:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA
ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-01-27
FILM
In Once Upon A Time In Anatolia is de kijker getuige van de zoektocht naar een lijk. Kenan en zijn jongere broer hebben de moord bekend en politieman Naci komt tot de conclusie dat de zaak daarmee zo goed als rond is. Alleen het lijk moet nog gevonden worden en daarvoor trekt een kleine caravan van Ankara naar het ommeland, want de broertjes zouden het lijk aan een bron en een ronde boom begraven hebben op zo’n 35 km van de hoofdstad. Waarom het gezelschap na het vallen van de avond uitrukt is niet helemaal duidelijk en het is beslist niet het beste moment om naar een lijk op zoek te gaan, te meer omdat Kenan zich de plaats delict niet meer zo goed kan herinneren (ik had iets te veel gedronken, beweert hij), terwijl z’n jonger broer – ook al wegens te diep in het glas gekeken – de hele rit had geslapen. Politieman Naci maakt zich kwaad als Kenan ook op de tweede locatie niet in staat blijkt om hem het lijk aan te wijzen en bij hun derde oponthoud komt het zelfs tot een vechtpartij, want Naci heeft officier van justitie Nusret kunnen overtuigen om aanwezig te zijn op de zoektocht waarvan hij hoopte dat ze zou uitdraaien op een persoonlijk succes en misschien zelfs een bevordering. Pas de dag nadien wordt het lijk op een veld in een naburig dorp gevonden.

 

Films van de Turkse regisseur Nuri Bilge Ceylan zijn producties zonder veel plot, actie of drama. Het zijn verstilde schilderijen waarin het decor minstens evenveel plaats krijgt als de personages die hij van op een afstand beschrijft zodat er van inleving vanwege de toeschouwer weinig sprake is. Ceylan is een kenner van de menselijke natuur, maar die kennis stopt hij in dialogen eerder dan in karakters waarbij de cynische, grappige of nihilistische ondertoon de aandacht van de kijker vast moet houden. Als dat proces twee en een half uur duurt, lijkt het onwaarschijnlijk dat de regisseur daarin slaagt en dat doet hij dan ook alleen op gespecialiseerde Film Festivals waar altijd dezelfde m’a tu vus elkaar treffen voor een avondje moeilijke cinema die gelukkig gevolgd wordt door veel champagne en hapjes. Wij hebben evenwel meer dan een keer op dubbele of vierdubbele snelheid naar dit meesterwerk gekeken tijdens de pastorale scènes en de lange pannes over het – overigens – bloedmooie Turkse landschap.

 

Over de motieven van Kenan en z’n broertje komt u niets te weten. Dat is ook niet belangrijk, want regisseur Nuri Bilge Ceylan richt z’n camera niet op de verdachten maar op politieman Nuri die het moeilijk heeft om misdadigers als mensen te behandelen en die thuis af te rekenen heeft met een moeilijke vrouw en een ziekelijke zoon, op officier van justitie Nusret wiens vrouw na de geboorte van hun zoontje zelfmoord pleegde toen ze zijn overspel ontdekte, op de gerechtsdokter die misschien iets heeft gehad met de vrouw van de vermoorde man en op de burgemeester van het dorpje waar ze de nacht doorbrengen, niet wegens z’n grote politieke standpunten of z’n krachtdadige persoonlijkheid, maar wegens z’n bloedmooie dochter die schijnbaar gedoemd is om weg te kwijnen in een gat zonder toekomst, ergens in Anatolië.

 

Bent u er nog? Dan maken we van de gelegenheid gebruik om u te vertellen dat de natuuropnamen van het lege Anatolische landschap met z’n kale en lichtjes glooiende heuvels niet minder dan bloedmooi zijn en dat de regisseur door het gebruik van luchtopnamen het effect alleen maar versterkt. Later zal hij hetzelfde procedé gebruiken terwijl één van z’n hoofdpersonages tussen witte huizen met oranjerode daken z’n straat uit wandelt, maar hier is de aanpak minder effectief wegens het slordige uitzicht van het decor. Om de aandacht op de personages te vestigen maakt Ceylan veelvuldig gebruik van close-ups, doch alleen in het geval van de officier van justitie is dat zinvol en heeft het invloed op de manier waarop de toeschouwer zich betrokken voelt bij het lot van het personage. De familiale problemen van politieman Narci en het verstilde (en nooit uitgelegde) leed van de dokter laten u wellicht koud.

 
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit is uitstekend, met prachtige kleuren, scherp beeld en geen ongerechtigheden, zelfs niet tijdens de eerste 80 minuten van de film die zich volledig in het donker afspelen. Veel auditief geweld mag u in Once Upon A Time In Anatolia niet verwachten en voor de mooie klankkleur of de frasering hoeft u de knop ook niet naar rechts te draaien.
 
EXTRA’S
Een aantal Andere Trailers, o.a. voor Uzak en Three Monkeys.
 
 
CONCLUSIE
Once Upon A Time In Anatolia is een film voor doorgewinterde arthouseliefhebbers. Meer commentaar behoeft deze productie niet. Hoe Vlaamse filmcritici het in hun hoofd halen om deze film tot de beste van 2012 te bombarderen in bladen die zich richten op een groot en ruim publiek is een raadsel. Misschien ter verheerlijking van de eigen eruditie en belangrijkheid?



cover




Studio: Filmfreaks

Regie: Nuri Bilge Ceylan
Met: Muhammet Uzuner, Yilmaz Erdogan, Taner Birsel, Ahmet Mümtaz Taylan, Firat Tanis, Ercan Kesal

Film:
6/10

Extra's:
2/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2011

Leeftijd:
-

Speelduur:
150 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
9789078716662


Beeldformaat:
1:85.1 PAL

Geluid:
Turks Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij