COLUMBO - THE MOST ARRESTING OF VOL. 2
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-01-03
SERIE
Voor de tweede keer brengt Universal een compilatie uit met de beste afleveringen van
Columbo, waarin Peter Falk gestalte geeft aan de titelrol, een sjofele en hoogst onmodieuze inspecteur die als voornaamste wapen in de strijd tegen de misdaad zijn ongelofelijke scherpzinnigheid inzet. Anders dan andere misdaadverhalen zien we onveranderlijk in het begin van elke aflevering de moordenaar toeslaan, en pivoteert de plot rond de afwikkeling van de zaak door de inspecteur, die de verdachte afwisselend loopt op te slijmen, om vervolgens met zijn gepatenteerde inval-van-het-laatste-moment-gebaar nog "just one final thing" wil nachecken. Peter Falks carrière zal nu altijd wel met zijn rol als de sullige Columbo worden geassocieerd, maar één briljante rol kan genoeg zijn om een onvergetelijke indruk na te laten. Zo ver gaan om te stellen dat dit de meest geniale detectivereeks aller tijden is willen we absoluut niet gaan. De aanpak vanuit het perspectief van de moordenaar (Columbo komt pas vaak halverwege de aflevering ten tonele) en de schier onuitputtelijke inspiratie van de scenaristen doet de reeks wel boven de middelmaat uitstijgen. De nevenrollen zijn bovendien altijd met zorg geselecteerd, en we zien in deze vier afleveringen onder meer Vincent Price en een piepjonge Martin Sheen, die met zijn verschijning bewijst dat hij wel degelijk de vader van zijn zoons is.
De uitgavepolitiek van Universal omtrent de lotgevallen van inspecteur Columbo komt ons alleen een beetje vreemd over. In
The Most Arresting Of Columbo Vol. 1 kregen we een willekeurige greep van drie afleveringen uit de periode 1971-1972, op dit tweede volume zijn de jaren 1973 en 1974 aan de beurt. Het vreemde daaraan is dat Universal parallel hiermee is begonnen met het systematisch uitbrengen van alle afleveringen, gerangschikt per seizoen; op het moment dat we dit schrijven ligt het eerste seizoen al in de schappen. Deze release lijkt ons dus meer iets voor iemand die al eens occasioneel een aflevering wil meepikken (of huren).
AFLEVERINGEN
Requiem For A Falling Star (70', 1973)
Nora Chandler (Anne Baxter), een filmster op haar retour, heeft met haar laatste Kollywood-flop de studio's twee miljoen gekost. Het gat in de kas is met de mantel der liefde toegedekt, maar Hollywood-reporter Jerry Parks (Mel Ferrer) heeft een sappig verhaaltje geroken, en probeert Nora ermee te chanteren. Nora Chandler giet voor de garage van Parks een bus benzine uit, en wanneer hij komt aangereden, steekt ze de lont aan het vuur. Terug in de filmstudio verneemt ze dat niet Parks maar haar assistente, Jean Davis (Pippa Scott), die een relatie met Parks had, in de wagen zat. Columbo, die een fan blijkt te zijn van Nora Chandler, wordt gemobiliseerd, en treft in het onderzoek verschillende hiaten aan.
The Most Dangerous Match (70', 1973)
De Amerikaanse schaakgrootmeester Emmett Clayton (Laurence Harvey) neemt het in een titelgevecht op tegen de voormalig Russische wereldkampioen Tomlin Dudek (Jack Kruschen), die zich vijf jaar geleden uit de sport heeft teruggetrokken. De avond voor de match ontmoeten ze elkaar in een klein restaurantje, waar Dudek eigenlijk niet mag komen omwille van zijn suikerziekte. Al snel kunnen de twee de verleiding niet weerstaan om elkaars kunnen eens af te tasten, en hieruit blijkt dat Clayton roemloos het onderspit gaat delven. Hij verzint een plannetje om Dudek in een spijtig ongeluk met een vuilnisverwerker te lokken. Dudek overleeft echter de aanslag, maar is buiten westen. Zodra hij wakker wordt en de ware toedracht kan heven, hangt Clayton. Die moet proberen om de job af te maken, en daarbij Columbo te passeren.
Lovely But Lethal (70', 1973)
Viveca Scott (Vera Miles) hoopt haar cosmetica-imperium van de financiële ondergang en daarmee gepaard gaande overname door haar concurrent David Lang (Vincent Price) te redden door een miraculeuze nieuwe uitvinding: een crème die rimpels kan doen verdwijnen. Vlak voor de lancering komt haar hoofdonderzoeker, dr Murchinson (Fred Draper) met het ontstellende nieuws dat volgens zijn laatste tests de crème niet meer werkt dan laten we zeggen jezelf insmeren met frituurolie. Nogal logisch, want Karl Lessing (Martin Sheen), de playboy van het research-departement is met de juiste formule weg, en chanteert mevrouw Scott voor minstens een mede-partnerschap in de zaak. In een razende bui slaat ze hem dood met een microscoop.
Publish Or Perish (71', 1974)
De cassante uitgever Riley Greenleaf (Jack Cassidy) ziet met lede ogen zijn sterauteur Alan Mallory (Mickey Spillane) naar een concurrerende uitgeverij vertrekken. Hij heeft de geschifte Vietnamveteraan Eddie Kane (John Chandler) onder de arm genomen om Mallory van kant te maken, in ruil waarvoor hij Kanes "explosieven-kookboek" zal uitgeven. Om zichzelf als verdachte uit te sluiten zorgt hij ervoor dat alle aanwijzingen naar hem leiden, maar dat hij tegelijkertijd een perfect sluitend alibi heeft voor het tijdstip van de moord. Luitenant Columbo gelooft heel even dat iemand de moord in de schoenen van Greenleaf heeft willen schuiven. Maar zoals gewoonlijk bestaat de perfecte moord niet, en heeft Greenleaf één in het (glazen?) oog springend detail over het hoofd gezien.
BEELD EN GELUID
Net als bij het eerste volume krijgen we een redelijk gedateerde en daardoor hier en daar beschadigde filmprint. Gezien de ouderdom is het beeldmateriaal echter aanvaardbaar; het viel ons overigens op dat in de aflevering
Publish Or Perish reeds gebruik gemaakt werd van split-screentechnieken, lang voor er van
24 of Ang Lee's
The Hulk sprake was. De dialoog klinkt overigens ook een beetje hol, maar verstaanbaar; als U tevreden bent met een authentieke monotrack die over de twee kanalen wordt uitgesmeerd, zal deze disc voor U meer dan voldoende zijn.
EXTRA'S
De extra's... wel, euh...
oh, and another thing!
CONCLUSIE
Ook dit tweede volume in de reeks
The Most Arresting Of Columbo bevat genoeg suspense om de liefhebber, ook de occasionele, van detectives te plezieren. Verwacht echter op technisch gebied van een dertig jaar oude tv-reeks geen wonderen.