BELPHÉGOR - LE FANTÔME DU LOUVRE
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2002-08-18
FILM
Egypte 1935. Archeoloog Desfontaines (Pierre Aussedat) vindt een mummie en neemt deze mee voor onderzoek naar zijn schip. Maar Desfontaines weet niet dat er iets vreemds met deze mummie aan de hand is. Al snel ondervinden ze dit aan den lijve en iedereen op het schip sterft een vreemde dood. Vele lange jaren later wordt de mummie opnieuw ontdekt in het Parijse Louvre museum. Bertrand Faussier (Jean-François Balmer), directeur van het museum, roept de hulp in van de Engelse egyptoloog Glenda Spender (Julie Christie). Al snel gebeuren er vreemde dingen in het museum. Bewakers klagen van een spook dat in het museum rondwaart, maar directeur Bertrand heeft er geen oren naar. Zodra er een dode valt en regelmatig Egyptische artefacten verdwijnen, roept hij de hulp van de politie in. Deze sturen de gepensioneerde inspecteur Verlac (Michel Serrault). Deze ontdekt al snel dat het zogenaamde spook, niets anders is dan gevaarlijke oeroude geest is met de naam Belphégor. Als de geest bezit neemt van Lisa (Sophie Marceau), een meisje dat aan de overkant van het museum woont, is het hek helemaal van de dam en gebeuren er meer en meer vreemde gebeurtenissen. Inspecteur Verlac roept de hulp in van Martin (Frédéric Diefenthal), de nieuwe vriend van Lisa, en samen gaan ze de gevaarlijke strijd aan met Belphégor.
Belphégor: Le Fantôme Du Louvre wordt op de hoes ‘het Franse antwoord op The Mummy’ genoemd, maar die vergelijking gaat volgens ons niet op. Waar The Mummy een amusante Hollywoodblockbuster met veel spanning en humor was, is Belphégor een wat flauwe film met weinig vaart. Belphégor is gebaseerd op de roman van Arthur Bernède en is ondertussen al enkele keren verfilmd. Eerst was dit voor een stomme film uit 1926 en in 1965 een miniserie. Na de bioscoopadaptie van Jean-Paul Salomé volgde nog een animatieserie. Regisseur Salomé had nochtans een budget van 105 miljoen FRF ter beschikkingen en een, naar Franse normen, supercast met Sophie Marceau (Braveheart), Frédéric Diefenthal (Taxi-trilogy), Michel Serrault (La Cage aux Folles) en Julie Christie (Dragonheart, Dr. Zhivago). Iedereen van de cast levert degelijk werk met uitzondering van Julie Christie, die even geloofwaardig acteert dan de gemiddelde Familie-acteur. Wij vonden dit toch vreemd omdat Julie Christie toch klassiekers op haar actief heeft staan zoals Doctor Zhivago (’65), Far From The Madding Crowd (’67), Demon Seed (’77) en Hamlet (’96). Wij vermoeden dat de Franse cinema niets voor haar is. Toen de film uiteindelijk in de bioscoopzalen belandde, werd de film maar een bescheiden succes, met iets meer dan 2 miljoen bezoekers (ter vergelijking: Franse kassuccessen als Le Pacte Des Loups en Taxi haalden tussen de 5 en 6 miljoen bezoekers). Belphégor kreeg ook wat slechte kritiek over zich heen en het moet gezegd dat dit geheel niet onterecht is. De film start met flinke wat vaart en houdt de kijker stevig in spanning vast, dit tussendoor gekruid met mooi beelden van Parijs en de altijd bevallige Sophie Marceau. Maar vanaf dat de tastbare Belphégor in beeld komt gaat alle spanning, mysterie en vooral de geloofwaardigheid overboord. Ook lijkt de film een eeuwigheid te duren. Neem daar nog bij dat de film zichzelf véél te serieus neemt. Als Belphégor eindelijk naar een climax dendert (dit wel met de snelheid van een bejaarde schildpad) is dit zo flauw met een véél te snel afgehaspelde ontknoping, dat je compleet teleurgesteld je speler uitzet.
BEELD EN GELUID
Het 2.35:1 anamorfisch uitgevoerde beeld ziet er goed uit met voldoende scherpte. De kleuren zijn natuurlijk en warm. Het schaduwdetail en de diepte zijn van een degelijk niveau zodat de vele nachtscènes goed te volgen zijn. Het betreft hier om een film uit het jaar 2001 en de gebruikte print heeft dus bijgevolg totaal geen last van vuil en printbeschadigingen. Wel hebben we een enkel keer wat minieme digitale compressiefoutjes kunnen bemerken en soms wat minimale filmgrain. Een goede beeldkwaliteit! Ook het geluid is van goede kwaliteit. We hebben de keus tussen de Franse Dolby Digital 5.1-track en twee engelse dubbings (5.1 en 2.0). We bespreken hier de Franse-track. Deze track klinkt warm en natuurlijk met een beperkte spreiding. De vele dialogen klinken helder en gaan nooit verloren in de muziek of de geluidseffecten. Ruis hebben we niet kunnen opmerken, maar wel een miniem kraakje ergens naar het einde toe van de film. Maar dit is ook op de andere geluidstracks aanwezig en het is bovendien voorbij voor je er erg in hebt. We hebben ook de Engelse-tracks even getest en deze klinken op technisch gebied vrij goed. Ook klinken deze nog redelijk natuurlijk en we vermoeden zelfs dat Sophie Marceau en Julie Christie ook hun Engelse dialogen voor hun rekening namen. Goede geluidskwaliteit geleverd door de mensen bij A-Film.
EXTRA’S
Allereerst treffen we een vrij informatieve 25 minuten durende making of documentaire aan. Hier komen de belangrijkste cast- en crewleden aan het woord, met de uitleg hoe fantastisch deze film wel is. Er wordt de kijker ook een interessant kijkje achter de schermen getoond. Volgend op de lijst is de originele bioscooptrailer van Belphégor. Vervolgens kan je nog de filmografie uitpluizen van de vier hoofdrolspelers: Sophie Marceau (3 pag.), Frédéric Diefenthal (2 pag.), Michel Serrault (10 pag.) en Julie Christie (3 pag.) en als laatste wat cross-promotional trailers bekijken van Mulholland Drive, Apocalypse Now Redux en Asterix et Obelix: Mission Cleopatra.
CONCLUSIE
Na hits als Vidocq, Dobermann, de extreem succesvolle Taxi-trilogy (Taxi III is op komst) en de internationale kaskraker Le Pacte Des Loups staat Frankrijk niet meer alleen bekend om zijn droge en soms wat langdradige cinefiele cinema, maar meer en meer om bombastische spektakelfilms à la Hollywood! Regisseur Jean-Paul Salomé dacht met deze Belphégor: Le Fantome du Louvre het heuse cultpubliek van de oude TV-serie aan te spreken en als het even kon ook nog in te haken op het gigantische succes van The Mummy-films. Dit is niet echt gelukt, want de film kreeg bakken kritiek over zich heen en liet het bijgevolg in de bioscoop bijna afweten. Ook wij waren teleurgesteld door deze film, maar we zijn ervan overtuigd dat diehard liefhebbers van de Franse cinema zeker van deze film zullen genieten, de rest gelieve zich te onthouden.