Regie: John Krokidas
Met: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston, Ben Foster, David Cross, Jennifer Jason Leigh, Elizabeth Olsen, John Cullum
Als deze film u naar de bioscoop lokt wegens uw grote bewondering voor Daniel Radcliffe, de held uit ontelbare Harry Potter-films, dan bent u eraan voor de moeite, tenzij u ondertussen zelf een hele weg hebt afgelegd, want de acteur die in de rol kruipt van de aan zichzelf twijfelende en verwarde jonge dichter-in-spe, stelt hogere eisen aan z’n publiek dan de leerling-tovenaar destijds aan z’n jeugdige achterban. Jonge acteurs die het ook nadien maken zijn zeldzaam, maar Radcliffe overtuigt op alle vlakken en hij verleidt ook, want z’n jeugdige naïviteit blijft voorlopig overeind, waardoor hij van de jonge Allen Ginsberg een boeiend en meeslepend karakter maakt. Fans van Michael C. Hall hebben wat dat betreft een voordeel, want de meelijwekkende Dr. David Kammerer staat veel dichter bij het donkere hoofdpersonage uit de tv-serie Dexter, terwijl de acteur er toch in slaagt om een totaal nieuw personage te creëren, zij het dat Krokias hem voor alle veiligheid vermomt als een baardige veertiger en z’n personage met mondjesmaat serveert.
Z’n vertrek naar de Columbia Universiteit is voor Allen Ginsberg ook een beetje de vlucht uit een ontwricht gezin. Z’n vader Louis is een middelmatig dichter en z’n moeder Naomi zit in een diepe depressie en wordt kort nadien opgenomen op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. In New York maakt de jonge Ginsberg kennis met de blonde Lucien Carr, een anarchistische en rebellerende jonge student die hem imponeert met z’n grote kennis over het werk van belangrijke schrijvers en dichters en die hem in contact brengt met z’n vrienden William Burroughs, zelfingenomen, verward en voornamelijk geïnteresseerd in drugs en pornografie, en met Jack Kerouac, een voormalige jockey met litteraire ambities, die sinds hij de universiteit vaarwel heeft gezegd aan de kost komt met onbelangrijke baantjes. Carr oppert het idee om samen een litterair gezelschap op te richten als reactie op de conservatieve inzichten van hun docent Engelse Literatuur professor Steeves en hij geeft Ginsberg de opdracht om hun manifest The New Vision te schrijven, waarmee The Libertine Circle (later beter bekend als de Beatgeneration) zich aan de buitenwereld wil presenteren. Maar daar is Ginsberg op dat moment nog niet aan toe en aan het schrijven van gedichten die breken met de traditie al evenmin, want hij wordt afgeleid door de bijzondere aantrekkingskracht die Lucien Carr op hem heeft.
Carr is evenwel een complexe jonge kerel die een zelfmoordpoging achter de rug heeft en die verstrikt is in een homoseksuele relatie met de man die hem toentertijd het leven redde en die hem als een god aanbidt, de veel oudere Dr. David Kammerer die hem sindsdien van de ene naar de andere universiteit is gevolgd, ook al heeft Lucien hem ondertussen duidelijk gemaakt dat hun relatie verleden tijd is. We moeten hem liquideren, is Ginsberg reactie als hem het verhaal verteld wordt en hij kan niet bevroeden dat Lucien Carr die woorden ernstig neemt waardoor diens relatie met Kammerer in een rollercoaster van geweld en tragiek terechtkomt. Allen Ginsberg blijft in de hele affaire uiteindelijk buiten schot, maar Burroughs en Kerouac worden aanvankelijk als medeplichtigen aangeduid en het kost hun achterban een flinke inspanning om het geld voor de borgstelling op te hoesten. Burroughs besluit om naar Noord-Afrika te verkassen en schrijft er in 1959 z’n succesroman Naked Lunch, Kerouac kiest voor Europa en breekt in 1957 internationaal door met z’n roman On The Road. Van Allen Ginsberg verschijnt in 1956 Howl And Other Poems dat hij opdraagt aan z’n oude vriend Lucien Carr.
Kill Your Darlings is gebaseerd op waargebeurde feiten die regisseur en scenarist John Krokias combineert met informatie uit de biografieën van Burroughs, Kerouac en Ginsberg. Het resultaat is een film waarin de historische achtergrond op een prachtige manier tot leven komt en de nog altijd tot de verbeelding sprekende Beatgeneratie in de schijnwerper worden geplaatst met de nauwelijks te doorgronden William Burroughs als de ultieme godfather. Daniel Radcliffe is perfect gecast als de wat timide en twijfelende jonge Allen Ginsberg, Jack Huston voert een uitstekende Jack Kerouack op en Ben Foster gaat misschien net iets te ver door ook de lijzige stem van William Burroughs te imiteren, maar voor de rest is hij wel heel geloofwaardig. Michael C. Hall heeft de moeilijke opdracht om Dexter uit ons geheugen te wissen, maar hij heeft voldoende metier in huis om daarin te slagen en van een acteur die ooit gevraagd werd voor een rol in MacBeth en Cymbeline van Shakespeare verbaast dat ook niet.
BEELD EN GELUID
Over de beeldkwaliteit kunnen we kort zijn: die is uitstekend, met een voorkeur voor bruin en donkeroranje en een overwegend donker palet in de rest van de scènes. Veel gebeurt er niet in Kill Your Darlings en dus houdt de 5.1-track het eerder rustig. De muziekscore van componist Nico Muhly (The Reader, 2008) klinkt goed, maar dringt zich nooit op.