SPRING BREAKERS (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2020-10-01
FILM
Geen zin in een film over vier jonge meisjes die het verstand op nul zetten en op het strand van Miami eens lekker het varken willen uithangen? Begrijpen we best, maar
Spring Breakers is wel een film van Harmony Korine. Eén van de meest innoverende Amerikaanse cineasten van de afgelopen jaren, en met een film die zich dan ook ergens tussen Nicolas Winding Refn,
Miami Vice en
Kids (jawel!) bevindt.
Maar laten we eerst maar eens vertellen wie die Harmony Korine in feite is. Harmony Korine behoort tot de Larry Clark-kliek die de Amerikaanse cinema met
Kids op zijn grondvesten deed daveren. Het was overigens Korine die het script voor de film
Kids schreef en die in deze periode ook een relatie had met hoofdrolspeelster en revelatie Chloë Sevigny. Dankzij
Kids kreeg Korine de kans om zelf zijn eerste film te maken, en dat werd het in 1997 uitgebrachte
Gummo met in de hoofdrol (hoe kon het ook anders) Chloë Sevigny. De film deed niet echt veel, behalve de juryleden van diverse filmfestivals plezieren, maar dat kon Korine niet deren. Hij was niet de man die doordeweekse films wilde maken, en dat werd ook de opvolger
Julien Donkey-Boy niet, die gedraaid was volgens de regels van Dogma 95. Dat is een soort van tien geboden die werd opgemaakt door een aantal Deense regisseurs zoals Thomas Vinterberg en Lars von Trier en die bepaalden hoe een film eruit moest zien. Zo zijn bijv. optische effecten en filters verboden, of mag de naam van de filmregisseur niet genoemd worden op de aftiteling. Noem het arty farty, wat het sowieso ook is, maar het leverde wel meesterwerken als
Festen, The Idiots en
Italian For Beginners op. Uiteraard werd ook
Julien Donkey-Boy geen succes, en schreef hij vervolgens een nieuw (ophefmakkend) script voor Clark, en dat werd
Ken Park. In de nillies liet de in Californië geboren cineast maar weinig van zich horen, op
Mister Lonely en
Trash Humpers na. Twee films die één gemeenschappelijk kenmerk hadden: ze waren apart, maar brachten geen geld op. Geheel onverwacht werd
Spring Breakers dat wel. Nadien maakte hij nog het compleet geschifte
The Beach Bum dat je nog het best kan vergelijken met
Fear And Loathing In Las Vegas. Drugs en vooral veel hallucinaties, dus... Sindsdien is het wat stil rond Korine, maar geloof ons maar, terugkomen doet hij.
Brit (Ashley Benson), Candy (Vanessa Hudgens) en Cotty (Rachel Korine) zijn niet het soort dochters waar je als ouder mee opgescheept wil zitten. Leeghoofdige huppelkutjes die niet weten wat ze willen met het leven. De lessen op school interesseert hun geen zier en het enige waar ze op kicken is mannelijk schoon, en dan nog liefst hetgeen in de broek zit. Voor de drie is de spring break in Florida de ultieme plek om alles te vergeten. Dat is de lentevakantie en voor vele Amerikaanse tieners het equivalent om het varken uit te hangen. Je reist natuurlijk niet voor niets naar daar, maar de drie hebben een oplossing. Brit, Candy en Cotty nemen de nodige cocaïne, zetten een masker op en met een waterpistool en een hamer overvallen ze op brutale wijze een wegrestaurant. De drie uitbundige meisjes weten Faith (Selena Gomez) te overhalen om mee te gaan op hun tocht, een meisje dat er nochtans heel andere principes op nahoudt en na de schoollessen zich met volle overgave bezighoudt met één of ander religieuze groepering. Eens gearriveerd in Florida slaan alle stoppen door en verzuipen de vier jonge meisje in een zee van seks, drugs en geweld en dat aangespoord wordt door rapper Alien (James Franco).
Harmony Korine kreeg heel wat kritiek over zich heen omdat hij de meisjes in deze film afschildert als seksobjecten. Dat doet hij ook, maar dit soort mensen bestaan nu ook eenmaal... een tiental minuten MTV kijken zegt genoeg. Nihilisme ten top en een verheerlijking van geweld en drugs, en er geen moer om geven met wie je de koffer induikt zolang je maar hip blijft. De vier jonge vrouwen spelen deze rol meer dan prima, zelfs Selena Gomez die eigenlijk (tot spijt van wie het benijdt) zo lang ze in dat soort rolletjes blijft, wel degelijk kan acteren. De enige van de vier overigens die vandaag nog een noemenswaardige carrière heeft is James Franco die als onuitstaanbare macho (met zilveren tanden en die letterlijk met geld smijt) de show steelt.
Naast Franco is er ook het prachtige regiewerk van Harmony Korine die duidelijk de copreeks
Miami Vice als voorbeeld heeft. Met een speedboat aan volle snelheid onder de Seven-Mile Bridge of met de Ferrari over de Overseas Highway razen zoals Sonny Crockett en Ricardo Tubbs dat doen. Het zit er allemaal in, inclusief de '80’s neon lights en dito score van Cliff Martinez, de man die de soundtracks schreef voor
Drive en
Only God Forgives. Of hoe de cirkel meer dan rond wordt!
Een '80’s-sfeer die eerder organisch dan geforceerd aanvoelt, en perfect de decadentie weergeeft van dit soort mensen. Er was een tijdje sprake van een sequel (wie de film zag en zich het einde nog kan herinneren weet waarom dit zo goed kon), maar naar verluidt was Korine niet te vinden voor een vervolg.
BEELD EN GELUID
Een film die sterk overdrijft in zijn kleuren, maar dat is nu eenmaal hoe Harmony Korine het wilde. Een '80's-aandoende look die nooit ver weg is van
Miami Vice, en gekarakteriseerd wordt door felle neon- en pastelkleuren. Dit levert een tamelijk uniek kijkspektakel op, dat nog eens extra opgevangen wordt door de energieke DTS-HD MA 5.1-geluidsband die vol staat met pompende technobeats. Precies wat je van echte spring breakers verwacht.
EXTRA'S
Als extra krijg je
twee bonusfilmpjes (
Behind The Scenes en
Featurette Harmony Korine) die de kijker meer last dan kijkplezier geven, want ze duren elk welgeteld 1 minuut inclusief de credits. Verder wordt de blu-ray in een combopack-release aangeboden, waarbij je ook de dvd hebt. Daarnaast is er ook een (niet-ondertitelde)
audiocommentaartrack door regisseur Harmony Korine, en zijn er
twee trailers.
CONCLUSIE
Spring Breakers behoort ongetwijfeld tot het meest toegankelijke van wat Harmony Korine ooit heeft gemaakt. Een decadente coming-of-age film van het soort jonge mensen die je liever niet op je levenspad wil. IJzersterke aanrader.