:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BLANCANIEVES
BLANCANIEVES
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-03-05
FILM
Blancanieves
is regisseur Pablo Bergers versie van het Grimm-sprookje Sneeuwwitje, maar een vertelling voor kinderen is de film allerminst, want Berger haalt de donkere achtergrond van het sprookje naar voren waardoor zijn versie in niets meer op de soms wat wrede, maar uiteindelijk toch romantische versie van Disney (1937) lijkt. Blancanieves speelt zich af in Andalusië in de jaren 20 van de vorige eeuw, waar stierenvechter Antonio Vallalta succes oogst in de arena. En terwijl z’n vrouw hun dochtertje Carmen baart en overlijdt, wordt Antonio zwaar toegetakeld door een stier en afgevoerd naar het ziekenhuis voor een lange herstelperiode. Carmen wordt door haar grootmoeder opgevoed, en na z’n herstel trouwt Antonio met de verpleegster die hem heel die tijd heeft verzorgd, maar die uiteindelijk alleen uit is op z’n fortuin. Carmen heeft haar vader ondertussen nauwelijks gezien. Hij kan de aanblik niet verdragen van een dochter die als twee druppels water op z’n overleden echtgenote lijkt, doch als grootmoeder overlijdt, komt het jonge meisje uiteindelijk toch in het huis van haar vader en stiefmoeder terecht. De kreupele man is er aan z’n rolstoel gekluisterd terwijl z’n vrouw het mooie weer maakt met een minnaar. Carmen wordt in een smerige schuur gehuisvest en als keukenhulpje tewerkgesteld. Ze krijgt het verbod om de tweede verdieping van het huis te betreden, maar als ze dat op een keer doet, maakt ze voor het eerst kennis met haar vader. Tussen beiden groeit een zekere verstandhouding en nadien is er zelfs sprake van een echte vader-dochterrelatie. Voor de voormalige verpleegster heeft het ondertussen allemaal lang genoeg geduurd en zij zorgt ervoor dat Antonio Vallalta het tijdige voor het eeuwige verwisselt.

 
 

Carmen beseft ondertussen dat ze niet veilig is in het huis van haar stiefmoeder, want de minnaar/chauffeur neemt haar mee naar het bos om haar te vermoorden. Daar vinden de dwergen van Los Enanitos Toreros, een gezelschap van stierenvechters dat uit Tod Brownings Freaks (1932) lijkt te zijn gerekruteerd, haar de volgende ochtend. Z geven haar een plaatsje in hun woonwagen én in hun act in hun act. Als ze een tijd later in Carmens geboortedorp optreden, bestaat de kans dat ze haar sztiefmoeder tegen het lijf loopt, maar die heeft gelukkig haar handen vol met een interview voor een modetijdschrift dat haar op de cover wil plaatsen als de mooiste vrouw in Andalusië. Groot is evenwel haar verbijstering als uiteindelijk de jonge Carmen op de cover blijkt te staan, want zij heeft in de plaatselijke arena net een dwerg het leven gered door de stier af te leiden en zich te ontpoppen tot een volwaardige stierenvechtster.

 

 

Blancanieves is een donker verhaal over misbruik en bedrog en regisseur Pablo Berger brengt het in zwart-wit en zónder geluid in de stijl van gelijksoortige films uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Na The Artist (2011) is dit de tweede grote film die kleur en geluid vermijdt om te voorkomen dat de kijker wordt afgeleid van het eigenlijke drama, maar in tegenstelling tot de Amerikaanse film – die toch duidelijk in de Hollywoodtraditie past – maakt Berger van Blancanieves een film die zeer nauw aansluit bij de Europese manier van filmen, m.n. de klassieke Franse periode die meesterwerken opleverde zoals Jean Cocteaus La Belle Et La Bête (1946), waarin de nadruk ligt op een sprookjesachtige sfeer, op surrealisme, fantasy en dromen, want ook al is Blancanieves uiteindelijk een wat macabere vertelling, het is en blijft tegelijk een sprookje waarin plaats is voor warmte en verwondering.

 

 

De decors zijn typisch Spaans en meer bepaald Andalusisch, wat betekent dat ze eerder leeg zijn dan overdadig geornamenteerd en dat Carmens stiefmoeder in het zwart gekleed gaat, met korte sluier en een overdadige hoeveelheid juwelen, net zoals de rest van de dames uit de betere klasse. Gezien er geen sprake is van hoorbare dialogen, zijn de acteurs aangewezen op lichaamstaal om het verhaal te vertellen en dat doen ze net zoals hun collega’s van 100 jaar geleden met veel pathos en ruime gebaren, maar in deze film past dat perfect in de context van wat getoond wordt. Als kijker krijg je trouwens nauwelijks de kans om je vragen te stellen, want meteen na de begintitels stort regisseur Pablo Berger je in de tragedie van het verhaal om vervolgens het standpunt van de kleine Carmen te kiezen om het verhaal te vertellen. Close-ups doen de rest: Antonio Vallalta als de onverschrokken stierenvechter, de jonge Carmen als een wezentje dat de wereld met onschuldige ogen bekijkt maar niet lang nadien in angst en ontreddering wordt gedompeld als gevolg van de handelswijze van een stiefmoeder die als een harde en feeksachtige ijskoningin in de lens van de camera blikt. Woorden zijn overbodig, want Pablo Berger vertelt het op een meesterlijke manier door middel van gelaatsexpressies en lichaamstaal.

Voor de grappige intermezzi zorgen de dwergen die niet als slachtoffers of zielenpoten voorgesteld worden, maar als dappere stierenvechters en kleine mensen met een groot hart. Ze zijn overigens niet alleen grappig, ze acteren ook op een zeer natuurlijke manier en ze brengen op die manier een massa spontaneïteit in een film die bij momenten loodzwaar dreigt te worden. Pablo Berger mocht voor Blancanieves in Spanje niet minder dan 10 Goya’s in ontvangst nemen, o.a. voor Beste Film en voor Beste Originele Script.

 

 
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit is gewild een beetje korrelig, maar dat is uiteraard een ode aan de zwart-witfilm uit het begin van de filmgeschiedenis. Van ongerechtigheden is geen sprake en de opnamen zijn altijd scherp. Qua geluid is er alleen de muziektrack van Catalaanse componist Alfonso de Vilallonga, die eerder ook al de soundtrack van Transsiberian (2008) voor z’n rekening nam.
 
EXTRA’S
Geen
 
CONCLUSIE
Stille zwart-witfilms doen het anno 2015 niet echt goed in onze contreien en dat geldt eveneens voor Blancanieves, een productie die bij z’n passage in de bioscoop nauwelijks aandacht kreeg in Vlaanderen en Nederland. U krijgt nu een herkansing met deze A-Filmrelease.




cover




Studio: A-Film

Regie: Pablo Berger
Met: Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho, Ramón Barea, Inma Cuesta, Ángela Molina, Ignacio Mateos, Carmen Belloch, Teresa Soria Ruano, Sofía Oria, Lito, Tomás, Pere Ponce, Carmen Segarra, Pep Ferrer, Manel Castillejos

Film:
8/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2012

Leeftijd:
12

Speelduur:
101 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777949788


Beeldformaat:
1.37:1 anamorf PAL

Geluid:
Spaans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
geen

Andere recente releases van deze maatschappij