ROBBIE WILLIAMS - WHERE EGOS DARE
Bespreking door: Yves - Geplaatst op: 2003-07-18
CONCERT
De disc bestaat hoofdzakelijk uit 2 grote delen: het concert met bijhorende backstage-beelden en het maken van de cd ‘Sing when you’re winning’ met onder andere de Rock DJ-videoclip.
- Het concertmateriaal (48 min.):
In augustus 1999 gaf Robbie Williams een concert in Slane te Ierland. Maar liefst 80.000 fans waren hiervan getuige – op dat moment zijn grootste concert. Al van bij de eerste seconde van ‘Let me entertain you’ wordt duidelijk dat de zanger een echt podiumbeest is. Onvermoeibaar rent hij rond en daagt hij zijn publiek uit. Tijdens ‘Angels’ laat Engeland’s nr. 1 de volledige eerste strofe volledig over aan het publiek en de dolenthousiaste menigte gaat daar natuurlijk gretig op in. Steengoede nummers, gebracht op een energieke manier: dit is Robbie Williams op z’n best. Op deze dvd staat helaas niet het volledige concert, maar slechts 6 songs. Dit is weinig en het laat je dan ook met een ‘we want more’-gevoel achter. Die ‘more’ kan je vinden in een goede ‘backstage’-documentaire die de soundcheck en het aftellen naar showtime illustreert. We zien daarin een zeer nerveuze Robbie die duidelijk onder de indruk van het ganse gebeuren is. Dit staat in schril contrast met al het andere beeldmateriaal waarin de artiest zich als een van zelfvertrouwen overlopende losbol voordoet.
- ‘Sing when you’re winning’-materiaal (53 min.):
Enkele maanden na het concert werd de nieuwe cd van Robbie Williams uitgebracht en er wordt ons een blik in de opnamestudio gegund. We zien onder anderen hoe songs als ‘Singing for the lonely’, Rock DJ en Kids tot stand kwamen. Van Rock DJ (wat de grootste hit van het album zou worden) wordt ook de controversiële videoclip getoond waarin Robbie de full monty doet om de aandacht van de vrouwelijke DJ te trekken. Als ze ook dan nog niet omkijkt, begint hij zich van zijn vel, spieren en ingewanden te ontdoen. Technisch zeer knap en dus kreeg deze video terecht een uitvoerige ‘Making of’ mee. Deze beelden kunnen tijdens het bekijken van de clip geactiveerd worden als er een bepaald symbool in beeld komt (zoals bij de Matrix-dvd). Op zich een goede manier, maar met 21 van die stukjes in een tijdspanne van slechts 4 minuten is dit wat veel. Eén doorlopend filmpje van 20 minuten zou handiger geweest zijn.
De fans zullen met deze dvd zeker aan hun trekken komen. Er staat immers veel materiaal op, gaande van concertbeelden en videoclips tot ‘On Tour’-materiaal en ‘Making of’ documentaires. Echter, de meeste stukken zijn redelijk kort en bieden nauwelijks inzicht de persoon Robbie Williams. Het concertgedeelte en de clip van Rock DJ zijn dik in orde, alleen komt het deel over de nieuwe cd te veel over als pure reclameboodschap. Maar ja, het contract ter waarde van 125 miljoen euro (slik!) met EMI moet wel iets opleveren, natuurlijk.
BEELD EN GELUID
De dvd is een mengelmoes van beeldformaten en ook de kwaliteit varieert nogal. Het concert zelf is in 14:9 niet-anamorfisch formaat en deze beelden zien er goed en redelijk scherp uit. Er zijn geen beschadigingen of vervormingen merkbaar, prima dus. De backstage- en studiobeelden zijn in 4:3 gefilmd met de losse hand (in home-movie stijl) en deze bieden een aanvaardbaar niveau. Ook de Rock-DJ clip is in full-screen, maar de definiëring is wel enkele niveaus hoger. Nergens een foutje of een onscherpte: zeer knap! De ‘Short cuts’ zijn dan weer in 16:9 (ook niet-anamorfisch) opgenomen en hebben dezelfde stijl en kwaliteit als bovenvernoemd backstage-beeldmateriaal. Wat juist de reden is van al deze verschillende formaten is een raadsel, maar het geheel komt eerder slordig over.
Ook het geluidsformaat is niet constant hetzelfde: het concert en de twee videoclips hebben een Dolby Digital 5.1 soundtrack, die zeer ruimtelijk is en een goede bass heeft. Vooral Rock DJ klinkt buitengewoon met de verrassend goede surround-effecten en een zeer vol geluid. Al het andere materiaal is enkel in stereo te beluisteren, wat niet onlogisch is omdat bij die items de muziek niet centraal staat. Dit 2.0 geluidsspoor is zeker niet slecht, maar de geluidsinstallatie wordt op geen enkel moment op de proef gesteld.
EXTRA’S
Omdat de disc zeer veel korte stukjes bevat, is het niet echt duidelijk wat we nu juist als ‘extra’ moeten beschouwen. Naast de 2 grootste delen die hierboven beschreven werden, zijn er nog enkele losse toevoegingen. De ‘Short Cuts’ geven een impressie van het leven ‘on the road’ doorheen de USA (nog steeds onontgonnen gebied voor de superster), verdeeld over 10 filmpjes die soms wel geestig zijn (bv. als Robbie de leadzanger van Kiss en nadien zichzelf persifleert). Al deze stukjes lijken wel uit één of ander archief te komen en niet specifiek voor de dvd gemaakt te zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de montage van studiobeelden. Het had interessant geweest om van Robbie te horen hoe een song tot stand komt, maar we krijgen enkel wat zotte kuren te zien en een ‘hug’ met Kylie Minogue. De exclusieve track ‘Dance with the Devil’ is misschien niet het allerbeste nummer van de zanger, maar voor de collectie compleet te maken, is dit natuurlijk wel mooi meegenomen.
Het navigeren tussen de menu’s is vrij omslachtig en verwarrend. De afstandsbediening heeft veel werk, want na elk item moet er via het menu een nieuwe keuze gemaakt worden. Behalve bij het concert kan je niet op ‘play’ drukken en genieten.
CONCLUSIE
Dit is wat de Engelsen een ‘mixed bag’ zouden noemen. Langs de ene kant is er het concert en de twee videoclips die zeer goede beeldtransfers en dynamische geluidssporen hebben meegekregen, en langs de andere kant het materiaal ‘achter de schermen’ dat op alle vlakken eerder middelmatig is en waar je waarschijnlijk geen tweede keer naar zult kijken. Een samenraapsel van zoveel mogelijk ‘Robbie’ met waarschijnlijk meer aandacht voor de kwantiteit dan voor de kwaliteit.