Regie: Taylor Sheridan
Met: Kelsey Asbille, Jeremy Renner, Julia Jones, Teo Briones, Apesanahkwat, Graham Greene, Elizabeth Olsen
De FBI-inspecteur staat voor een moeilijk opdracht want zij kent het terrein niet en ze is helemaal niet vertrouwd met de gebruiken en gewoonten van de indianen van het Wind River Reservation. Bovendien staat ze er helemaal alleen voor. De lijkschouwer is nl. niet bereid om de doodsoorzaak als moord te omschrijven – uit zijn onderzoek blijkt dat Nathalie is omgekomen door de vrieskou – en dus kan ze geen beroep doen op een gespecialiseerd FBI-team. Ze is m.a.w. aangewezen op de expertise van Cory Lambert. Die houdt het op moord, want de jonge vrouw was schijnbaar halsoverkop gevlucht (vandaar de blote voeten terwijl ze ook nauwelijks gekleed was voor een dergelijke tocht) en haar lichaam lag op meer dan 10 km van de dichtst bijgelegen boerderij. Volgens de lijkschouwer is er overigens ook sprake van vaginale laesie...
Lambert brengt z'n vriend Martin (Gil Birmingham) het slechte nieuws en vraagt hem waarom hij z'n dochter niet beter in het oog heeft gehouden – een pijnlijk moment want zijn eigen dochter is destijds gestorven als gevolg van een onoplettend moment van haar beide ouders - maar de rijzige indiaan wijst erop dat ze net 18 was geworden en dat ze dus haar eigen keuzes kon maken. Hij vertelt Lambert over een kerel met wie z'n dochter omging en die haar vader zou kunnen zijn. Diens lijk zullen Lambert en Banner nog diezelfde middag in het hooggebergte aantreffen. Maar spoorzoeker Lambert ziet meer dan de FBI-inspecteur: het lichaam is zeer kort geleden met een sneeuwscooter ter plaatse gebracht, want diezelfde ochtend werd het gebied nog geteisterd door een sneeuwstorm. Het spoor leidt naar een oliewinningsfaciliteit aan de andere kant van het gebergte...
Wind River speelt zich af in een maagdelijk wit landschap waar een geïsoleerde groep mensen geconfronteerd wordt met een dubbele moord. Grote onrust zou het gevolg moeten zijn, maar dat is niet het geval, want men is er de nooit opgehelderde dood van Lamberts dochter nog niet vergeten. De plaatselijke sheriff rekent op z'n professionele spoorzoeker om de zaak op te lossen en hij kijkt wat meewarig naar de jonge FBI-agente die zonder veel voorbereiding (ze heeft zelfs geen winterjas en/of stevige laarzen meegenomen) vanuit het hoofdkantoor in Denver is overgevlogen en die tijdens haar onderzoek naar de omstandigheden gehinderd wordt door de gereserveerdheid van de plaatselijke indianenbevolking. Alleen via Cory Lambert – die het onderzoek dan maar van haar overneemt – passen de stukjes van de puzzel beetje bij beetje in elkaar. Daarvoor gaan ze samen op pad en gelukkig laat regisseur Taylor Sheridan het niet uitdraaien op een romance, want dat zou de sereniteit van de situatie en de integriteit van de personages geweld aandoen. Veel meer zet hij in op de stilte en de pracht van de besneeuwde berghellingen, alleen verstoord door het ronken van de sneeuwscootermotoren en combineerd met spaarzame dialogen van zijn hoofdpersonages, waarbij de informatie aangereikt wordt via kleine reacties en gelaatsuitdrukkingen, met Cory Lambert als diegene die ook andere dan wolvensporen kan interpreteren, zijn vriend Martin die het verse verdriet met indiaanse fierheid en zelfbeheersing probeert te counteren en Jane Banner, die geen hoogte kan krijgen van hoe deze voor haar totaal onbekende cultuurgemeenschap met een dergelijk drama omgaat.
Stilte en leegte bepalen de sfeer in Wind River, terwijl de regisseur er net daardoor in slaag om spanning te creëren die langzaam wordt opgebouwd. In een bloedstollende flashback toont hij wat er aan de rampzalige vlucht van de jonge Nathalie is voorafgegaan, om vervolgens zonder veel omwegen naar een gewelddadige finale te evolueren die als een complete verrassing aankomt.
Het personage Cory Lambert is uiteraard een kolfje naar de hand van Jeremy Renner die zich uitstekend in z’n vel voelt in avontuurlijke en stoere situaties waarin niet wordt teruggedeinsd voor een flinke portie actie en/of geweld, getuige zijn veelvuldig optreden in dat soort producties (The Hurt Locker, 2008; 28 Weeks later, 2007). Maar het moet gezegd: als Cory Lambert is er sprake van een perfecte casting, want je gelooft zondermeer dat de sporenzoeker een indiaan is, terwijl hij probleemloos alle aandacht opeist. Dat gaat ten koste van Elizabeth Olsen die niet echt kan scoren in Wind River, al ligt dat niet aan haar talent maar eerder aan het feit dat regisseur Taylor Sheridan schijnbaar niet echt geïnteresseerd is in het personage Jane Banner.