FILM
Halverwege de 19de eeuw komt de kleine Jimmy Logan te weten dat hij en zijn broer Victor feitelijk mutanten zijn. Naast een ongekend regeneratief vermogen kan de jonge Logan zijn gebeente als een soort klauw uit zijn handen doen verschijnen. Logan (Hugh Jackman) en Victor (Liev Schreiber) groeien samen op, vechten in Gettysburg, in de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog en Viëtnam zij aan zij, totdat ze voor het vuurpeleton moeten komen. Omdat de kogel voor hen even effectief is als gekieteld worden, worden ze van armoede maar in een cel gestopt. Daar krijgen ze bezoek van een Amerikaanse legerofficier, William Stryker (Danny Huston), die hen de vrijheid aanbiedt in ruil voor deelname aan een speciaal commandoteam waarin een keur aan mutanten geheime klusjes opknapt voor de overheid. Bij een bijzonder bloederige opdracht in Nigeria, waar Stryker op zoek is naar het kostbare metaal adamantium, krijgt Logan er echter genoeg van, en hij verlaat het team.
Jaren later leidt Logan een nederig maar gelukkig bestaan als een houthakker in Canada, waar hij leeft van de liefde samen met zijn vriendin Kayla (Lynn Collins), wanneer Stryker hem opzoekt om hem te waarschuwen: de oud-leden van zijn team worden één voor één vermoord door een dolgedraaide Victor, die de smaak van bloed te pakken heeft gekregen. Logan wil er zich niet mee bemoeien, maar wanneer zijn vriendin vermoord wordt door Victor, denkt hij alleen nog maar aan wraak. Hij stemt ermee in om als levend proefkonijn een test te ondergaan waarbij hij een nieuw skelet uit adamantium krijgt. Herboren als de mutant Wolverine gaat hij op zoek naar Victor. Al snel krijgt hij zowat het hele Amerikaanse leger achter zijn veren, en wanneer blijkt dat uitgerekend Stryker zélf het meesterbrein is achter de moorden op de mutanten, waarvan hij het DNA wil combineren tot één supersoldaat, zoekt Wolverine hulp bij Gambit (Taylor Kitsch), de enige mutant die ooit uit Strykers gevangenis is ontsnapt. Wolverine tracht zijn medemutanten, waaronder een jonge Cyclops (Tim Pocock), te bevrijden uit Strykers gevangenis op Three Miles Island, maar hij krijgt zowel af te rekenen met zijn broer Victor als met Strykers supermutant Deadpool (Ryan Reynolds).
De Australische acteur annex spierbundel Hugh Jackman verwierf de status van topvedette door zijn vertolking van de sigaren paffende mutant Wolverine in de succesvolle
X-Men-filmfranchise, één van de bekendste creaties van
comicveelschrijver Stan Lee. Nadat alle verhaallijnen in het derde deel van de trilogie werden afgerond werd er meer en meer gesproken over een reeks prequelfilms waarin de voorgeschiedenis van de mutanten uit het
X-Men-universum uit de doeken zou worden gedaan. De twee namen die het vaakst de geruchtenmolen passeerden waren die van Magneto en Wolverine, respectievelijk de grootste schurk en de grootste held uit de reeks. Voor een Magneto-prequel zou uiteraard een beroep gedaan moeten worden op een andere acteur dan Ian McKellen, omwille van diens leeftijd, maar een jonge(re) Wolverine zou perfect vertolkt kunnen worden, zo dacht men, door Hugh Jackman zelf, allicht omdat de kassa daarvoor harder zou rinkelen dan voor een nobele onbekende. Het
Wolverine-project bleek zowel commercieel als praktisch dus het interessantste. Een grote valstrik was daarbij wel dat in
X-Men 2 de voorgeschiedenis van Wolverine al onrechtstreeks was verteld, en dat het even wringen was om geen contradicties met voornoemde film te kweken. Door Wolverines eeuwige jeugd was het makkelijk om het verhaal een paar tientallen jaren voordien te situeren - ook al omdat
X-Men wordt geacht om zich in de nabije toekomst af te spelen - en het gegeven dat William Stryker niet langer door Brian Cox kon vertolkt worden maar men op zoek moest gaan naar een jongere acteur, was welbeschouwd een klip die makkelijk te omzeilen was. Met de continuïteit dansen de scenaristen overigens voortdurend op een slappe koord: het lijkt een beetje contradictorisch om ook nog eens een jonge Scott Summers op te voeren, waar de volwassen Scott in de
X-Men-films Wolverine niet van vroeger schijnt te kennen, maar het scenario is toch zodanig uitgekiend dat Scott en Wolverine elkaar altijd net missen. Ook aan het feit dat op het einde van de film iets zou moeten gebeuren waardoor Wolverine aan geheugenverlies ging lijden - zoals we hem in de eerste
X-Men-film hebben leren kennen - werd een mouw gepast. D'r blijft één kanjer van een contradictie over, en dat is Sabretooth. Dat de rol door een andere acteur (Liev Schreiber) wordt vertolkt als in de eerste
X-Men (Tyler Mane) nemen we er voor lief bij, maar het lijkt een beetje gek dat die in de laatstgenoemde film zich helemaal niet herinnert dat hij Logans broer is.
En laten we het naast de continuïteitsaspecten nu eens over de intrinsieke kwaliteiten van de film zelf hebben. Het is moeilijk om nog iets aan het personage van Wolverine toe te voegen nadat we het personage in de
X-Men-films eigenlijk al grondig hebben leren kennen. Zij het dat Hugh Jackman zijn rol kan aan-en uittrekken als een handschoen. De rare familiale voorgeschiedenis van Logan aan het begin van de film botste eerlijk gezegd wat met mijn verwachtingen, maar eens de kar aan het rollen is, en zeker vanaf het ogenblik dat Wolverine zijn adamantiumskelet krijgt, is het universum weer gesynchroniseerd. Regisseur Gavin Hood wilde graag een donkerdere twist aan Wolverines personage geven, maar stootte op een
njet van de heren in kostuum van Fox. Er zat alleszins meer in de ideetjes voor de karakterontwikkeling die Hood had dan er nu uit de bus is gekomen, en de zoektocht van Wolverine naar het beest in hemzelf blijft aan de oppervlakte drijven. De personages bereiken nergens dezelfde diepgang als in
X-Men, en alhoewel er een paar zeer interessante nevenkarakters worden geïntroduceerd zoals Gambit en Emma Frost, worden die niet naar volle vermogen gebruikt, en ook Dominic Monaghan als Bradley spreidt een onderkoelde charme tentoon die de film ten goede komt, maar zijn personage wordt al redelijk in het begin afgevoerd. Waardoor de film toch blijft hangen op het niveau van een comicbookverfilming van dertien in een dozijn. Niet dat ik er geen pap van lust, maar na de originele
X-Men zullen mijn verwachtingen wat hooggespannen zijn. Liev Schreiber krijgt voldoende screentime en hij kan zeker en vast de
yang naast Wolverines
yin naar behoren invullen, en ook Deadpool is interessant als tegenstander van Wolverine, waarbij het uiterst te betreuren valt dat hij maar één confrontatie met onze wolfmens mag aangaan.
Samengevat: de achtergrondhistorie van Logan/Wolverine is nogal interessant maar d'r komt niets uit de film naar voor wat we nog niet wisten; de film grossiert in spectaculaire effecten, waarin Wolverine onder meer met de blote handen een helikopter neerhaalt en waarin een koeltoren van een kerncentrale instort. De opeenvolging van scènes waarin telkens nieuwe mutanten worden aangevoerd die hun kunstje mogen komen doen en vervolgens zonder goede reden naar het achterplan worden verschoven, werkt maar tot op zekere hoogte. De keuze voor een afgeschaafde "geschikt voor alle leeftijden"-versie boven een wat donkere en morbidere boventoon is alleszins niet de gelukkigste.
BEELD EN GELUID
Buiten de
grainy beelden van de openingssequentie waarin we Wolverine en zijn broer een honderdtal jaren aan het front zien vechten is het beeld zeer fijn en gedetailleerd. Zoals in scènes waarin een helikopter een raket op een huis afvuurt, waarop dat in duizenden stukken uit elkaar vliegt, is er op de beeldtransfer weinig aan te merken. De kleuren zien er rijk en vibrant uit, en de huidtonen zijn perfect in harmonie. De zweetdruppels en de poriën van Jackman zijn duidelijk onderscheidbaar. De mooie shots van de natuurpracht van Canada en de impressionante beelden van de kerncentrale van Three Miles Island blijven op het netvlies nazinderen, en brengen bij de film een
cinematic feel bij. Wat zowel in de bioscoop al duidelijk was, als wat er hier op Blu-ray nog eens dubbel zo hard wordt benadrukt, is dat de speciale effecten niet altijd even goed tot hun recht komen, en soms echt wel duidelijk
fake zijn. De scène die wat dat betreft het meeste in het oog springt is die waarin Wolverine in een badkamer van een oud koppel dat hem tijdelijk onderdak verleent, zijn klauwen uitstrekt en over elkaar wrijft dat de vonken eruit vliegen. Wat dat betreft is de transfer soms net iets té goed, want de fouten in de productie worden iets te zichtbaar. De DTS 5.1-track is nagenoeg perfect, met veel scheiding in de surroundkanalen met veel gevoel voor richting, een subwoofer die de actie altijd goed onderstreept, en detaillering die zowel de overvliegende helikopters, brekend glas als de tsjirpende vogeltjes en de piepjes van Wolverines hartmonitor in de
adamantium skeleton-scène ineens in de juiste hoek plaatst.
Wolverine is een film waarin veel aandacht is besteed aan sound design, en de film krijgt op Blu-ray de behandeling die hij verdient.
EXTRA'S
De extra's vormen een welkome aanvulling op de film, maar benaderen nergens de kwaliteit óf de kwantiteit van die op de
X-Men Trilogy. De disk bevat twee
audiocommentaartracks. De eerste, ingesproken door regisseur Gavin Hood, is inzichtelijk en onderhoudend maar vervalt soms wat in droge techniciteiten. Het was misschien beter geweest om hem te laten vergezellen door een acteur of zo (waarom niet Jackman?) Producenten Lauren Shuler Donner en Ralph Winters spreken de tweede track in en varen al niet veel beter, alhoewel ze blijkbaar afgaande op wat ze vertellen een dieper inzicht hebben in het
X-Men-universum. In
The roots of Wolverine: A conversation with Stan Lee and Len Wein (16 min.) vertellen het opperhoofd van Marvel Comics en de medebedenker van Wolverine over het bedenken van het personage van Wolverine, en aaien daarbij net iets te vaak elkaar over de bol. Het valt daarbij op dat De Grote Stan Lee eigenlijk minder weet over Wolverine dan de gemiddelde fanboy. In
Wolverine unleashed: The complete origins (12 min.) vertelt producente Lauren Schuler Donner over de verschillende verhaallijnen uit de strips die ter verfilming hadden kunnen voorgelegd, en hoe uiteindelijk een
Wolverine Genesis-verhaal het meest geschikt leek. De rest van de featurette is feitelijk gewoon reclame voor de vele kwaliteiten van de heer Jackman. U weet wel, de heer Jackman die elke morgen zijn portie rauwe eieren verorbert om spiermassa te kweken. Dezelfde Hugh Jackman die in hoge mate betrokken is bij het uitvoeren van zijn eigen stunts. Ook de Jackman die zijn beenderen moet laten herzetten in adamantium. Maar ook de Jackman die er allemaal weinig kapsones blijkt bij te hebben en de rol graag speelt.
In de 10 documentaires
Weapon X mutant files (54 min.) komen de negen mutanten die in de film meespelen, plus William Stryker, een korte monoloog houden over hun personage, waarna we mee mogen achter de schermen met desbetreffende acteur.
The thrill of the clash: The helicopter sequence (6 min.) biedt ons wat randinformatie voer de scène waarin Wolverine met schijnbaar gemak op een vliegende helikopter springt, vervolgens de propellors begint te af te tellen in ze-houdt-van-me-ze-houdt-niet-van-me-stijl en het ding jammerlijk laat neerstorten. De actie was in werkelijkheid een stuk minder spectaculair dan in de film, want de scène heeft negen weken draaidagen gekost. Maar was het waard.
Er zijn
4 verwijderde en alternatieve scenes (10 min.) te bewonderen. In één ervan is er een jongere Storm te zien, en 1 van de alternatieve scènes, waarin Logan op het einde in een Japanse bar iets drinkt, werd tijdens mijn bioscoopbezoek in de plaats van de eindscène getoond waarin [spoiler]Deadpool zijn hoofd weer zoekt[/spoiler]. Verder nog een alternatieve manier waarop Wolvie zijn geheugen kwijtraakt.
De promotionele documentaire
Fox Movie Channel presents: World premiere (6 min.) is niet meer dan een chaotische montage vanop Tempe, Arizona, die met een wedstrijd de eer hadden gewonnen om de eerste
Wolverine te mochten schijnen. Met alle gevolgen zoals Hugh Jackman op een rode loper inbegrepen.
Ultimate X-Mode bevat drie Picture in picture-tracks en één triviatrack waarin we meer komen te weten over het X-versum. in
X-Connect wijzen regisseur Gavin Hood en Producente Lauren Shuler Donner de overeenkomsten aan tussen de
X-Men films en
Wolverine. In
The Director's Chair vertelt regisseur Hood ons over de voorbereidende behind-the-scene-werken die op en top af moeten zijn wanneer ze worden gefilmd, en hij weet ook een hoop over de achtergrond van de personages en hun levensloop.
Pre-visualisation toont ons animatics, CGI-animaties en storyboards.
X-Facts tenslotte toont ons een commentaartrack met wetenswaardigheden
Tenslotte bevat de disk nog wat promotionele filmpjes over
Fox on Blu-ray. Daarnaast is de disk ook uitgerust met de
BD Live-mogelijkheid.
CONCLUSIE
De genesis van onze favoriete wolfmens is een dubbeltje op zijn kant, met heel wat kwaliteiten maar ook serieuze gebreken die de
X-Men-franchise geen eer aandoen. Voor een status van top-Blu-ray schieten de extra's tekort.