ONE HOUR PHOTO (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2023-02-18
FILM
"The things we fear the most have already happened to us." (Deepak Chopra)
We nemen u in deze film terug in de tijd, toen foto's nog werden geschoten op film die ontwikkeld moest worden, vóór de tijd van de digitale fotografie dus. Sy Parrish (Robin Williams) is een naïeve en ietwat snullige bediende aan de ontwikkelstand in de lokale supermarkt van Bill Owens (Gary Cole), en feitelijk weet de man meer dan goed voor hem is over zijn klanten van wie hij de foto's ontwikkelt, want daardoor krijgt hij een inkijk in het intieme leven van de nietsvermoedende families. Zo heeft Sy een ongezonde obsessie ontwikkeld voor de familie Yorkin, op het eerste gezicht een modelgezinnetje met vader Will (Michael Vartan), moeder Nina (Connie Nielsen) en zoon Jake (Dylan Smith). Van alle filmpjes die de Yorkins laten onwikkelen, maakt hij een extra afdrukje, en hij heeft thuis een muur waarop het hele leven van de geviseerde familie is gedocumenteerd.
Zelf ziet hij in zijn fantasieën zichzelf als de vrolijke nonkel op familiefeestjes, en mee door het schrijnend gebrek aan sociaal contact weet Sy niet altijd de lijn te respecteren tussen werkelijkheid en fantasie, en al zeker niet die van de privacy. Wanneer dan ook nog eens blijkt dat Wills drukke zakenleven maar een façade is om met een scharrel, Maya Burson (Erin Daniels), te liggen smossen, en hij op de koop toe ook nog eens ontslagen wordt, barst de bom.
Videoclipregisseur Mark Romanek wist in 2002 vriend en vijand te verbazen met deze ijzige thriller, waarin hij geslaagd is om van Robin Williams eens een andere acteerprestatie te onttrekken dan die van de gepatenteerde lolbroek genre Mork van Ork. Williams zet hier een creepy stalker neer van het soort dat u nog niet vaak hebt ontmoet (gelukkig voor u). Sy's wereld is koud en kaal, en Romanek weet dit in beeld te brengen op een haast steriele manier. Sy heeft geen vrienden, woont in een kaal appartement, rijdt met een auto waar het beste van af is, en het enige wat zijn leven letterlijk nog kleur geeft, zijn de afdrukjes die hij van de familie Yorkin heeft gemaakt. De Yorkins zijn in zowat alles het diametraal tegengestelde: vader is een succesvolle leider van zijn eigen bedrijfje, moeder heeft een gat in haar hand en koopt alles wat ze wil, en Jake is zowat de modelzoon.
Williams zaliger wist in deze prent zichzelf vele malen te overstijgen, maar hij werd natuurlijk ook geholpen door het feit dat dit gewoon een minimalistisch maar ijzersterk script is, en dat hij op de rol van Sy Parrish al zijn duivels kan ontbinden. Met deze rol, alsook die in het in hetzelfde jaar uitgebrachte
Insomnia wilde de acteur radicaal breken met zijn imago van lolbroek, en dat lukt hem niet alleen, hij gooit er in deze film gewoon even tussen neus en lippen weg een masterclass acteren tegenaan. Sy is niet de klassieke maniak, maar eerder een eenzaam, tragisch figuur waar je medelijden mee dient te hebben, en als hij uiteindelijk over de rooie gaat, kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat hij binnen de grenzen van zijn eigen voorstellingsvermogen een punt heeft, hoe verdwongen zijn wereldbeeld ook is.
Tijd is evenwel de film niet gunstig gezind geweest, in die zin dat geen hond heden ten dage nog filmrolletjes laat ontwikkelen. Daartegenover staat dat de vereenzaming van individuën in de maatschappij nog meer dan ooit actueel is, en dat er overal wel verwarde eenzaten als Sy kunnen opduiken, nu het sociale weefsel danig aangetast is. Zaken die gezegd worden, zoals het feit dat foto's alleen worden bewaard wanneer die ons van onze beste kant tonen, blijven actueel, of dit nu op afgedrukte exemplaren is of op het geheugenkaartje van onze mobiele telefoon. De creeps van tegenwoordig zitten eerder op Facebook iemand te doxxen, maar het uitgangspunt van het ontwikkelen van ziekelijke obsessies is niet echt veranderd, filmrolletjes of geen filmrolletjes.
BEELD EN GELUID
One Hour Photo kwam eerder uit op
dvd, en omdat met de overname van Fox door Disney de kans minimaal is dat deze hier wordt uitgebracht op Blu-ray, moet u voor deze disk bijvoorbeeld in Engeland gaan shoppen.
One Hour Photo is een vrij kleurloze film, waarbij het enige levendige bonte materiaal te vinden is op de afdrukjes van de foto's. Het thema van de film indachtig kan dit niet anders dan een doelbewuste strategie van Romanek zijn. De film is ook nogal grainy, en af en toe lijkt het alsof het beeld last heeft van telecine-wobble (het niet goed horizontaal uitgelijnd zijn, waardoor het van links naar rechts lijkt te golven). Ook is de print niet volledig vrij van edge enhancement. Kortom, hier had een beetje meer werk in mogen gestoken worden. De geluidstrack is uitgevoerd in DTS-HD MA 5.1, en dat volstaat ruimschoots voor een film die grotendeels verstoken blijft van actie. Alleen in de slotscènes waarin Sy over de rooie gaat, worden de surroundkanalen opengetrokken, alsook in de nachtmerries die Sy heeft, maar voor de rest is dit een ingetogen thriller.
EXTRA'S
Voor een oudere film bevat deze release heel wat bonusmateriaal, wat tegenwoordig ongewoon is. Aanvangen doen we met een
audiocommentaar door regisseur Mark Romanek en acteur Robin Williams, en het is ongewoon om die laatste bezig te horen zonder dat die alle minuten een mop tapt. Thema's zoals vereenzaming en obsessie komen uitvoerig aan bod, samen met wat meer filmtechnische informatie. De overige extra's worden onderverdeeld in een sectie
Pre-production,
Production en
Post-production.
In de eerste beginnen we met een reeks
storyboards, gepresenteerd in een galerij die al dan niet automatisch afspeelt. Dan zijn er een hoop
Location/tech scouting: Multi-angle vignettes, waarbij je de keuze hebt tussen Mark Romanek die op zoek gaat naar locaties die hij in de visie van zijn film kan gebruiken, en de finale versie. Zo zijn er de
Yorkin residence (5:15),
Breaking and entering (1:45),
Park and ride (3:31),
Stalking Nina: Shopping mall (2:45),
Stalking Will: Office & hotel (5:05) en
Garage escape (5:49). De onderverdeling
Tech Scout doet ongeveer hetzelfde met daarin
Savmart (3:58) en
Stalking Will: Hotel and escape (4:44). De
Cast Rehearsals zijn repetities waarbij Mark Romanek zijn acteurs begeleidt, met daarin
Soccer practice: Robin Williams & Dylan Smith (4:24),
Stalking Nina: Robin Williams & Connie Nielsen (4:36),
Birthday photos: Connie Nielsen & Dylan Smith (4:58) en
Savmart confrontation: Robin Williams & Gary Cole (6:45).
Production bevat enkele grotere documentaires. Eerst en vooral is er
Lensing One Hour Photo (25:33), een making-of documentaire die enkel bestaat uit behind the scenes-beelden met daar een voice-over overheen geplakt, ingesproken door Mark Romanek en de cast.
Cinemax (13:22) is dan weer een uitgebreide promoclip met film-en interviewfragmenten, die u eertijds warm moest maken om naar de cinema te trekken.
Post-Production dan. Er is een
Main title test (1:24) met een protoversie van de openingscredits, en
Sy's nightmare elements (0:38) bevat wat special effects-studies over de scène met Sy's nachtmerrie waarbij hij door zijn ogen bloedt. In
The Charlie Rose Show (35:57) mogen Mark Romanek en Robin Williams in de befaamde talkshow passeren om hun film te promoten. Aanvankelijk begint Williams met zijn gepatenteerde bekkentrekkerij, maar gaandeweg geeft hij één van zijn meer ernstige interviews.
Sundance: Anatomy of a Scene (27:52) is een diepgravende analyse van de scène waarin Sy voor het eerst vader Yorkin ontmoet bij de computerafdeling van de Savmart, en wordt de scène zowel inhoudelijk als technisch onder de loep genomen. Er is nog een
trailer (2:14), er zijn
3 TV spots (1:24) en tot slot is er een
galerij met posterontwerpen.
CONCLUSIE
One Hour Photo is een trage thriller die Robin Williams toont op een manier zoals u hem nog niet al te vaak hebt gezien. De bedriegelijke eenvoud van het gegeven biedt ruimte voor een afdaling in de menselijke psyche die nog ettelijke dagen onder de huid blijft kleven. De beeldkwaliteit mocht iets beter zijn, maar daartegenover staat een rijk pakket aan extra's op deze Blu-rayuitgave.