HELL ON WHEELS - SEIZOEN 2 (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-01-26
SERIE
Cullen Bohannon (Anson Mount) heeft zich na het verlaten van Hell On Wheels aangesloten bij een bende outlaws die het vooral gemunt heeft op de geldtransporten die Thomas Durant (Colm Meaney) laat aanvoeren om de spoorwegwerkers te betalen. De kruik gaat echter maar zolang te water tot ze breekt, en bij één van de overvallen laat de onfortuinlijke cowboy zich strikken. Gegarandeerd zou bij een normaal iemand daarop de strop volgen, maar Durant doet hem een merkwaardig voorstel: als hij weer bij de spoorwegen komt werken, is Durant bereid om de spons over zijn verleden te vegen. Het kan bijna niet anders of bij zo'n altruïstisch voorstel zit er een addertje onder het gras. En ja hoor: Bohannons voornaamste taak is de trein veilig voorbij de terreinen van de Sioux-indianen te loodsen die zich voorbereiden op een totale oorlog. Durant meent dat Bohannon hier vroeg of laat het loodje bij zal leggen, en dan is het probleem Bohannon vanzelf opgelost. De zwaarste taak moet echter nog komen: als voorman moet Bohannon een brug over een ravijn bouwen waar laten we zeggen een trein kan over rijden zonder naar beneden te storten. Met de primitieve middelen die de spoorwegarbeiders te hunner beschikking hebben lijkt zoiets gekkenwerk.
Elam Ferguson (Common) mag daarbij de vuile werkjes voor Durant opknappen; hij kan echter verkrijgen dat de zwarten ook bewapend worden en ingezet bij de beveiliging van de werf, iets wat de blanke inwoners van Hell On Wheels niet graag zien gebeuren. Elam heeft intussen een andere kat te geselen, en het is er één van formaat: Eva (Robin McLeavy) is intussen getrouwd met de nogal racistisch ingestelde Mr. Toole (Duncan Ollerenshaw), en ze is zwanger. Het kind is evenwel van Elam, en je kan je zonder al te veel moeite de reactie van Toole inbeelden als er plots een zwart baby'tje uit zijn vrouw zal komen gerold. Elam wil nog liefst van al de spoorwegen achter zich laten, en op een lapje grond een huis bouwen waar hij zijn gezinnetje kan onderhouden. Durant biedt hem de kans om eigenaar te worden van een perceel, maar de prijs die hij daarvoor verlangt is buiten alle proporties.
Lily Bell (Dominique McElligott) heeft zich intussen geschikt in haar nieuwe rol als maitresse van Durant, al was het maar omdat ze zo kan blijven werken voor de spoorwegen, het levenswerk van haar overleden echtgenoot. Haar gevoelens voor Cullen Bohannon zijn echter nooit helemaal verdwenen. Thomas wordt echter bij een overval door de ex-collega-
bandidos van Bohannon neergeschoten, en hij moet dringend naar Chicago voor verzorging. Afgezien van het feit dat hij uit Chicago een onaangename verrassing meebrengt, namelijk zijn vrouw (Virginia Madsen), ontdekt Lily bij het overnemen van de dagelijkse leiding over de bouw van de spoorweg dat Durant en zijn vrouw laten we zeggen nogal creatief uit de hoek zijn gekomen bij het invullen van de boekhouding en dat de spoorwegmaatschappij hopen geld heeft betaald voor kilometers spoor die feitelijk nergens liggen. Bij haar rijpt het plan om Durant aan te geven bij de autoriteiten, en zelf de bouw van de spoorweg over te nemen. Er is echter geen haar op het hoofd van de spoorwegbazen dat eraan denkt om een vrouw aan het hoofd van een dergelijk project te zetten en dat is waar Bohannon, die in een vorig leven een universitaire opleiding heeft genoten, in het plaatje past.
En hoe zou het intussen met The Swede (Christopher Heyerdahl) zijn? Op het einde van het
eerste seizoen werd onze sympathieke Noor nog met pek en veren uit Hell On Wheels verjaagd. De onderkruiper is echter langs de achterdeur weer binnengeraakt en heeft van Durant enkele zéér belangrijke en onmisbare taken toevertrouwd gekregen, zoals het legen van de kamerpotten. Zijn verlangen om de spoorwegen een slag toe te brengen is nog niet gedelgd; langs de ene kant biedt hij hand-en spandiensten aan de knettergekke eerwaarde Cole (Tom Noonan) die in een dronken bui één of ander obscuur religieus manifest heeft geschreven en dit tijdens een massaal bloedbad aan de wereld wil openbaren; anderzijds heeft hij de Sioux zo ver gekregen dat ze geloven dat hij de White Spirit is, een geest die oproept tot oorlog, en dankzij de levering van een partij gestolen wapens zal hij de indianen bovendien nog een handje helpen.
Met succesreeksen als
Breaking Bad,
Mad Men en
The Walking Dead is de Amerikaanse zender AMC in korte tijd een dominante speler op de markt van de betere televisieserie geworden en een duchtige concurrent voor het altijd nog iets stoutere HBO. De start van dit tweede seizoen
Hell On Wheels is echter een beetje aarzelend: vooral de eerste twee afleveringen, waarin Cullen Bohannon gevangen wordt genomen voor een zeer zwaar vergrijp en vervolgens eigenlijk relatief gemakkelijk gratie krijgt terwijl in het stadje Hell On Wheels er al mensen opgehangen worden voor het omstoten van een fles whisky, lijkt meer op een verwrongen poging om de cliffhanger van het vorige seizoen weer recht te trekken.
Wat de acteerprestaties betreft is dit tweede seizoen vooral het seizoen van Anson Mount, die zijn Cullen Bohannon dankzij een uitgebreidere achtergrondhistorie meer bouquet kan geven. Mount laat zijn personage méér zijn dan een veredelde revolverheld. Waar me echter bij het eerste seizoen vooral de spirituele rol van rapper-acteur Common was bijgebleven, schiet die echter nu wat tekort, ook al omdat het script dat hij moet volgen enkele rare kronkels maakt. In een bijrol valt vooral Virginia Madsen (
Highlander II) op als de bazige vrouw van Thomas Durant. Meer dan de acteerprestaties primeert bij
Hell On Wheels echter het productiedesign: men heeft zeer veel aandacht besteed aan decors en rekwisieten die de Far West van de 19de eeuw waarheidsgetrouw afbeelden, waarmee de reeks een evenknie van
Deadwood wordt.
BEELD EN GELUID
E1 Entertainment laat deze release blijkbaar ergens anders authoren dan de voorraad films waar al eens wat durft aan te mankeren. De beeldband ziet er goed uit, maar vrij grainy, alhoewel we best willen geloven dat dat de bedoeling van de makers is. Details gaan al eens verloren in de donkerdere scènes. De DTS-HD 5.1-track is puik voor een televisieserie, en muziek, dialogen en effecten gaan bijzonder gebalanceerd hand in hand. Het weglaten van de overbodige 2.0-track heeft de benodigde ruimte geschapen voor een flink uit de kluiten gewassen geluidservaring. Voor wie zich mocht afvragen wat het nummer op het einde van aflevering 9 is, waarin twee personages elkaar in de armen vallen, dat is
Annabel van The Duhks.
EXTRA'S
Wie niet zo goed mee is waar het
eerste seizoen eindigde, zal baat hebben bij de korte recap
Where season 1 left off (2:59), waarin de hangende rode draden even in herinnering worden gebracht. Ook
The cast on season 2 (3:56) gaat ervan uit dat u alleen het eerste seizoen gezien hebt, en bevat geen spoilers van betekenis. Anson Mount geeft een rondleiding op de set in
On the set with Anson Mount (5:03), en de titelloze
Making of-featurette (20:38) verschaft ons een behoorlijk beeld van de opzet van de reeks, daarbij inbegrepen enkele interviews met de makers, die er de nadruk op leggen dat het filmen van de reeks een logistieke nachtmerrie is. De collectie met
10 episode featurettes (59:16) is echter veruit het interessantste, waarbij er per aflevering een korte documentaire met wat randinformatie wordt verschaft. Alle extra's van de Amerikaanse release zijn dus overgenomen, evenwel zonder Nederlandse ondertitels, wat onbehoorlijk is.
CONCLUSIE
Hell On Wheels is een redelijk dure productie waarvoor de makers hoge normen hanteren. De beeldkwaliteit mocht ietsje beter zijn, en de extra's ondertiteld.