GARY COOPER COLLECTION, THE
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2006-03-03
FILMS
Gary Cooper heeft eigenlijk nooit een dipje in zijn carrière gehad. Van zijn beginjaren in de nog jonge geluidsfilm tot zijn gelaagde karakterrollen in de jaren vijftig wist het publiek hem altijd te vinden. In
The Gary Cooper Collection heeft Universal nu vijf films gebundeld die de acteur tussen 1933 en 1939 voor Paramount draaide. Cooper was een uiterst veelzijdig vertolker – met een ereoscar, twee competitieve oscars en nog eens drie nominaties op zijn actief – maar spijtig genoeg laat deze verzameling films daar weinig van zien. Deze vijf prenten tonen hem vooral als de romantische, avontuurlijke held, met enkel het komische
Design For Living als buitenbeentje. Niettemin is het interessant om na te gaan wat Cooper tot een van de grootste box office draws aller tijden maakte: zijn charisma overstijgt zelfs in mindere films het materiaal, ook al acteert hij daarin vaak op automatische piloot.
Design For Living (1933)
Gilda Ferrel, een ontwerpster van reclameposters, ontmoet in een Franse treincoupé beste vrienden Tom Chambers en George Curtis. Tom profileert zich als de beste toneelauteur in de categorie ongepubliceerde stukken, terwijl George zijn zolder moet volstouwen met de schilderijen die geen enkele galerij wil tentoonstellen. En zoals dat gaat in romantische komedies wordt Gilda verliefd. Eerst op Tom, dan op George, vervolgens op beide. Het trio trekt bij elkaar in wat bij mondeling contract overeengekomen wordt als een seksloze tripartiete. Maar als Tom alsnog een producent voor zijn toneelstuk weet te strikken – en wekenlang naar Londen moet voor repetities – grijpen Gilda en George de kans om elkaar voor eeuwig in de armen te vliegen. Tom is ontroostbaar. Maar wat hij niet beseft, is dat Gilda nog steeds gevoelens voor hem koestert…
Peter Ibbetson (1935)
Aan ambitie geen gebrek in Peter Ibbetson, een romance met een twist, die vijf decennia en meerdere landen overspant en niettemin slechts 85 minuten duurt. Het titulaire personage zien we eerst in het jaar 1850, als kind, kibbelend met zijn buurmeisje Mary, terwijl zijn zieke moeder op haar sterfbed ligt. De kalverliefde tussen de twee kinderen kan echter niet ontluiken, omdat Peter en Mary na de dood van de moeder van elkaar gescheiden worden. Pas jaren later ontmoeten de twee elkaar opnieuw. Hij is een architect, zij getrouwd met zijn norse opdrachtgever. Maar het gevoel dat het stel voor elkaar gemaakt is, blijft bestaan. Onvermijdelijk leidt dit tot een confrontatie met Mary’s echtgenoot, die vervolgens in een tragisch ongeluk de dood vindt. Peter wordt moord in koelen bloede aangewreven, en hij verdwijnt levenslang achter de tralies van een vuile cel. Toch vindt het koppel in hun gescheiden levens een manier om hun liefde te tastbaar te houden. In levendige, gedeelde dromen storten ze zich in elkaars armen en fantaseren ze zich een idealistisch bestaan bijeen.
The Lives Of A Bengal Lancer (1935)
Het verhaal vindt plaats in het koloniale India van voor de Tweede Wereldoorlog, waar Britse garnizoenen het hoofd trachten te bieden aan de sluimerende opstand van plaatselijke vrijheidsstrijders. Luitenant Alan McGregor krijgt de opdracht te waken over twee groentjes, waarvan één de zoon is van zijn overste. De broze relatie tussen vader en zoon noopt de van nature averechtse McGregor ertoe om de twee dichter bij elkaar te brengen, iets wat geen van hen hem in dank afneemt. Maar wanneer rebellenleider Mohammed Khan de zoon kidnapt en zijn vader nog steeds koel en afstandelijk reageert, breekt de luitenant definitief met het gezag. Hij trekt er eigenhandig op uit om de jonge rekruut te redden, waarmee hij niet alleen zijn leven op het spel zet, maar ook de broze vrede in het gebied een nefaste kaakslag dreigt te geven.
The General Died At Dawn (1936)
De prent gaat van start in China, waar avonturier en opportunist O'Hara een gevaarlijke opdracht aanvaardt. Hij moet geld doorsluizen naar een tussenpersoon van het lokale verzet tegen de gehate generaal Yang. Die tussenpersoon zal in ruil de rebellie van wapens voorzien. De generaal achterhaalt echter het plan van zijn tegenstanders en houdt O'Hara tegen op de trein naar Shanghai, geholpen door de Amerikaanse Judie Perry en haar vader. Maar Judie krijgt berouw van haar verraad, en terwijl haar vader en generaal Yang voorbereidingen treffen om bij de geldoverdracht de wapens voor de rebellen buit te maken, hoopt zij haar fout goed te maken. Of O'Hara, die uit gevangenschap wist te ontsnappen die hulp wenst te aanvaarden, is echter een ander paar mouwen.
Beau Geste (1939)
Beau Geste opent intrigerend, met een groep cavaleristen van het Vreemdelingenlegioen, die in de Sahara stuiten op een verlaten fort. Enkel verse lijken van medesoldaten wringen zich levenloos tussen de kantelen. Om de ware toedracht achter het mysterieuze spookfort te achterhalen, neemt regisseur Wellman ons vervolgens mee terug in de tijd, naar Engeland, waar de drie broers Geste – John, Digby en Beau – een geprivilegieerd leven leiden. Maar hun rijkdom taant en de familie wordt gedwongen hun waardevolste bezit, een blauwe saffier te verkopen. Zover komt het echter niet, want de edelsteen wordt gestolen en alle drie de broers biechten op de rover te zijn, om zo de echte dader te dekken. De Gestes duiken onder in het Vreemdelingenlegioen, waar ze onder het commando van de meedogenloze sergeant Markoff mentaal en fysiek gekraakt worden. Muiterij broeit onder de soldaten in het fort, en terwijl de broers worden aangevallen door een horde bloeddorstige Arabieren, proberen ze als een hechte familie te overleven.
BEELD EN GELUID
De beeld- en geluidskwaliteit van de films in de
The Gary Cooper Collection stelt teleur en varieert van slecht tot behoorlijk. Voor meer details: zie de aparte besprekingen.
EXTRA'S
Enkel een stel
Trailers is terug te vinden op deze discs.
CONCLUSIE
The Gary Cooper Collection bundelt vijf jaren-dertigfilms van de veelzijdige acteur. De kwaliteit van de prenten schommelt tussen matig en goed: dit is zeker niet het kruim van Coopers oeuvre. Maar het doet hoe dan ook deugd deze films uit de Gouden Jaren van Hollywood op dvd te zien. Beeld en geluid zijn spijtig genoeg geen topklasse, en ook het ontbreken van substantiële extra’s is een gemiste kans.