JUSTE UNE QUESTION D'AMOUR
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2008-04-22
FILM
De Franse cineast Christian Faure kreeg in 2007 een opmerkelijke release bij Homescreen met zijn vrij heftige productie
Une Amour à Taire uit 2005, een homofilm op een zeer sterk scenario met uitstekend uitgewerkte karakters en een stel acteurs die de sterren van de hemel speelden. Dat de regisseur al veel eerder een proeve van bekwaamheid had afgelegd, bewijst zijn de recente Homescreen-release
Just Une Question D'Amour (2000) waarin hij opnieuw het thema homoseksualiteit oprakelt, vertrekkende van een ijzersterk en geloofwaardig scenario en formidabele acteerprestaties.
Christian Faure, een regisseur die zich hoofdzakelijk met tv-films bezighoudt, maakt films voor een groot publiek, voor tv-kijkers, en bovendien ontbreekt het hem aan de onbedwingbare zin om te shockeren. In zijn films dus geen heftige vrij- en coïtusscènes, geen overdreven naakt, geen piemels of blote borsten, maar intense menselijke relaties tussen individuen die om mekaar geven en tegelijk elkaar afstoten waardoor crisismomenten ontstaan die zeer herkenbaar zijn omdat het om keuzes gaat die ieder individu ooit moet maken. Toevallig zijn z'n belangrijkste karakters in deze film (opnieuw) twee verliefde mannen, maar wie openstaat voor de problematiek maakt het eigenlijk niet uit welke voorkeur Faure's figuren hebben. Het zijn oertypes die in elk van ons schuilen, zichtbaar of eerder heimelijk naargelang karakter en aard.
Laurent (Cyrille Thouvenin) is 23 en zit in het laatste jaar van de landbouwschool van Lille. Hij woont op kamers en deelt de keuken en de woonkamer met Carole (Carlonie Veyt), een meisje dat bij hem op school zit. Z'n ouders Jeanne (Danièlle Denie) en Pierre (Idwig Stephane) hebben een apotheek in Walincourt, een plaatsje tussen Cambrai en Saint-Quentin. Die zien Carole uiteraard als hun toekomstige schoondochter en de beide jongelui spelen dat spelletje al jaren mee, ondanks Carole’s regelmatige bezwaren tegen die gang van zaken. Zij vindt dat de tijd aangebroken is dat Laurent zijn ouders vertelt dat hij eigenlijk op mannen valt. Laurent is als de dood voor een dergelijke bekentenis. Hij houdt zielsveel van Jeanne en Pierre en wil ze geen verdriet doen. Bovendien weet hij hoe zijn vader over homo’s denkt sinds de dood van zijn neef Marc, de zoon van zijn moeders jongere zus Martine (Laurence César). Die werd aan de deur gezet na een confronterende bekentenis en zelfs toen hij stervende was, volgens zijn vader ten gevolge van aids, maar eigenlijk na een onschuldige hepatitisbesmetting, opgedaan tijdens een reisje naar Vietnam, weigerde Georges (Jean-Pierre Valère) zijn zoon te bezoeken in het ziekenhuis.
Ik gruwel van mannen die elkaar betasten, is Georges' commentaar en daar is Laurents vader het volmondig mee eens.
Om zijn studies af te sluiten gaat Laurent op stage in een tuinbedrijf in de buurt van Lille. Zijn stagemeester Cédric (Stéphan Guérin-Tillié), wetenschapper en eigenaar van het tuincentrum dat ie na de dood van zijn vader heeft overgenomen, trekt meteen Laurents aandacht. Cédric is een spetter, goeduitziend en bebaard. Nog voor de stage halfweg is, liggen beide mannen in elkaars armen. Cédrics moeder Emma (Eva Darlan) heeft zich al lang met de geaardheid van haar zoon verzoend, want Cédric als koppige doordrijver heeft haar meteen na de dood van zijn vader voor de keuze gesteld en gedreigd om naar Parijs te vertrekken. Dat ze Laurent op een ochtend in het bed van haar zoon aantreft, verrast haar dus nauwelijks. Zij kan daarmee leven. Cédric heeft het echter moeilijk met Laurents weigering om Jeanne en Pierre op de hoogte te brengen van de stand van zaken.
Geef die jongen de tijd die je destijds zelf nodig had, waarschuwt Emma. Maar Cédric wil geen verstoppertje spelen en hij voert de druk op Laurent op.
Just Une Question D'Amour is een coming-outverhaal, maar evenzeer het relaas van ouders die met het anders-zijn van hun kind geconfronteerd worden. Beide verhaallijnen lopen naast en door elkaar en het zou jammer zijn om uw kijkplezier te vergallen door de afloop te verklappen. Regisseur Christian Faure neemt in elk geval niet de makkelijkste weg en bovendien gaat hij de soms shockerende oprispingen van Laurents vader en oom niet uit de weg. Hij toont de innerlijke strijd van de volwassene die zijn toekomstplannen voor zijn enige zoon in het water ziet vallen van op de eerste rij. De waarheid die hem en zijn echtgenote vanuit een onverwachte hoek bereikt, slaat een diepe wonde, een schuldgevoel. Waarom wij? Waarom ons kind? Het zijn vragen die elke ouder in een dergelijke situatie zich stelt. Het antwoord is eenvoudig: niemand is schuldig, niemand heeft het gewild en niemand kan er wat aan doen. Blijven over: acceptatie of afwijzing. Regisseur Faure maakt er geen groot spektakel van, hij kiest de woorden van zijn karakters met zorg, hun dialogen zijn kort en bondig, hun gezichten tonen wat ze niet zeggen en liever voor zichzelf houden. Voluit gaat hij in de verwikkelingen tussen Laurent en Cédric, want hun opbloeiende relatie staat onder druk van de omstandigheden. Faure combineert tedere momenten met heftige confrontaties, met momenten van bezinning en koppigheid. Zelden zie je twee acteurs zo perfect mokken als Cyrille Thouvenin en Stéphan Guérin-Tillié. Beide mannen zijn niet alleen perfect gekarakteriseerd, ook hun interactie wordt op een sublieme manier in beeld gebracht zonder overdreven seksscènes en/of naakt. Het zal liefhebbers van het genre wellicht een beetje teleurstellen, maar in
Just une Question d’ Amour gaat het om de spanning tussen twee mensen die in de allereerste plaats van elkaar houden en nevenfiguren die belangrijk zijn om die liefde toekomstmogelijkheden te geven. De uitstekende balans tussen beide verhaallijnen zorgt voor een vertederende en emotionele film die op geen enkel moment drammerig of melig wordt.
BEELD EN GELUID
Ondanks het feit dat we hier te maken hebben met een tv-film, valt er op de beeldkwaliteit van deze productie niets aan te merken: goede zwartniveaus, haarscherp beeld met behoud van de details, zelfs in de iets donkerdere scènes, en natuurlijke tot geprononceerde kleuren. De transfer is quasi foutloos zonder ongerechtigheden.
Het geluid staat in 2.0, voldoende voor een televisiefilm en ook voldoende voor een productie die het nooit van uitgesproken effecten moet hebben. De muziek is toepasselijk, ondersteunend en leidt nooit af.
EXTRA'S
De dvd bevat een reeks
Andere Trailers.
CONCLUSIE
Juste Une Question D'Amour is een goed gemaakte, sterke film, geloofwaardig qua scenario, veelzijdig qua uitwerking en hij zal u boeien in de mate dat u het onderwerp homoseksualiteit tot uw interessesfeer toelaat. Het coming-outverhaal is gekoppeld aan de ouder-kindproblematiek en wordt serieus en op een volwassen manier uitgewerkt zonder dat er sprake is van pathos of meligheid.