LUCY (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2014-12-08
FILM
Lucy (Scarlett Johansson) is op vakantie in China. Haar extreem foute vriendje Richard (Pilou Asbæk) dwingt haar om in zijn plaats een koffertje af te gaan leveren bij een steenrijke drugdealer, Mr. Jang (Min-sik Choi). Het koffertje blijkt vier zakjes te bevatten van een experimentele drug: voor Lucy's ogen krijgt een junk (Pascal Loison) een paar milligram toegediend en de man gaat al compleet uit het dak. Nadat Jang Richard in koelen bloede laat neerschieten als een hond heeft hij een drugkoerier te kort. Hij dwingt Lucy om een operatie te ondergaan: één van de vier zakjes wordt tussen haar ingewanden geplant en samen met drie andere mules moet ze naar Europa reizen, waar het de bedoeling is dat de zakjes er weer uit gehaald worden. Zo ver komt het niet: uiteraard zijn de drie andere koeriers mannen en kunnen de Chinezen niet van Lucy's bekoorlijke lichaam afblijven. Als ze haar proberen te verkrachten, verweert ze zich en ze krijgt een paar flinke schoppen in de buik, waardoor het zakje scheurt. De drug heeft echter een compleet onverwacht neveneffect: waar gewone mensen ongeveer 10 procent van hun hersencapaciteit gebruiken, stijgt dat van Lucy alsmaar dichter naar de 100 procent. Als een onstopbaar superwapen ontpopt ze zich tot wraakengel die de Chinezen (of zijn het de Koreanen? Besson is vaak wat slordig met zijn details) een lesje gaat leren. Zoals haar metabolisme echter tekeer gaat lijkt het dat ze niet langer meer dan 24 uur te leven heeft. Ze neemt contact op met dé wereldautoriteit op gebied van de onontgonnen gebieden in de hersens, professor Norman (Morgan Freeman), en verwittigt de Franse politieman Pierre Del Rio (Amr Waked) dat drie koeriers vanuit het Verre Oosten op weg zijn naar respectievelijk Berlijn, Parijs en Rome met een lading drugs in hun pens. Evenwel heeft ze de drugs zélf nodig om tenminste lang genoeg in leven te blijven totdat professor Norman haar kan onderzoeken. Naarmate de klok verder tikt gebruikt Lucy een hoe langer hoe groter percentage van haar hersens, en de mate waarmee ze eerst intelligent wordt, dan haar uiterlijk kan manipuleren, dan andere mensen en tenslotte materie maakt haar tot een verbluffend levend wapen. Maar uiteraard willen de Chinezen hun drugs terug...
Niet alleen Lucy's capaciteiten stijgen naar 100 % naarmate de film vordert, ook het gehalte aan wetenschappelijke onzin van Besson volgt een zelfde trend. Zij het - I stand corrected - dat we anno 2014 ook geloven dat je van een radioactieve spinnenbeet superkrachten krijgt en niemand daarom schijnt te malen. Toch heb ik een beetje voorbehoud om deze film als sciencefiction te labelen, want het is vooral fiction en bijzonder weinig science. Naast een begin en een einde dat verdacht veel leentjebuur speelt bij Kubricks 2001: A Space Odyssey en de inserts die enerzijds op National Geographic-achtige wijze tonen hoe twee neushoorns staan te wippen in hun drang om hun sterfelijkheid te compenseren door het doorgeven van hun genen, anderzijds een koppetje tonen dat op makeout point op de achterbank van de auto nagenoeg hetzelfde doet, bevat Bessons prent een hoop zeer leuke special effects, gecombineerd met - per slot van rekening is het Besson - een achtervolging per auto door het centrum van Parijs die eindigt in een complete schroothoop. De regisseur weet wel een compleet andere invulling te geven aan het gegeven dat iemand superkrachten krijgt, daarmee een compleet andere, minder heroïsche weg uitgaand dan pakweg X-Men. Het grote hiaat in de film blijft echter dat de man zoals vaker in zijn films te sketchy is in de details om een pseudowetenschappelijk-overtuigende suspension of disbelief te kweken. Zoals ik in de korte inhoud heb aangegeven laat hij de film duidelijk beginnen in China, maar merkt later in de film Lucy op dat haar achtervolgers Koreaans spreken. Als het het Gele Gevaar maar is, moet Besson zonder twijfel gedacht hebben. Met het gegeven van het ontsluiten van de ongebruikte breinmassa zou Besson alleszins een betere plot uit zijn mouw hebben kunnen schudden; nadat zijn Nikita-franchise tot driemaal toe is leeggebloed had de man hier anders waarschijnlijk een instrument in handen gehad om ons alweer wat langer te entertainen - alhoewel de critici dan ongetwijfeld zouden hebben opgeworpen dat Besson nóg maar eens uit hetzelfde vaatje tapt. Verder kan je ons Frans enfant terrible ook makkelijk verwijten dat hij gewoon het concept van Neil Burgers Limitless uit 2011 zonder boe of ba gejat heeft. En ja, naar het einde toe ontspoort de film compleet en wil Besson er nog een zedenles bovenop smeren die allicht niet nodig was geweest.
Maar Besson is en blijft vooral een regisseur die je op visueel vlak moet weten te appreciëren: net zoals er aan het scenario van The Fifth Element geen touw vast te knopen valt maar die film een visueel eerbetoon was aan het Ravian-universum van Jean-Claude Mézières en Pierre Christin lijkt Lucy zijn ultieme hommage aan Kubrick, zij het dan gelukkig met íets minder blasé en een niveau dat iets meer aansluit bij het verstand-op-nulsegment. De scheidingslijn tussen hommage en plagiaat is echter niet altijd even duidelijk: veel van de visuals lijken op een goedkoop doorslagje van de Wachowski's Matrix-franchise (zeer nadrukkelijk de scène waarin de zak met drugs in het lichaam van Lucy openscheurt) en de reeds eerder genoemde X-Men-films (de scène waarin Lucy Magneto-gewijs haar tegenstanders ontdoet van hun schietspeeltjes). Maar laat ons eerlijk zijn: in het definiëren van visuele stijl is Besson vooralsnog kampioen. De manier waarop voortdurend een meter in het scherm komt waarop af te lezen valt hoeveel procent van haar brein Lucy aan het aftappen is helpt op naar het climactische einde toe te leven. En wellicht was de film compleet onderuit gegaan zonder de bijzonder gesmaakte bijdrage van Scarlett Johansson die hoe langer hoe meer reageert als een onderkoelde robot naarmate haar hogere breinfuncties het overnemen. Na zijn Wormhole-documentaires is Morgan Freeman als wetenschapper ook bijzonder goed gecast: met dezelfde sonore teneur als waarmee hij zijn documentaires inspreekt maakt zjin professor Norman zijn studenten deelachtig aan zijn wetenschappelijke inzichten. Lucy is jammer genoeg niet de film geworden die hij had kunnen zijn, maar het blijft een prettige rollercoaster.
BEELD EN GELUID
De independent Belga Home Video komt meestal met erg voldragen releases op de proppen, zij het dat ze met een Blu-ray als The Hunger Games 2 wel even de veranderende beehdverhouding over het hoofd zagen. Lucy is echter uitsluitend op 2.39:1 geschoten, zelfs met IMAX-camera's die de natuurscènes laten lijken op wat er gewoonlijk op National Geographic Wild te zien is, en een goeie transfer is daarbij altijd mooi meegenomen. Het beeld van Lucy is hard en contrastrijk, met soms heerlijke vloekende overgesatureerde kleurpaletten, detailrijke visuals in de diepste krochten van de Chinese achterbuurt, zeer veel scherpte in de speciale effecten, waarbij vooral de finale nog lang nazindert, en heerlijk vloeiende beweging - de achtervolging waarbij enkele auto's meters ver de lucht in vliegen zorgen voor absoluut spektakel. De DTS-HD MA 5.1-geluidstrack kwam bij me zeer evenwichtig over: de prioriteiten tussen de speciale effecten en de dialogen zijn goed vastgelegd. Voor de muziek werkte Besson nog eens samen met zijn pet peeve-componist Eric Serra die een ietwat experimentele maar zeker interessante soundtrack bij elkaar pende.
EXTRA'S
Belga heeft een nogal goede reputatie hoog te houden waarbij het al het bonusmateriaal dat te vinden is bij elkaar schraapt, van Nederlandse ondertiteling voorziet en op de schijf zet, desnoods op een tweede. In het geval van Lucy is de spoeling echter niet zo dik als gewoonlijk. Wat bijzonder ergerlijk is, is dat de film opent met drie verplicht te bekijken trailers (waarvoor twee voor The Hunger Games) die niet te skippen zijn, en het daarna vrij moeilijk is om naar het menu te navigeren. In de documentaire Cerebral capacity: The true science of Lucy (10:05) mag Besson zelf zijn awe bij de wetenschappelijke achtergrond van zijn film komen spuien, maar aangezien dit wetenschappelijk gehalte vrijwel onbestaand is blijft het bij promotiepraat. The evolution of Lucy (16:15) bevat een kijk achter de schermen en een dikke laag wederzijdse bewieroking met een bijzonder laag geloofwaardigheidsgehalte. In het interview met Luc Besson en PR Yves Agio (8:13) interviewt de regisseur een neuroloog die als wetenschappelijk adviseur voor de film diende. De dokter is in elk geval een stuk nuchterder dan de regisseur, en de teneur van het interview is een beetje dat Besson probeert enkele straffe uitspraken van de dokter te ontlokken die kant noch wa raken. De documentaire Rue de Rivoli car chases (4:39) bevat een reeks storyboards voor de scènes waarvan elke schroothandelaar een natte droom krijgt. Tot slot krijgen we nog de trailer (2:29) te zien.
CONCLUSIE
Ondanks de tekortkomingen waarvan het gros op het gebied van het scenario te situeren zijn is Lucy een aardige scifithriller die vooral weet te boeien door Luc Bessons eigengereide visuele stijl. Dat én het feit dat Belga Home Video een zeer keurige release aflevert doet mijn eindoordeel zeker positief uitslaan. Volgende keer laat Besson echter het scenario echter beter door iemand anders schrijven, want alhoewel hij een begenadigd regisseur is, is scriptschrijven niet zijn sterkste kant.
Studio:
Belga Home Video
Regie:
Luc Besson
Met:
Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi, Amr Waked
Beeldformaat:
2.39:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS-HD MA 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
• Documentaire "Cerebral capacity: The true science of Lucy"
• Documentaire "The evolution of Lucy"
• Interview met Luc Besson en PR Yves Agio
• Documentaire "Rue de Rivoli car chases"
• Trailer
• Cross-promotionele trailers