest of Dean zijn gespannen, om kan doen knappen als tandenstokers. Het ding lijkt op niets wat in het verleden ooit heeft geleefd, dus is er maar één mogelijke uitleg: het moet uit een verre toekomst komen waarin de mens als dominante soort is verdwenen en het Predator-achtig wezen de top van de voedselketen heeft ingenomen. Het wezen heeft bovendien een nest met jongen achtergelaten, wat betekent dat 'ie stellig en vast van plan is om terug te komen.



BEELD EN GELUID
Dutch FilmWorks brengt ons Primeval in een slipcase met drie discs, die elk 2 afleveringen bevatten. Beeld-en geluidskwaliteit zijn bevredigend, en naast de op de hoes vermelde Dolby Surround 2.0-track bevatten de discs ook nog een 5.1-geluidstrack die hier en daar wat meer geluidseffecten demonstreert, maar al bij al niet spectaculair interessanter klinkt dan de 2.0-track. De tracks zijn overigens niet selecteerbaar op een menu of zo, en we hebben maar per toeval ontdekt dat er twee op staan door op de audiotoets van de afstandsbediening te drukken. Op de discs staat overigens ook het DTS-logo, maar een DTS-track is niet te bespeuren, dit zal een drukfout zijn. Het beperken van het aantal afleveringen tot 2 per disc is echter duidelijk gedaan om het geheel op single layer-discs te persen, wat in mijn ogen altijd de verkeerde keuze is. Voor de beeldkwaliteit is er voor een anamorfische 1.78:1-transfer gekozen, die er over het algemeen redelijk donker uitziet, en waarbij de scherpte niet altijd optimaal is. Echt storend veel ruis zit er niet in het beeld, maar helemaal afwezig is die niet, en de speciale effect-shots zijn nogal eens verstoord door kleine compressieprobleempjes en aliasing. Het ziet er allemaal naar hedendaagse normen bevredigend uit, maar vooral op gebied van beeld had het wat beter mogen zijn.

EXTRA'S
Zijn in de verste verten niet te bespeuren. De discs zitten wel in een coole slipcase met een lenticulair plaatje op, maar daar geven we geen punten voor.

CONCLUSIE
Primeval is aardig wegkijkend tijdverdrijf, maar is in dit eerste seizoen nog op zoek naar een zeker evenwicht in sfeer, thematiek en personages. Maar nu moet ik deze bespreking afsluiten, want ik heb hier een wonde op mijn arm, en ik weet niet met zekerheid wat me precies gebeten of gestoken heeft...


cover




Studio: Dutch FilmWorks

Regie: Jamie Payne, Cilla Ware
Met: Douglas Henshall, James Murray, Andrew Lee Potts, Lucy Brown, Hannah Spearritt, Juliet Aubrey, Ben Miller, Mark Wakeling

Film:
7,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2007

Leeftijd:
6

Speelduur:
276 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8715664047743


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• geen

Andere recente releases van deze maatschappij