FILM
Hacker James Douglas Clayton (Colin Farrell) wordt door talentscout Walter Burke (Al Pacino) ingelijfd als rekruut voor de CIA. Eén van James' motivaties is om zo te weten te komen wat er met zijn vader is gebeurd. Hij ontwikkelt bepaalde gevoelens voor één van zijn medestudenten, Layla Moore (Bridget Moynahan), maar de speeltijd is over wanneer Clayton plots van Burke de opdracht krijgt om een mol binnen de organisatie uit te schakelen.
Alles is een test. Zelfs wanneer er bij wordt gezegd dat het deze keer geen test is, is het mogelijk een test. Tenzij dat de test erin bestaat dat de test helemaal geen test is. Kan u nog volgen? Alhoewel
The Recruit een redelijk vakkundige thriller is die netjes binnen de lijntjes van het genre kleurt, en alhoewel het qua beeldvoering een zeer smaakvolle film is, kan regisseur Roger Donaldson moeilijk kiezen wat er nu feitelijk in het verhaal de hoofdzaak is en wat de bijzaken zijn. De recrutering van CIA-agenten lijkt ons nochtans een boeiend gegeven om een film over te maken, maar de zaak wordt te veel opgehouden door overvloedig veel
techno babble, en de karakters, een gefrustreerde vastgeroeste ouwe vos en een jonge ambitieuze computernerd, zijn iets te cliché-geladen om echt te kunnen overtuigen. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers ontbreekt. Farrells personage heeft nooit enige interesse vertoond voor een CIA-opleiding, maar laat zich zonder meer overtuigen om zijn goeddraaiende hackerbusiness op te geven, en dan volgt hij nog eens blind wat onduidelijke bevelen van zijn instructor. Zijn motivatie is nooit echt duidelijk, en hetzelfde kan gezegd worden over Farrells eigen motivatie om in deze film te willen meespelen, want dit is zeker niet de briljantste zet in zijn carrière. Ook het idee om Al Pacino voor de zoveelste keer te casten als iemand die zijn ziel aan de spreekwoordelijke duivel heeft verkocht, begint wat wrevel te veroorzaken, en de man heeft normaal gezien meer potentieel dan dit, maar het komt er hier eenvoudigweg niet uit.
The Recruit is door gebrek aan een echt goede boodschap beslist wat te steriel, en bevat te weinig briljante vondsten om zichzelf over de drempel van de middelmatigheid te trekken.
BEELD EN GELUID
De blu-ray bevat naast een hoop dubbings 2 bruikbare audiotracks, een PCM 5.1-track en een Dolby Digital 5.1-track. De op de hoes aangekondigde DTS-track blijkt een Spaans en dus onbruikbare track te zijn. De tracks, die allebei vol en intensief klinken, hebben een mooie spreiding naar de achterkanalen, de muziek van Klaus Badelt heeft in tegenstelling tot de dvd geen last van PAL-speedup, en de subwoofer wordt selectief maar effectief aangewend. De beeldkwaliteit is nogal scherp maar (bewust?) een beetje aan de grainy kant. De kleuren zijn koud en onderdrukt, met een blauwgrijze tint die de boventoon voert. Het contrast is redelijk maar kan in bepaalde scènes beter. Compressieproblemen zijn totaal afwezig, evenals edge enhancement-problemen. In tegenstelling tot de dvd werd het beeld voor de blu-ray niet herframed naar 1.78:1; vermits beide beeldformaten door regisseur Donaldson zijn goedgekeurd, is het niet eenvoudig om te oordelen welke de juiste is, maar deze 2.35:1 biedt toch net een beetje meer een authentiek cinema-gevoel.
EXTRA'S
De blu-ray bevat dezelfde reeks extra's als de
dvd-versie, behalve dan het audiocommentaar dat op de hoes wel staat aangekondigd, maar niet terug te vinden is, die waarschijnlijk is gedropt ten voordele van alweer wat extra dubs in andere talen, want de regio A-versie heeft deze wel.. Naast de compleet onzinnige Movie Showcase, vinden we vier ongeveer over 7 minuten verspreide verwijderde scènes, met optioneel commentaar van regisseur Roger Donaldson en acteur Colin Farrell, krijgen we een featurette "Spy School" van 16 minuten waarin Donaldson onder meer een CIA-instructeur voor de lens haalt die als consulent voor de film werd ingehuurd.
CONCLUSIE
The Recruit zal vooral fans van Al Pacino plezieren, maar is maar een doorsnee thriller die niet compleet kan overtuigen.