ARRIVAL, THE
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2005-08-01
FILM
Astronoom Zane Zaminski (Charlie Sheen) is gespecialiseerd in het analyseren van geluidsgolven. In de Californische woestijn is hij al geruime tijd werkzaam in een onderzoekslaboratorium dat met behulp van gigantische satellietschotels de kosmos afschuimt naar buitenaards leven. Wanneer hij een vreemde frequentie opmerkt en die vol trots aan zijn oversten meldt, wordt hij zonder veel uitleg uit de ambt ontzet. Aangeslagen door zijn ontslag, gepaard met het vertrek van zijn vriendin Charlene (Teri Polo), raakt Zane aan lager wal. Hij raakt enige tijd later opnieuw aan de slag als mekanieker bij een kabelmaatschappij, die zich bezighoudt met het lokaal herstellen van schotelattennes. Deze functie, gekoppeld aan zijn ontstuitbare drive om de zoektocht verder te zetten, stellen Zane in staat om op z’n eigen manier de draad weer op te nemen. Al snel stuit Zane op veel tegenwind en wordt hij ongewild het middelpunt van een mysterieuze samenzwering. Wanneer zijn vroegere werkgever hem plots op het spoor komt, wordt Zane's leven pas goed een puinhoop. Niets of niemand in zijn omgeving is nog langer veilig. Wanneer er ook nog eens twee huurmoordenaars Zane op de hielen zitten, met de bedoeling om zijn nieuwsgierig spionagewerk voorgoed te stoppen, moet hij zelfs vechten voor zijn leven.
The Arrival is een erg degelijke, zij het traditionele sciencefictionfilm. De opbouw, uitwerking van het scenario en de algemene toon zijn perfect. De sfeer en plaatsing van het onderwerp lijkt zo weggelopen te zijn uit het betere werk van John Carpenter, waarbij dan vooral de film
They Live in een loodrechte vergelijking mag staan. Dezelfde feel wordt bereikt als bij bepaalde afleveringen van cultseries als
V, The Twilight Zone en
The X-Files. Geen wonder als je weet dat regisseur David Twohy verantwoordelijk is geweest voor het inblikken van een aantal aflevering uit
The X-Files. Twohy werd uiteraard bekend met films als
Pitch Black, The Chronicles Of Riddick en
Below.
The Arrival is de eerste bioscoopfilm van de man en behoort zeker tot zijn beste werk tot nog toe.
Op acteursvlak zet vooral hoofdrolspeler Charlie Sheen een memorabele vertolking neer. Een SF-film staat of valt voor een groot deel bij de geloofwaardigheid waarmee de acteurs het scenario naar het scherm interpreteren. Ook al blijft het verhaal volledig fictie, toch geloof je voor de volle honderd procent wat Sheen te verduren krijgt. De personages zijn voldoende uitgediept om iets om hen te geven en ook al is
The Arrival dan wel geen karakterprent, toch zijn een aantal structurele elementen en karaktertrekken bijzonder spitsvondig in beeld gebracht.
Deze prent werd tijdens het releasejaar 1996, volledig aan de box offices verpulverd door een andere film over buitenaards leven.
Independence Day mag dan een grotere film zijn op het gebied van budget, speciale effecten, steracteurs en omzet, dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het daardoor ook een betere film is.
The Arrival benadert hetzelfde onderwerp op een intiemere en creatievere manier, overdonderd de kijker nergens en is daarom de grote winnaar als het om betrokkenheid en geloofwaardigheid binnen de realiteit van de film gaat.
The Arrival is hierdoor zeker een grote aanrader voor iedereen die van traditionele sciencefiction houdt.
BEELD EN GELUID
Het beeld werd vastgelegd in een niet-anamorfische 1.37:1 verhouding (ook al staat er breedbeeld achteraan op de cover). Dit is het originele negatief van de film. De intended beeldverhouding is echter een soft matte 1.85:1 verhouding, waarbij de 1.37:1 onder- en bovenaan het beeld dient afgedekt te worden, zodat die in een breedbeeldverhouding van 1.85:1 bekeken kan worden. Waarom de keuze gevallen is op 1.37:1 (bijna identiek aan 1.33:1) is een raadsel. Deze keuze stoort niet extreem, maar af en toe is er teveel beeldinformatie bovenaan het scherm te zien, aangezien de regisseur de film in een andere verhouding heeft gevisualiseerd. De kleuren zijn voldoende, maar konden gerust rijker. De zuiverheid en scherpte is ook voldoende, maar kan bezwarend subliem genoemd worden. De geluidstrack is een standaard 2.0 stereotrack, die met behulp van een Pro-Logic of DTS Neo:6 wel kan omgevormd worden tot een gesimuleerde 2.0 surroundtrack. Het geluid is degelijk. Er is geen tot weinig ruis, en er is nergens vervorming bespeurbaar. Jammer dat het geluid niet werd opgewaardeerd naar een volwaardige surround- of 5.1 mix. Dit was de presentatie zeker ten goede gekomen.
EXTRA'S
Hier vinden we enkel totale leegte. De DVD heeft zelfs geen menuscherm. Pure doodzonde van RCV!
CONCLUSIE
The Arrival is een uitermate onderhoudend sciencefiction-mysterie, waarin sfeervleugjes van onder andere het werk van John Carpenter,
The Twilight Zone en
The X-Files terug te vinden zijn. Charlie Sheen zet een knappe vertolking neer en de algemene toon, regie en opbouw zijn voor een genreprent als deze voortreffelijk. Een film met een klein budget is af en toe in staat om groot te zijn, zo bewijst
The Arrival. Jammer van het ontbreken van extra's en een opgepoetste beeld- en geluidskwaliteit. Toch raden we alle SF-fans alsnog aan om deze DVD, zeker gezien de lage aankoopprijs, blindelings aan te schaffen.