Regie: Morag Fullarton, Juliet May
Met: Suranne Jones, Lesley Sharp, Amelia Bullmore, David Prosho, Tony Mooney, Ben Batt, Delroy Brown
Scott & Bailey is aan z’n derde seizoen toe en de mix van detectivestory en verhalen over het privéleven van de hoofdpersonages is opnieuw een garantie voor acht afleveringen kijkplezier waarin spanning, humor en emotie zeer nauw met elkaar zijn verweven. De beide hoofdfiguren zijn vrouwen, want dit is een serie die ook door twee vrouwen (Sally Wainwright, Diane Taylor) is bedacht. Rachel Bailey en Janet Scott zijn geen doetjes, maar pientere en bijdehante rechercheurs die altijd de correcte vragen stellen aan de getuigen of verdachten die tegenover ze zitten. Liefhebbers van detective- en soortgelijke verhalen zullen ervan smullen, maar wie met een kritische blik kijkt zal het vast niet ontgaan dat de moeilijke dossiers vrij makkelijke oplossingen krijgen, want als Rachel of Janet niet met de perfecte conclusie komen, dan is er nog altijd hun rechtstreekse chef Gill Murray om die klus te klaren en in de affaire omtrent de lijken in de kelder gaat het uiteindelijk wel heel erg snel, want zelfs voor je als kijker beseft dat de zaak opgelost en afgerond is, is een nieuwe verhaallijn (over een reeks verdachte moorden in een bejaardenhuis) al volop in de maak. Verschillende dossiers in één serie is niet ongewoon, maar ze worden meestal min of meer gelijktijdig afgewerkt en dus is het even schrikken van de brutale breuk halfweg.
Maar de criminele affaires zijn eigenlijk maar een aanleiding om de camera op het privéleven van Rachel en Janet te richten en de eerlijkheid gebiedt ons om u te vertellen dat dat onderdeel minstens zo interessant is, want beide dames maken het zichzelf en hun omgeving niet echt gemakkelijk. Minder dan zes maanden na haar huwelijk met Sean, de aantrekkelijk politieman op wie ze kon rekenen toen haar broertje terechtstond voor moord, betreurt Rachel haar overhaaste toezegging en probeert ze van haar kersverse echtgenoot af te komen, maar die is nog tot over z’n oren verliefd en is niet bereid om op te stappen. Janet, een stuk ouder dan haar collega en moeder van twee volwassen tienerdochters, neemt haar moeder in huis na het vertrek van haar echtgenoot, zogenaamd opdat er altijd iemand thuis zou zijn voor de meisjes, maar of ze ook ruimte krijgt voor een nieuwe relatie is een ander paar mouwen. Gelukkig hebben beide vrouwen hun werk dat voor voldoende afleiding zorgt en op dat vlak zijn ze echte profs.
Suranne Jones (Single Father, 2010) kruipt in de huid van Rachel Bailey, een goeduitziende brunette met een stevige reputatie qua ondervragingstechnieken, maar tegelijk een vrouw die in haar privéleven niet goed weet welke richting te kiezen. Ze ontloopt Sean en slaapt ofwel op kantoor (in een slaapzak onder haar bureau) ofwel op de bank in het overvolle huis van Janet wier moeder niet echt opgetogen is met haar aanwezigheid. Lesley Sharp (Naked, 1993; Het Dagboek Van Anne Frank, 2008) neemt de rol van Janet Scott voor haar rekening, een iets emotioneler personage qua inborst, maar haar resultaten moeten niet onder doen voor die van Rachel, die ook voortdurend overspoeld wordt met goede raad inzake haar relatie met Sean, terwijl Janets leven zelf een beetje on hold blijkt te staan, want tijd voor een nieuwe relatie heeft ze niet en of het met mama wel goed afloopt, het is maar de vraag.
Scott & Bailey is lichtvoetig, maar onderhoudend en de nevencast, met o.a. Amelia Bullmore in de sterke rol van hoofd van de Manchester Investigation team (MIT), Ben Batt als de gesjeesde stagiaire Kevin Lumb en Tony Mooney als de schuinsmarcheerder die door Rachels moeder wordt gechanteerd, brengt voldoende leven in de brouwerij opdat deze acht afleveringen niet gaan vervelen.