ARDILLA ROJA, LA
Bespreking door: Carl - Geplaatst op: 2003-08-11
FILM
Na
Vacas is dit Julio Medem's tweede film, en ook diegene waarmee hij z'n eigenlijke doorbraak forceerde.
La Ardilla Roja (De rode eekhoorn) liet destijds een zodanige indruk na op Stanley Kubrick, dat deze onmiddellijk een 35mm-kopie voor zichzelf kocht.
Rockzanger Jay van de groep 'The Flies' heeft het wel gehad. De relatie met z'n vriendin liep onlangs op de klippen en hij wacht al 4 jaar op een job met z'n rockband. Compleet aan het einde van z'n latijn ziet hij slechts één uitweg: zelfmoord. Net voor z'n fatale levensafloop ziet hij op het verlaten strand van San Sebastian een motor crashen. Zonder verder na te denken snelt hij toe om de motorrijder van de eerste zorgen te voorzien.
Wat blijkt echter? Achter de helm en het pak zit een bloedmooie vrouw met geheugenverlies verscholen. In een moment van wanhoop en plotse verliefdheid doet Jay zich voor als de vriend van het meisje en verzint hij voor haar een naam en een fictieve achtergrond waarin hij haar grote liefde blijkt te zijn.
De twee worden (zijn ?) verliefd en wanneer er vragen rijzen bij de indentiteit van het meisje ontsnappen ze uit het ziekenhuis en trekken samen naar een camping met de originele naam: 'La Ardilla Roja'.
Dat deze bedriegerij niet eeuwig kan blijven duren beseft ook Jay, nadat hij op de radio een opsporingsbericht hoort van een zekere Felix, die op zoek is naar z'n mentaal labiele vrouw Sofia. Als ook nog eens de fysieke kenmerken blijken te kloppen en Felix getipt wordt over de schuilplaats van z'n vrouw, gaan de poppen aan het dansen. Jay is immers niet van plan zich de liefde van z'n leven zomaar te laten ontglippen.
De plot van
La Ardilla Roja is eigenaardig en melodramatisch, met een lachwekkend en overgeacteerd einde. Maar het interessante aspekt van de film ligt bij de psychologische spelletjes van het niet alledaagse koppel. Ze zijn voortdurend op zoek naar hun eigen en hun sexuele identiteit, terwijl ze proberen uit te vissen wat het concept 'liefde' voor hen echt te betekenen heeft. Met
La Ardilla Roja creëerde de Baskische regisseur Julio Medem een verhaal met voldoende 'twists and turns' in om je de volledige film geboeid te houden maar wij waren eerder onder de indruk van de bittere romance tussen de twee hoofdrolspelers.
BEELD EN GELUID
Na
Vacas brengt A-Film ons opnieuw een anamorfische 1.85:1 transfer waar weinig op aan te merken valt. Deze keer iets minder grain zelfs dan bij
Vacas, maar de kleuren zijn dan op hun beurt niet zo goed uitgewerkt. Zwarttinten zijn wel in orde en er is veel schaduwdetail aanwezig.
Voor het geluid krijgen we naast de Spaanse 5.1-track ook een Franse Dolby Surround die we wijselijk genoeg niet beluisterden. De Spaanse track stemt tevreden met heldere weergave van de stemmen en de creatie van een mooi geluidsbeeld die je een prettige audiobeleving bezorgen. De surrounds worden sporadisch gebruikt voor de occasionele achtergrondgeluiden.
EXTRA’S
Een beetje informatie over de cast&crew, een fotogallerijtje en de originele bioscooptrailer.
CONCLUSIE
La Ardilla Roja is Medem's tweede film en wordt ook wel eens een variant genoemd op Hitchcock's
Vertigo. Reden te meer om deze film in huis te halen. Beeld en geluid stemmen tevreden, de extra's zijn ontoereikend.