FILM
De gloriedagen van de anonieme, gemaskerde superhelden, die in de jaren 60 de misdaad bestreden, zijn over. Nadat Mr. Incredible alias Bob Parr (Craig T. Nelson) een proces aan zijn broek gesmeerd heeft gekregen nadat hij iemand gered heeft die feitelijk zelfmoord wilde plegen - je moet het lef maar hebben hè - volgen de processen elkaar in sneltreinvaart op. De overheid heeft daarom een soort van relocatieprogramma opgezet, die de voormalige superhelden een andere identiteit aanmeet én hen vrijstelt van rechtsvervolging, als ze maar beloven hun superheldentruucjes nooit of te nimmer meer uit te halen. Dus vinden we Bob terug als een
minimum wage slave, die voor een verzekeringsmaatschappij zoveel mogelijk kleine garnalen moet leegpersen. Bob is intussen wel getrouwd met Helen (Holly Hunter), ook in haar een superheldin met als pseudoniem Elastigirl, een naam die ze te danken heeft aan haar euh, buigzaamheid. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Terwijl Helen zo goed mogelijk probeert om hun dochter Violet (Sarah Vowell), die zich onzichtbaar kan maken en beschermende krachtvelden kan oproepen, en zoon Dash (Spencer Fox), die probleemloos elke geluidsbarrière doorbreekt, af te leren om hun superkrachten te gebruiken en hen smeekt om zo goed mogelijk in de grijze massa te mengen, gaat Bob er met zijn vroegere kameraad Frozone (Samuel L. Jackson) nog regelmatig op uit om anoniem heldendaden te verrichten. Maar het wordt hoe langer hoe linker. Wanneer Bob ontslagen wordt, krijgt hij van tussenagente Mirage (Elizabeth Peña) een wel heel aanlokkelijk aanbod om voor een exuberant groot bedrag een op hol geslagen op het afgelegen Nomanisan Island (hebt U hem?) gevechtsrobot te temmen. Bob maakt Helen wijs dat hij voor zijn werk op congres moet; intussen bestelt hij bij de befaamde modeontwerpster Edna Mode (Brad Bird) een nieuw ensemble kostuums voor de hele familie. Ze zullen het nodig hebben, want een nieuwe aartsschurk bedreigt de samenleving. Zijn naam is Syndrome (Jason Lee), en hij heeft nog een serieus ei te pellen met Mr. Incredible.
Zes ongelofelijke animatiefilms op rij afleveren zonder noemenswaardige uitschieters naar onder toe, het is niet iedereen gegeven. De ongelofelijke studio Pixar, pioniers van de computeranimatie, is het weliswaar gelukt. Na de beide
Toy Story-films,
A Bug's Life,
Monsters Inc. en
Finding Nemo is deze
The Incredibles alweer een artistiek en commercieel schot in de roos. The Walt Disney Company moest des te meer met lede ogen aanzien dat Pixar creatief ongelofelijk boven hun eigen hoofd was uitgegroeid, wat uiteindelijk resulteerde in het feit dat de leiding van Pixar kort na het verschijnen van deze film een paleisrevolutie pleegde, en Michael Eisner bij Disney met dank voor bewezen diensten aan de deur werd gezet; met hun eigen producten zoals
Home On The Range konden ze niet tegen het Pixargeweld opboksen, en hun eigen CGI-fabriekje draaide door onder meer films als
Chicken Little vierkant. Pas sinds de komst van Lasseter als CEO van Disney werden de puntjes (of moeten we zeggen Luxo Jr.?) terug op de I gezet.
En ondanks die ongelofelijke overschot van talent die in de Pixar-animatiestudio's ronddwaalt, hebben voor deze
The Incredibles oudgedienden John Lasseter en Andrew Stanton een stapje opzij gezet, en is de ongelofelijke Brad Bird aan boord gehesen als regisseur. Bird maakte met succes carrière bij de ongelofelijke monsterhit van 20th Century Fox van het laatste decennium,
The Simpsons, alvorens voor Warner via de kritisch ongelofelijk geacclameerde klassieke animatiefilm
The Iron Giant nog meer bekendheid te hebben verworven. De jaren 50 en 60 zijn blijkbaar het geliefde biotoop van Bird, want ook
The Incredibles is oververzadigd met referenties naar de vele films en series over gemaskerde helden die in dat era schering en inslag waren. De vele "oude" fragmenten in de film, compleet met ongelofelijk gebrekkige audio-en videokwaliteit, zijn meer dan een duidelijke knipoog voor de nostalgici onder ons. Bird voegt daar nog zijn ongebreidelde fantasie aan toe om de link te leggen naar hedendaagse situaties, zoals het onderduikprogramma van de anonieme superhelden en de plaag van
liability suits die in Amerika schering en inslag zijn. En op verzekeraars heeft Bird het blijkbaar ook al niet begrepen. Soms gaat Bird toch iets te plat op de buik door in zijn film per sé een moraal te willen steken over het belang van familiewaarden, hetgeen een beetje haaks staat op de ongelofelijk chaotische stijl van zijn film. Maar 115 minuten het publiek amuseren met een stukje
eye candy als dit is een ongelofelijke prestatie, en voor de volgende computeranimatiefilms waren de standaarden alweer een stukje verlegd. Dit was overigens de eerste film van Pixar waarin mensen duidelijk de hoofdrol speelden, in plaats van speelgoed, vissen of harige monsters. Had men hier geprobeerd om realistische animaties van te maken, dan zou
The Incredibles ongelofelijk op zijn bek zijn gegaan. De figuren zijn op zijn zachtst gesteld een bende ongelofelijk vreemde creaturen, met lichaamsverhoudingen die langs geen kanten kloppen, superhelden die ongelofelijke akrobatieën uithalen en een hoop rekwisieten die allemaal uit rubber schijnen te zijn gemaakt, getuige de dynamica waarmee ze tegen elkaar knotsen. Deze cartooneske aanpak leidt tot ongemeen grappige effecten, zoals het kleine autootje waar Bob Parr zich mee verplaatst en waar de kolos amper in kan, die de film ongelofelijk veel pit meegeven.
Dat
The Incredibles een grote film zou worden, konden we al bijna aflezen aan de verzorgde teaser trailer - naar goede Pixar-traditie een stuk animatie die niet uit de film zelf afkomstig is - waarin Mr. Incredible ter hulp wordt geroepen, maar een ongelofelijk heroïsch gevecht moet leveren om zijn broeksriem dichtgeknoopt te krijgen. Even zag het er nochtans naar uit dat de film het daglicht niet zou zien. Steen des aanstoots was het personage Elastigirl, op wiens naam een copyright rust bij DC Comics, die in de jaren '60 een stripreeks,
Doom Patrol, hadden lopen waarin een personage met toevallig dezelfde naam figureerde. Uiteindelijk werd met Pixar het compromis bereikt, opdat ze niet de hele film zouden moeten herwerken, dat de naam "Elastigirl" in de film zelf mocht blijven gebruikt worden, maar moest verdwijnen van alle afgeleide merchandisingproducten, waarin de echtgenote van Mr. Incredible onveranderlijk wordt aangeduid als "Mrs. Incredible" - let er maar eens op bij uw volgende bezoek aan de speelgoedwinkel. We vermoeden niet dat Brad Bird zo zijn eigen project, waar hij overigens al van in de jaren 90 op aan het broeden is, zou hebben willen afschieten dat hij opzettelijk plagiaat pleegde, Bird is daar gewoon té geniaal voor; eerder is het kenmerkend voor de ongelofelijke manier waarop Bird zich heeft ingeleefd in de superheldendoctrine van weleer. De referenties naar films en strips uit het genre is niet te tellen; zo opereert Mr. Incredible in Metroville, duidelijk een samentrekking van
Metropolis en
Smallville. Mirage lijkt niet toevallig uit Storm uit
X-Men, één van de terloops vernoemde collega's van Mr. Incredible, Gazerbeam, lijkt wel heel erg op zijn tweelingbroertje Cyclops uit dezelfde film-en stripreeks, en de centrale computer van Mr. Incredible's aarts-nemesis Syndrome is duidelijk een knipoog naar de Cerebro. Maar de ingevoegde homages parodiëren bijvoorbeeld ook op onschuldige manier oud-medewerkers van Disney Frank Thomas en Ollie Johnston, die op het einde een kleine cameo vertolken.
Ook het aan boord gehesen personeel is weer ongel... euh, bijzonder goed gekozen. De rol van Mr. Incredible wordt vertolkt door oudgediende Craig T. Nelson, terwijl Elastigirl gevoicet wordt door voormalig oscarwinnares Holly Hunter (
The Piano). In de rol van Frozone herkent u waarschijnlijk zonder problemen Samuel L. Jackson, en Mirage werd ingesproken door Elizabeth Peña. Nog een opmerkelijke naam in de voice cast is die van auteur/regisseur Brad Bird zelf, die gestalte geeft aan Edna Mode, een karikatuur van de legendarische kostuumontwerpster Edith Head. De muziek werd verzorgd door Michael Giacchino, die onder meer ook de vaste huiscomponist van de TV-reeks
Alias is.
Dynamisch! Energiek! Krankzinnig! Van de pot gerukt! Het zijn maar enkele begrippen om deze film mee te beschrijven. De (zoveelste) Oscar voor Pixar was met deze film een feit - het werden er uiteindelijk twee want ook de sound editing viel in de prijzen - maar gezien de manier waarop de kloof met de naaste concurrenten alsmaar groeit, is het niet moeilijk om in te zien hoe dat komt.
BEELD EN GELUID
U hebt
The Incredibles nooit gehoord als u 'm niet op deze DTS-HD MA 5.1 ES-track heeft gehoord. In de bespreking van de
dvd gaf ik net niet de maximale score omdat er denkelijk nog net een ietsje meer uit te halen zou zijn geweest met een deftige DTS-track. Met deze ongecomprimeerde track wordt het kleine verschil tussen goed en perfect netjes dichtgebetonneerd. Strakke geluidseffecten bij de vele technische gadgets die de film rijk is, ruim afgementen explosies die de kamer doen trillen, maar even goed zeer subtiele effecten, zoals het versplinteren van de ruit van het autootje van Bob, wanneer hij op een baaldag het portier van zijn rijdende koekendoos iets te hard dichtgooit. De stemmen zijn mee duidelijk en bewegen mee in het ruimtelijk kader al naargelang in welke hoek van het scherm de personages zich bevinden. Het beeld verdiende in dvd-versie reeds een maximale score, en dat is met de Blu-ray er uiteraard niet slechter op geworden. Wat vooral opvalt is dat de "slechte" archiefbeelden die opzettelijk onder de ruis en artefacts zitten er zeer geloofwaardig oud uitzien. De kleuren zijn buitengewoon goed; het grijze en doffe domineert wanneer Bob Parr zich moet uitsloven als kantoorslaaf, en dat verandert naar een explosie van kleurenpracht wanneer hij als zijn alter ego Mr. Incredible op het exotische Nomanisan Island in de jungle een op hol geslagen robot mag gaan trachten uit te schakelen.
EXTRA'S
Baalt u ook zo van de kale
Beneluxrelease van
The Incredibles? Dan hebben we goed nieuws: als u reeds tevreden bent met Engelse ondertiteling dan raden we u ten stelligste aan de lokale versie lekker te laten liggen waar die ligt en de regiovrije Amerikaanse versie te importeren. Die bevat namelijk een tweede Blu-raydisk waarop naast al het bonusmateriaal van de Benelux-versie én van de
oorspronkelijke dvd nóg enkele nieuwigheden staan. Beslist is dit de versie die u zal willen!
Zoals gewoonlijk start de disk met een paar cross-promotionele trailers, zij het ditmaal een bescheiden aantal, voor de bioscooprelease van
Cars 2 en de Blu-rayversie van
The Lion King. De disk is verder voorzien van
twee commentaartracks, één van regisseur Brad Bird en producent John Walker, en een meer technische bijdrage van de animatoren Tony Fucile, Steven Hunter en Alan Barillaro. Vooral Brad Bird ontpopt zich in de commentaartrack tot een onstuitbare spraakwaterval.
Pixar heeft de traditie van het voorfilmpje nieuw leven ingeblazen. Werden we in het verleden getrakteerd op pareltjes van de animatiekortfilm als
Geri's Game,
Luxo Jr. en
For The Birds, dan is het nu de beurt aan
Boundin' (5 min.), een experimentje van animator Bud Lucky waarin een schaap in Montana zich doodongelukkig voelt na de jaarlijkse scheerbeurt, maar er terug bovenop geholpen wordt door de wijze Jackalope. Het filmpje wordt nog eens herhaald met een
commentaartrack. Dit filmpje is ook terug te vinden op de bekende
Pixar Short Films Collection, net als
Jack-Jack Attack (5 min.), een soort van veredelde verwijderde scène uit de film. Bij één van de laatste scènes waarin Elastigirl enkele verontrustende telefoontjes krijgt van Kari de babysitter die zich tijdens het avontuur heeft ontfermd over baby Jack-Jack, krijgen we in dit kortfilmpje de andere kant van het verhaal te zien, waarbij Kari door de politie ondervraagd wordt over de puinhoop die de baby heeft veroorzaakt ten huize Parr. Bij het filmpje hoort ook een
visuele commentaartrack. De volgende drie bijdragen zijn nieuw voor deze versie: eerst en vooral worden we verwend op een ronderafeldiscussie
The Incredibles Revisited (22 min.) waarin de regisseur en zijn voornaamste medewerkers het over het maken van de film hebben, en vooral over het feit dat ze erg in hun nopjes zijn over het eindresultaat. Al op verschillende andere Pixar-releases vonden we bijdragen in de
studio stories-reeks, korte amusante anekdotes over het dagelijkse leven op de werkvloer bij Pixar. In
Studio Stories: Gary's Birthday (1 min.) wordt zo'n anekdote geïllustreerd met storyboards - bij Pixar ademen ze echt allemaal het animatievirus uit. Tot slot krijgen we
Ending with a Bang: Making the End Credits (2 min.) waarin aan de hand van een zeer uitgekiende 2D-animatie de hoofdrolspelers inzake verschillende aspecten van de film zoals speciale effecten in de bloemetjes worden gezet.
Het volgende bonusmateriaal is op de Benelux-versie
niet te vinden:
In
Paths to Pixar: Story Artists (6 min.) wordt ons vrij kort maar nogal inzichtvol getoond hoe de animatoren in een soort van groepsgesprek tijdens het uiteenzetten van de storyboards ideeën voor de film aanbrengen. Uit de bijdrage blijkt zeker en vast de passie die ze voor hun job in het hart dragen. De
interactieve featurette "The new Nomanisan: A top secret redevelopment plan" is een bij momenten geinige bijdrage waarin wordt ingegaan op de vraag wat er zou gebeuren als een projectontwikkelaar van de geheime basis van schurk Syndrome een vakantiepark zou maken. De disk bevat opnieuw de
verwijderde scènes (34 min.), nu in high definition, in totaal zes verwijderde scènes met een play all-optie en een intro van Mark Andrews en Brad Bird. De scènes zelf zijn niet meer dan geanimeerde storyboards, maar we krijgen voldoende omstandige uitleg waarom ze verdwenen zijn uit de toch al lange film. We zien onder meer Helen praten met andere ouders op school, en een iets langere scène waarin Helen een vliegtuig gaat lenen. Met uitleg bij klokken de scènes af op net iets meer dan een half uur, wat uitzonderlijk lang is. Ook de fameuze
teaser (1 min.) waarin Mr. Incredible de ceintuur niet meer rond zijn bierbuik krijgt, staat op de disk!
Dan volgt er een sliert documentairemateriaal. De eerste featurette is een redelijk comprehensieve algemene
Making Of-documentaire (27 min.) met table readings, animatietests, en diens meer. Het is vooral leuk dat de werkelijke sterren van de film, namelijk de technische crew, hiermee ook de aandacht krijgt die ze verdient. De tweede subsectie bevat nog
documentaires, is iets fragmentarischer van opzet, en behandelt in tien korte fragmenten variërend van 2 tot 7 minuten, onder meer de technische kant van het opbouwen van de karakters, geluid, belichting en dergelijke meer. Samen duren de documentaires 41 minuten, netjes verdeeld in hoofdstukken.
Mr. Incredible and Pals is een bijzonder faux-lamlendig jaren 60-filmpje waarin Mr. Incredible samen met Frozone en het witte konijn Skipperdoo nog maar eens de wereld redden (4 min.). Veel wordt duidelijk als we hetzelfde filmpje afspelen met een commentaartrack van Mr. Incredible (Craig T. Nelson) en Frozone (Samuel L. Jackson). Hieruit blijkt dat Mr. Incredible in een vlaag van zinsverbijstering lang geleden de rechten voor een tekenfilmpje gebaseerd op zijn personage heeft afgestaan, en daar nu dik spijt van krijgt. Vooral Samuel L. Jackson als Frozone gaat uit zijn dak wanneer blijkt dat, geheel conform de politieke correctheid van de jaren 60, hij niet langer zwart, maar blank is in zijn "tekenfilm-versie". Deze commentaar maakt van dit stukje ongetwijfeld het meest satirisch getinte stukje op de disc. De
interactieve featurette NSA Files bestaat uit een databank met persoonlijke gegevens van individuele en groepen superhelden uit de film. Aansluitend bij de kortfilm
Boundin' krijgt u een vier minuten durend filmpje
Who Is Bud Lucky? waarin u te weten komt wie de man er achter is. Het volgende filmpje,
Vowelett, An Essay by Sarah Vowell (9 min.) is een bevremende bijdrage van Sarah Vowell, de stemactrice die in de film Violet vertolkt, die op het eerste zicht een slag van de molen heeft gehad en haar fictieve personage niet van haarzelf kan onderscheiden. Vervolgens vinden we een uitgebreide
gallerij terug met al het artwork van de film. Op de dvd stonden eertijds 11
easter eggs (14 min.) die je nu één voor één kan oproepen zonder bijkomend zoekwerk. In de
publicity-sectie vinden we nog een paar in-characterinterviews (7 min.) met onder meer Mr. Incredible en Edna Mode. Hierna volgen nog 2
trailers (5 min.), een zestal
bumpers (1 min.) en drie reclamefilmpjes (2 min.)
CONCLUSIE
Met de jaren ben ik eigenlijk een klein beetje vergeten hoe goed
The Incredibles is, en terugkijkend op de intussen voortgeëvolueerde Pixar-catalogus is het zeker een buitenbeentje omdat het één van de weinige films is waarin mensen een centrale rol spelen. De film betuigt op respectvolle wijzen eer aan de superheldenhype uit de sixties, maar is daarnaast ook zoveel meer. De beeld-en geluidskwaliteit van deze disk zijn uitstekend. Laat de Beneluxversie absoluut links liggen, en koop deze US-versie die in tegenstelling tot het mismeesterd lokaal product het label top-Bluray meer dan verdient.