BREAKING IN - L.A. VENGEANCE (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2019-02-15
FILM
Je mag alles doen, maar kom niet aan de kinderen, want anders wordt mama boos. Toegegeven dat we hiermee wel zeer kort door de bocht gaan maar deze ene zin vat perfect het verhaal van deze film samen en wie een broertje dood heeft aan wraakfilms bespaart er zich meteen anderhalf uur van zijn leven mee.
Breaking In (alleen God weet waarom ze er in Europa de woorden
L.A. Vengeance achter gezet hebben) is een straight to dvd-release en dat is toch opmerkelijk als je weet dat de regisseur achter deze film ene James McTeigue is die een dikke tien jaar geleden een gigantisch succes boekte met
V For Vendetta en als assistent-regisseur betrokken was bij
Star Wars: Episode II - Attack Of The Clones en
The Matrix Reloaded. Soms zit het leven ook wel eens tegen...
De film begint met een brutale hit and run-aanrijding. Slachtoffer is de vader van Shaun (Gabrielle Union). Echt rouwen doet de moeder van twee kinderen niet, want ze heeft geen enkele affiniteit meer met haar vermoorde vader. Het is jaren geleden dat ze hem nog zag en ook loopt ze niet al te hoog op met de vele fraudeschandalen waarin hij betrokken was. Het is tegen haar zin dat Shaun met haar twee kinderen naar het gigantische huis trekt waarvan ze de erfgenaam is: jonkie Jasmine (Ajiona Alexus) die liever bij haar nieuwe vriendje zou zitten en de licht irritante, betweterige Glover (Seth Carr). De reden waarom de trip gemaakt wordt is overduidelijk, er valt veel geld te verdienen. Het immense fort van haar vader is voorzien van de allernieuwste hi-techsnufjes zodat niemand kan binnen breken. Een pleziertrip wordt het geenszins, want de miljonair blijkt nog heel wat geld in huis te hebben en daar hebben ook vier criminelen weet van. De rest laat zich raden: de moeder laat zich door niets tegenhouden om haar twee kinderen te redden en in plaats van hulp te zoeken, gaat ze zelf het gevecht aan met de bende. Een moeder laat haar eigen kind immers nooit alleen, moeten de scenarioschrijvers gedacht hebben en die gaan daar tamelijk ver in.
De film is spannend en is voorzien van de juiste bad guys met vooral een schitterende Richard Cabral als niet te stoppen psychopaat, maar Gabrielle Union gedraagt zich net iets te veel als een Jean-Claude Van Damme. Niets op tegen, alleen is de geloofwaardigheid ver te zoeken en komt
Breaking In in het vaarwater van de jaren 80-actiefilm terecht. Leuk om er 87 minuten naar te kijken, maar dit heb je al vaak gezien! Degelijke vertolkingen, maar aan clichés geen gebrek, de boosdoeners doen je altijd wel op één of andere manier aan de snoodaards van
Die Hard denken. Maar toch, hoewel originaliteit geen te gebruiken woord is, blijft de film onderhoudend.
BEELD EN GELUID
Blu-rayreleases op Universal zijn bijna altijd toppers en dat is bij
Breaking In: LA Vengeance niet anders. Alles is haarscherp, zelfs de donkere scènes want (cliché, cliché) op een bepaald ogenblik slaagt men erin om de misdadigers zonder elektriciteit te zetten. Een release waar niets op aan te merken valt, en dat geldt eveneens voor de DTS-HD Master Audio 5.1-geluidsband.
EXTRA'S
De extra's op deze disk zijn niet meer dan wat promopraatjes die weinig interessants toevoegen. Voor de freaks is er een
commentaarband waarop regisseur James McTeigue en scenarioschrijver Ryan Engle uitleggen hoe ze te werk gingen. Zo vertellen ze je bijv. hoe
de openingsscène The Gas Station het niet haalde. Wie wil kan deze op de bonussectie van deze disk bekijken, net als een hele resem
weggelaten scènes. Business as usual dus, en ook de featurettes stellen maar weinig voor.
One Bad Mother is gewoon een aaneenschakeling van interviews waarbij eenieder je vertelt dat je een mama beter niet boos maakt, en in
A Lesson in Kicking Ass heeft de crew het er over hoe loontje om zijn boontje komt. Dat is ook de boodschap in de korte bonus
A Hero Evolved en in
A Filmmaker’s Eye: James McTeigue worden de bloemetjes aan de regisseur uitgedeeld.
CONCLUSIE
Breaking In: L.A. Vengeance bevat alles van wat men vroeger wel eens als een televisiefilm bestempelde: alles is wel oerdegelijk verpakt, maar je kan er niet aan onderuit dat dit een film is die ondanks zijn entertainmentgehalte vastloopt in stereotypes. Het bekijken waard, maar of hij nu per se in je collectie moet...