I CONFESS
Bespreking door: Joris - Geplaatst op: 2005-01-23
FILM
Zich baserend op een stuk van Paul Anthelme vertelt
I Confess het verhaal van priester Michael Logan (Montgomery Clift). Alvorens hij priester werd bij een kerk in Quebec, vocht hij mee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Laat op een avond bevindt hij zich in de kerk en plotseling ziet hij de klusjesman de biechtstoel binnen stormen. Zijn naam is Otto Keller (O.E. Hasse) en hij bekend de moord op een lokale advocaat, Mr. Villette. Otto is een Duitse vluchteling die zich met hulp van Logan in Canada heeft kunnen vestigen en werk heeft kunnen vinden. Zijn vrouw Alma (Dolly Haas) werkt ook bij de kerk. Logans eed als katholiek priester verplicht hem het biechtgeheim te respecteren. De volgende morgen besluit Otto om zich naar het huis van Villette te begeven voor een wekelijks tuinonderhoud en als de onschuldigheid zelve het levenloze lichaam te ontdekken. Inspecteur Larrue (Karl Malden) wordt belast met het onderzoek. Hij krijgt stilaan de idee dat priester Logan de moord zou hebben gepleegd. Hij komt tot die conclusie door het feit dat Logan niet wil zeggen waar hij zich bevondt op het moment van de misdaad en door het feit dat hij Logan samen met Ruth Gandfort (Anne Baxter) ziet. Zij is gehuwd met een parlementslid en goed bevriend met openbare aanklager Robertson (Brian Aherne).
Ondanks een weerkerende grap met een fiets, is I Confess een ernstige film die qua sfeer enigszins te vergelijken is met The Wrong Man. Het draait niet zozeer om wie het gedaan heeft, maar eerder om de vraag of de priester zijn eed zal verbreken om zijn reputatie te redden. Typische Hitchcock-kenmerken zoals het gebruik van het donker, speciale belichting en schaduwen zijn duidelijk zichtbaar. Daarnaast schenkt de regisseur ook veel aandacht aan de gelaatsuidrukkingen van de personnages. Hij wil meer nadruk leggen op het denken van de mensen en niet zo zeer op hun daden. De film kende maar weinig succes en een aantal mensen beweert dat Hitchcock er zelf spijt van had de film gemaakt te hebben. Dat wil echter niet zeggen dat je met een slechte film te maken hebt, want regie- en acteerwerk straalt ongetwijfeld professionaliteit uit. Een opmerkelijk weetje is dat Kellers vrouw dezelfde naam draagt als Hitchocks eigen vrouw, nl. Alma Reville.
Montgomery Clift krijgt de hoofdrol van Michael Logan toebedeeld. Hij was de eerste echte method actor en ondanks een problematisch persoonlijk leven, sloeg hij er in zijn ster te laten schitteren op het witte doek. Eerder leverde hij al mooie vertolkingen in
Red River, From Here to Eternity en
A Place in the Sun. In
I Confess komt hij geloofwaardig over als jonge, geconflicteerde priester die trouw blijft aan zijn geloof. Tijdens de gespannen ondervragingen is er een goede interactie tussen Clift en Karl Malden. Malden staat net als Anne Baxter (beiden oscar-winnars) sterk in zijn rol. O.E. Hasse heeft een wat polyvalente rol als Otto Keller en voegt een zekere emotionaliteit toe aan zijn personnage waardoor je eerder medelijden dan angst voelt. Tot slot is er nog Dolly Haas die verscheurd wordt door de keuze tussen trouw aan haar man en de verschrikkelijke moord die hij heeft gepleegd. De Duitse actrice brengt haar rol met een enorme expressiviteit.
BEELD EN GELUID
Een film op leeftijd met een opmerkelijk goede beeldtransfer in het originele 1.37:1 formaat: zo hoort het. Ondanks sporen van
grain blijft het beeld helder en scherp met een goed schaduwdetail. Het zwart-wit contrast mag er zijn met een duidelijk onderscheid tussen verschillende tinten wit en grijs.
Aliasing steekt hier en daar de kop op zoals bij een scène met trappen aan het begin van de film. Ook licht
edge enhancement is hier en daar zichtbaar, maar nauwelijks storend. Film artefacten komen voor in de vorm van vlekjes en lijntjes, maar gezien de leeftijd van de film, valt dat te vergeven.
Met een mono geluidsspoor worden surround luidsprekers en subwoofer uiteraard niet gebruikt, maar de originele geluidstransfer met bitrate van 192 kb/s houdt toch goed stand. Dialogen klinken helder en zijn duidelijk verstaanbaar zonder synchronisatieproblemen. Dimitri Tiomkin voorziet weer een uitstekende muzikale score die mooi bijdraagt tot de stemming van de film. Al bij al een weinig indrukwekkend geluidsbeeld, maar zeker niet slecht.
EXTRA’S
Hitchcock’s Confession: A Look At I Confess (21 min.)
Interessante documentaire over de film met de standpunten van enkele filmhistorici. Er is een discussie over de verschillende technieken die Hitchcock gebruikte tijdens de film zoals de belichting en een aantal plotelementen die onder dwang van de censuur verwijderd moesten worden. Zo is er de dood van Logan en een onwettelijk kind. Daarnaast zie je nog interviews met een naaste vriend van Montgomery Clift en Patricia Hitchcock. Ook de weinig flatterende recensies die de film kreeg staan ter discussie.
Gala Canadian Premiere for I Confess (1 min.)
Korte nieuwsbeelden van de première in Canada.
Theatrical Trailer (3 min.)
Typische trailer met tekst over het scherm en een voice-over.
CONCLUSIE
Naast
The Wrong Man is ook
I Confess geen typische Hitchcock film door de sombere sfeer die er hangt. Mogelijke reden voor het beperkte succes zou een gebrek aan zwarte humor kunnen zijn, maar bij een verhaal als dit zou dat eigenlijk misplaatst zijn. Ondanks dat gebrek aan succes, is het toch een kwaliteitsfilm met een uitstekende vertolking van Montgomery Clift in de hoofdrol.
Deze versie van
I Confess maakt deel uit van de
Alfred Hitchcock Signature Collection. De collectie bevat verder nog:
The Wrong Man, Dial M For Murder, North By Northwest, Stage Fright en Strangers On A Train Special Edition.
Studio:
Warner
Regie:
Alfred Hitchcock
Met:
Montgomery Clift, Anne Baxter, Karl Malden, Brian Aherne, Roger Dann, Dolly Haas
Beeldformaat:
1.37:1 PAL
Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0
Frans Dolby Digital Mono 1.0
Italiaans Dolby Digital Mono 1.0
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Bulgaars, Arabisch, Engels CC, Italiaans CC
Extra's:
• Making of documentaire Hitchcock’s Confession: A look at I Confess
• Oude nieuwsbeelden van de première in Canada
• Bioscooptrailer