MATER'S TALL TALES (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-12-09
SERIE
De
Mater's Tall Tales sluiten qua productieschema wat aan bij de
Pixar Short Film Collection, in die zin dat het alleen maar om filmpjes gaat over de figuurtjes in de vooral erg bij jongens populaire franchise
Cars, die oorspronkelijk voor televisie-uitzending, maar ook voor kortfilmpjes in de cinema dienden, voornamelijk dan om te tonen vòòr producten van de Disneystal. Inhoudelijk zijn de negen filmpjes allemaal gelijk van opbouw: het verhaal begint bij enkele pittoreske tafereeltjes in Radiator Springs. Mater (Larry The Cable Guy) begint daarbij steevast te mijmeren over de tijd toen hij racepiloot, professioneel worstelaar, rockmuzikant, ruimtereiziger of toreador was, en hij begint er op los te fantasteren hoe geweldig dat niet geweest moet zijn. Wanneer Lightning McQueen (Keith Ferguson) dan toch maar oppert dat Maters verbeelding denkelijk op hol aan het slaan is, fantaseert Mater nog een potje door, en verschijnt in de droomsequentie McQueen ook nog eens ten tonele, gewoonlijk heeft 'ie daarbij geen flauw idee wat hij er komt doen. Wanneer Mater is uitgedroomd en McQueen meent dat zijn beste vriend ze niet alle vijf meer op een rij heeft, blijkt uit één of ander detail dat er toch altijd een grond van waarheid in Maters betoog zit.
De filmpjes zijn duidelijk op de jongere
Cars-fans gericht, en moeten de aandacht levendig houden voor deze franchise, voor wanneer er volgend jaar een
Cars 2011-film met alles erop en eraan in de bioscopen verschijnt. Het is best een aardige poging, en Pixar vervult vaak zijn eindtermen, maar die eindtermen lagen hier bijzonder laag. Van de originele cast is alleen de onvervangbare Larry The Cable Guy weer op post, die een staaltje van zijn kunnen ten beste mag geven, en met deze dvd een platform krijgt helemaal aan hem gewijd. Lightning McQueen en de andere inwoners van Radiator Springs mogen maar eens zijdelings opdraven, en voor McQueen is er ineens ook een andere stemacteur voorzien (Owen Wilson heeft zoals bekend wegens persoonlijke problemen bedankt voor de eer). De tekenstijl is een stuk hyperkinetischer, en het is niet dadelijk een dvd'tje dat je bij de kinderen nog eens vlak voor het slapengaan toont; tenzij u graag heeft dat de bovenverdieping van uw huis vervolgens het toneel wordt van een geïmproviseerde wereldkampioenschap catch. De inhoud is iets te repetitief om van een onmisbare beweging in het Pixar-opus te kunnen spreken. Gek genoeg krijgen de filmpjes wel een aparte release, waar men eerder zou verwachten dat deze als extraatje op een toekomstige
Cars 2-release te vinden zijn. Nu ja. Blijkbaar had iemand van de marketing er van John Lasseter nog ééntje tegoed.
BEELD EN GELUID
Net als alle Pixarreleases is deze piekfijn afgewerkt qua beeld en geluid. De metalen texturen van onze favoriete autootjes kunnen weer als vanouds schitteren in hogedefinitie, en zaken als kleuren, helderheid en contrast zijn geenszins ondergeschikt aan die in de lange tekenfilmpjes. Het is toch duidelijk dat Pixar technisch nooit half werk aflevert. Het niveau van zwarte tinten is adembenemend goed, wat pas echt goed tot zijn uiting komt in het laatste segment, waarin Mater gaat racen in Tokio. Voor een handjevol cartoons een DTS-HD MA 5.1 ES track loslaten met alle toeters en bellen lijkt een beetje
overkill, maar het resultaat is dan ook van de bovenste beste plank. Of er nu een space shuttle gelanceerd wordt, bulldozers omvergetipt, een rockconcert aan de gang is of er wordt geracet in de straten van Tokio of er een ruimteschip in de woestijn landt, de geluidseffecten zijn erg resonant en overtuigend, en toch zit de dialoog daar zodanig in uitgekapseld dat die onder alle omstandigheden duidelijk blijft. Een mooie oefening in evenwicht.
EXTRA'S
Voor deze collectie shorts werd er alsnog wat bonusmateriaal bij elkaar gevonden, langer dan de feature (35 min!) zelf. Het meeste bonusmateriaal komt tot ons in de vorm van korte featurettes.
Studio Stories - McQueen Has No Hands (2 min.) vertelt de anekdote van enkele animatoren die grafisch ervoor moesten zorgen hoe een personage zonder handen toch bepaalde lichaamstrekken kan verrichten. In
Paths To Pixar: Layout (4 min.) leggen Pixarpersoneelsleden Sylvia Wong, Jeremy Lasky, Craig Good, Bob Whitehill en Rob Anderson uit welke verantwoordelijkheden er zo allemaal onder die val layout-tekenaars vallen. In
Mater Bumper-to-Bumper (7 min.) houden John Lasseter, Larry the Cable Guy en een paar anderen een conversatie over het ontstaan van het personage van McQueens beste vriend, en ze discussiëren over zijn karaktertrekken, en of die genoeg zijn om een eigen televisieserie te garanderen. In de
Cars Land Sneak Peek (3 min.) zien we - u raadt het al - dat er in 2012 nieuwe attracties in de pretparken van Disney hun opwachting maken, waarin bepaalde autootjes een belangrijke rol zullen spelen.
Making Mater's Tall Tales (5 min.) is een zeer korte documentaire waarin wordt verteld hoe men op het idee is gekomen om Mater een paar kortverhalen te laten beleven.
Unmade Tales (12 min.) bevat nog ideeën voor vijf meer van deze filmpjes, die allemaal om de één of andere reden het productieproces niet gehaald hebben, en van de short
Mater Private Eye, die lijkt op een onvervalste
film noir, heeft men zelfs een
Trailer (1 min.) gemaakt. Tot slot heb je de mogelijkheid om van 3 van de Cars Toons een
Picture-in-pictureversie te zien waarin de story reels vergeken worden met de finale shots.
CONCLUSIE
Het zou een beetje overdreven zijn om dit een volwaardige Pixar te noemen; net als de
Pixar Short Collection vormen deze cartoons een speciale plek in het oeuvre van de bekende computeranimatiefirma in Burbank. Als u één van de cartoons toevallig bij een andere film gezien heeft, dan is dit uw uitgelezen kans die Pixar u biedt om uw completistische neigingen te vervullen. Het is nog wachten op een paar titels (
A Bug's Life, The Incredibles en
Finding Nemo), maar het moment waarop al het Pixarmateriaal op Blu-ray te verkrijgen zal zijn, nadert met rasse schreden. And I like it!