:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HARRY POTTER 3 - AND THE PRISONER OF AZKABAN
HARRY POTTER 3 - AND THE PRISONER OF AZKABAN
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2004-12-17
FILM
Harry's (Daniel Radcliffe) terugkeer naar Hogwarts wordt overschaduwd door de ontsnapping van Sirius Black (Gary Oldman) uit de gevangenis van Azkaban. Een kwajongensstreek, waarbij hij zijn tante Marge (Pam Ferris) heeft opgeblazen als een ballon, wordt hem maar al te snel vergeven als hij verneemt dat hijzelf een mogelijk doelwit is van Black. Op de treinreis maken hij, Ron (Rupert Grint) en Hermoine (Emma Watson) op onzachte wijze met de Dementors, een soort van metapsychische vampiers die de levenskracht uit iemand kunnen uitzuigen, en die uitgestuurd zijn om Black terug te vinden. De Dementors maken in hun zoektocht niet echt een duidelijk onderscheid tussen daders en slachtoffers, en tijdens de diverse confrontaties komen enkele onverwerkte trauma's van Harry terug bovendrijven. Gelukkig voor hem is er de nieuwe leraar in Verweer tegen de Zwarte Kunsten, Professor Lupin (David Thewlis), die vroeger nog bevriend was met Harry's ouders en Harry een afweerspreuk tegen de Dementors leert. Lupin staat nu niet bepaald op goede voet met professor Sneep (de alweer schitterende Alan Rickman), die op de hoogte schijnt te zijn van Lupins vreselijke geheim. Hagrid (Robbie Coltrane) is bevorderd tot leraar in omgang met fabeldieren. Harry maakt in zijn klas goede vorderingen met het temmen van de hippogrief Buckbeak, maar zijn eeuwige aartsvijand Draco Malfoy (Tom Felton) moet weer zonodig het beest afschrikken, en geraakt daarbij zelf ernstig gewond. Tot groot verdriet van Hagrid weet Lucius' vader er in de raad van bestuur door te drukken dat de hippogrief terechtgesteld moet worden. Harry, die van zijn pleegouders geen toestemming heeft gekregen om tussendoor uitstapjes naar het dorp te maken, komt onder zijn onzichtbaarheidsmantel te weten dat Sirius Black niet alleen zijn peetvader is, maar tevens de man die zijn ouders heeft uitgeleverd aan Voldemort. Wanneer uiteindelijk alles in het honderd dreigt te lopen, komt Hermoine met een speelgoedje voor de proppen waarmee ze er totnogtoe in geslaagd is om een extra zwaar curriculum te doorlopen...



Met de derde Harry Potter-film werden enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd. Wat de franchise levendig houdt, is dat, in plaats van opnieuw een sequel uit te braken met méér van hetzelfde, zoals maar al te vaak het geval is, verhaalsgewijs er toch totnogtoe bij elke nieuwe Potter-film nieuwe paden worden betreden. Om te beginnen heeft Chris Columbus na twee films de regisseursfakkel doorgegeven aan Alfonso Curaón (Y Tu Mama Tambien), die het fantasy-sprookje een merkelijk meer duistere ondertoon heeft meegegeven. Wat onder meer tot gevolg heeft dat deze film voor zover we weten de eerste is die met een kwotering "+9 jaar" wordt bedacht, en niet geheel onterecht. De Dementors, die, zoals schrijfster Joanne Rowling in één van de interviews op de extra's-disc verklaart, het produkt zijn van haar eigen nachtmerries, zijn toch van een dusdanige aard om de allerjongsten behoorlijk de stuipen op het lijf te jagen. Als deze trend wordt doorgezet, zal Harry Potter 7 stijf staan van de bloederige onthoofdingen en harde porno. Doch dit terzijde. De opmerkelijk duistere en meer volwassen sfeer doet wel vragen rijzen waarom er nog überhaupt een gedubde versie wordt gemaakt; kinderen die de ondertitels niet kunnen lezen, zijn eenvoudigweg nog niet oud genoeg om naar deze film te kijken. De impact van Curaón heeft echter voornamelijk positieve aspecten: de drie hoofdacteurs, die als geen ander de kans hebben gekregen in hun rol te groeien, worstelen hoe langer hoe meer met tienerpijnen. Alhoewel Rupert Grint nog steeds het prototype van de funny sidekick blijft en Emma Watson de überstreber, is het vooral Daniel Radcliffe die meer en meer verglijdt van braaf en volgzaam baasje naar een tiener in zijn apejaren. Er is vaak geopperd dat de cast van de film onmogelijk alle zeven de films zal kunnen uitzitten, omdat ze eenvoudigweg op de duur te oud worden om nog dezelfde rol te kunnen spelen. Wij opperen integendeel dat het juist een troef is dat de hoofdpersonages mee ouder worden en evolueren, zoals overigens in de boeken ook het geval is.



Probleem is wel dat de boeken alsmaar dikker worden, en dat elk volgende boek weer meer inhoudelijk moet worden afgeslankt om tot een film van een respectabele lengte te worden gemaakt, en dat heeft bij deze Prisoner Of Azkaban totnogtoe voor de grootste ingrepen gezorgd. Met name de relatie tussen Harry en Sirius Black wordt in de boeken toch wel een stuk gecompliceerder beschreven dan in deze film, alhoewel het casten van Gary Oldman voor de rol een meesterlijke zet is. Gelukkig wordt scenarist Steve Kloves nauw bij het handje gehouden door Joanne Rowling zelf, die - zonder dat ze de plot van de laatste twee, nog te schrijven boeken kan weggeven - van zowel scenarist als regisseur de vrijheid krijgt om bepaalde details die later belangrijk zullen blijken in de film toe te voegen. Desondanks heeft Curaón nog de vrijheid over om enkele persoonlijke touches aan de film toe te voegen, zoals het Gekrompen Hoofd (Lenny Henry), een souvenir van de koppensnellers dat als mascotte in de schoolbus hangt.



Zoals we in onze vorige bespreking ook al meldden heeft Joanne Rowling niet alleen het fantasy-genre duidelijk onder de knie, ze wordt er ook steeds beter in. Het inmengen van een redelijk middeleeuws getinte, geheime kostschool voor magiërs in de moderne maatschappij wordt per film geloofwaardiger, en ook de kleurrijke verzameling randfiguren is zeer goed uitgewerkt en draagt enorm bij tot de credibiliteit. Buiten David Thewlis, de nieuwe leraar Verweer tegen Zwarte Kunsten - duidelijk niet zo'n stabiele positie, want in elk boek en dus ook in elke film moet er iemand anders worden gecast - wordt aan één van de geestigste nevenfiguren in deze film gestalte gegeven door Emma Thompson. Zij is professor Trelawney, die in het derde jaar titularis is van het vak Helderziendheid, maar die voor de rest rondloopt met een bril, gemaakt van twee sterliseerbokaal-deksels, en bijna zo blind is als een mol (én zo zot als een achterdeur). Richard Harris, die in de vorige twee films schooldirecteur Dumbledore speelde, is er zoals algemeen geweten is niet meer bij wegens overleden; zijn karakter wordt in deze film overgenomen door Michael Gambon, die toch duidelijk moeite heeft om hetzelfde charisma als Harris uit te stralen. Een noodoplossing als deze is natuurlijk beter dan helemaal geen oplossing; de eerdere suggestie om alleen maar digitaal bewerkte archiefbeelden van wijlen Richard Harris te gebruiken, deed ons steigeren, maar die denkpiste is gelukkig verlaten.



Misschien is het enige ernstige puntje van kritiek dat Curaón er op het einde zich een klein beetje snel vanaf maakt; met 136 minuten zat hij nog ruim onder de speelduur van de eerste twee films, en vooral de eerder genoemde emotionele band tussen Harry Potter en Sirius Black komt in de film niet zo goed uit de verf als in het boek. De grote finale zoals die er nu is (Hermoine's tijdmachine), overtuigt ons echter van de strakke manier waarop Curaón de teugels vast heeft, en alle losse verhaallijnen op het einde netjes aan elkaar weet te binden. Nu beslist is dat voor de vierde film, Harry Potter And The Goblet Of Fire, de regisseursstoel onder de kont van Mike Newell (Four Weddings And A Funeral) wordt geschoven, lijkt het ons des te interessanter om de visie op de wereld van Potter door verschillende regisseurs met elkaar te kunnen vergelijken; we kijken er alvast naar uit.


BEELD EN GELUID
In tegenstelling tot bij de vorige twee Harry Potter-films worden we als consument nu niet meer in verwarring gebracht door het uitbrengen van een fullscreen-editie en een widescreen-editie. De eerste van de twee is tot nader orde afgevoerd, waar we alleen maar goedkeurend bij kunnen knikken. De twee versies die nu op de markt zijn, verschillen enkel in de aanwezigheid van een bonusdisc met extra's; wat de film zelf betreft is er dus maar één versie. Deze wordt in het correcte aspect ratio 2.40:1 anamorfisch weergegeven, en scoort zeer goed. Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban is van nature uit een veel donkerder getinte film dan zijn twee voorgangers, en dat heeft natuurlijk zijn repercussies op de transfer. Desondanks krijgen we een zeer scherp beeld met veel schaduwdetail - niet onbelangrijk gezien de inhoud van de film, en een zeer natuurlijk aanvoelende kleurenpracht, waarbij vooral de kerstscènes in het dorp in de buurt van Hogshead en de details op de Marauder's Map uitblinken. Met een kritisch oog kan U een klein beetje grain waarnemen en een paar minuscule compressie-artefacts en een hint van edge enhancement zijn ook niet geheel uitgesloten. Wat het geluid aangaat, bevat deze disc drie Dolby Digital 5.1-tracks, in Engels, Vlaams en Nederlands. Helaas heeft deze slechts een bitrate van 384 Kbps, waardoor niet alle actie en muziek even goed uit de verf komt als bij de vorige twee films. Desondanks wordt U toch nog getrakteerd op een meer dan voldoende wijd geluidsbeeld met veel ruimtelijke effecten, de activiteiten van de achterkanalen in het obligate jaarlijkse potje Quidditch spreken wat dat betreft boekdelen. Het LFE-kanaal wordt goed maar eerder subtiel gebruikt, bijvoorbeeld tijdens de eerste verschijning van de Dementors, maar het onderste werd niet uit de kan gehaald.



EXTRA'S
Ten opzichte van de iets meer "volwassen" extra's van Harry Potter And The Chamber Of Secrets blijft het bonusmateriaal op deze disc wat onder onze verwachting. Zeker door de meer volwassen toon hadden we wat meer substantieel making of-materiaal en wat minder op kinderen gerichte extra's verwacht, maar het heeft niet mogen zijn. Naast de verplicht te bekijken trailers (The Polar Express), een ziekte die zich nu ook al heeft uitgespreid naar Warner, moet het ons toch van het hart dat de menuschermen, alhoewel mooi thematisch geanimeerd, veel te langdradig zijn. Op de eerste disc wordt het bonusmateriaal beperkt gehouden tot een opsomming van cast en crew, en drie trailers voor de respectievelijk totnogtoe verschenen Harry Potter-verfilmingen. Jammer genoeg is er geen commentaartrack van Alfonso Curaón aanwezig.



Het leeuwendeel van het bonusmateriaal staat uiteraard op disc twee. De Marauder's Map vouwt zich open, en eerlijk gezegd hebben we even moeite om alles op de disc terug te vinden, omdat de namen van de secties, verwijzend naar onderdelen van de film, méér dan cryptische omschrijvingen van de inhoud zijn. Gelukkig zit er bij de disc - overigens zonder slipcase - een flyer waarin een overzicht van de extra's gepresenteerd staat.



In de eerste sectie, Divination Class vinden we in Trelawney's Crystal Ball om te beginnen vijf verwijderde scènes terug. Daarnaast krijgen we een elf minuten durende featurette, Creating the Vision, met onder meer stukjes dubbelinterview met Joanne K. Rowling en Steve Kloves, en Alfonso Curaón. Head to Shrunken Head bevat nog een zevental stukjes interview,samen een kwartier of drie durend, afgenomen van cast en crew door Johnny Vaughan en Shrunken Head (de Britse komiek Lenny Henry). Wat ons er vooral van bijgebleven is, is de nietszeggendheid ervan. De tweede sectie, The Great Hall, bevat twee redelijk vervelende spelletjes, Catch Scabbers! en The Quest Of Sir Palagon en een karaoke-versie van het Double Double Toil and Trouble-lied in Choir Practice. Het controleren van het spelletje met de afstandsbediening is een redelijk stroeve bedoening, en hetzelfde kan gezegd worden van de derde sectie, Tour Honeydukes, waarbij je 360 graden in het rond kan kijken in de snoepwinkel.



Sectie vier heet Defense Against the Dark Arts, en begint, surprise surprise, met een spelletje Magic You May Have Missed, ditmaal een multiple choice-kwisje aan de hand van filmfragmenten. Dit wordt gevolgd door, surprise surprise, nog maar eens een 360 graden rond-rondleiding, ditmaal in Lupin's Classroom. In de laatste sectie, Hogwarts Grounds, kan je in de subsectie Hagrid's Hut nog twee verhoudingsgewijs redelijk interessante featurettes bekijken "Care of Magical Creatures" (5 min.) gaat over de in de film gebruikte dieren, en "Behind The Scenes - Conjuring a Scene" (15 min.) is een typisch allegaartje van kostuums, decors en speciale effecten. De disc bevat ook nog een paar DVD ROM-materialen, zoals een tijdlijn voor Hogwarts en ruilkaarten, en tot slot krijgen we nog een trailer voor één of ander Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban computerspel.



CONCLUSIE
Zeker nu de kindacteurs al wat groter worden en de film een meer volwassen ondertoon heeft gekregen, hadden we een beetje gehoopt dat de extra's deze tendens zouden volgen, maar dat is niet gebeurd. Dit doet natuurlijk geen afbreuk aan de film, alweer een heerlijke fantasy-verfilming voor jong en oud, maar dan toch iets minder jong dan de voorgaande films.



cover




Studio: Warner

Regie: Alfonso Curaón
Met: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Gary Oldman, David Thewlis, Richard Griffiths, Michael Gambon, Alan Rickman, Fiona Shaw, Maggie Smith, Julie Walters, Pam Ferris, Emma Thompson

Film:
8/10

Extra's:
4,5/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Fantasy

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
9

Speelduur:
136 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
7321932284454


Beeldformaat:
2.40:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Vlaams Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels
Extra's:
• 5 verwijderde scènes
• 3 spelletjes
• 2 360 graden-tours
• 3 featurettes
• Interviews
• Trailers
• Cast en crew-informatie
• DVD ROM-sectie

Andere recente releases van deze maatschappij