GODZILLA - TOKYO S.O.S.
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2006-03-05
FILM
De film pikt de draad direct op na
Godzilla Against Mechagodzilla (2002). Mechagodzilla heeft rake klappen gekregen en is dringend aan reparatie toe. Terwijl krijgt dokter Shin'ichi Chûjô (Hiroshi Koizumi) bezoek van twee kleine feeën. Deze vragen dat Japan de beenderen van de Godzilla uit '54 terug begraaft in de zee. Dan zal Mothra uit dan Japan beschermen tegen monsters. Uiteraard krijgt Chûjô de Japanse regering niet overtuigt, want deze geloven geen snars van wat deze verteld en bovendien zitten de originele beenderen verwerkt in Mechagodzilla, een project dat ze uiteraard niet zomaar willen opgeven. Voor iedereen het goed en wel beseft wordt Tokyo wederom herleid tot puin, wanneer Godzilla herijst...
Net als bij voorganger
Godzilla Against Mechgodzilla was de regie van
Godzilla: Tokyo S.O.S. in handen van Kaiju-veteraan Masaaki Tezuka (
Godzilla Vs. Megaguirus). Het tempo zit er goed in en Terzuka's regie is lekker dynamisch. De Japanners hebben ondertussen door de jarenlange ervaring een perfect oog voor miniatuurwerk gekregen en dat is er aan te zien! Samen met de feilloze montage, het vakkundig camerawerk en de verbluffende speciale effecten maakt dit dat de monstergevechten in
Godzilla: Tokyo S.O.S. om je duimen en vingers bij af te likken zijn! We durven zelfs stellen dat deze voorlaatste film uit de franchise tot nu toe dé beste speciale effecten uit de hele reeks heeft (
Godzilla: Final Wars nog niet meegerekend). Watch out America! Het enige minpunt aan
Godzilla: Tokyo S.O.S. is dat het wat aan diepgang ontbreekt qua scenario. Het is weliswaar leuk dat er verwijzingen inzitten naar de originele Mothra uit '61 en dergelijke, maar het script is wat te zweverig en ongeloofwaardig. Zo reageert iemand op de vernietigingen van hele steden door Mothra met de gevleugelde woorden "Hij deed dit om ons te helpen!". Ook de karakters hebben de diepgang van een bloempot, maar laat dat allemaal de pret niet drukken. Want Kaiju-films moeten het hebben van de vernietigende en spectaculaire monsterfights en dat is iets waar
Godzilla: Tokyo S.O.S. van overloopt. Enjoy!
BEELD EN GELUID
Het anamorfisch 2.35:1 beeld ziet er prima uit, met een goed scherpteniveau. De kleuren ogen helder en realistisch. De gebruikte filmprint is proper, dus vuiltjes en printbeschadigingen niet aan de orde. De Japanse Dolby Surround 2.0-track klinkt prima, met zuivere en verstaanbare dialogen. Toch moeten we weer stellen dat de actiescènes meer baat hadden gehad aan een Dolby Digital 5.1-track. Deze is trouwens wel aanwezig op de regio 1 uitgave.
EXTRA'S
De originele bioscooptrailer en een handjevol trailers van de andere bij Paradiso verschenen
Godzilla-films.
CONCLUSIE
Godzilla: Tokyo S.O.S. is de voorlaatste
Godzilla-film en als de laatste aflevering (de hier nog te verschijnen
Final Wars) minstens even goed is, dan eindigt de reeks met een knal!
Tokyo S.O.S. is ondanks het ondiepe scenario een kaiju-feest vol spectaculaire monstergevechten, verbluffende speciale effecten en enkele leuke verwijzingen naar klassiekers in het genre. De beeldkwaliteit is prima, alsook het geluid maar toch is een 5.1-track een gemis. Gezien de scherpe prijs toch een must voor de liefhebbers van rubberen monsteractie. And aren't we all?