:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> LOOPER
LOOPER (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-04-04
FILM
Een groep jonge Turken die zichzelf de Loopers noemt, heeft in 2044 een lucratieve bijverdienste gevonden. Dertig jaar in de toekomst, in 2074, zal tijdreizen mogelijk maar illegaal zijn, en is de justitie tevens door gebruik van allerlei GPS-technieken zodanig streng geworden dat men nauwelijks nog de kans heeft om met moord weg te komen. De misdaadsyndicaten ontdoen zich daarom van ongewenste individuën door ze een enkeltje 2044 te geven, alwaar ze prompt door de Loopers worden afgeknald. Elke tijdreiziger reist met op zijn lichaam een hoeveelheid edelmetaal, die dan als betaling moet dienen voor de Looper die de klus heeft afgemaakt. Een door de tijd gestuurde misdadiger, Abe (Jeff Daniels) houdt een oogje in het zeil. Er is echter één minpuntje aan de constructie: wanneer de mafia niet langer gebruik wenst te maken van de diensten van een Looper, sturen ze die ook naar het verleden voor zijn laatste reis, alwaar de persoon in kwestie door zijn jongere zelf wordt uitgeschakeld. Closing the loop, heet zoiets. De Looper in kwestie is dan "met pensioen", en krijgt nog 30 jaar de tijd om van zijn gouden handdruk te genieten, alvorens zijn tijd gekomen is.




Looper Joe (Joseph Gordon-Levitt) heeft zichzelf gecompromitteerd nadat hij zijn collega Seth (Paul Dano) in zijn huis heeft verstopt. Seth werd namelijk geconfronteerd met zijn oudere zelf (Frank Brennan), en had koudwatervrees toen hij zijn oudere ik moest afknallen. De oudere Seth is op de loop, en de elitetroepen van Abe hebben de jacht ingezet op de jongere Seth, zodat ze die vreselijk kunnen verminken, zodat ook de oudere Seth gedwongen wordt zijn schuilplaats vrij te geven. Al bij al voor de organisatie wordt de schade nog redelijk beperkt nadat Joe uiteindelijk toch opbiecht waar hij Seth verstopt heeft. Joe is daardoor echter "aangebrand", en het duurt dan ook niet lang vooraleer hij oog in oog staat met zijn oudere zelf (Bruce Willis). De oudere Joe weet echter de jongere uit te schakelen. Bij zijn arrestatie dertig jaar in de toekomst heeft de bende namelijk zijn geliefde (Qing Xu) neergeschoten, en Joe senior zint op wraak. De jongere Joe voelt zich moreel verplicht om zijn oudere ik te vangen vooraleer die schade kan toebrengen aan het tijd-ruimtecontinuüm door de identiteit van de architect van de hele constructie te achterhalen en de persoon in kwestie, die in 2044 nog een kind is, te doden. Joe jr. moet het echter zowel tegen zijn oudere ik opnemen als tegen zijn voormalige werkmakkers. Van je vrienden moet je't hebben.

Looper
is een ingenieuze maar wat ingewikkelde tijdreisthriller die wat aandacht van de kijker vergt, maar wel een originele invalshoek weet te bieden. De film lijkt met een kleiner budget gedraaid: de manier waarop de slachtoffers van de Loopers door de tijd reizen houdt in dat gewoon de camera even stil wordt gehouden en de tijdreiziger plots in beeld verschijnt. Toch is dit niet helemaal waar, want de kostprijs van deze thriller was toch om en bij de 30 miljoen dollar. Regisseur Rian Johnson wilde de prent duidelijk een sterk trekje meegeven dat de artistieke meerwaardezoeker zou aanspreken, en mee door het casten van Bruce Willis lijkt de film soms wat op Terry Gilliam's 12 Monkeys qua gehalte inhoud over vorm. Films over tijdreizen draaien nogal eens uit op paradoxale toestanden, en dat is in deze film niet anders. Hoe kan immers Joe's vrouw in 2077 vermoord worden als er dan een waterdicht systeem bestaat om moordenaars op te sporen? Tijdreisfilms komen altijd neer op ofwel het feit dat men de toekomst kan veranderen, zoals in Back To The Future, ofwel in het fatalistische gegeven dat de toekomst vastligt en die zich zal voltrekken, ondanks (of dankzij) de pogingen die de tijdreizigers ondernemen, zoals in Timeline. Het antwoord dat we van Looper krijgen is wat dat betreft nogal ambigu. Bruce Willis als tragische SF-actieheld te moeten aanschouwen die vecht tegen het corrupte systeem, is echter nooit een straf.




BEELD EN GELUID

Zal E1 Entertainment bijleren van enkele foute releases uit het verleden? Het ziet er alleszins naar uit, want Looper wordt op een double layer-disk gezet, en kan goede referenties voor beeld-en geluidskwaliteit voorleggen. Het beeld is scherp, de kleuren van de dystopische toekomst zijn grauw en somber, maar het zwartniveau contrasteert genoeg opdat details voldoende zichtbaar blijven. De trucages zijn echter vaak fake en het nadeel van de goede beeldkwaliteit is dat dat duidelijk zichtbaar is. Ook hangt er een milde waas van ruis over het beeld. Artefacts of printbeschadigingen hebben we niet bemerkt. De Engelse DTS-HD MA 5.1-track is hard en compromisloos, en het volume van de speciale effecten staat veel te luid ten opzichte van de dialogen en de - schaarse - muziek. Aan gebruik van de surrounds en subwoofer ontbreekt het echter in het geheel niet, en we hebben de indruk dat die correct worden weergegeven zoals ze bedoeld waren, maar een prijs voor de beste geluidsmontage gaat Looper niet winnen.

EXTRA'S

E1 Entertainment heeft zichzelf al een paar keer te schande gemaakt door het weglaten van bonusmateriaal dat in nagenoeg al onze buurlanden wél te vinden was. Laten we echter hopen dat er met deze Looper sprake is van een kentering, want er is wél bonusmateriaal terug te vinden. De trein met cross-promotionele trailers en credits die niet door te spoelen valt zou echter nog eens tot een minimum mogen beperkt worden. Na een gedwongen confrontatie met de zeverfilms van Tarantino is mijn honger namelijk alweer over. Regisseur Johnson en acteurs Joseph Gordon-Levitt en Emily Blunt leveren een redelijk lichtvoetige audiocommentaartrack af, die het net als de rest van het bonusmateriaal moet stellen zonder Nederlandse ondertiteling. Bijdragen over de personages en de casting wisselen af met nogal technische uitweidingen over het gebruikte materiaal. Een mastodont van verwijderde scenes (36:50) volgt, genoeg om de hoofdfilm nog eens beduidend langer te maken, maar of het beter zou zijn, betwijfel ik. Dan volgen er drie documentaires. In The Future From The Beginning (7:52) wordt verteld waar de bedenkers hun inspiratie voor de film vandaan haalden. The Science Of Time Travel (8:29) laat auteur Brian Clegg aan het woord, die een boek heeft geschreven over tijdreizen in fictiewerken. In Scoring Looper (16:18) komt componist Nathan Johnson uitgebreid aan het woord. Tot slot is er nog een trailer (1:34) voor een animatieserie aanwezig die gebaseerd is op deze film.

CONCLUSIE

Looper vertoont wat experimentele trekjes. Het basisgegeven is fascinerend, maar de film is eigenlijk nog te onrijp om al geconsumeerd te worden: in het scenario zitten nog te veel gaten, en de uitwerking had wat spectaculairder mogen zijn. Anderzijds verdient E1 Entertainment lof voor deze goede release; als er nu volgende keer nog ondertitels bij de extra's af zouden kunnen, zouden we helemaal euforisch zijn.


cover



Studio: E1 Entertainment Benelux

Regie: Rian Johnson
Met: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Noah Segan, Piper Perabo, Jeff Daniels, Pierce Gagnon, Qing Xu

Film:
7,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
16

Speelduur:
119 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8713045235550


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Engels PCM 2.0


Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Audiocommentaartrack
• Verwijderde scènes
• Documentaire "The Future From The Beginning"
• Documentaire "The Science Of Time Travel"
• Documentaire "Scoring Looper"
• Looper Animated Trailer

Andere recente releases van deze maatschappij