BOOT, DAS [DIRECTOR'S CUT]
Bespreking door: Serge - Geplaatst op: 2003-06-01
FILM
(Synopsis overgenomen van de normale
Das Boot release)
Eén van de meest gevreesde Duitse wapens in de Tweede Wereldoorlog waren de U-boten, de onderzeeërs die in staat waren op zee bijna elke vijand het hoofd te bieden. In 1941 bevinden kapitein Henrich Lehmann-Willenbrock (Jürgen Prochnow) en zijn bemanning zich op de door de Duitsers bezette marinebasis van La Rochelle, en ze worden uitgestuurd om te gaan patrouilleren op de Atlantische oceaan, en de konvooien tussen Amerika en Groot-Brittanië zo veel mogelijk te saboteren.. Aanvankelijk verveelt de bemanning zich dood, mijmerend over de meisjes die ze achter hebben gelaten, spelletjes spelend of zich beklagend over de slechte scheepskost; en niet te vergeten moeten ze op een heel klein opeengepakte ruimte zowat in hun eigen vuil drabbelen. Anderzijds leeft er een zeker enthousiasme mee, omdat ze het land mogen dienen en mogen doen wat zij voor een rechtvaardige zaak houden. Luitenant Werner (Herbert Grönemeyer) heeft intussen van hogerhand de opdracht gekregen om het leven aan boord te verslaan, voor de propagandamachine. Met succes kelderen ze nu en dan een geallieerd schip. De Britten laten echter nu en dan ook hun tanden zien, en de U-96 krijgt de volle lading met behulp van dieptebommen. Om te overleven moet de boot tot op onverantwoorde diepten duiken, wat de angsten onder de bemanning zeker niet ten goede komt. De grootste verschrikking wacht hen echter aan wal, wanneer na een ontsnapping ternauwernood de oorlog aan het keren blijkt, en de Duitse oversten de bemanning ondanks de hevige verliezen terug uitstuurt. Zelfs kapitein Lehmann, die de Duitse doctrine altijd trouw is gebleven, geraakt aan het twijfelen over de capaciteiten van de bevelhebbers.
BEELD EN GELUID
Een Superbit release bevat geen extra’s en pretendeert daarbij om de totale capaciteit van het schijfje aan te spreken “om de kwaliteit van beeld en geluid tot een ongekend niveau op te schroeven”. Bescheidenheid staat blijkbaar niet in het woordenboek van Columbia Tristar, want desondanks de verhoogde bitrate (van 5,31 naar gemiddeld 8,45 Mb/sec) zijn de verschillen met de normale release niet adembenemend, doch eerder miniem, maar echter wel noodzakelijk. De beeldkwaliteit is vrij goed, iets helderder dan de normale release, met ingetogen en sobere kleuren, voldoende detail en een goed contrastniveau, zelfs in de donkere scènes. Jammer genoeg oogt de openingsscène niet echt goed vanwege printbeschadigingen en over het algemeen bevat het beeld naar onze smaak nog iets te veel grain.
Superbit DVD
Originele versie
Superbit DVD
Originele versie
Superbit DVD
Originele versie
De Superbit-release bevat zowel de originele Duitse DTS 5.1 (754 kbps) als de Duitse Dolby Digital 5.1 (448 kpbs). Beide tracks klinken voortreffelijk en maken optimaal gebruik van de beschikbare kanalen. Bovendien beschikken beiden over een prima dynamiek en spreiding waarbij er zelfs split-surround toegepast wordt. De subwoofer ondersteunt de actiescènes meer dan voldoende waar nodig. Onze voorkeur gaat met lichte voorsprong uit naar de DTS-track vanwege het subtielere en iets gedetailleerde karakter; de Dolby Digital-track klinkt ruwer en agressiever.
EXTRA'S
Een Superbit-dvd bevat geen extra's, vandaar dat we ook geen score toekennen.
CONCLUSIE
Beeld- en geluidskwaliteit zijn verbeterd ten opzichte van de normale release, alleen zijn de verschillen niet zo heel indrukwekkend. Staan extra’s hoog aangeschreven, koop je de niet-Superbit versie met audiocommentaar en documentaire; geef je de voorkeur aan de originele Dolby Digital 5.1- of DTS 5.1-tracks, kies je uiteraard voor de Superbit release, al blijft die naar onze mening veel te hoog geprijsd.