Regie: Michael Robison, James Head, Jefery Levy, Armand Mastroianni, Nick Marck
Met: Anthony Michael Hall, Nicole de Boer, Chris Bruno, John L. Adams, David Ogden Stiers, Kirsten Dalton, Sean Patrick Flanery
Johnny's leven is één aaneenschakeling van demonen, visioenen en angstaanvallen. De ergste krijgt hij daarbij wel telkens wanneer hij de jonge en religieus nogal extremistisch ingestelde Greg Stillson (Sean Patrick Flanery) de hand schudt: Stillson is aan een steile politieke klim opwaarts bezig, maar áls hij het ooit tot de politieke top zou schoppen, dan is de toekomst alleszins niet rooskleurig te noemen, want Johnny ziet steevast een door een nucleaire holocaust verwoest Washington terugkeren in zijn voorspellingen. Het best van al zou nog zijn dat Johnny zijn tegenstrever Stillson kan tegenhouden, maar Stillson heeft tegelijkertijd de steun van de machtige Religious Alliance.
The Dead Zone is een meer dan aardige vervolgserie, die weliswaar week na week op hetzelfde trucje teert, maar waarvan de schrijvers ons wel telkens nog weten te verrassen met de morele dilemma's waarvoor Johnny geplaatst wordt; er wordt zeker niet elke week teruggegrepen naar de madman of the week-formule, die Johnny op tijd moet terugvinden. De visualisatie van Johnny's visioenen, met schokkende fast play-camerabewegingen, gevolgd door surrealistische visioenen waarin de helderziende telkens ongewild toeschouwer is van de gebeurtenissen die zich nog moeten afspelen, maakt de reeks ook artistiek aantrekkelijk. Anthony Michael Hall, een acteur van wie je zoiets niet verwacht gezien zijn voorgeschiedenis, geeft zijn personage Johnny Smith genoeg emotionele diepgang om de kijker te overtuigen en te laten meeleven met zijn emotioneel catastrofale privébeslommeringen. Door zijn bijzonder gave is Johnny gedoemd om als een kluizenaar te gaan leven, en beschikt hij over een niet al te uitgebreide, maar toch voldoende getrouwe, vriendenkring die hem voor verder onheil trachten te behoeden. Tevergeefs, want Johnny heeft de neiging om de problemen aan te trekken zoals een paardenstront vliegen aantrekt. De verhaallijn omtrent Johnny's voorspelling over de armageddon die Greg Stillson veroorzaakt, één van de centrale plotwendingen die uit de novelle van Stephen King en de gelijknamige film van David Cronenberg werd gelicht, wordt wel een beetje uitgesponnen: na de cliffhanger van seizoen 1 wordt er eigenlijk - voorlopig althans - geen echt betekenisvol verhaal meer rond gesponnen, met misschien een kleine uitzondering voor de slotaflevering, Visions, waardoor de afleveringen meer op zichzelf komen te staan. Soms levert dit matige afleveringen op (Zion en Dead Men Tell Tales, om er twee voor de hand liggende te noemen), onvermijdelijk in een reeks die na het eerste seizoen op vraag van CBS van 13 naar 19 afleveringen werd opgetrokken zit er filler material tussen, maar daartegenover staan dan weer steengoeie en originele scenario's als The Outsider en het gewaagde The Hunt, het ijselijk spannende The Mountain, en zowat elke aflevering waarin Johnny zichzelf afvraagt of zijn gave geen uitvergrootsel is van het principe van de self fulfilling prophecy, met andere woorden of de gebeurtenissen zich juist zullen ontvouwen omdat Johnny ingrijpt, of eerder dat hij ze bijtijds kan verhinderen. (The Combination). Vooral de aflevering Playing God, waarin Johnny voor het dilemma staat dat hij één van twee vrienden moet opofferen opdat de andere zou kunnen leven, is op kleinmenselijk vlak zeer goed doordacht, én deze aflevering brengt twee antagonisten uit The Breakfast Club, Anthony Michael Hall en Ally Sheedy, na twintig jaar terug samen op het scherm. Vooraleer we Johnny's geheim zullen kunnen doorgronden, zal er aardig wat water naar de zee mogen stromen, en moeten nog flink wat van de mysteries uit de laatste afleveringen uitgeplozen worden worden. Op naar seizoen drie.
AFLEVERINGEN
Disk 1:
14. Valley Of The Shadow
Johnny wordt ingeschakeld bij de ontvoering van een jong ventje, Christopher Markoff, na bemiddeling van Reverend Purdy. De vader, Arthur Markoff (Rob LaBelle) heeft geen jota vertrouwen in Johnny's capaciteiten, en hij kan gelijk krijgen, want Johnny's voorspellende gave schijnt niet te werken in de buurt van de crime scene. Hij trekt wel de onbedoelde aandacht van Francis Ritter (Eric Schaeffer), de ontvoerder, die met hem een kat-en-muisspelletje speelt.
15. Descent (1)
Vier tieners raken geblokkeerd in een verlaten kopermijn. Johnny helpt mee met het Search and Rescue-team, maar er komen in de mijn ongezellige herinneringen boven. Zijn grootvader, John Smith senior, was een slordige 50 jaar daarvoor eigenaar van de mijn, en laten we het erop houden dat hij niet echt bekommerd was om de veiligheid van zijn personeel. Met als gevolg dat Johnny overal spoken van dode mijnwerkers ziet.
16. Ascent (2)
Walter is in de mijn gewond geraakt, en glijdt weg in een coma. Johnny biedt zijn diensten aan; telkens als hij Walt aanraakt, schijnen zijn hersens een stuk actiever te worden. Johnny beleeft Walts herinneringen opnieuw, maar heeft in zijn onderbewuste een onaangename ontmoeting met Pietje de Dood.
17. The Outsider
Bij het zien van een commercial voor een nieuwe anti-rimpelcrème, Revivatin, krijgt Johnny een visioen dat het product schadelijk is voor zwangere vrouwen, en dat het voor duizenden babysterftes zal zorgen. Johnny stapt met zijn vermoedens naar het farmaceutisch bedrijf Culp & Belling, dat Revivatin binnen negen dagen op de markt zal brengen, maar hij wordt uiteraard met zijn theorie en al buitengeflikkerd. Hij zoekt de hulp van computerstudent Thomas Berke (David Julian Hirsh), die op het punt staat om een computermodel uit te werken waarin virtueel de werking van Revivatin op mensen kan getest worden.