:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> LORE
LORE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-12-10
FILM
Lore is veertien als haar vader op een keer beslist dat z’n gezin zich klaar moet maken voor onmiddellijk vertrek. Er wordt wat huisraad ingeladen, een kleine voorraad kleren en in de tuin verbrandt z’n echtegenote ondertussen stapels papier en ordners met het nazi-symbool op de rug. Wat een normaal gezin lijkt op het einde van de Tweede Wereldoorlog (Hitler heeft al zelfmoord gepleegd in z’n bunker in Berlijn) is in werkelijkheid een echtpaar dat op de vlucht slaat voor de Amerikanen, want Mutti (Ursina Lardi) en Vati (Hans-Jochen Wagner) worden gezocht wegens duistere praktijken in een concentratiekamp in de buurt. Met een legervrachtwagen wordt het gezin naar een jachthuis gebracht, diep in het Zwarte Woud. Blijf je bij ons, papa?, vraagt Lores jongere zusje Liesel, maar op het gezicht van de geüniformeerde nazi lees je als kijker dat hij zich zo gauw mogelijk uit de voeten wil maken. Denk je echt dat ze ons hier niet zullen vinden?, zegt z’n blonde en kettingrokende vrouw nog, maar een paar dagen later – na een ongelukkige tocht naar het dorp – besluit ze om zich aan te geven. Als ik binnen drie dagen niet terug ben, dan neem je de trein naar Hamburg en vandaar over het wad naar het huis van je grootmoeder, zegt ze tegen Lore, maar die beseft dat haar moeder wellicht naar de gevangenis gaat en voor lange tijd opgesloten zal worden. Als de laatste mondvoorraad op is en de buren niet geneigd zijn om hun schaarste middelen met Lore, Liesel, de tweelingbroertjes Jürgen en Günter en de baby Peter te delen, gaat het vijftal op pad door het bos en over de veldjes, want de wegen zijn uiteraard het terrein van de vijand en de bezetter, de Amerikanen.

 

Het wordt een lange en onmenselijke tocht. Hun nette jurkjes en broekjes worden nat en smerig, de modder loopt in hun lage laarsjes, ze verwonden zich aan uitstekende takken, worden gebeten door insecten en krijgen uiteindelijk luizen die op de zachte huid van de baby dieprode vlekken achterlaten. Eten hebben ze nauwelijks en Lore besluit om hun laatste geld en de trouwring van haar moeder te ruilen voor knollen en oudbakken brood. En dan maken ze in een vervallen villa kennis met Thomas, een jongen die volgens z’n identiteitsbewijs van joodse afkomst is en die beweert uit Buchenwald te zijn ontslagen. Hij dringt zich niet op, hij volgt het vijftal en komt ter hulp als dat nodig is, om voedsel te stelen of mannen af te weren die het op Lore gemunt hebben. Voor de rest houdt hij zich zo veel mogelijk afzijdig, helpt de jongens als ze in een meertje een bad nemen of zorgt voor droog hout voor een vuurtje. Wat heb je tegen Thomas?, vraagt Liesel op een keertje, maar Lore is er nog niet uit. Als 14-jarige is haar ingeprent dat Thomas een vuile jood is, wellicht een leugenaar en een bedriegers zoals de rest van z’n soort. In een opvangcentrum ziet ze aan de muur gespijkerde zwart-witfoto’s van uitgemergelde en verhongerde joden en opgestapelde lijken, en op eentje meent ze haar vader in z’n nazi-uniform te herkennen. Het zet haar wereldbeeld op z’n kop, vooral als blijkt dat Thomas haar kleine gezinnetje een aantal keren uit gevaarlijke situaties redt zonder daarvoor iets terug te vragen. Bovendien raakt Lore in de war wegens gevoelens die het gevolg zijn van de groei naar volwassenheid. Ze voelt zich aangetrokken tot de stille redder, tegelijk verafschuwt ze hem wegens de gele ster op z’n identiteitsbewijs…

 

Regisseur Cate Shortland is hard voor Lore, haar zusje en broertjes, want op hun lange tocht van het Zwarte Woud tot helemaal naar de eilanden ten noordwesten van Hamburg, maken ze precies hetzelfde mee als de joden in de kampen, want er is sprake van dezelfde ontberingen, dezelfde lichamelijk aftakeling, dezelfde angst voor wat de toekomst nog in petto heeft en dezelfde psychische ontreddering die nog tot lang na de normalisering effectief zal blijven. Dat de discriminatie verdween met het nieuws over de miljoenen joodse slachtoffers, is een fabel uit de jaren zestig en zeventig toen men in West-Europa besefte dat iedereen medeverantwoordelijk was, want wie geen joden in getto’s en kampen had gestopt of ze in Auschwitz of Buchenwald met Zyklon B had vermoord om ze daarna te verbranden, die had misschien toch z’n regering gesteund in het verzet tegen nog meer joodse inwijkelingen uit Duitsland na de machtsovername van de nazi’s in 1933, of die deelde het standpunt van de katholieke kerk dat de joden godmoordenaars zijn en hier dus niet thuishoren. Nee, de discriminatie van joden, aldus Cate Shortland, verdween niet na het nieuws over de concentratiekampen, daarvoor waren de vooroordelen te diep doorgedrongen in de West-Europese cultuur en vooral in Duitsland, waar de nazi’s een hele generatie jongeren ingeprent hadden dat joden politiek, economisch en financieel gevaarlijk waren voor hun vaderland, deden de zelfmoord van Hitler en de val van het nazi-regime de jarenlange leugens en de desinformatie niet teniet. We vergeten te gemakkelijk dat voor heel veel Duitsers op dat moment een wereld instortte die de voorbije 10 jaar zorgvuldig en met professionele pr-middelen opgebouwd was. De 14-jarige Lore is er een product van; ze weet niet beter en ze heeft nooit anders geweten, want de enigen die haar een alternatief konden bieden, nl. haar ouders, bleken allebei voor het regime te werken.

 

Cate Shortland legt de nadruk op de lichamelijke consequenties van de lange tocht naar het huis van de grootmoeder, maar terwijl de film vordert, maakt ze de innerlijke verwarring van het hoofdpersonage steeds meer zichtbaar. Bovendien confronteert de regisseur Lore ook met de totale ommezwaai in haar omgeving: tot voor kort werd haar familie – wegens de rol van haar ouders – gerespecteerd (en wellicht zelfs gevreesd), plots worden zij, haar zusje en broertjes, vijandig bekeken en op hulp hoeven ze nauwelijks te rekenen. Waar zijn al die aanbidders van de Führer gebleven? Wat blijft er over van de idealen die zo lang het reilen en zeilen in de natie hebben bepaald? Voor Lore stort de wereld m.a.w. twee keer in en daar heeft ze het heel erg moeilijk mee.

 

Debutante Saskia Rosendahl heeft er geen enkele moeite mee om de totale ontreddering van Lore voor de kijker zichtbaar te maken, doch regisseur Cate Shortland zorgt er wel voor dat diezelfde kijker zich niet zo maar door de jonge vrouw laat inpakken, want de ideeën die Lore eropna houdt stroken niet meer met de manier waarop tegenwoordig tegen joden en discriminatie in het algemeen wordt omgegaan. Het is een gedachtegoed dat in de taboesfeer thuishoort en waarvan Europa zich na WOII in sneltempo distantieerde, waardoor het lijkt alsof alleen Duitsland schuldig is aan de moord op 7 miljoen joden. In werkelijkheid werden joden overal in Europa sinds de middeleeuwen gediscrimineerd en als zondebok gebruikt, maar in Duitsland liep de situatie uit de hand wegens de zeer moeilijke overgang van een 19de-eeuws autoritair regime naar een moderne parlementaire democratie, een proces dat in Frankrijk en Engeland een stuk vlotter verliep. Het is moedig van Cate Shortland om die weggemoffelde realiteit weer even in de kijker te plaatsen.

 

Werken met kinderen is niet eenvoudig, niemand minder dan Steven Spielberg zal dat keer op keer bevestigen, maar Cate Shortland heeft de jonge kinderen in Lore uitstekend gecoacht en vooral de beide broertjes Jürgen en Günter, en zelfs hun iets oudere zusje Liesel, leveren uitstekende prestaties die rechtstreeks naar het hart gaan. En baby Peter, tja, een kind van die leeftijd voortdurend laten huilen, het is beslist niet makkelijk. Kai-Peter Malina ten slotte kruipt in de huid van Thomas, de jongen met de gele ster in z’n pas. Hij wordt bewust door de regisseur op een afstand gehouden. We vertellen u liever niet waarom, maar de regisseur heeft er een goede reden voor.

 
 BEELD EN GELUID
Een winterlandschap, laaghangende wolken, regen, modder en een kapotgeschoten landschap, het heeft uiteraard allemaal invloed op het kleurenpalet dat meandert tussen zwart-wit en vale tinten met alleen in de beginscènes (tijdens het inpakken van de bagage en de huisraad) echte diepe kleuren, en zelfs dan is er als gevolg van het ontbreken van extra lichtbronnen sprake van veel zwart en grauw. Kleurvlakken hebben dan vaak de neiging om in elkaar over te vloeien, maar dat is hier niet het geval en dus is er sprake van een uitstekende transfer die overigens geen ongerechtigheden bevat. Componist Max Richter (Die Fremde, 2010) levert een intimistische en klassiek aandoende soundtrack die het beeldmateriaal op een efficiënte wijze ondersteunt.

 
EXTRA’S
Naast de Originele Bioscooptrailer en de andere trailers (o.a. Die Wand (2012) en Fill The Void) staat erop deze dvd alleen nog een zeer kort Prime-interview met de hoofdactrice en de regisseur, opgevuld met wat beeldmateriaal uit de film.
 
CONCLUSIE
Lore van regisseur Cate Shortland, naar de roman Die Dunkele Kammer van schrijfster Rachel Seifferts, is een heftige en tegelijk eerlijke film over de totale verwarring van een 15-jarige na het ineenstoren van het nazi-regime, waarmee de enige wereld die ze kent definitief verdwijnt. Cat Shortland stelt moeilijke vragen zonder schuldigen aan te wijzen en ze brengt op treffende wijze een problematiek in beeld die de naoorlogse generatie in Duitsland, maar ook in de rest van Europa, maar al te graag wilde vergeten en voor latere generaties misschien zelfs hoopte te verdoezelen.



cover




Studio: Homescreen

Regie: Cate Shortland
Met: Saskia Rosendahl, Nele Trebs, Mike Weidner, Ursina Lardi, Kai-Peter Malina, Hans-Jochen Wagner, Nick Holaschke, André Frid, Mika Seidel, Sven Pippig

Film:
8/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
16

Speelduur:
108 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717249480723


Beeldformaat:
1.78:1 anamorf PAL

Geluid:
Duits Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Prime-interview
• Andere Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij