Regie: Maarten Treurniet
Met: Peter Blok, Waldemar Torenstra, Marcel Musters, Sigrid ten Napel, Leona Philippo, Aziz Akazim
Zes weken voor de ontploffing. We maken kennis met de verschillende passagiers van de bus. Langzaamaan komen we te weten wat ertoe geleid heeft dat ze die noodlottige dag op lijn 32 zaten. Een van hen is Tamara, een weerbarstige puber wier moeder nog maar pas overleden is. Ze woont bij haar vader Martin, een advocaat. Maar dat is duidelijk tegen Tamara’s zin. Ze probeert dan ook zo weinig mogelijk contact te hebben met haar vader. Wanneer Tamara bij haar vrienden Nadir en Omar is, herleeft ze helemaal. Nadir en Omar zijn allebei van Marokkaanse afkomst, maar ze hebben zich perfect geïntegreerd. Maar vooral Nadir heeft het bijzonder moeilijk met de discriminatie waarmee hij toch nog altijd te maken heeft.
De vreemde blikken die hij soms krijgt van andere Nederlanders overtuigen hem ervan dat hij er nooit echt bij zal horen. En door zijn onvrede met deze situatie neemt hij soms nogal impulsieve en domme beslissingen die niet onopgemerkt voorbijgaan bij zijn overbuurman George. Wanneer een bom, die eigenlijk nep blijkt te zijn, gevonden wordt in het stadhuis van Amsterdam, is George ervan overtuigd dat Nadir er voor iets tussen zit. Hij schakelt Hein in die bij de inlichtingendienst werkt en die zich voornamelijk bezighoudt met terroristische dreigingen in Nederland. Hein wil wel helpen, maar hij stuit al gauw op heel wat tegenwerking van zijn oversten. Die hebben overigens hun handen vol met de bescherming van Thomas de Zwart, een extreem rechtse politicus. Ondanks zijn ideeën, heeft De Zwart toch het nodige respect voor Zaïda, een van Suriname afkomstige make-upartieste. De twee ontmoeten elkaar achter de schermen van de talkshow van Klaas Kroon, waar de politicus te gast is. Zaïda levert zo’n prachtig werk, dat De Zwart ervan overtuigd is dat zij hem ook nog op andere vlakken kan helpen. Zaïda heeft een sterke afkeer voor De Zwart, maar toch beslist ze hem te helpen, iets wat ze verborgen houdt voor haar man Stanley. Nadat ze hem op zijn werk verdenken van diefstal, krijgt hij al genoeg met racisme af te rekenen. Wanneer echter Zaïda vlak voor Thomas de Zwarts onderduikadres wordt aangevallen door een aantal racistische jongeren, gaan de poppen aan het dansen. De Zwart is getuige van de aanval en komt zelfs tussenbeiden, maar getuigen voor de rechtbank ziet hij heel wat minder goed zitten, tot grote ergernis van Zaïda. Voorts is er nog Dennis, een enthousiaste twintiger die tot over zijn oren verliefd is op Pauline. Dennis heeft geregeld de gekste ideeën en is één en al spontaneïteit, maar zijn levenslust brengt jammer genoeg geen geld in het laatje. En dan is er nog mevrouw Theunissen. Deze hoogbejaarde vrouw heeft het niet gemakkelijk. Haar man is nierpatiënt en volledig afhankelijk van dialyse. Met de taxi naar het ziekenhuis gaan, dat kan het koppel met zijn kleine inkomen al lang niet meer. Hierdoor zijn ze bijna volledig aan hun huis gekluisterd, tenzij ze van het openbaar vervoer gebruik maken natuurlijk.
Heel wat verschillende mensen dus, die door hun keuzes telkens een stapje dichter komen bij hun rit op lijn 32. Lijn 32 is een achtdelige, Nederlandse serie van regisseur Maarten Treurniet, die ook De Heineken Ontvoering regisseerde. Maarten Treurniet wist voor deze serie een aantal bekende Nederlandse acteurs te strikken. Lijn 32 is een zeer geslaagde, spannende miniserie geworden. De verschillende verhaallijnen wisselen elkaar constant af, maar toch ontstaat er nooit verwarring. Hoewel het aanvankelijk helemaal niet duidelijk is wat de verschillende personages met elkaar te maken hebben, zijn de verhaallijnen op zich interessant genoeg om je aan het scherm gekluisterd te houden. Eigenlijk heeft de serie maar één duidelijk minpunt en dat is het soms onverstaanbaar gebrabbel van sommige personages. En aangezien er geen ondertiteling beschikbaar is, kan dit wel wat ergernis teweegbrengen. Bijzonder jammer, want eigenlijk is Lijn 32 echt de moeite waard.