BOCCACCIO '70
Bespreking door: Mattias - Geplaatst op: 2005-10-18
FILM
Boccaccio '70 bestaat uit vier delen van elk ongeveer 50 minuten (in het verleden werd vaak één deel weggelaten maar daarover straks meer) die allen handelen over de zin in seks. Erotische drift en seksuele macht eerder dan tederheid of verliefdheid. Pure passie, daar draait het om. Het eerste deel (
Renzo E Luciana van Mario Monicelli) handelt over een in het geniep getrouwd jong stelletje. In het tweede deel (
Le Tentazioni Del Dottor Antonio, 'De Verlokkingen Van Dr. Antonio’ van Federico Fellini) zien we Anita Ekberg als femme fatale. In het derde deel (
Il Lavoro, 'Het Werk', door Luchino Visconti) schittert Romy Schneider als would-be callgirl. Regisseur Vittorio de Sica stond in voor het vierde deel (
La Riffa, 'De loterij') met Sophia Loren.
De titel van de film verwijst enerzijds naar de Italiaanse schrijver Giovanni Boccaccio (ondermeer schrijver van de 14de eeuwse, doch tijdloze, verhalencycli
Decamerone en
Vita De Dante) en volgens de geruchten anderzijds naar 1970, het jaar waarin de film waarschijnlijk / hopelijk niet meer als shockerend zou ervaren worden. Anno 2005 weet een film als
Boccaccio '70 inderdaad al een aantal decennia niet meer te shockeren. Gelukkig konden we vaststellen dat
Boccaccio '70 de tand des tijd echter goed heeft doorstaan, iets wat natuurlijk niet bijster vreemd is indien men weet welke zwaargewichten instonden voor de diverse delen. Federico Fellini (
Otto E Mezzo, La Dolce Vita, La Strada), Vittorio De Sica (
Ladri Di Biciclette, Matrimonio All'Italiana) en Luchino Visconti (
Il Gattopardo, Morte A Venezia) zijn grote namen uit de Europese filmgeschiedenis die vele cinefielen met hun pareltjes nog steeds doen likkebaarden van genot. Regisseur Mario Monicelli is wellicht voor veel lezers een heel wat minder bekende naam. Deze ervaren rot is intussen de enige overlevende van het viertal, meer zelfs, op 90-jarige leeftijd maakt hij nog steeds films. Sinds zijn debuut uit 1935 draaide hij een aantal films die dan wel minder bekend (dan Visconti, Fellini en De Sica) maar daarom niet minder fantastisch zijn. We denken nu vooral aan het zeer fijne
Big Deal On Madonna Street uit 1958 dat trouwens een remake kende als
Welcome To Collinwood. Dat Monicelli relatief onbekend was in vergelijking van de andere regisseurs verklaart misschien deels waarom zijn segment
Renzo E Luciana in het verleden schandalig genoeg geregeld uit de film werd gelaten. De hoofdreden echter was dat Monicelli zijn beloften aan de producers om een grote Amerikaanse ster te strikken, voor zijn segment van de film, niet kon waarmaken.
Wat ons bij de acteerprestaties brengt. Vier goede regisseurs maken nog geen vier goede delen, er is natuurlijk meer nodig. Gelukkig konden drie van hen beroep doen op een cast met grote namen. Terwijl grote namen vandaag de dag geen garantie zijn voor goed acteerwerk was dit in de jaren '60 hoofdzakelijk wel nog het geval. In het
Le Tentazioni Del Dottor Antonio-segment zien we, zoals eerder vermeld, de Zweedse schone Anita Ekberg (die de filmgeschiedenis inging door haar rol in
La Dolce Vita) aan het werk. Voor
Il Lavoro kon Visconti beroep doen op Romy Schneider en cultlegende Tomas Milian. Milian is wellicht geen naam die onmiddellijk een belletje zal doen rinkelen maar u heeft hem zeker ooit al aan het werk gezien. Misschien wel in klassieke spaghetti westerns als
Companeros of
Run, Man, Run! of Fulci-verfilmingen als
Don't Torture A Duckling en
Four Of The Apocalypse. Recentelijk was hij ook te zien in
The Yards, de fantastische serie
Oz en
Traffic. Sophia Loren tenslotte is de voornaamste ster uit het deel
La Riffa. Hoewel de vier regisseurs duidelijk hun eigen visuele flair hebben, slagen ze er toch in om
Boccaccio '70 te doen overkomen als een echt, evenwichtig geheel. Tenslotte zouden we de lezers ook nog even willen wijzen op de voortreffelijke jazzy soundtrack.
BEELD EN GELUID
Zoals bij de andere releases uit serie kunnen we grotendeels tevreden zijn over de beeld- en geluidskwaliteit. Vaak oogt het beeld wat flets met een redelijke hoeveelheid printbeschadigingen en vuil. De Italiaanse Dolby Digital 1.0 mono klinkt zoals men mag verwachten: overwegend helder zonder te imponeren.
EXTRA'S
Naast 11 pagina’s production notes en de orginele trailer krijgen we zoals bij de andere dvds uit de collectie een boekje met info over
Boccaccio '70 door Joyce Roodnat, chef Kunstredactie van NRC Handelsblad.
CONCLUSIE
Boccaccio '70 is het twaalfde (en laatste) deel uit de NRC Handelsblad / Italiaanse Meesterwerken collectie. Ook nu weer krijgen we een voortreffelijke film voorgeschoteld dankzij Homescreen. De beeld- en geluidstransfer zijn redelijk goed te noemen. Op het vlak van de extra's had wat meer zeker gemogen.